Subwoofer (sta voor alles open)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wat voor kast moet ik voor m'n sub maken?

bass-reflex
6
35%
TL
8
47%
Push-pull
1
6%
compound
2
12%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Subwoofer (sta voor alles open)

Bericht door Jan-Willem »

Ik ben nog niet met m'n andere project klaar, maar ik wil toch al beginnen met het bedenken van een subwoofer. Ik heb strax (over een paar maanden) veel tijd, en dan kan ik gelijk m'n sub ook afmaken.
Ik wil deze sub. uitsluitend gebruiken voor dvd's kijken.
Eisen: hij moet hard en diep gaan. Natuurlijk moet het geen bonk kistje worden. Ik zit te denken aan een bass-reflex, (heel misschien TL), compound, of push-pull. (Ik heb op mijn kamer een push-pull subwoofer staan, en deze klink best aardig.)
Ik sta dus voor alles open. Ik ga nogmaals het boek van Vance Dickason lezen, zodat ik weer weet hoe het precies zat.
Het is de bedoeling dat hij lang en redelijk smal word, zodat hij onder een bed/bank kan worden geplaatst. Ik zat te denken aan een Peerless XLS-12. (wel een dure maarja) En dan een actief filter, daar weet ik al helemaal weinig van, welk filter heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding?

Hebben jullie ideeen?
(Natuurlijk moet het ook niet te duur worden; de push-pull/compound word niks met de xls :wink:)

Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Heb je al een versterker voor dit project, anders kan dat nog wel eens duurder uitvallen dan de speaker....
Ik mis gesloten nog als optie..XXLS12 in een gesloten kast werkt ook goed :wink:
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ik vind zelf TL fijner om naar te luisteren dan BR,
qua vorm is een TL meestal wel lang en relatief smal, past aardig onder je bed/bank

Is een van deze ontwerpen wat?
Iedergeval iets goedkoper dan een xls-12.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct219_en.htm http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct220_en.htm
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

mluyben schreef:
Heb je al een versterker voor dit project, anders kan dat nog wel eens duurder uitvallen dan de speaker....
Ik mis gesloten nog als optie..XXLS12 in een gesloten kast werkt ook goed :wink:
Nee ik heb nog geen versterker, die zoek ik dus ook nog. En ik weet dat het een dure grap word :roll:. En de gesloten versie heb ik er niet bij gezet, want ik d8 dat die niet zo diep zou komen.
@ jw: dat ontwerp vind ik niet onaardig, maar die woofer zit met -3db al op 21 hz.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ben benieuwd. Wil zelf ook een subwoofer gaan bouwen, zodra ik daar tijd en geld voor heb.

Ik heb hier thuis nog een kabelrol van de bouw. Het middenstuk daarvan heeft ongeveer een diameter van 30cm en kan dus uitstekend gebruikt worden voor iets van een sub. Het hout is 5laags mdf. Verder ga ik natuurlijk hier goed lezen hoe deze sub wordt gebouwd, zodat ik er later ook wat aan heb.

Overigens heb ik voor compound gekozen, maar basreflex is ook erg interessant...
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Compound lijkt me erg afhankelijk van de woofer. Bijvoorbeeld de prijs van de woofer en de benodigde inhoud. Een Scan Speak kan in een kleine gesloten kist uitzonderlijk diep, maar is natuurlijk totaal niet geschikt voor jouw doeleinde (films kijken) totaal ongeschikt. Compound is ook eigenlijk van een andere orde dan Bass-Reflex, want je kunt ze beide gebruiken natuurlijk.

Ik zou voor jouw doeleinden bass-reflex gebruiken. Het rendement is hoog en je kunt meestal diep. Dat het impulsgedrag achteruitgaat is niet zo erg in jou geval, voor de film. Maar hoe erg je impulsgedrag beinvloedt wordt ligt ook aan de gebruikte woofer + afstemming.

