trafokern of foliespoel?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

trafokern of foliespoel?

Bericht door JeroenKV »

Hallo,
Wanneer gebruik je welke en wat zijn de voor en nadelen?
Mij lijkt de trafokern vooral voor het laag beter en de folie voor mid/hoog?

Jeroen
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De laag ohmige weerstand van een trafospoel lijkt mij erg voordelig mbt het laag. De versterker heeft er minder werk aan?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
De laag ohmige weerstand van een trafospoel lijkt mij erg voordelig mbt het laag. De versterker heeft er minder werk aan?
Een lage weerstand betekend meestal meer werk voor de versterker. Wel wordt de woofer beter gedempt door de lage weerstand van de versterker in combinatie met de spoel.
Het voordeel van een foliespoel lijkt me de goede weerstand tegen microfonie; het bewegen van de wikkelingen onder invloed van het signaal. Een goede baklak- of geïmpregneerde spoel heeft trouwens het zelfde voordeel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inderdaad is een trafokern het meest geschikt als seriespoel in 't laag, omdat daar vaak hoge waardes gebruikt worden die met luchtspoelen resulteren in een hoge inwendige weerstand. Overigens zijn Tritec spoelen (Intertechnik) ook vacuum geimpregneerd en daarmee niet (of iig. minder) gevoelig voor microfonie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
en daarmee niet (of iig. minder) gevoelig voor microfonie.
Hoe gevoelig zijn andere spoelsoorten daarvoor en waarin manifesteert het zich? Is het ueberhaupt wel significant?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
SSassen schreef:
en daarmee niet (of iig. minder) gevoelig voor microfonie.
Hoe gevoelig zijn andere spoelsoorten daarvoor en waarin manifesteert het zich? Is het ueberhaupt wel significant?
In een van de zelfbouwtijdschriften is er ooit aan gemeten, en het was duidelijk herkenbaar (ik geloof dat Mundorf ook een paar van die grafiekjes op de website heeft).

De fibratie van de spoel wordt gemeten onder een bepaalde frequentie.
In theorie stoten gelijk geladen deeltjes elkaar af; de wikkelingen van een spoel worden uit elkaar gedrukt. Dit kost energie, die weer vrijkomt als de lading er af komt en de wikkelingen weer tot rust komen.

Maar of het hoorbaar is weet ik niet? Het is wel zo dat als je een compromisloos systeem wil bouwen je ook op dergelijke details zou moeten letten, hoorbaar of niet, alle beetjes helpen.

Wat betreft de tritec: deze kwam helemaal niet zo gunstig uit de test, ze rammelden behoorlijk.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Als ik bij Speakerland en S&C kijk, dan wordt een trafokern spoel als beste geadviseerd voor het laag. Bij Mundorf zie ik ook dat de trafokern veel minder weerstand heeft dan een folie (0,08 tov 0,43 ohm). De nul ohm spoelen zijn natuurlijk helemaal laag (0,02 ohm), maar heel erg duur.

Ik wil hem rond 800hz gebruiken, dus het laag en lage mid. De trafokernspoel lijkt mij dan het best?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt met trafokernspoelen al gauw een paar procent vervorming. Ik weet niet of dat opweegt tegen een 0,43 of 0,08 ohm weerstand, terwijl de spreekspoel zelf toch al een gelijkstroomweerstand van 6 ohm heeft. De spreekspoel 'ziet' de versterker dus nog altijd via zijn eigen 6 ohm weerstand. Maakt echt niet zoveel uit of ie 6,08 of 6,43 ziet.

Het belangrijkste wat je mist is een 0,5 dB rendement, wat verloren gaat in de gelijkstroomweerstand van die filterspoel van 0,43 ohm. Maar veel erger is, dat je een spoel tussen je luidspreker en versterker zet. Een spoel met een inductiviteit die van dezelfde ordegrootte is of zelfs nog groter dan die van de spreekspoel. Bij scan speak hebben ze nu juist hun best gedaan om de invloed van de inductiviteit van de spreekspoel tot 1 kHz zo beperkt mogelijk te houden, zie de impedantiegrafiek van je woofer.

