Seas 2-weg : Classic 180

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Doe zo verder. Nog van datte. :D

'k Vind ze zelf ook mooi trouwens. :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Hier ga je cker eer van hebben van al je harde werk :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Robi-One schreef:
Uuuuh.... 8) :P 8) 8) :P :D :shock: 8) :P :shock: :D :o :shock: :shock: :shock:

Genoeg?
kan ik alleen maar mee akkoord gaan =D>

Bart
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ze zijn erg mooi geworden!! chapeau! En je bent klaar, hoeft niet meer te lakken of te fineren :D

Wowly
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

mooie grote baspoort, vermoedelijk dezelfde als bij de scanspeak ultimo
diameter 90mm
verder een mooie strakke zuil, komen er nog frontjes voor?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben blij dat ze goed gelukt zijn. Als ik ze zo mooi aan het klinken krijg dan dat ik ze kwa uiterlijk heb verzorgd dan wordt het een heel fraaie speaker.

Gisteren heb ik nog enkele uurtjes naar de Besie1 zitten luisteren. (Carmina Burana en Beethoven's 3de, beiden op SACD) Da's toch ook wel een fraaie speaker hoor, maar het laag is inderdaad wat vroeg aan z'n einde.
Het viel me op dat die tweeter die in de Classic180 (NoFerro800TV) toch wel een tikkie meer details laat horen dan de tweeter in de Besie1 (27TFFC). Waarschijnlijk komt dit door het ontbreken van het ferro-fluid.
Het laag zal misschien iets minder strak zijn dan bij de Besie1, maar ik kan de lengte van de BR-poort nog wat inkorten. Ze is momenteel net ietsje te lang denk ik. Daar kan ik dus ook nog wat mee experimenteren. Een juiste verhouding tussen diepgang en punch vinden lijkt me daar de opdracht.

Zaterdag en zondag heb ik tijd om te meten. Eerst dus het huidige filter een beetje uit elkaar halen, zodat ik wat makkelijker met componenten kan spelen. (Ik heb daar wel rekening mee gehouden bij de bouw van het filter)
Meetresultaten zijn dus voor het weekend.

Ondertussen al bedankt voor de lovende kriteiekn ivm de afwerking en voor de hulp bij het verbeteren van het filter. 8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

ralf schreef:
mooie grote baspoort, vermoedelijk dezelfde als bij de scanspeak ultimo
diameter 90mm
verder een mooie strakke zuil, komen er nog frontjes voor?
De poort is "maar" 70mm.
Nee frontjes komen er niet op. Ik vind de meeste speakers toch mooier zonder.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Nieuwe meetingen

Bericht door rho »

Ondertussen dat we wat metingen doen plaats ik ze ook even hier neer.
Nog even het vertrekpunt:
LP: 1,68mH + 13,3µF
HP: 0,47mH + 6,16µF + 1,5dB demping (0,75Ohm in serie en 25,3Ohm parallel aan de tweeter)

Eerste meetingen:
Totale speaker met het filter zoals het nu is en de laagmid met z'n filter.
Afbeelding

Vreemde vaststelling is dat ik hier een piek heb bij 800Hz die er vorige keer niet was. Laat 800Hz nu toevallig de resonantiefrequentie van de tweeter zijn. :?: :?:
Ik heb vorige keer de andere speaker opgemeten. Daar was dat dus niet te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Onder het motto, "Het kan altijd beter!" heb ik nu even het filter juist aangesloten. :oops: :lol:

Het probleem met de tweeter lijkt me nu wel van de baan:
Je ziet de LP appart, HP appart en het geheel. De beginsituatie dus. (on axis, 1m)
Afbeelding[/u]
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Deze meting vergelijkt een LP met 2,50mH en 13,3µF met de LP van het vertrekpunt. Let ook op het niveau van de tweeter, die nu wel duidelijk veel te luid staat. (zoals Jeroen al opgemerkt had)

Afbeelding

Ik heb nu ook de indruk dat ik bij 2kHz ongeveer 3dB lager zit dan bij 300Hz.

Jammer genoeg is de meeting wat rommelig tussen 300 en 600Hz. :? Dat maakt het niet zo makkelijk een schatting te doen waar ik nu juist m'n referentie moet leggen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dit ziet er beloftevol uit.
Afbeelding

Hier speelt de laag-mid met 2,5mH en 10µF. De tweeter is nog steeds dezelfde curve als voorheel maar ik heb de referentie van de meeting 4dB naar beneden gehaald. De witte lijn is het mathematische gemiddelde. Uit oude metingen kan ik concluderen dat dit erg dicht bij de werkelijke weergave van de speaker ligt.