Hoe groot mag je kast worden, en hoe ga je hem afwerken?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Interficior schreef:
Compound lijkt me erg afhankelijk van de woofer. Bijvoorbeeld de prijs van de woofer en de benodigde inhoud. Een Scan Speak kan in een kleine gesloten kist uitzonderlijk diep, maar is natuurlijk totaal niet geschikt voor jouw doeleinde (films kijken) totaal ongeschikt. Compound is ook eigenlijk van een andere orde dan Bass-Reflex, want je kunt ze beide gebruiken natuurlijk.

Ik zou voor jouw doeleinden bass-reflex gebruiken. Het rendement is hoog en je kunt meestal diep. Dat het impulsgedrag achteruitgaat is niet zo erg in jou geval, voor de film. Maar hoe erg je impulsgedrag beinvloedt wordt ligt ook aan de gebruikte woofer + afstemming.

Hoe groot mag je kast worden, en hoe ga je hem afwerken?
Je bedoelt dat je een compound bass-reflex kan maken? De grote van de kast... mm mag maximaal 1 meter lang worden, en 30 cm hoog ongeveer, en 50cm breed. Dus 150 Liter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Jan-Willem schreef:
mluyben schreef:
@ jw: dat ontwerp vind ik niet onaardig, maar die woofer zit met -3db al op 21 hz.
wat is daar mis mee?

een TL sub, met een lage afstemming, wordt groot. (lang)
kijk dus naar een woofer die een niet al te groot oppervlak heeft, bv een 8" of 10" etc. Dit zal dan een kleinere kast tot gevolg hebben.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Kan een TL het gebrek aan oppervlak goedmaken? HT sub moet meestal voelbare bas hebben en daar heb je eigenlijk oppervlak voor nodig.
Een XXLS12 in een 65l gesloten kast zal zeker niet verkeerd klinken met een bas reflex wordt het alleen maar extremer.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Digidoo schreef:
Ben benieuwd. Wil zelf ook een subwoofer gaan bouwen, zodra ik daar tijd en geld voor heb.

Ik heb hier thuis nog een kabelrol van de bouw. Het middenstuk daarvan heeft ongeveer een diameter van 30cm en kan dus uitstekend gebruikt worden voor iets van een sub. Het hout is 5laags mdf. Verder ga ik natuurlijk hier goed lezen hoe deze sub wordt gebouwd, zodat ik er later ook wat aan heb.

Overigens heb ik voor compound gekozen, maar basreflex is ook erg interessant...
Je kunt een subwoofer compound maken, en tevens basreflex 8) zoals interficior zei :wink: Ik heb trouwens besloten dat ik of voor gesloten ga, bass reflex of tl (tl word wel moeilijk denk ik, omdat ik nog weinig ervaring heb). Ik ga niet meer voor compound/push pull word gewoon te duur, en zulke grote voordelen levert het neit.
Ik ga maar eens wat simuleren, dan kan ik beter zeggen waar ik voor ga.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op ma 17 apr 2006, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

mluyben schreef:
Kan een TL het gebrek aan oppervlak goedmaken? HT sub moet meestal voelbare bas hebben en daar heb je eigenlijk oppervlak voor nodig.
Een XXLS12 in een 65l gesloten kast zal zeker niet verkeerd klinken met een bas reflex wordt het alleen maar extremer.
Ja ik wil graag voelbare bas 8) En je bedoel dat het volume extremer word als ik bas reflex neem ipv gesloten? Ik kan 150 liter ongeveer hebben, dus ff simuleren wat dat word met basreflex.
En @Bart: Ik wil echt hard en diep, dus dan vind ik die -3 dB op 21 hertz iets te hoog, of valt dat wel mee? En een TL sub, word die met een 12" groter dan 1 meter bij 50 bij 30? (als je een beetje lage afstemming neemt)
edit: kan ik mijn poll niet meer aanpassen? :cry:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Jan-Willem schreef:
Ik wil echt hard en diep, dus dan vind ik die -3 dB op 21 hertz iets te hoog, of valt dat wel mee? En een TL sub, word die met een 12" groter dan 1 meter bij 50 bij 30? (als je een beetje lage afstemming neemt)
edit: kan ik mijn poll niet meer aanpassen? :cry:
Da's enorm laag. Met een -3 punt een kleine octaaf hoger ben ik al tevreden. (Maar ja ik heb dan ook geen TV of dvd in huis)
De pijplengte bij een Tl wordt in de standaard berekening flink lang overigens; circa 3.75 meter! Kan wat korter afhankelijk van de tapering en de qts. Als je dan ook nog een 12 incher gaat toepassen wordt de lijn doorsnede ook groot. Kortom een lel van een kast, ga je niet redden met 150 liter.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Jan-Willem schreef:
En @Bart: Ik wil echt hard en diep, dus dan vind ik die -3 dB op 21 hertz iets te hoog, of valt dat wel mee? En een TL sub, word die met een 12" groter dan 1 meter bij 50 bij 30? (als je een beetje lage afstemming neemt)
edit: kan ik mijn poll niet meer aanpassen? :cry:
-3db op 21hz is al heel laag. Na de 20hz hoor je toch niets meer. Maar als je even die lijn door trekt zal zn -8db in bijvoorbeeld een TL op n 18hz zitten denk k. Is goed voelbaar. Voor n 8" subwoofertje vindt ik -3db op 21 hz heel netjes.