Blijf bij je actieve concept, is veel beter :wink: . En als je dan perse passief wilt, neem dan gewoon de grootste luchtspoel die je je kan veroorloven. Dan zit je op ongeveer 0,2 ohm dat is prima, slechts 0,3 dB verlies.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vervorming? In een E130 trafokern? Juist niet, deze spoelen hebben de laagste vervorming van alle spoelen met kern. Ik gebruik ze bv. in m'n Yellow Peril's voor de vier G17RE/P's, je hoort duidelijk verschil met bv. de Ferrobar die ik in 't prototype gebruikte. Gezien de hier gebruikte waarde - 12mH - is een ander type spoel eigenlijk ongeschikt, je praat dan al gauw over enkele ohm's in weerstand. Enige nadeel is dat trafokernen ietwat aan de grote kant zijn, zoals te zien op onderstaande foto.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik ben bezig met een kleine vatiant van mijn huidige speaker. Ik gebruik de B&G Neo8 dan samen met de Scanspeak 18W/8546-01. Het wordt een volwaardige speaker, maar ik wil hem passief filteren.

Ik hoor nu 2 tegengestelde meningen. Zelf denk ik nu aan de Mundorf T84 trafospoel. Die valt mee kwa kosten en omvang.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JeroenKV,

Het hangt van de waarde af, en de toepassing, tot zo'n 2.2mH kan je prima folie- of Tritecspoelen gebruiken. Daarboven wordt 't lastig om een spoel te vinden die een voldoende lage Rdc heeft en nog redelijk normale afmetingen. Ik heb voor de midwoofers in m'n Yellow Perril een 2.2mH Tritec spoel gebruikt en die is bijna net zo groot als de midwoofers zelf, zie hieronder. Trafokernen gebruik je over het algemeen het best op het laag, dus in een drieweg systeem of een subwoofer, niet in het midden, daar voldoet een folie- of Tritec spoel beter.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sander, geen uitspraken over vervorming doen uitsluitend gebaseerd op basis van wat je hoort :wink:

En ja, als ze zo groot in waarde worden kun je bijna niet anders. Maar aan de opgegeven gelijkstroomweerstanden en kantelpunt van Jeroen meende ik op te maken dat het om een 1,5 mH of zo ging. En dan verliest een trafokern het toch echt van een luchtspoel hoor en zijn we het weer eens :D .
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 08 apr 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik wil waarschijnlijk een 1,5mH spoel gaan gebruiken. Dit is dus lager dan die 2,2mH en ik filter in het lage mid (rond de 800hz). Wat is dan een goede redelijk geprijste spoel? Lucht, Tritec, Ferrobat, Folie?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou beginnen met een 2 mm luchtspoel en dan wordt het volgens mij moeilijk om het nog beter te doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Wat vervorming betreft heb je gelijk, maar niet als je de condities waarbij deze vervorming optreedt meeweegt. Een 12mH luchtspoel met 2.5-mm draad zal ongetwijfeld een lagere vervorming hebben dan mijn 2.5-mm trafokern, echter het formaat is dan een faktor 4x zo groot en de Rdc idem. De E130 trafokernen gaan pas meetbaar vervorming laten zien bij vermogens boven de 800-watt en daar kom ik nimmer aan.

Maar wat de 1.5mH spoel betreft, daar is een nette 2-mm luchtspoel inderdaad meer dan voldoende. Als je wat meer wilt uitgeven dan komt ook een Tritec of foliespoel in aanmerking, maar die zijn aanmerkelijk duurder.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit verhaal onderschrijft jullie argumentatie:
http://home.planet.nl/~meij6824/uitleg.htm#comp

Ik begin met een goede luchtspoel! De speakerland/S&C LU62/1,5/140 van 7,50 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”