Buizen voorversterker; voor verbetering vatbaar?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Yummie! JéPegjes!

Thanks Digidoo! :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Digidoo schreef:
Mutsen. :P
Pff, koukleum [-( 't is lente hoor :!:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Off topic! Komen jullie nog met iets interessants? :P
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

nee :oops:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

SARK schreef:
nee :oops:
Idem :oops:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De 4 aansluitingen van die elco hebben niets te maken met het verhaal op die website in je andere topic.

Het is gewoon een standaard bouwvorm, bijv. TV elco's hebben verschillende secties intern zitten, van bijv. 100-50-50 uF.
Deze zijn gewoon 220 of 100 uF enkel, sloop ze eraf en volg gewoon de plus en de min op de print.

Goed dat je de schema's hebt gevonden, ik had ze ook ergens maar nog niet teruggevonden.

De brugcel voor de hoogspanning in de voeding bestaat uit 4 dioden.
Het snubbernetwerkje bestaat uit een folie C van 47 nF/630V (of 1000V) met een 10 ohm in series.
Daarvan maak je er 4, en zet ze tussen steeds elke 2 pootjes van de brug.

In de beide secundaire hoogspanningsleidingen van de trafo zet je 47 ohm/2 watt.
Tussen beide elco's op de voedingsprint zit ws. ook al een weerstand, deze gewoon laten zitten.

Als je later met een smoorspoel wilt gaan experimenteren, komt die in plaats van die weerstand.
Het is mogelijk dat dan de hoogspanning wat te hoog uitkomt, dan gaan we die nog wat verder dempen met wat weerstandjes op strategische plaatsen.

Het schema van de lijnversterkeris in wezen dezelfde opzet als de Velleman van Sander Sassen, met dit verschil dat hier geen koppelcondensator tussen 1e trap en 2e trap is gebruikt.
Het is dus een direct gekoppelde GKS gevolgd door een kathodevolger.
De eerste trap levert spanningsversterking, de tweede stroomversterking of, zo je wilt, impedantie omvorming.
Er is nog een tegenkoppeling aangebracht van uitgang naar ingang dmv. R2.

Hier is nog wel enige verbetering aan mogelijk, zoveel gain heb je niet nodig met CD. maar da's alvast voor later.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

A kijk. Ik ben vanavond weer in mijn eigen huis en dan ga ik meteen eens kijken en knutselen.

KT88, je bent geweldig. Je weet echt alles over die buizen. Ik zit telkens met wikipedia alles op te zoeken wat je nou eigenlijk bedoelt. 8)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou, de BC's zitten nu in de voeding. Mooie foto's geschoten, maar toen ik ze op de pc wilde zetten, weigerde de batterijen dienst. Heb alles even nagelopen en ik vind een verbinding tussen mijn gloeispanning (6,3v) en de 0! Hoe zit dat? Ik heb alles gewoon weer aangesloten zoals het zat, mits ik geen kortsluiting heb veroorzaakt ergens. Klopt het dat ik dit vind (de 220 spanning er overigens natuurlijk af)?

Edit: Tussen de 0 en de gloeispanning zit overigens nog een ledje. Ligt het daar aan?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Dat klopt, de gloeispanning moet altijd gerefereerd zijn aan ofwel kathodepotentiaal, ofwel de nul van de schakeling.

Dat werd vroeger wel gedaan dmv. een centertap op de 6.3V, waardoor je dus eigenlijk 2 x 3.15V symmetrisch kreeg.
Die CT kwam dan aan gnd. (of kathode eindbuis).
Bij gebrek aan zo'n CT kwam er dan een draadgewonden 100 ohm zgn. "ontbrompotmetertje" tussen, met de loper aan gnd.

Heden ten dage, met de DC gestookte gloeidraden, is het gebruikelijk om ofwel de min, ofwel de plus van de DC gloeispanning aan gnd. te leggen.
Waabij de connectie met de plus de voorkeur heeft, omdat dan de gloeidraden qua potentiaal onder de nul liggen, waarmee emissie van de kathode naar de gloeidraad wordt voorkomen.

