Travo kapot

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan-Willem
Contacteer:

Travo kapot

Bericht door Jan-Willem »

Hallo,
Ik heb een trafo van een boormachine, de kabel was een beetje ontbloot en ik denk dat de kabel kortsluiting heeft gemaakt. De trafo doet het in ieder geval niet (goed) meer. Het is een trafo die van 230 naar 20 Volt 'verzwakt' 400 mA. Nu heb ik de trafo opengehaald en nu zit er een spoel in, deze lijkt me niet kapot (heb nog niet doorgemeten). Dan zit er nog een condensator in, en een paar diodes. Wat zal nu als eerste kapot gaan? En wat moet ik dus vervangen, ik kan deze trafo namelijk niet meer krijgen.
VOor de duidelijkheid:
http://img436.imageshack.us/img436/4701/dsc003956mf.jpg
http://img436.imageshack.us/img436/5522/dsc003960id.jpg
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op do 20 apr 2006, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hallo JW,

FF mierenneuken: trafo is afkorting van transformator, met een f dus.

Minder onbelangrijk is hetgene waar jij een foto van hebt gemaakt. Dit is een voeding en de spoel (het zijn er eigenlijk 2, anders heb je geen trafo) is je trafo. Dus niet het hele kastje wordt trafo genoemd. De trafo zet de wisselspanning van het net 230VAC, om naar een lagere wisselspanning: wat minder dan 20V (factor wortel 2).
De diodes maken van de wisselspanning een gelijkspanning. Zoals je -waarschijnlijk- weet is de wisselspanning van het net sinusvormig. Dus ook aan de andere kant van je trafo is die sinusvormig. Na het gelijkrichten -met de diodes dus- wordt de onderkant van de sinus over de x-as (ik hoop dat je me snapt) gespiegelt als het ware. Zoals hier:
Afbeelding
De rimpel die je nu nog over hebt wordt weggehaalt door je elcos.

En nu "to the point": vaak zijn de diodes kapot. Dit kan je meten door ze los te solderen (onthoudt hoe om ze zaten) en dan met je mulitmeter op diode test stand te meten. Piept hij in beide richtingen dan is je diode kapot. Miss overbodig, dit meet je zonder hem aan te sluiten op het lichtnet.
Jan-Willem
Contacteer:

JuuL schreef:
Hallo JW,

FF mierenneuken: trafo is afkorting van transformator, met een f dus.

Minder onbelangrijk is hetgene waar jij een foto van hebt gemaakt. Dit is een voeding en de spoel (het zijn er eigenlijk 2, anders heb je geen trafo) is je trafo. Dus niet het hele kastje wordt trafo genoemd. De trafo zet de wisselspanning van het net 230VAC, om naar een lagere wisselspanning: wat minder dan 20V (factor wortel 2).
De diodes maken van de wisselspanning een gelijkspanning. Zoals je -waarschijnlijk- weet is de wisselspanning van het net sinusvormig. Dus ook aan de andere kant van je trafo is die sinusvormig. Na het gelijkrichten -met de diodes dus- wordt de onderkant van de sinus over de x-as (ik hoop dat je me snapt) gespiegelt als het ware. Zoals hier:
[ img ]http://www.osha.gov/SLTC/etools/electri ... ircuit.gif[/img]
De rimpel die je nu nog over hebt wordt weggehaalt door je elcos.

En nu "to the point": vaak zijn de diodes kapot. Dit kan je meten door ze los te solderen (onthoudt hoe om ze zaten) en dan met je mulitmeter op diode test stand te meten. Piept hij in beide richtingen dan is je diode kapot. Miss overbodig, dit meet je zonder hem aan te sluiten op het lichtnet.
Bedankt, duidelijke uitleg :wink: (snap alleen nog niet goed welke rimpel je bedoelt)
Ik heb de diodes doorgemeten op de weerstand of kan dat niet? Ik d8 dat ik op sper richting oneindige weerstand zou krijgen, en in doorlaat richting 0 ohm. Dit is in doorlaat richting 500 ohm, dus ik denk idd dat de diodes kapot zijn, nu nog kijken waar ik die diodes kan halen. (in Meppel bedoel ik)
Groeten jw
edit: typolio
JuuL

Bericht door JuuL »

Het onderste figuur met de bergen, dat is een gelijkgerichte wisselspanning zonder elcos. Als je er een elco parallel over zet krijg je een rechte lijn met nog een klein beetje die bergen (rimpel).

Waarschijnlijk heb je toch wel de diode test gepakt. 500 Ohm betekent hier eigenlijk 500mV, want je meter stuurt er een stroompje door. Dat is een goed werkende diode.

Misschien is je trafo toch wel kapot. Kan je de secundaire en primaire spoel van je trafo eens doormeten? En op het oog kijken of er iets door is gebrand.
Jan-Willem
Contacteer:

JuuL schreef:
Het onderste figuur met de bergen, dat is een gelijkgerichte wisselspanning zonder elcos. Als je er een elco parallel over zet krijg je een rechte lijn met nog een klein beetje die bergen (rimpel).

Waarschijnlijk heb je toch wel de diode test gepakt. 500 Ohm betekent hier eigenlijk 500mV, want je meter stuurt er een stroompje door. Dat is een goed werkende diode.

Misschien is je trafo toch wel kapot. Kan je de secundaire en primaire spoel van je trafo eens doormeten? En op het oog kijken of er iets door is gebrand.
Ok, ja ik had hem op diode stand staan. Ik zie zo op het oog niks aan de spoel, maar ik zal ze doormeten. Hoe kan ik btw een elco doormeten?
JuuL

Bericht door JuuL »

Die elco zal wel heel zijn, met dezelfde stand dan zou je de spanning moeten zien oplopen als je je elco met je multimeter verbind.
Als je diodes heel zijn zal je trafo waarsch wel kaduuk zijn. Je zou hem na hem te hebben geinspecteerd voorzichtig op het lichtnet kunnen aasluiten, door dat printje eraf te halen en de adapter in het stopcontact te steken. Dan VAC meten bij de draden die naar het kleine printje met de diodes ging, dan weet je meteen of je trafo heel is. Let op dat je je multimeterpennen in de goede gaten stopt, dezelfde als voor het meten van je diodes en dan op VAC stand uiteraard. Want als je hem per ongeluk in de ampere meet gaten stopt dan sluit je je trafo kort en gaat er zeker iets stuk.
Uiteraard geen sluiting maken tussen beide draadjes die naar het printje gingen ;)

Maar wel uitkijken he, 230VAC.
JuuL

Bericht door JuuL »

En? Doet hij het al?
Jan-Willem
Contacteer:

JuuL schreef:
En? Doet hij het al?
Sorry voor deze late reactie, ik heb alles laatst nog eens losgehaald, en toen iets te ver. Ik trok namelijk wat kabeltjes mee... Ik heb het opgegeven en m'n pa heeft een andere lader gevonden, werkt ook duurt alleen een stuk langer, dan maar 's nachts opladen :roll:
Bedankt voor je hulp,
Groeten Jan-Willem
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”