Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

fluctuatie te zijn in het net (naar boven) en klaar ben je.
Ik heb al es twee keer een week lang een meter aan een stopkontakt gehad. Hoger dan 225V~ heb ik nog niet gezien.
Maar goed, ik heb ook nog geen beslissingen genomen. Ben ook aan het kijken wat er meer is aan versterkers en ik heb geen haast. Zo slecht doet de Denon het nou ook weer niet. 8)
sietse

Bericht door sietse »

ik schreef:
Zo slecht doet de Denon het nou ook weer niet.
En toen deed opeens 1 kant het niet meer. "t is toch wel zooi vandaag de dag. Twee en half jaar oud. Eerst de tuner, en nu de versterker, vlak achter elkaar aan. :cry:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is dat een goede reden voor wat nieuws of niet :D :twisted:
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
ik schreef:
En toen deed opeens 1 kant het niet meer. "t is toch wel zooi vandaag de dag. Twee en half jaar oud. Eerst de tuner, en nu de versterker, vlak achter elkaar aan. :cry:
Zekeringen al gecontroleerd ??

Laagohmige speakers moeheid :) :)

heb je geen garantie meer ?
sietse

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:
ik schreef:

Hij had vanmorgen een soort vervorming die mij aan zenderstoring deed denken. Vanmiddag zette ik em weer aan en was rechts heel zacht en vervormd. Andere box proberen en toen kwam er niks meer.
Heb nu m'n zelfbouw maar weer neergezet. Moet nog even beter luisteren, maar denk dat de bas 2x beter is dan de Denon. Ook al zit dat hele verhaal een beetje lullig inelkaar geprutst.
Er zitten eindtrappen in uit de Elektuur van april 1982. Heette toen 100 watter met BDX eindtorren. Heb ik ook wel eens gebouwd voor een jeugdhonk. Het ding is onverwoestbaar maar wordt bij zowel laag als hoog volume nogal warm.
Verder vond ik het midden en hoog er van altijd wat aan de kille kant. Vandaar dat ik liever met Mosfets bouwde. Maarja, die heb ik naar de eeuwige audiovelden weten te verhuizen. :cry:
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
weidok schreef:
sietse schreef:

Hij had vanmorgen een soort vervorming die mij aan zenderstoring deed denken. Vanmiddag zette ik em weer aan en was rechts heel zacht en vervormd. Andere box proberen en toen kwam er niks meer.
Heb nu m'n zelfbouw maar weer neergezet. Moet nog even beter luisteren, maar denk dat de bas 2x beter is dan de Denon. Ook al zit dat hele verhaal een beetje lullig inelkaar geprutst.
Er zitten eindtrappen in uit de Elektuur van april 1982. Heette toen 100 watter met BDX eindtorren. Heb ik ook wel eens gebouwd voor een jeugdhonk. Het ding is onverwoestbaar maar wordt bij zowel laag als hoog volume nogal warm.
Verder vond ik het midden en hoog er van altijd wat aan de kille kant. Vandaar dat ik liever met Mosfets bouwde. Maarja, die heb ik naar de eeuwige audiovelden weten te verhuizen. :cry:
He vervelend... had ik met m'n HK ook speelt ook nog zacht.. ??

Hm.... Jammer voor de Denon..
kan nog wel als voortrap dienst doen ??
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Mogelijk is het speakerrelais aan vervanging toe.
Kijk ook eens of er niet slechte solderingen in voorkomen, die soldeerbaden in China zijn niet altijd even lekker..........
telefunken

Bericht door telefunken »

