trafokern of foliespoel?
Moderator: Beheerdersteam
trafokern of foliespoel?
Hallo,
Wanneer gebruik je welke en wat zijn de voor en nadelen?
Mij lijkt de trafokern vooral voor het laag beter en de folie voor mid/hoog?
Jeroen
Wanneer gebruik je welke en wat zijn de voor en nadelen?
Mij lijkt de trafokern vooral voor het laag beter en de folie voor mid/hoog?
Jeroen
Een lage weerstand betekend meestal meer werk voor de versterker. Wel wordt de woofer beter gedempt door de lage weerstand van de versterker in combinatie met de spoel.JeroenKV schreef:De laag ohmige weerstand van een trafospoel lijkt mij erg voordelig mbt het laag. De versterker heeft er minder werk aan?
Het voordeel van een foliespoel lijkt me de goede weerstand tegen microfonie; het bewegen van de wikkelingen onder invloed van het signaal. Een goede baklak- of geïmpregneerde spoel heeft trouwens het zelfde voordeel.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inderdaad is een trafokern het meest geschikt als seriespoel in 't laag, omdat daar vaak hoge waardes gebruikt worden die met luchtspoelen resulteren in een hoge inwendige weerstand. Overigens zijn Tritec spoelen (Intertechnik) ook vacuum geimpregneerd en daarmee niet (of iig. minder) gevoelig voor microfonie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
In een van de zelfbouwtijdschriften is er ooit aan gemeten, en het was duidelijk herkenbaar (ik geloof dat Mundorf ook een paar van die grafiekjes op de website heeft).deepspace schreef:Hoe gevoelig zijn andere spoelsoorten daarvoor en waarin manifesteert het zich? Is het ueberhaupt wel significant?SSassen schreef:en daarmee niet (of iig. minder) gevoelig voor microfonie.
De fibratie van de spoel wordt gemeten onder een bepaalde frequentie.
In theorie stoten gelijk geladen deeltjes elkaar af; de wikkelingen van een spoel worden uit elkaar gedrukt. Dit kost energie, die weer vrijkomt als de lading er af komt en de wikkelingen weer tot rust komen.
Maar of het hoorbaar is weet ik niet? Het is wel zo dat als je een compromisloos systeem wil bouwen je ook op dergelijke details zou moeten letten, hoorbaar of niet, alle beetjes helpen.
Wat betreft de tritec: deze kwam helemaal niet zo gunstig uit de test, ze rammelden behoorlijk.
Als ik bij Speakerland en S&C kijk, dan wordt een trafokern spoel als beste geadviseerd voor het laag. Bij Mundorf zie ik ook dat de trafokern veel minder weerstand heeft dan een folie (0,08 tov 0,43 ohm). De nul ohm spoelen zijn natuurlijk helemaal laag (0,02 ohm), maar heel erg duur.
Ik wil hem rond 800hz gebruiken, dus het laag en lage mid. De trafokernspoel lijkt mij dan het best?
Ik wil hem rond 800hz gebruiken, dus het laag en lage mid. De trafokernspoel lijkt mij dan het best?
Je hebt met trafokernspoelen al gauw een paar procent vervorming. Ik weet niet of dat opweegt tegen een 0,43 of 0,08 ohm weerstand, terwijl de spreekspoel zelf toch al een gelijkstroomweerstand van 6 ohm heeft. De spreekspoel 'ziet' de versterker dus nog altijd via zijn eigen 6 ohm weerstand. Maakt echt niet zoveel uit of ie 6,08 of 6,43 ziet.
Het belangrijkste wat je mist is een 0,5 dB rendement, wat verloren gaat in de gelijkstroomweerstand van die filterspoel van 0,43 ohm. Maar veel erger is, dat je een spoel tussen je luidspreker en versterker zet. Een spoel met een inductiviteit die van dezelfde ordegrootte is of zelfs nog groter dan die van de spreekspoel. Bij scan speak hebben ze nu juist hun best gedaan om de invloed van de inductiviteit van de spreekspoel tot 1 kHz zo beperkt mogelijk te houden, zie de impedantiegrafiek van je woofer.
Blijf bij je actieve concept, is veel beter
. En als je dan perse passief wilt, neem dan gewoon de grootste luchtspoel die je je kan veroorloven. Dan zit je op ongeveer 0,2 ohm dat is prima, slechts 0,3 dB verlies.
Het belangrijkste wat je mist is een 0,5 dB rendement, wat verloren gaat in de gelijkstroomweerstand van die filterspoel van 0,43 ohm. Maar veel erger is, dat je een spoel tussen je luidspreker en versterker zet. Een spoel met een inductiviteit die van dezelfde ordegrootte is of zelfs nog groter dan die van de spreekspoel. Bij scan speak hebben ze nu juist hun best gedaan om de invloed van de inductiviteit van de spreekspoel tot 1 kHz zo beperkt mogelijk te houden, zie de impedantiegrafiek van je woofer.
