Hey,
(Voor de ongeduldigen, slaag de volgende 2 paragrafen maar over
Ik heb nu bijna een jaar geleden mijn eerste luidsprekers gemaakt (2
Monacor fullrangers van 26€/stuk in een bassreflexkastje. Was een
opdracht van een maat van mij die studeert op kot en vooral het budget
was het moeilijkste
100L kast gebouwd die in free space 30Hz vlak haalt en hier schuin achter mij subtiel z'n werk ligt te doen. Kost-effectiviteit was daar vooral
het doel, en met +- 150€ alles inbegrepen ben ik er heel content van.
(Mijn moeder daarentegen ...
Voor ik m'n eerste paar gemaakt heb, heb ik maandenlang op www.diyaudio.com zitten lurken en allerlei papers en websites zitten lezen
om mezelf met de problematiek vertrouwd te geraken.
Enkele weken geleden heb ik via via op m'n werk, de vraag gekregen om één van m'n bazen zijn zoon te helpen met zelf luidsprekers te bouwen, dit ter vervanging van z'n huidige 3-weg speakertjes die hij heeft. (Weet zelf niet welke het zijn, enkel dat ze oud en 3-weg zijn.)
Normaal gezien zou het idd het beste zijn van hem in de richting van een kit te sturen, maar aangzien hij het zelf wil samenstellen en het voor mij onbegonnen werk is om hem eerst maandenlang tekst en uitleg te zitten geven over waarop hij allemaal kan/moet letten, heb ik maar aangeboden om zelf een ontwerp te doen met zijn budget van 250-
350€/paar. Hij heeft de hout/MDFverwerkingsmachines, dus enkel het ontwerp is nodig.
Ik heb gekozen voor 2 drivers van Monacor:
- SPH-200KE
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... %20KEVLAR/
- DT 107
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... FT%20DOME/
De tweeter werd door iemand op diyaudio aangeraden wegens goede
prijs/kwal en als ik de freqcurve vergelijk met andere Monacor Tweeters,
dan blijft deze toch vlak tot en MET (!) 20000Hz.
De (mid)woofer gaat hoog genoeg om te overlappen met de tweeter en
ook nog laag genoeg om toch als een volwaardige speaker te klinken.
(50/50muziek/HT) De breakup rond 6kHz is ook duidelijk te zien, dus kan
ik daar van wegblijven. Volgens mij is 3000Hz het uiterste crossoverpunt
met een 4e orde LR filter, wat met Kevlar wel nodig is denk ik. Ik wil ook
graag hoog filteren om zo zoveel mogelijk de homogeniteit van het
stembereik te vrijwaren. (Als je ooit Norah Jones op een Bose 301 door tweet EN woof hebt horen zingen ...
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heb ik dus nog nooit een crossover
ontworpen en daar wringt het schoentje dus juist. De theorie ken ik wel,
maar aangezien ik de onderdelen nooit ga zien, kan ik ook geen programma op m'n Pc draaien dat als actieve filter - op één
stereoversterker - dienst kan doen om zo op het gehoor de beste x-over
freq te vinden. Daarom hoop ik dmv consensus toch een zo goed
mogelijke X-over in elkaar te stoppen.
Om zoveel mogelijk van het beste gebied van beide drivers te gebruiken
zou ik voor 4e orde LR gaan. De impulsverschillen zijn er wel, maar
normaal gezien niet hoorbaar. Doordat alles in fase is, zou ik de woofer
iets naar voren schuiven en zo het geluid time-alignen. Hierdoor is er
geen vertragingsnetwerk nodig (of een moeilijkere X-over) en een L-pad
op de tweeter is ook overbodig doordat deze even gevoelig is als de
woofer. Zobel netwerk zou ik niet doen omdat dit volgens mij minder
belangrijk is als je hoger filtert EN een hogere orde gebruikt. (Hogere
freq, dus zit je met een groter inductief gedeelte zowieso, dus de
schommelingen hebben dan relatief minder effect - zeg het maar als ik verkeerd ben.) Misschien enkel op de tweeter indien toch nodig?
Bottom line: zuivere LR4 dus, en ergens tussen de 2000 (tweet) en 3000
(woof).
Ik heb wat zitten rondzoeken naar gratis simulatiesoftware, en ik ben bij
de excel documenten vanop http://www.geocities.com/mghpxo/index.html terechtgekomen. Helaas begin ik vanaf dan door het bos de bomen niet meer te zien. Als ik in PXO.XLS 2 keer (LP en HP) een LR4 ingeef rond 3000Hz, dan bekom ik
voor de woofer 2 spoelen van 0,8 en 0,4 mH en 2 condensatoren van
10,55 en 2,35 uF. Voor de tweeter is het dan respectievelijk 0,25 en 1,13
mH en 3,73 en 7,46 uF. Voor de tweeter kan ik in een apart bestand
Tweeter.xls (ook op die site) de T/S parameters ingeven voor de
impendantiecurve en zo de freq curve aanpassen, maar van de woofer
kan ik in geen enkel bestand de T/S parameters ingeven. Is dit omdat de
x-overfreq zodanig hoog is tov de eigenresonantie dat het geen verschil uitmaakt voor de LP ?
Als iemand mij een beetje uitleg of tips kan geven zodat ik weet hoe ik met de instellingen van die Excel bestanden moet omgaan dan ben ik
zeer dankbaar. Volgens mij zijn ze zeer bruikbaar voor iemand die meer
weet wat die verschillende parameters juist doen. Ikzelf ben pas sinds
vandaag naar de eigenlijke implementatie en simulatie van een x-over bezig.
Alvast bedankt!
Joris
P.S.: Het zou in een 40L basreflex kast komen met F3 van 40Hz.