KT88 schreef:
Mogelijk is het speakerrelais aan vervanging toe.
Kijk ook eens of er niet slechte solderingen in voorkomen, die soldeerbaden in China zijn niet altijd even lekker..........
ik denk dat er eerder gedacht moet worden aan de eindtransistors.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, het ding es opengeschroefd. Ziet er wel netjes uit. Hij heeft een dubbele voeding, maar als ik em in de winkel zou hebben opengemaakt, zou het best es kunnen wezen dat ik het ding had laten staan. Beetje lullige voeding met een 0 en een + en per deel 1 elco van 8200 uF. Ik ben dan in sommige dingen misschien wel een minimalist, maar dit is wel erg zuinig. Verders geen idee wat er loos is.
Afbeelding
Het zelfbouw bakkie doet het niet eens zo slecht. ( zie pag 1 ) Zit iets strakker in de bas. Mid en hoog is denk ik bij de Denon wat prettiger van klank. Maar ja, beter iets dan niets.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Zo, het ding es opengeschroefd. Ziet er wel netjes uit. Hij heeft een dubbele voeding, maar als ik em in de winkel zou hebben opengemaakt, zou het best es kunnen wezen dat ik het ding had laten staan. Beetje lullige voeding met een 0 en een + en per deel 1 elco van 8200 uF. Ik ben dan in sommige dingen misschien wel een minimalist, maar dit is wel erg zuinig. Verders geen idee wat er loos is.
Het zelfbouw bakkie doet het niet eens zo slecht. ( zie pag 1 ) Zit iets strakker in de bas. Mid en hoog is denk ik bij de Denon wat prettiger van klank. Maar ja, beter iets dan niets.
Jammer... geen schema erbij ?? Misschien valt hij te repareren ??

Of toch aan de UCD ??
sietse

Bericht door sietse »

Nee, ik heb er geen schema van. Breng hem deze week wel terug naar de winkel voor reparatie.
En de UcD's ? Eerst nog es een keer op m'n gemak die dingen beluisteren. Is me bij de luisteravond een beetje ontkomen. Maar weer een zelfbouw broeid wel tussen de oren.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Sietse,

Als je het ervoor over hebt om naar Groningen te rijden voor reparatie, dan kan ik je www.apparatenreparatie.nl aanbevelen.

No-nonsense jongens, die wel e.e.a. van audio snappen.
Ook normale prijzen, geen high end gedonder dus :lol:
sietse

Bericht door sietse »

@ KT88, die zal ik even in gedachten houden. Misschien een mogelijkheid om eventueel de voeding te verbeteren zonder dat er ergens anders iets uitfikt bij het inschakelen. Ik denk nl, dat de versterkerschakeling nog zo slecht niet is, maar dat de voeding het niet kan bijsloffen.
sietse

Bericht door sietse »

Ik denk nl, dat de versterkerschakeling nog zo slecht niet is, maar dat de voeding het niet kan bijsloffen.
De vraag ook meteen maar even daar neergelegd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
@ KT88, die zal ik even in gedachten houden. Misschien een mogelijkheid om eventueel de voeding te verbeteren zonder dat er ergens anders iets uitfikt bij het inschakelen. Ik denk nl, dat de versterkerschakeling nog zo slecht niet is, maar dat de voeding het niet kan bijsloffen.
Verspilde moeite Sietse. Gewoon dat ding laten repareren en voor het schuurtje of de kinderen. Heb menig Denon van binnen gezien en gerepareerd, het meeste is gewoon doorsnee huis tuin en keuken ontwerp. Niet slecht en niet goed. Ook de bedrading is soms niet volgens de regels: De voedingsdraden, speakerdraden EN het inganssignaal zitten soms doodleuk in 1 kabelboom bij elkaar, grrrr... :cry:

Zou lekker een UcD180 in elkaar zetten met een kast van AE. De lol die je daar van hebt is vele malen groter denk ik.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 17 apr 2006, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Zou lekker een UcD180 in elkaar zetten met een kast van AE. De lol die je daar van hebt is vele malen groter denk ik.
Het zit in de broedmachine maar ik weet niet of ik het al weer aandurf. Bovendien, als ik het ga doen, wil ik het toch wel een beetje passend bij de rest houden. 'T was net zo netjes in de kast.. :?
En zoals ik al schreef, wil ik eerst nog eens op m'n gemak die UcD's beluisteren. Ben nogal een mosfet fan.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

sietse schreef:
Het zit in de broedmachine maar ik weet niet of ik het al weer aandurf.
Sietse,

Ik heb straks een paar elco's die overcompleet zijn. Die zou je eventueel even kunnen gebruiken. Ze staan op een PCB. Hoef je alleen nog een trafo, een gelijkrichter en een UcD module aan te knopen.

