Filteronderdelen hoeven niet in te spelen naar mijn idee.
Ik heb ooit een filter gemaakt, samen met een ervaren speaker-bouwer, dat na het monteren ook niet meer klonk. We hebben nooit gevonden wat nu het verschil was met de situatie toen we het filter aan het ontwikkelen waren. Toen klonk het uitstekend. Na assemblage waren piano's gewoon nergens meer. Helemaal weg.
Kan gebeuren dus.
Ondertussen heb ik mijn eigen filter al weer een stuk verbeterd. Klinkt al als muziek ondertussen. Een groot verschil met die schelle boel die ik eerst had.
Een namiddagje werk kan dus al veel problemen oplossen. Geen paniek dus.
mmm.....
Ik vind van wel. Maar normaal doet het onder aan het inspelen van de speaker units.
condensatoren willen in mijn ogen nieuw niet lekker klinken
Ja, condensatoren moeten inspelen....zo'n paar tienden van een seconde. Verder is er geen enkele verklaring te vinden waarom een condensator zou moeten inspelen. Er is geen enkele eigenschap van een condensator die zou veranderen na verloop van tijd. (ik doel hier op uren of weken) Zelfde geldt voor spoelen. Je zou kunnen aannemen dat een spoel wel van eigenschappen verandert als ie opwarmt. Dat klopt natuurlijk wel, maar dat gebeurd dan elke ker je de speaker na een tijd van rust weer in gebruik neemt.
Bij een luidspreker ligt dat totaal anders. Daar heb je bewegende onderdelen. Neem nu de spider. Deze bevat een "hars" dat niet altijd 100% egaal verdeeld zit over een "weefsel". Door de luidspreker een tijdje te laten bewegen worden de hardere stukken wat soepel gemaakt en zullen de mechanische eigenschappen over heel het oppervlak van de spider egaliseren.
Ja, condensatoren moeten inspelen....zo'n paar tienden van een seconde. Verder is er geen enkele verklaring te vinden waarom een condensator zou moeten inspelen. Er is geen enkele eigenschap van een condensator die zou veranderen na verloop van tijd. (ik doel hier op uren of weken) Zelfde geldt voor spoelen. Je zou kunnen aannemen dat een spoel wel van eigenschappen verandert als ie opwarmt. Dat klopt natuurlijk wel, maar dat gebeurd dan elke ker je de speaker na een tijd van rust weer in gebruik neemt.
Bij een luidspreker ligt dat totaal anders. Daar heb je bewegende onderdelen. Neem nu de spider. Deze bevat een "hars" dat niet altijd 100% egaal verdeeld zit over een "weefsel". Door de luidspreker een tijdje te laten bewegen worden de hardere stukken wat soepel gemaakt en zullen de mechanische eigenschappen over heel het oppervlak van de spider egaliseren.
met de "zo'n paar tienden van een seconde" bedoel je de RC tijd?
maar waarom kan de waarde van een condensator na een tyd verlopen
maar waarom kan de waarde van een condensator na een tyd verlopen
Je hebt "natte" en "droge" condensatoren. Vooral de natte zijn even onderhevig aan een chemisch proces als er spanning op komt te staan. Natte condensatoren zijn meestal elco's, maar ik denk dat natte c's tegenwoordig niet zo veel meer worden toegepast. Weet ik niet zeker.
Droge c's hebben minder last van chemie. Maar door de inwerking van elektrische velden, ( ik noem het maar even zo ) kan het dielektrische materiaal zich iets in samenstelling wijzigen bij beide types. Daar gaan dan wel flink wat jaren overheen.
Zoals je waarschijnlijk wel weet, is een condensator opgebouwd uit twee parallel liggende platen. Daartussen zit dan dat dielektrische materiaal. Dit mat. is bepalend voor o.a. de capaciteit en vooral daaraan gekoppeld de afmetingen van de C.
Zo we zijn weer een dag verder en heb al weer wat meer geluisterd naar de zuil.