Ik wacht vol ongeduld op de eerste opmerkingen. :)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Om duidelijkere info te zien ivm baffle compensatie zonder roomresponse kan je beter voor in deze situatie je mic bijna tegen je stofkap plaatsen ( zie wel dat je hem niet ertegen laat komen, let ook op afspeelvolume ivm mic limieten )

Dit zegt wel niets over freq < 100Hz

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

U vraagt, wij draaien:
Afbeelding

Gemeten op 2cm afstand met een filter bestaan de uit 2,5mH in serie en 10µF parallel.

Euhm, hieruit kan ik besluiten dat... :?: :oops:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Afbeelding

Dit is een vergelijk tussen een on axis en een 30deg metingen van de speaker in de beginsituatie.
Zie ik dat verkeerd of heb ik op 30 graden zo veel minder last van baffle-step?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rho schreef:
U vraagt, wij draaien:
Afbeelding

Gemeten op 2cm afstand met een filter bestaan de uit 2,5mH in serie en 10µF parallel.

Euhm, hieruit kan ik besluiten dat... :?: :oops:
Dat je een milde bafflestep compensatie hebt van ca. 4 dB. Ik zou hem even houen zo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rho schreef:
Afbeelding

Dit is een vergelijk tussen een on axis en een 30deg metingen van de speaker in de beginsituatie.
Zie ik dat verkeerd of heb ik op 30 graden zo veel minder last van baffle-step?
Dat zie je goed. Als je op 60 graden kijkt is de bafflestep bijna volledig weg.

Ik vind het er behoorlijk goed uitzien zo, maar zou voor de tweeter nog een wat kleinere spoel en grotere condensator zetten. Dit om tussen 1000 en 2000 Hz een wat steilere helling te krijgen. En verder de tweeter gewoon nog 2 dB extra dempen, omdat je vanaf 5000 Hz een 2 dB hoger liggend plateau krijgt (voordat de tweeter boven 10 kHz door bundeling wat extra begint af te vallen).

Begin dus met de L-pad aan te passen en de spoel eens 2 keer zo klein te nemen (0,22 mH ipv 0,47 mH), het kantelpunt van de tweeter ligt effectief nu zo te zien op 1500 Hz. Dat is veel lager dan wat je bedoelt. En eigenlijk zie je in de aparte tweetercurve ook dat plateau vanaf 5000 Hz terug omdat daarbeneden feitelijk een dip zit. De Q-factor van je high-pass lijkt te laag. Dus als je eenmaal de helling voldoende omhoog hebt geschoven door de spoel te verkleinen, dan de condensator en spoel dusdanig aanpassen dat de tweeter zo lang mogelijk vlak loopt en pas bij 2200 Hz een -3 dB punt heeft.

Met deze aanpassingen zal het niveau tussen 1000 en 2000 Hz, in combinatie met je nieuwe laagdoorlaatfilter, ook iets lager liggen waardoor je speaker nog wat neutraler en warmer zal klinken. Tenminste, dat hoop ik, plaatjes blijven bedrieglijk als je niet zelf kan luisteren...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
rho schreef:
Afbeelding

Dit is een vergelijk tussen een on axis en een 30deg metingen van de speaker in de beginsituatie.
Zie ik dat verkeerd of heb ik op 30 graden zo veel minder last van baffle-step?
Dat zie je goed. Als je op 60 graden kijkt is de bafflestep bijna volledig weg.

Ik vind het er behoorlijk goed uitzien zo, maar zou voor de tweeter nog een wat kleinere spoel en grotere condensator zetten. Dit om tussen 1000 en 2000 Hz een wat steilere helling te krijgen. En verder de tweeter gewoon nog 2 dB extra dempen, omdat je vanaf 5000 Hz een 2 dB hoger liggend plateau krijgt (voordat de tweeter boven 10 kHz door bundeling wat extra begint af te vallen).

Begin dus met de L-pad aan te passen en de spoel eens 2 keer zo klein te nemen, het kantelpunt van de tweeter ligt effectief nu zo te zien op 1500 Hz. Dat is veel lager dan wat je bedoelt. En eigenlijk zie je in de aparte tweetercurve ook dat plateau vanaf 5000 Hz terug omdat daarbeneden feitelijk een dip zit. De Q-factor van je high-pass lijkt te laag. Dus als je eenmaal de helling voldoende omhoog hebt geschoven door de spoel te verkleinen, dan de condensator en spoel dusdanig aanpassen dat de tweeter zo lang mogelijk vlak loopt en pas bij 2200 Hz een -3 dB punt heeft.

Met deze aanpassingen zal het niveau tussen 1000 en 2000 Hz, in combinatie met je nieuwe laagdoorlaatfilter, ook iets lager liggen waardoor je speaker nog wat neutraler en warmer zal klinken. Tenminste, dat hoop ik, plaatjes blijven bedrieglijk als je niet zelf kan luisteren...
Euhm, dit is wel het filter zoals ik begonnen ben. Dus geen enkele aanpassing. Op 30 graden zit ie er inderdaad erg netjes uit.