E.e.a. geldt uiteraard alleen voor indirect verhitte buizen, dus die waarbij een aparte gloeidraad (de "heater" ) een aparte kathode verwarmt.
Voor direct verhitte buizen, waarbij gloeidraad ook gelijk kathode is ("filament cathode" ), gaat het ietwat anders.

Ook is er nog de maximale spanning tussen gloeidraad en kathode (Vfk in de datasheets), die voor bijv. een ECC82 de 100 V niet mag overschrijden.
Kom je daarboven, bijvoorbeeld in een kathodyne fasedraaier, SRPP, cascode of zelfs kathodevolger, dan hang je de referentie van de gloeispanning op aan een spanningsdeler vanaf de hoogspanning (wel goed ontkoppelen dmv. een elco! ), die iets onder kathodepotentiaal ligt.
Aangezien daar geen stroom loopt, hoeft die niet extreem laagohmig te zijn.
De tweede functie van die spanningsdeler, die je als het ware cadeau krijgt, is die van "bleeder" voor de hoogspanningselco's.
De constante belasting zorgt ervoor dat, als je de versterker uit zet, de lading uit de voedings elco's weg kan lekken.
Handig als je hem open hebt en wat wilt veranderen...........

Die LED zal ws. tussen AC 6.3V zitten, of anders achter de brugcel.
Onwaarschijnlijk dat die in de potentiaalvereffeningslijn tussen gloei en gnd. zit, daar loopt dus geen stroom (als het goed is.......).
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het verhaal in foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan wat betreft de input schakeling:
Afbeelding

Er zit een vrij ordinaire standenschakelaar in met (volgens mij) een ontplopper, het blauwe dingetje ervoor. Die kan ik dus het beste vervangen door zo'n luxe Elna?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Tjesses, heeft dat ding in een frietkot gestaan, of ben je uitgeschoten met de WD-40 ? :shock:

Leuk is dat je op de tweede foto goed kunt zien dat de elco maar twee aansluitingen gebruikt.
De groene weerstand van 3k3 tussen de brugcellen is deel van het pi-filter, die kun je naderhand nog vervangen door een smoorspoel.

De achterste schakelaar (Piher denk ik) is inderdaad de ingangskeuze, vervanging door een Elma zal wel leiden tot een boel extra losse draadjes, die past er niet 1 op 1 in.

Dat blauwe ding ervoor is denk ik ofwel een muteschakelaar (om klikken tijdens het overschakelen te voorkomen), of het is iets van een tape monitor of CD-direct.
Is het niet zo dat trekken aan de knop tape is, en indrukken weer source?
Kijk eens waar die contacten naartoe lopen?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik weet ook niet hoe het komt, maar het is in ieder geval erg vettig ja. Volgens mij heeft mijn vader op die manier geprobeerd de boel wat soepeler te laten verlopen. Dat wat je vertelde over trekken aan de knop tape/source is niet het geval. Dat kan namelijk niet.

Het blauwe ding:
Afbeelding

Volgens mij is het blauwe ding ook bedoelt om klikken te voorkomen. Er zit op de stang van de standenschakelaar ook nog een "blauw dingetje" wat volgens mij moet dat het schakelaartje schakelen als ik draai en dus de klikken voorkomen. Ik ga het eens vastzetten met wat lijm, want het zit nu nog los...

Edit: Okee, na een hoop geklooi met plakband, dubbelzijdige tapijttape en luciferstokjes krijg ik nog steeds de ontklikker aan de praat als ik draai. Ik moet iets hebben als in een pen. Iets wat de boel klikt als ik draai aan de keuzeschakelaar.

Edit 2: Nieuwe foto.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Na een hoop geklooi met van alles en nog wat en een klein beetje extra soldeer op de inputs, merk ik dat het contact van de standenschakelaar bar slecht is. Ik moet snel iets nieuws hebben want dit werkt voor geen meter.

