Dynaudio Recital met surround speakers

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Dynaudio Recital met surround speakers

Bericht door infomarkie »

Op basis van Dynaudio Recital ben ik mijn eerste project begonnen. Na veel te hebben gelezen op forums ben ik naar Speakerland gestapt en heb daar de filters laten modificeren met betere componenten.

Ook is een betere woofer (17w75LQ) en tweeter (D260) geplaatst.
Na vele uren frezen en schuren is dit het resultaat:

Afbeelding

De achterkant met de stickers van de "oude" Dynaudio Recital Speakers:

Afbeelding

En het gemodificeerde filter van Speakerland op basis van het originele filter:

Afbeelding

Van de uit de Recital overgebleven 17w75 woofers en D21-AF tweeters heb ik een paar surround speakers gemaakt op basis van een Nuance Filter.

Afbeelding
Afbeelding

Als center speaker gebruik ik een zelfbouw Dynaudio Gemini.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Erg mooie afwerking. 8)

Hoeveel lagen heb je erop moeten smeren/spuiten?
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Bericht door infomarkie »

Dank voor het compliment :D

Eerst grondverf (Allgrund van Capalac) die kan je mooi schuren en droogt heel snel. Daarna in de grote naden polyesterplamuur en vervolgens schuren met korrel 200. Daarna weer grondverf en spuitplamuur. Vervolgens weer grondverf en dan weer schuren (van korrel 300 naar 1000). Vervolgens naar de spuiterij. 4 lagen dus.

Grt Marc
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Hoi, ik zag dat je een setje recital's hebt geupgrade.
Wat ben je er op vooruitgegaan?
Ik heb namelijk ook net een setje Recital's gekocht, en de kasten zijn een beetje slecht.
Ik ga dus zodra ik tijd heb nieuwe kasten bouwen, maarja als ik dat doe dan is er ook altijd om te experimenteren en te upgraden.
Wat voor een informatie heb je allemaal kunnen verzamelen, en hoe heb je deze gebruikt?
Met wat voor een componenten stuur je het geheel aan (versterker)?
Ik ben benieuwt.
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Bericht door infomarkie »

Ik stuur ze aan met een Rotel versterker. Inmiddels is alles vervangen behalve de D52 mid speakers. De woofer is vervangen door een 17W75LQ wat een veel mooier laag geeft (met bas reflex) de inhoud van het laag deel van de kast is gelijk aan het ontwerp van de Dynaudio Nuance. Omdat het rendement van de 17W75LQ anders is dan van de oorspronkelijke woofer (gesloten systeem) is het vervolgens een mooie uitdaging om het mid en hoog hierop aan te passen. Ook heb ik de tweeter vervangen door een D 260 wat zorgt voor meer detail in het middengebied als je de condensator waarde van 3,3 naar 4,3 verhoogd. Ik heb nu speakers die erg gedetailleerd klinken, het laag gaat wel diep maar is niet echt "snel". Voor Jazz en lichte muziek zijn deze speakers zeer geschikt.

Als je niet al teveel geld wilt uitgeven kun je natuurlijk ook volstaan met het verbeteren van de kasten (MDF - Loodbituum en wol) en vervolgens de originele filters kunnen opgraden met betere componenten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Heb je ff mooi gedaan, maar zie ik nou een deukje in die mid dome?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sietse schreef:
Heb je ff mooi gedaan, maar zie ik nou een deukje in die mid dome?
En in de tweeter? :D

Leuk he? Kinderen? Erg leuk...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

thefinlux schreef:
sietse schreef:
Heb je ff mooi gedaan, maar zie ik nou een deukje in die mid dome?
En in de tweeter? :D

Leuk he? Kinderen? Erg leuk...
speakerdoek to the rescue
Gesloten