Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

haha, Ik ben uiterst tevreden strx!

Ik ben eerlijk gezegd nog geen speaker tegengekomen die beter klonk dan wat ik vrijdag hoorde! Misschien in het lage laag, maar daarboven ken ik eigenlijk geen gelijke, maja dat kan ook psychologie zijn :twisted: ..

Ja die stappenschakelaar is perfect! Wel veel werk zoals je al zei, maar scheelt ook weer de aanschaf van een voorversterker! Ik heb nu ook een AV versterker die ik dan zou kunnen doorschakelen naar de UcD, voor film bijvoorbeeld. Stereo kan ik dan een heel korte signaalweg behouden!

Ik zal als experiment een cd speler met volumeregelaar op de UcD zetten..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De filteronderdelen zijn allemaal binnen!

Eeehhhm, Montana??? Wat dacht je van het filter buiten de kast houden? Ik zal het filter na mijn vakantie gewoon netjes op een stevig stuk MDF zetten, moet je later maar kijken wat je doet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Die stappenschakelaars zijn compleet te koop op Ebay voor een 42 euro of zo (55 dollar?) Die gast woont en maakt ze in taiwan ofzo en verkoopt ze dus via internet. Ik heb de mijne zo gekocht, zonderb een centje pijn : :D Werkt al tijden goed in mijn UcD-versterker!

Bijvoorbeeld (ze zijn og goedkoper geworden!)

http://cgi.ebay.com/Stepped-100K-Stereo ... dZViewItem

of

http://cgi.ebay.com/for-Vintage-Amplifi ... dZViewItem

Bij de laatste heb ik gekocht, is met Dale weerstanden, erg goed schijnt. De eerste is met andere weerstanden, of die ook zo goed zouden zijn weet ik niet. De tweede link is dan wel een 100K stepped attenuator (het woord zoals je gebruikt als je zoekt op e-bay), maar hij leverd ze ooom in 10 k 50k enz.

Succes!

Wowly
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

HOWLY COW!

Ja dan zal ik apparte filterkasten maken! Moet ik nog wat moois verzinnen voor de aansluitingen..

Heb je hem al in het filter gezet?? Nou ? Nou?? Wat hoorde je? :P

@ Wowly, bedankt voor de links! Ik zal me eens verdiepen!
Het verschil tussen de 50 K en 100K schakelaars opzoeken..

Waarom heb jij die met die dale weerstanden gekocht en niet een andere?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb hem nog niet gehoord.

In mijn stappenregelaar zitten ook Dale weerstanden, dat schijnen de beste te zijn.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d (uit het topic over de meeting in Brabant: hier meer op z'n plaats) schreef:
Martijn M schreef:
jeroen_d schreef:
Ik denk dat 27 of 28 mei gaat lukken, maar vanavond nog even de agenda checken. En na vanavond ben ik even onbereikbaar...

P.S Montana, eigenlijk zouden jouw speakers ook mee moeten doen :twisted: .
kun je al even een tipje van de sluier lichten? Is Montan's speaker veel beter dan de jouwe?
Is een beetje moeilijk, want ik heb mijn eigen systeem nu al meer dan een week niet meer gehoord. Maar op mijn herinnering afgaande: hoewel de bas van Montana mooi strak is, haalt het het niet bij de dipoolbas. Het midden is vergelijkbaar. De C12/6 is mooier dan de noferro 550. Het filter is van dezelfde maker, dus dat is van dezelfde kwaliteit. Trek zelf je conclusie.

Het is eenvoudig om mijn tweeter nog te upgraden en dat wordt in de toekomst denk ik nog wel gedaan. Maar dat heeft geen haast en ik verlang ook wel weer naar mijn eigen systeem terug...
Ik doelde inderdaad ook voornamelijk op het mid en hoog. Je Seas tweeter vind ik persoonlijk heel mooi klinken. Heb je ook al een metal-dome uit dezelfde serie overwogen? Volgens John K is die nog iets beter dan de jouwe.

