Subwoofer (sta voor alles open)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wat voor kast moet ik voor m'n sub maken?

bass-reflex
6
35%
TL
8
47%
Push-pull
1
6%
compound
2
12%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jan-Willem schreef:
Montana schreef:
De peerless resoneert onder 21 Hz.. De Tl zou daarop afgestemt moeten worden. Tl wordt echter te groot gevonden! Dan blijft bass reflex en gesloten over. Bas reflex met deze peerless werkt niet zo lekker, omdat hij ontworpen is om in een gesloten kast te zitten.

mvg,

Montana
Bedankt Bart, voor je grafieken, er is een Peerless XXLS die is ontworpen voor bas reflex :wink: Of heb jij het over de SLS?
Ja met mijn middentoner zou ik ook een subwoofer kunnen maken.. Nee ik heb het over de xxls.. de xls van peerless doet het volgens mij beter met een br, maar dat weet ik niet zeker.. De kwaliteit van die woofer is wel zeker minder. Ik probeer je er niet van te weerhouden om een sub te maken met br, maar het lijkt mij erg lastig met deze woofer en tevens ook onzinnig als je kijkt naar het mooie resultaat wat te behalen is met deze woofer in een gesloten kast. Een br heeft een heel erg lange pijp nodig en om poortruis te voorkomen zal erg moeilijk worden, netzoals resonanties binnen de poort.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
Jan-Willem schreef:
Montana schreef:
De peerless resoneert onder 21 Hz.. De Tl zou daarop afgestemt moeten worden. Tl wordt echter te groot gevonden! Dan blijft bass reflex en gesloten over. Bas reflex met deze peerless werkt niet zo lekker, omdat hij ontworpen is om in een gesloten kast te zitten.

mvg,

Montana
Bedankt Bart, voor je grafieken, er is een Peerless XXLS die is ontworpen voor bas reflex :wink: Of heb jij het over de SLS?
Ja met mijn middentoner zou ik ook een subwoofer kunnen maken.. Nee ik heb het over de xxls.. de xls van peerless doet het volgens mij beter met een br, maar dat weet ik niet zeker.. De kwaliteit van die woofer is wel zeker minder. Ik probeer je er niet van te weerhouden om een sub te maken met br, maar het lijkt mij erg lastig met deze woofer en tevens ook onzinnig als je kijkt naar het mooie resultaat wat te behalen is met deze woofer in een gesloten kast. Een br heeft een heel erg lange pijp nodig en om poortruis te voorkomen zal erg moeilijk worden, netzoals resonanties binnen de poort.

mvg,

Montana
De Sls werd hiervoor aangedragen voor mijn sub :roll: , maar oke ik snap je mening, en ik denk idd dat het best veel nadelen zou kunnen hebben. Ik heb toch het idee dat ik met een BR dieper kan komen (heb nog niks in winisd ingevoerd (tijdtekort :x )) Bovendien heb ik nog geen bas-reflex gemaakt, dus dan weet ik hoe dat zit, en dan hoor ik het ook. Het enige nadeel is dat als het toch niet goed bevalt, ik deze woofer niet in een gesloten behuizing kan zetten :( Zijn er meer mensen die hier wat over kunnen zeggen?
Groeten JW
(tentamens tot vrijdag, daarna genoeg tijd :D )
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

een goede woofer die zowel in basreflex als in een gesloten kast kan is de vifa M25wo49-08, een 25 cm gecoate paper woofer
deze wordt gebruikt in de rel strata III, dan met bassboost in 30 liter gesloten, een erg muzikale subwoofer die op dit moment mijn scanspeak ultimos in het laag aanvult
heb een dergelijke woofer gekocht en deze in 40 liter basreflex zitten met een 200 w subamp erop met de bedoeling een mooie sub voor LFE/films te maken, de afstemming ben ik op dit moment mee bezig
de woofer kost 90 euro en is boven verwachting en erg muzikaal
gaat misschien niet extreem diep maar dat ligt deels aan de afstemming en eventuele bass boost
Aswin
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:20
Locatie: Gorinchem

Bericht door Aswin »

Wel eens gedacht aan de Visaton TIW200XS.

Relatief goedkoop en goede specs en verplaatst veel lucht.

Ik heb er nu 2 in gebruik als laag-laag in een BR onder een SS 15W en bevalt erg nog steeds erg goed. :D

De derde ligt al klaar om verwerkt te worden in mijn center-speaker.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

De (X)XLS-12 is een perfecte driver voor een sub. Geen reden om voor iets anders te kiezen, anders dan dat je iets goedkopers zou zoeken.

Helaas kan ik niet stemmen want de beste keuze ontbreekt in je poll: gesloten met correctie in het laag van een subamp 8)
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt voor een nieuwe sub: XXLS12 in 60L gesloten. Wat ik wel vreemd vind, is dat bij de application notes van alle XXLS12's een BR kast staat en niets gezegd wordt over een gesloten systeem.

Ik ga in eerste instantie voor geen correctie. Mocht het nodig, dan ga ik experimenteren met een linktwitz correctie.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

markje schreef:
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt voor een nieuwe sub: XXLS12 in 60L gesloten. Wat ik wel vreemd vind, is dat bij de application notes van alle XXLS12's een BR kast staat en niets gezegd wordt over een gesloten systeem
Dan heb je deze over he hoofd gezien:
830845

Ik zou sowieso voor een geshcikte basboost gaan die op veel subamps zit, anders is het bijna zonde van de woofer. Een linkwitz transform correctie kan natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op do 20 apr 2006, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Art
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 apr 2006, 19:18
Locatie: Haaglanden

Bericht door Art »

markje schreef:
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt voor een nieuwe sub: XXLS12 in 60L gesloten. Wat ik wel vreemd vind, is dat bij de application notes van alle XXLS12's een BR kast staat en niets gezegd wordt over een gesloten systeem.

Ik ga in eerste instantie voor geen correctie. Mocht het nodig, dan ga ik experimenteren met een linktwitz correctie.

Groeten Mark
Afbeelding
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik heb deze xxls12 in de 62 sealed kast gehad met een BK Electronics subamp erop (deze subamp is te koop) en dat ging prima
ik had de sub als LFE sub, dus voor bij films
nadeel en reden waarom ik de sub heb weggedaan is de grote ruimte van 60 m2 waar deze in speelde niet van voldoende laag kan voorzien
ik ga nu met twee kleinere sub aan de slag
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Bedankt allemaal voor jullie medewerking, ik start zo een nieuw topic: Wat is de beste subamp voor een XXLS12. Ik heb weinig verstand en ervaring (zeg gerust geen ervaring) met verschillende subamps. Deze amp moet dus wel aansluiten op mijn sub, maarja dat allemaal in dit topic: (komt zo)
Waar is trouwens de XXLS12 het goedkoopst? :P

Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Jan-Willem schreef:
Waar is trouwens de XXLS12 het goedkoopst? :P
BMM wellicht?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”