Sietse, ik heb geen drol verstand van electronica, maar ik durf mijn hulp aan te bieden bij het bouwen van een UcD module...

Jan
sietse

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
sietse schreef:
Het zit in de broedmachine maar ik weet niet of ik het al weer aandurf.
Sietse,

Ik heb straks een paar elco's die overcompleet zijn. Die zou je eventueel even kunnen gebruiken. Ze staan op een PCB. Hoef je alleen nog een trafo, een gelijkrichter en een UcD module aan te knopen.

Sietse, ik heb geen drol verstand van electronica, maar ik durf mijn hulp aan te bieden bij het bouwen van een UcD module...

Jan
Nou als ik het ga doen, hoef ik alleen nog een trafo, twee modules en een kast. Verders heb ik alles. Hobbypotje ook niet te vergeten natuurlijk.... :roll:
Als het kan dan zou ik die UcD's van jou nog wel weer eens een keer willen beluisteren.
Leeuwarden

Geen probleem toch.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Sietse,

Die Denon is natuurlijk nog wel wat te verbeteren, maar zoals andere posters ook al aangeven, daarvoor is de basis wellicht wat onvoldoende.

Je kunt zelfs van een Eltax Tangent 50 nog wel iets moois maken (da's een ding van 80 euro), ben daar momenteel mee bezig en zal het verloop en de resultaten hier nog wel posten indien daar belangstellng voor is.

De tijd en moeite die daar in gaat zitten is echter niet in geld uit te drukken, dat is puur liefhebberwerk.
Dan reken ik nog niet eens mee de kostprijs van eventueel te vervangen onderdelen......

Kortom, zoiets is alleen maar mogelijk als je het zelf doet, de kosten die een pro zal moeten maken wegen m.i. niet op tegen het eindresultaat.

Wat dat aangaat kan ik je inderdaad aanraden om met die UcDs aan de slag te gaan, het is wel het meest simpele concept dat je kan hebben als niet helemaal ondeskundige leek.
En met behulp van de vriendelijke mensen hier zal het wel gaan lukken, toch? :lol:
sietse

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Ik denk nl, dat de versterkerschakeling nog zo slecht niet is, maar dat de voeding het niet kan bijsloffen.
De vraag ook meteen maar even daar neergelegd.
Heb al een mail terug dat ze verbetering ook niet kunnen voorspellen. Dus laat ik deze optie vervallen.
Ik zal de komende tijd maar es gaan zien hoe ik het eventueel wil gaan hebben qua uiterlijk en uitvoering.
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Hmm.. leuke kasten :) Ook uit Nederland :)

http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm

Zit weer een Ucd avondje aan te komen ?? :wink: :lol:
sietse

Bericht door sietse »

Zit weer een Ucd avondje aan te komen ??
Denk ik wel, maar dan moet eerst de Denon weer klaar zijn om te vergelijken.
Leeuwarden

Heeft die Denon nu een losse voorversterker mogelijkheid?
sietse

Bericht door sietse »

@ Jan, mijn doel van het luisteren is eigenlijk wat de UcD doet met mid en hoog. De klank dus, om het maar even zo te zeggen. Het bas gebeuren had ik wel een beetje mee gekregen.
Dus, als we gaan luisteren, eerst even naar de Denon en dan de UcD.

De Denon heeft wel een pre uitgang, maar die is niet schakelbaar. Ik heb wel m'n zelfbouw voorversterker die ik dan ook graag even probeer, want dan heb ik dat ook al vast klaar. Neem voor de zekerheid toch maar wel jou eigen voorversterker mee.

Het zal nog wel een week of twee duren en ik moet ook nog 2x te logeren in dat grote hotel aan de rondweg in L'warden. Deze week 1 dag en 1 nacht en dan maar weer afwachten.

Ik laat het wel weten als we los kunnen.
Plaats reactie