Het lijkt haast dat ik moet 'wennen' aan de klank. De zuil speelt een stuk minder 'open' dan ik gewend ben. Veel details die ik normaal wel hoor worden niet of nauwelijks weergegeven.
Aankomende week gaan we meten (ook de BNS) en hoop ik dat er wat te veranderen valt in het filter.
Zodra er weer vorderingen zijn, laat ik dat hier weten.
Gisteren heb ik een middag gemeten en we zijn daar tot de conclusie gekomen dat ik aan de Coda's eigenlijk helemaal niets moet doen.
De zuil speelde daar erg goed en misschien dat ik ook wel veel miste omdat ik links/rechts vergeleken heb.
Ik ga nu dus eerst de 2de zuil maken en dan nog eens luisteren.
N.a.v. de meting hebben we besloten niets aan het filter te doen, maar alleen met demping de klank te bepalen.
We hebben ook de BNSen gemeten en nu ga ik daar een ander filter voor maken. Dit zal het project na de KEF Coda's worden.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, nadat er gemeten is en dit er positief uit zag en daar luisterende ook een goed klank had, heb ik de 3de zuil gemaakt en het filter niet veranderd.
Ik heb net de 2de zuil klaar, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat.
Hetgeen ik eerst miste bleek gewoon van links te komen...
Misschien dat ik na lang luisteren nog iets verander aan het filter, maar voorlopig hou ik het even zo.
Later wordt de buitenkant nog afgewerkt en het onderste gedeelte gevuld met zand. Ook krijg ik 1 dezer dagen spikes binnen.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan gebeuren he.
Ik had 2 speakers met dezelfde units in dezelfde kast met telkens een ander filter. Zou had ik de 2 filters willen beluisteren. Ze klonken bijden redelijk ruk.
Van het eerste filter wist ik het wel eigenlijk, daarom dat ik het 2de filter gebouwd had. En toen maar vergelijken he. Had ik niet moeten doen natuurlijk.
Ja, ik las het in je topic. Eigenlijk is het niet aan te raden 1 filter te bouwen, en daar je keuze op te baseren. Weer een les voor de volgende keer...
Ik heb een tijdje geleden 2 Intertechnik Nova MDS08's (20 cm sub) besteld voor in de zuilen. Deze zullen in het onderste gedeelte aan de zijkant geplaatst worden.
Deze dus:
Zodra ik ermee aan de gang ga volgen er meer foto's.
die zien er mooi uit zo in t zwart, ik heb ze in t traditioneel kevlar geel. parameters wel nog gelijk?
maar dat moet een leuk zuiltje worden, ben benieuwd... hoe ga je filteren, actief?
De parameters zijn nog gelijk.
Ze worden passief gefilterd en worden dan in het begin mede aangestuurd door de Marantz PM-8200.
Ik zit er wel aan te denken er een aparte versterker voor te kopen. Dan een PM-80 of SM-80 o.i.d.
Een monoblok is ook een optie.
Ik vraag me toch af of je deze luidsprekers ook met het originele filter hebt beluisterd.
Nu heb je een nieuwe kast én een nieuw filter, je weet niet wat het grootste verschil geeft. Bij KEF-luidsprekers hoor je nog wel eens zeggen dat het originele filter met elco's beter klinkt dan een filter opgebouwd met dure spoelen en foliecondensators.
Ik vraag me toch af of je deze luidsprekers ook met het originele filter hebt beluisterd.
Nu heb je een nieuwe kast én een nieuw filter, je weet niet wat het grootste verschil geeft. Bij KEF-luidsprekers hoor je nog wel eens zeggen dat het originele filter met elco's beter klinkt dan een filter opgebouwd met dure spoelen en foliecondensators.
Ik denk dat de kast het meeste heeft gedaan. Het laag uit de zuilen is gewoon erg strak. Het mist alleen wat laag en daarvoor komen de MDSen erin.