Ik ben nu effe het filter aan het aanpassen zodat ik de tweeter wat naar beneden haal en een grotere spoel voor de laag-mid heb. De condensator in de LP wordt dan ietsje kleiner.

Metingen on axis en op 30 graden volgen.

De aanpassingen aan het HP-filter zal de volgende stap zijn.

Leuke namiddag heb ik. :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

On axis en op 30 graden:
Afbeelding

HP: 0,47mH + 6,16µF +5,5dB demping (dat is dus 4dB extra t.o.v het orrigineel)
LP: 2,5mH + 10µF


resultaat: Diana Krall klinkt al iets meer als muziek! :)
Maar nu klinkt ie misschien ietsje te gedempt in het hoog....of ik ben niet gewoon van die CD zo te horen. :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rho, nu misschien een paar dagen niets wijzigen. Dit is zoals je gemerkt hebt een enorme verandering in het geluidsbeeld dat je van te voren niet verwacht had. Wen er eerst maar eens aan, voordat je het hoog weer harder zet. Probeer die Katie nog eens :twisted: .

Daarna, wellicht het hoog 0,5 dB-tje harder. En dat hoogdoorlaat wat aanpassen, daarmee ga je het middengebied 'tunen'. Vergelijk dan eens percussie met hoe het op de hoofdtelefoon klinkt en hoe het uit je speakers komt. Dat helpt voor het tunen op gehoor.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 08 apr 2006, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zat er wel heel erg schuin voor. Als ik meer on axis ga zitten klinkt lekker! :D :D
Veel warmer en toch nog alle detail in het hoog. Zoals je voorspeld had dus.
Een welgemeende "Dank je!" komt dus jou richting uit. 8)

Natuurlijk weet ik de hulp van anderen ook zwaar te waarderen hoor. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Rho, nu misschien een paar dagen niets wijzigen. Dit is zoals je gemerkt hebt een enorme verandering in het geluidsbeeld dat je van te voren niet verwacht had. Wen er eerst maar eens aan, voordat je het hoog weer harder zet. Probeer die Katie nog eens :twisted: .
Hihi, ga ik dadelijk eens doen. :)
Daarna, wellicht het hoog 0,5 dB-tje harder. En dat hoogdoorlaat wat aanpassen, daarmee ga je het middengebied 'tunen'. Vergelijk dan eens percussie met hoe het op de hoofdtelefoon klinkt en hoe het uit je speakers komt. Dat helpt voor het tunen op gehoor.
OK, ik ga vanavond lekker luistervergelijken. Ik kan 2 eindversterkers appart aansturen. Op 1tje komt dan de Besie1 en op de andere de Classic180. Zo kan ik onder het luisteren omschakelen en beoordelen wat er nog beter kan en wat er op punt staat.
De tweeter een ietsie pietsie luider zou misschien wel mogen ja. Maar ik ga het niet doen vooralleer ik heel zeker ben dat het nodig is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Katie is een pak beschaafder. :lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

OK, ik ga vanavond lekker luistervergelijken. Ik kan 2 eindversterkers appart aansturen. Op 1tje komt dan de Besie1 en op de andere de Classic180. Zo kan ik onder het luisteren omschakelen en beoordelen wat er nog beter kan en wat er op punt staat.
De tweeter een ietsie pietsie luider zou misschien wel mogen ja. Maar ik ga het niet doen vooralleer ik heel zeker ben dat het nodig is.
Ik raad je aan om toch wat meer cd's te beluisteren van diverse soorten muziek. En net als jeroen schrijft neem de tijd. Heeft bij mij ook gewerkt na het wijzigen van weerstandjes voor de tweeter...... :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik kan toch enkel in het weekend meten en tweaken, dus ik heb zowat een week tijd om te vergelijken. M'n vriendin vind ze alvast warmer klinken dan de Besie1. (en da's positief :) )
Als je de curve van de Besie ziet weet je direct waarom. Daar is de tweeter niet op het midden afgesteld maar de bult van de baffle-step zit er toch in. Daardoor zit het hoog ongeveer gelijk met het laag maar het midden overheest. Dat stoort helemaal zo erg niet omdat de speaker niet overdreven schel klinkt maar eerder érg open.
Dat is wel wennen nu. Je hebt soms de indruk dat je iets mist, maar als je wat langer luisterd en omschakeld hoor je dat het midden bij de Besie echt wel te luid staat t.o.v. de rest van de muziek.

Het probleem van te weinig bas is nu wel duidelijk opgelost....een beetje te goed zelfs. ....nouja, weten we na het aanpassen van het filter weer wat doen he. :lol:
Een beetje wol in de poort doet misschien al wonderen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of gewoon weer een beetje minder bafflestep compensatie. 2,5 mH is aan de hoge kant. Waarde een stapje minder hoor je direct weer terug in articulatie van de bas.

Nu je een beetje weet hoe je kan tunen, zul je merken dat het een aantal weken kost voordat je ook na langer luisteren tevreden blijft.
Gesloten