Ik ben tot dusverre vrij passief aanwezig geweest, ik heb nog geen zelfbouwaudio getoond hier. Mijn huidige projectje is wel een mooie gelegenheid om daar verandering in aan te brengen.
Een jaar of 8, 9 geleden ben ik eens begonnen te experimenteren met de speakertjes uit een oude koptelefoon en een stapel karton, ik maakte daar grammafoontoeters mee en haalde best wat herrie uit die kleine dingetjes. Uit fascinatie en drang naar meer, heb ik toen een stel autoluidsprekers opgenord en daar veel grotere toeters meegemaakt. Na wat rondzoeken op internet vond ik wat formules voor hoornluidsprekers en die heb ik ook toegepast. Niet bepaald audiofiel, maar wel heel leuk. Toen volgden een TQWT ontwerp en een paar typen backloaded hoorns. Uiteindelijk toch weer terug naar de grammofoontoeters maar dan volgens een uitgerijpter concept, dat ik bij Bert Doppenberg van BD-design heb beluisterd.
Ik ben graag bezig en ik ben (nog) niet zo rijk, dus weer zelfbouw. Ik gebruik de tractrix hoorn-curve, de reken-frequentie is 155 Hz, in theorie rollen dit soort hoorns altijd wortel(2) eerder af, dus verwacht ik dat ze eerder tot 220 Hz gaan. Daaronder zitten aparte baskasten.
Onderstaand wat plaatjes van mijn eigen methode om hoorns te maken. Allereerst een vierkant protoype:

Ik zaag de gebogen panelen uit dun triplex/buigplex (*), boor gaten langs de randen en lijm het op een houten raam. Dan de randen met tie-rips naar elkaar toe en vast trekken en een fles purschuim er over heen. De pur lijmt goed en dempt resonanties van de dunne panelen goed. Uiteindelijk zal ik liever uit (laagjes) MDF of beton bouwen, maar voor de experimentele fase is dit sneller en makkelijker.
(*Overigens had ik bij het berekenen van de panelen in dit geval een rekenfout gemaakt, vandaar dat ze niet mooi op elkaar aansluiten. Dit was wel de bedoeling.)