Ik heb zelf van een car-woofer een TL sub gebouwd deze is 1,20 bij 35 bij 40. Zo'n goeie 168liter. Deze komt tot 20hz op -3db. Hieronder is hij ook nog goed voelbaar. Regelmatig klachten van de buren. Levert tijdens de film het nodige ram en beuk werk. Deze heb ik aangestuurd met een conrad amp die 252watt rms stuurt aan 4ohm. Genoeg voor goed doof te worden. Ik vindt hem persoonlijk goed strak klinken qua geluid. Beter dan een bass-reflex. Het is allemaal net iets vlugger. Net iets minder group delay en komt net iets dieper.

Qua budget viel het allemaal wel mee. De amp was het duurst. 150 euro voor de amp. 50 euro voor de woofer (inkoop) en 30 euro voor hout. Afwerking geschat op 30 euro. 260 euro totaal dus.

Heb bij de conrad amp zelf nog een 6 kanaals subwoofer EQ gemaakt die loopt van 20-120hz. Hierdoor kan ik de woofer eventueel boosten en dempen met +/- 20db. Voordeel hiervan de interne crossover stukje beter gemaakt en extra stijlheid. Alles vanaf 50hz staat op -20db. Klinkt lkkr strak.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een standaartd TL is niet zo moeilijk te simuleren.
Sheets van King, en bv caad 3.0 doen dat met ontroerende eenvoud.


De eerder geneomde oppervlak van een woofer, is te compenseren met een flinke xmax. een 2x zo kleine woofer, met dubbel zo grote xmax, zal even veel lucht verzetten bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

De enige kleine woofer met een grotere xmax dan een XXLS die ik ken is een 23W van Scan Speak en deze is ontzettend duur.

Maar als die bovengenoemde TL's goed voldoen heb je de oplossing al aangedragen gekregen. En niet al te duur!

Volume voor een XXLS12 hoeft niet veel groter dan 65l, maar mag wel.
Als je hier een bas reflex op los laat moet deze een vrij lange pijp hebben vanwege de lage afstelling en dan wordt het toch nog een flinke kast.

Ik ga zelf dit jaar een gesloten bijzet tafel van 60l met een XXLS12 bouwen. Ik zou hier eerst een 23W in zetten maar op aanraden van forum leden toch voor oppervlak gegaan....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als je de XXLS als uitgangspunt pakt, is er niet veel wat kan tippen, dat klopt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als je 150 liter tot je beschikking hebt zou ik gaan voor een gesloten kast met minimaal een 15" woofer erin. Deze kost EUR349,-: 15SP300

