Doel van dit project: Een Speaker die gewoon als ik buiten aan het hobbyen ben of op het strand een leuk achtergrond muziekje kan verzorgen.
Omdat ik totaal geen parameters van de Cambridge units heb kunnen vinden heb ik het een beetje op de gok gedaan. Dezelfde Inhoud van de orginele behuizing van het mid-hoog +10%. Ditzelfde geld voor het woofertje. De oorspronkelijke behuizing van het woofertje had een ronde poort. Omdat dit lastig is om te zorgen dat er geen zand of vuil naar binnen kan. Dus heb ik de volume van de ronde poort berekent en een rechthoekige poort van gemaakt met dezelfde volume +10%. Waarom +10% wanneer het systeempje draaide in zijn oorspronkelijke bezetting had ik altijd het gevoel dat het nog net iets meer kon.
Bouwtekening.

De afmetingen zijn (lxbxd)
30x20x20. Dit is dus bijna het formaat van een A4'tje
Het Idee is een luikje te maken waardoor ik makkelijk bij de accu kan om hem eventueel weer op te laden.
Nou dan gaan we bezig. Hout gehaald bij de plaatselijke houtboer. Omdat het lowbudget moet blijven (want het is er puur voor dr bij) heb ik gekozen voor 12mm MDF dit op een formaat van 61x61 was ik het schrikbarende bedrag van 2,25 kwijt
Andere reden voor de 12 mm. Even heel krom gedacht. Scheelt 1/3 van het gewicht van 18mm.
Na alles te hebben gezaagt gaan we beginnen met bouwen.

Zaagtafel naar buiten en beginnen met het zagen van de plankjes van 30x20.

(apart cabinet voor het Mid-Hoog)

Alles in de Lijmtang

Woofertje passen. Afsluitings tape gebruikt (dat foam achtige)

Mid-Hoog unit dr in

Dat is hem simpel gezegt. Nu gaan we beginnen met Dempen.

De Mid-Hoog gedempt met baf. De woofer gedempt met Pritex.

De Zijwand gedempt van de kast.

Intern gedempt.

En zo staat hij tijdelijk in testopstelling te spelen.
Is nu je doel gelukt???
Het is een klein beestje geworden. Er komt echt een best aardig geluid uit. Hellaas is op dit moment de mid-hoog nog even een beetje uit fase met de woofer. Maar dit wordt vanmiddag op gelost.
Het filter. Het filter was oorspronkelijk op een 200hz met een bass boost op de 50hz. Dit wordt een 2e orde filter op 500hz om de mid-hoog redelijk te ontzien van de bass.
De versterker unit. Dit blijft hetzelfde als het schema wat ik gepost had bij het kopje versterkers. Dit vraagt maximaal 2ah. In combinatie met een 7,2ah accu betekend dit +/-3 uur spelen (na de verliezen er afgetrokken te hebben). Dit is ruimschoots voldoende. Op maximaal vermogen van de speakertjes komt er echt een goed volume uit. Gemeten op 1 meter afstand een 100db (db meter van nokia telefoon dus niet echt secuur). Ruim voldoende voor een achtergrond muziekje.
Hoe klinkt hij nu. Hij klinkt helemaal niet slecht voor 2,25 aan hout
Totzover. Straks onderdelen halen voor de versterker en het filter.
Wordt Vervolgt.
P.S De Afwerking wordt nog aan gedacht.