Blijf bij je actieve concept, is veel beter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Vervorming? In een E130 trafokern? Juist niet, deze spoelen hebben de laagste vervorming van alle spoelen met kern. Ik gebruik ze bv. in m'n Yellow Peril's voor de vier G17RE/P's, je hoort duidelijk verschil met bv. de Ferrobar die ik in 't prototype gebruikte. Gezien de hier gebruikte waarde - 12mH - is een ander type spoel eigenlijk ongeschikt, je praat dan al gauw over enkele ohm's in weerstand. Enige nadeel is dat trafokernen ietwat aan de grote kant zijn, zoals te zien op onderstaande foto.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik ben bezig met een kleine vatiant van mijn huidige speaker. Ik gebruik de B&G Neo8 dan samen met de Scanspeak 18W/8546-01. Het wordt een volwaardige speaker, maar ik wil hem passief filteren.
Ik hoor nu 2 tegengestelde meningen. Zelf denk ik nu aan de Mundorf T84 trafospoel. Die valt mee kwa kosten en omvang.
Ik hoor nu 2 tegengestelde meningen. Zelf denk ik nu aan de Mundorf T84 trafospoel. Die valt mee kwa kosten en omvang.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
JeroenKV,
Het hangt van de waarde af, en de toepassing, tot zo'n 2.2mH kan je prima folie- of Tritecspoelen gebruiken. Daarboven wordt 't lastig om een spoel te vinden die een voldoende lage Rdc heeft en nog redelijk normale afmetingen. Ik heb voor de midwoofers in m'n Yellow Perril een 2.2mH Tritec spoel gebruikt en die is bijna net zo groot als de midwoofers zelf, zie hieronder. Trafokernen gebruik je over het algemeen het best op het laag, dus in een drieweg systeem of een subwoofer, niet in het midden, daar voldoet een folie- of Tritec spoel beter.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het hangt van de waarde af, en de toepassing, tot zo'n 2.2mH kan je prima folie- of Tritecspoelen gebruiken. Daarboven wordt 't lastig om een spoel te vinden die een voldoende lage Rdc heeft en nog redelijk normale afmetingen. Ik heb voor de midwoofers in m'n Yellow Perril een 2.2mH Tritec spoel gebruikt en die is bijna net zo groot als de midwoofers zelf, zie hieronder. Trafokernen gebruik je over het algemeen het best op het laag, dus in een drieweg systeem of een subwoofer, niet in het midden, daar voldoet een folie- of Tritec spoel beter.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, geen uitspraken over vervorming doen uitsluitend gebaseerd op basis van wat je hoort
En ja, als ze zo groot in waarde worden kun je bijna niet anders. Maar aan de opgegeven gelijkstroomweerstanden en kantelpunt van Jeroen meende ik op te maken dat het om een 1,5 mH of zo ging. En dan verliest een trafokern het toch echt van een luchtspoel hoor en zijn we het weer eens
.
En ja, als ze zo groot in waarde worden kun je bijna niet anders. Maar aan de opgegeven gelijkstroomweerstanden en kantelpunt van Jeroen meende ik op te maken dat het om een 1,5 mH of zo ging. En dan verliest een trafokern het toch echt van een luchtspoel hoor en zijn we het weer eens
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 08 apr 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jeroen,
Wat vervorming betreft heb je gelijk, maar niet als je de condities waarbij deze vervorming optreedt meeweegt. Een 12mH luchtspoel met 2.5-mm draad zal ongetwijfeld een lagere vervorming hebben dan mijn 2.5-mm trafokern, echter het formaat is dan een faktor 4x zo groot en de Rdc idem. De E130 trafokernen gaan pas meetbaar vervorming laten zien bij vermogens boven de 800-watt en daar kom ik nimmer aan.
Maar wat de 1.5mH spoel betreft, daar is een nette 2-mm luchtspoel inderdaad meer dan voldoende. Als je wat meer wilt uitgeven dan komt ook een Tritec of foliespoel in aanmerking, maar die zijn aanmerkelijk duurder.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wat vervorming betreft heb je gelijk, maar niet als je de condities waarbij deze vervorming optreedt meeweegt. Een 12mH luchtspoel met 2.5-mm draad zal ongetwijfeld een lagere vervorming hebben dan mijn 2.5-mm trafokern, echter het formaat is dan een faktor 4x zo groot en de Rdc idem. De E130 trafokernen gaan pas meetbaar vervorming laten zien bij vermogens boven de 800-watt en daar kom ik nimmer aan.
Maar wat de 1.5mH spoel betreft, daar is een nette 2-mm luchtspoel inderdaad meer dan voldoende. Als je wat meer wilt uitgeven dan komt ook een Tritec of foliespoel in aanmerking, maar die zijn aanmerkelijk duurder.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dit verhaal onderschrijft jullie argumentatie:
http://home.planet.nl/~meij6824/uitleg.htm#comp
Ik begin met een goede luchtspoel! De speakerland/S&C LU62/1,5/140 van 7,50 euro.
http://home.planet.nl/~meij6824/uitleg.htm#comp
Ik begin met een goede luchtspoel! De speakerland/S&C LU62/1,5/140 van 7,50 euro.