Ik ben heel benieuwd of er met dure drivers nog winst te behalen is t.o.v. een goeie middenklasser zoals de HDS excl. en de 27-serie van Seas.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik heb hem nog niet gehoord.

In mijn stappenregelaar zitten ook Dale weerstanden, dat schijnen de beste te zijn.
Wat is het verschil tussen 50K en 100K stappenschakelaars? Beide moeten ze tog weinig tot volledig geluid weergeven?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor passieve volumeregeling is 10 kOhm de standaard. Elke fatsoenlijke CD-speler kan dit aansturen en doordat 10kOhm een niet te grote impedantie is heb je minder last van eventuele capacitieve belasting door de interlink tussen volumeregelaar en eindversterker. Zeker niet als de kabel kort is en al helemaal niet als je hem in je eindversterker inbouwt. En verder garandeert 10 kOhm een laag ruisniveau.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
jeroen_d (uit het topic over de meeting in Brabant: hier meer op z'n plaats) schreef:
Martijn M schreef:
kun je al even een tipje van de sluier lichten? Is Montan's speaker veel beter dan de jouwe?
Is een beetje moeilijk, want ik heb mijn eigen systeem nu al meer dan een week niet meer gehoord. Maar op mijn herinnering afgaande: hoewel de bas van Montana mooi strak is, haalt het het niet bij de dipoolbas. Het midden is vergelijkbaar. De C12/6 is mooier dan de noferro 550. Het filter is van dezelfde maker, dus dat is van dezelfde kwaliteit. Trek zelf je conclusie.

Het is eenvoudig om mijn tweeter nog te upgraden en dat wordt in de toekomst denk ik nog wel gedaan. Maar dat heeft geen haast en ik verlang ook wel weer naar mijn eigen systeem terug...
Ik doelde inderdaad ook voornamelijk op het mid en hoog. Je Seas tweeter vind ik persoonlijk heel mooi klinken. Heb je ook al een metal-dome uit dezelfde serie overwogen? Volgens John K is die nog iets beter dan de jouwe.

Ik ben heel benieuwd of er met dure drivers nog winst te behalen is t.o.v. een goeie middenklasser zoals de HDS excl. en de 27-serie van Seas.
John K weet er niets van want die heeft alleen met de ferro versie gewerkt.

De C12/6 is gewoon beter. Ik heb hem nog niet eens zo hoog af gefilterd, maar hij is niet gestressed te krijgen. Sopranen, koor, orkest, het blijft zuiverder bij hoge volumes dan de 27TDC. Piano is werkelijk fantastisch en dat komt goed uit want daar luistert Montana heel graag naar. De 27TDC is inderdaad ook erg mooi en steekt veel andere duurdere tweeters naar de kroon. Maar als je de C12/6 vergelijkt met andere dure high end tweeters dan vind ik hem een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Beter dan de scan speak en dure seas tweeters die ik ken. Dit soort zaken kom je pas echt goed achter als je er zelf mee werkt.

Wat de HDS excl betreft, ik vraag me nog steeds af welke mid beter is. Wellicht die NEO 8 maar dan moet je van dipool mid houden.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 25 apr 2006, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Voor passieve volumeregeling is 10 kOhm de standaard. Elke fatsoenlijke CD-speler kan dit aansturen en doordat 10kOhm een niet te grote impedantie is heb je minder last van eventuele capacitieve belasting door de interlink tussen volumeregelaar en eindversterker. Zeker niet als de kabel kort is en al helemaal niet als je hem in je eindversterker inbouwt. En verder garandeert 10 kOhm een laag ruisniveau.
Dan is die 100k stappenschakelaar een beetje groot :lol: !! 10Kohm is dan wat ik nodig heb lijkt mij!

Waarom zou je dan 50K of zelfs 100K stappenschakelaars willen gebruiken ipv een lichtere? Voor sterkere signalen wellicht?

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor voorversterkers met een relatief hoge uitgangsimpedantie. Die worden door zo'n 10k pot teveel belast. Buizenvoorversterker bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

de 10 K stappenregelaars zij te gebruiken mits de UcD de AD versie is. Dit is mij eens verteld door Jan-Peter van Hypex toen ik mijn versterker aan het bouwen was.