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Hele mooie woofer Tony, maar dat word me iets te duur :wink: Ik ga maar eens wat simuleren, ga niet meer voor gesloten, want ik wil nu is wat anders proberen. De keuze is nu tussen TL of basreflex. Ik ga nu met simulaties even kijjken wat een goede optie is, met max ... Liter. Neem toch de XLS-12 als uitgangspunt, en daarmee ga ik simuleren. (Deze week nog niet, heb tentamens :evil:
Groeten, en bedankt Jan-Willem
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Wooowww!! :shock: 8)
Ik wou dat ik 150l ter beschikking had, helaas WAF gaat niet hoger dan 55x55x40cm :wink:
Maar ik denk dat dit iets te duur is voor Jan-Willem..... OK je was me net voor
Wel mooi
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een TL met die XXls?
Heb je die optie overwogfen al?
Heeft überhaupt iemand dat al eens gemaakt.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

bartsegers schreef:
een TL met die XXls?
Heb je die optie overwogfen al?
Heeft überhaupt iemand dat al eens gemaakt.
Waarom zou dat niks zijn? Of denk je dat de kast veels te groot word (waar ik bang voor ben)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

-3 dB op 20 Hz? niet genoeg? :shock: Zelfs op jouw leeftijd hoor je die 20 Hz niet meer. Vind het knap als je de 22 Hz toon kan horen, in plaats van alle meetrillende kasten en deuren

Waarom sluit je gesloten sub nou uit? Te weinig sublaag vind ik een slechte reden.. Een xxls 12 is super in een gesloten kast. Met een mooie subamp met variabele boost kan je de curve afval compenseren.. Die 20 hz haal je dan op sloffen! Heb je een mooie impulsgedrag! Kan je er ook muziek mee luisteren! Als je een kast bouwt die geschikt is voor basreflex en een mooie afsluitdop maakt voor de pijp kan je misschien wel switchen tussen br en gesloten. Ik ken alleen geen ontwerpen die dit hebben.

Ik vind de klank van een Tl sub ontzettend mooi! Ik vind mijn 10 inch Tl sub's groot.. Een 12 inch Tl zou wel gigantisch moeten zijn dan! Maar tegenwoordig noemt men dat bijzettafel dus dat valt dan weer mee 8) !

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
-3 dB op 20 Hz? niet genoeg? :shock: Zelfs op jouw leeftijd hoor je die 20 Hz niet meer. Vind het knap als je de 22 Hz toon kan horen, in plaats van alle meetrillende kasten en deuren

Waarom sluit je gesloten sub nou uit? Te weinig sublaag vind ik een slechte reden.. Een xxls 12 is super in een gesloten kast. Met een mooie subamp met variabele boost kan je de curve afval compenseren.. Die 20 hz haal je dan op sloffen! Heb je een mooie impulsgedrag! Kan je er ook muziek mee luisteren! Als je een kast bouwt die geschikt is voor basreflex en een mooie afsluitdop maakt voor de pijp kan je misschien wel switchen tussen br en gesloten. Ik ken alleen geen ontwerpen die dit hebben.

Ik vind de klank van een Tl sub ontzettend mooi! Ik vind mijn 10 inch Tl sub's groot.. Een 12 inch Tl zou wel gigantisch moeten zijn dan! Maar tegenwoordig noemt men dat bijzettafel dus dat valt dan weer mee 8) !

mvg,

Montana
Ok, ik wil liever een TL dan gesloten:
1: Omdat ik een Tl lang kan maken, en redelijk dun, dus in de lengte onder de bank. (kan met gesloten natuurlijk ook wel)
2: Omdat ik wil horen hoe een TL klinkt (als sub)
Enige vraag is nu: Hoe groot word de TL met de xxls 12? (ga ik nog berekenen)

PS: heb je een link naar je 10" TL?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Zijn ongeveer een meter hoog 32 cm breed en 45 diep..


Als je de Tl onder de bank zet waar je op zit tijdens het kijken zal je waarschijnlijk niet de ideale plaatsing hebben.. "waarschijnlijk"

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
Afbeelding

Zijn ongeveer een meter hoog 32 cm breed en 45 diep..


Als je de Tl onder de bank zet waar je op zit tijdens het kijken zal je waarschijnlijk niet de ideale plaatsing hebben.. "waarschijnlijk"

mvg,

Montana
Nette sub!, Neej daar was ik al bang voor, maar het is niet voor muziek he! aleen voor dvd's. Dus het moet gewoon een beetje knallen, en daarbij maakt de plaatsing toch niet zo'n verschil? Ik dacht dat ik dan juist de knallen beter hoor ehm neej voel :lol:
Is de XLS kwa parameters wel geschikt voor een TL?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”