Wat raden jullie aan? Het gaat om een voorversterker met 6 inputs. Het plastieke ding wat er nu in zit moet er echt uit...
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Afbeelding

Dit misschien?
http://www.thlaudio.com/ELMAmne.html

Ik zou alleen niet weten wie er in Nederland Elma verkoopt......
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik zat ook al te kijken naar die stappenschakelaars van DACT. Ziet er ook luxe uit, als ik er straks een van de twee heb, moet ik echter wel een spoedcursus hebben hoe ik het moet aansluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
Afbeelding

Dit misschien?
http://www.thlaudio.com/ELMAmne.html

Ik zou alleen niet weten wie er in Nederland Elma verkoopt......
Ja dat is the "One and only". Overigens heeft Elma er een speciale audio uitvoering van gehad met extra dik vergulde contacten maar die is niet meer in productie dacht ik. Van Reijsen Elektronica is/was de importeur maar die levert niet aan particulieren. Heb ze destijds bij Stuut en Bruin in Den Haag gehaald maar dat is zeker 10 jaar geleden en of ze ze nu nog verkopen .... ?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik zal morgen eens langs gaan! :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat ik bij Stuut en Bruin destijds vandaan had was niet bovenstaand type (type 04) maar type 03. Die is iets kleiner en heeft een ander klikmechaniek maar is net zo goed. Type 03 zie ik niet meer op de site van Elma staan en zal dan wel niet meer geproduceerd worden.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Juist. Vandaag geen tijd gehad om bij Stuut langs te gaan en ik zag daarnet dat die DACT schakelaars allemaal minstens 90 euro (:!:) kosten. Hebben jullie er toevallig niet nog een paar over die ik voor een vriendenprijsje kan overkopen? :) Alsjeblieft? Morgen sowieso kijken bij Stuut of er toch wellicht iets daar is...
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Bij mijn weten zijn die DACT stappenschakelaars er alleen voor volumeregeling, dus met 24 standen ofzo.

Er zijn Chinese knock-offs te krijgen met de weerstanden er al aan gesoldeerd voor ik meen 30 of 40 dollar.
Geen idee of dat goed is of niet.........

Maar voor input keuze kom je toch wel weer bij Elma terecht vrees ik.

Tipje: je komt ze ook wel tegen op radiobeurzen (Veron, VRZA).

Lukt dat allemaal niet, dan kun je nog een relais ingangskeuze maken, de relais' kun je dan aansturen met een DC spanning via de bestaande schakelaar.
Kraken van die schakelaar heeft dan geen invloed meer.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Oder vielleich einmal shoppen in Deutschland?

http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... schalt.htm
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Als je een werkelijke verbetering wilt moet je de basis wijzigen.
De basis, het schema, is erg matig. Neem nu eens een standaard mu-stage (Allen Kimmel) en je doet een grote stap voorwaarts (neem niet de TD variant want daarmee wordt het niet beter....)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Vooralsnog ben ik geen zeer rijke hobbyist en wil ik liever dat verbeteren wat ik kan verbeteren. Als ik het goed begrijp kan dat mu-stage altijd nog. Met de nieuwe caps in de voeding en in de line stage ben ik al zeer tevreden. Nu dus eerst nog even een goeie stappenschakelaar voor de inputkeuze.

Ook heb ik al zitten zoeken voor andere oplossingen voor inputkeuze en een mooi relais is wellicht ook nog wel een oplossing. Ik heb hier wel mooie inputschakelingen gevonden. Ze zijn welliswaar een stuk duurder, maar ik begrijp dat een 6 polige ELMA ook al snel zo'n 40 euro kost. Misschien is het ook wel wat overdreven om een dergelijk relais in een simpele buizenvoorversterker te zetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Digidoo,

Als je toch in Den Haag gaat shoppen, loop dan ook even bij Radio Twente langs op de Stille Veerkade. Misschien heeft die nog wel een mooie 2x6 standen keramieke schakelaar liggen. Is dan wel geen Elma maar wel een goede goede :)
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Je kan het ook bij Mattijs (www.machmat.com) proberen.
Die heeft hele mooie 2x5 schakelaars met verzilverde contacten voor iets van 6 euro.

Hij verkoopt trouwens ook goeie stappenschakelaars met Dale weerstanden. Kan je beter je geld in steken dan in een te dure elma inputschakelaar.
Maar is misschien een beetje overkill voor dit versterkertje.

Heb ook ooit een Elma bij Stuut en Bruin gescoord voor 10,- euro maar die dingen zijn nu niet meer te betalen.

Matthias.
Plaats reactie