Wowly
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels geldt dat niet meer, de ingangsimpedantie van zowel de ST als de AD is nu 100k Ohm. Ik heb nog even gecheckt, het geldt voor zowel de 180 als de 400 als de 700 nu. Alles 100k in.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kijk, dat wist ik niet eens. Ik heb gelukkig meer verstand van medische wetenschap :oops:

Wowly
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Morgen bestel ik de 10Kohm!! stappenregelaar met die Dale weerstanden via ebay voor de pasieve volumeregeling van mijn UcD!

zie de link van wowly..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het opgebouwde filter. Alle spoelen haaks op de grote spoel en de spoelen die de as evenwijdig hebben zo ver mogelijk uit elkaar. Ik denk dat ik zo de meest compacte opbouw heb waarbij de spoelen elkaar het minst beïnvloeden.

Montana, je kan hem achterin de kast schroeven (maar dan raad ik aan alle onderdelen met een flinke hoeveelheid lijm vast te kitten) of er een kastje omheen te bouwen en dan kan je alles zo laten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's een aardig bouwwerkje geworden zo Jeroen....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol: Mooi stapeltje onderdelen. Ja zo'n drieweg is wat grofstoffelijker dan een tweeweg. Al gauw vier filteronderdelen extra en grote componenten. Er zit trouwens nog een mooie LeClanché PPM MKP in voor het hoog, die witte, van Montana's oude filter. Krijgt een 7,5 van Tony 8) . En die zilver/rode exemplaren zijn z'n ouwe MKT's die eerst voor het midden zaten maar nu dienst doen als parallelcap aan de woofer. Was puur geluk want ik had dat oude filter van hem pas nadat ik met mijn eigen ontwerp klaar was. Scheelde weer wat in de kosten. Zie je trouwens die grijze weerstand? Dat zijn de nieuwe van Intertechnik, de kleuropdruk is verdwenen. De waarde staat er nu gewoon opgedrukt net als bij gewone draadgewonden cementweerstanden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
:Zie je trouwens die grijze weerstand? .....
Viel me inderdaad op. Ik zat al te denken waar je die vandaan had... :)
Maar zeker een erg compacte oplossing zo. Ik heb deze oplossing van een compact filter nog niet eerder gezien. Toch leuk zo'n forum.... :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kijk, zo zet je nog eens een filter in elkaar :)

Het is echt triest om te zien hoe men in tijschriften en bij menig highend speaker extreem dure onderdelen gebruikt, en het dan gewoonweg vertikt om de onderdelen (vooral spoelen) op een deugdelijke manier te plaatsen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
:lol: Mooi stapeltje onderdelen. Ja zo'n drieweg is wat grofstoffelijker dan een tweeweg. Al gauw vier filteronderdelen extra en grote componenten. Er zit trouwens nog een mooie LeClanché PPM MKP in voor het hoog, die witte, van Montana's oude filter. Krijgt een 7,5 van Tony 8) ..........
Eigenlijk zou er een Duelund Copper Foil Capacitor in moeten! :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jij moet zo onderhand je puntentelling eens aanpassen. Of loopt jouw schaal van 1 tot 20? :twisted:

Voor de liefhebbers, hieronder het filterschema.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Sorry, geen tijd om te zeggen hoe goed het klinkt! :lol: :lol:

Ik ga weer verder luisteren naar de essentie van muziek! :wink:

Jeroen, Toppie!!

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Inderdaad, het zijn prachtige speakers geworden! Daar kun je wel een tijd mee verder, Montana!
Smitsmans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 08 jan 2006, 16:06
Locatie: Den Helder

Bericht door Smitsmans »

Ik vind het ook heel mooie speakers. 8)

Combineren ook prima met de "Cup-a-Soup" in een surroundopstelling. :D

Is er nog veel verschil in het geluid nu je in je eigen akoustische omgeving speelt?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”