Mijn project
Moderator: Beheerdersteam
- Apparition
Mijn project
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het bouwen van mn eerste project, de insteek was om het financieel redelijk betaalbaar te houden
De speakers zijn:
TVM/Tesla (gradient meen ik)
ARV-078-00/8 voor het hoog
ARN-100-60/8 voor het mid
ARN-226-03/8 voor de bas
een driewegsyteem dus.
Ik heb veel hulp gehad van PLS audio, hij heeft me geholpen met het ontwerp en het filter.
Nu zit alles zon beetje in elkaar en ik ben zeker niet ontevreden.
Nu is het een kwestie van fine-tunen om het beste resultaat te krijgen uit deze relatief goedkope units.
Ik ben vrij nieuw in het hele HiFi wereldje en heb geen ervaring met het afstemmen van speakers, het is voor mij ook moeilijk om te zeggen wat ik zou willen verbeteren aan het geluid.
Mijn gehoor is wel redelijk ontwikkeld, omdat ik zon 7 jaar intensief bezig ben met herrie maken op mn gitaar en het krijgen van een mooi sound
Het gene wat me nu het meeste opvalt is een beetje dreunerig geluid, en het geheel kan wat rustiger.
Ik heb de kast voor de middentoner nu mechanisch ontkoppelt van de basskast, en dit heeft een enorm verschil gemaakt.
Ik zal ASAP plaatjes online gooien
CheerS!!
De speakers zijn:
TVM/Tesla (gradient meen ik)
ARV-078-00/8 voor het hoog
ARN-100-60/8 voor het mid
ARN-226-03/8 voor de bas
een driewegsyteem dus.
Ik heb veel hulp gehad van PLS audio, hij heeft me geholpen met het ontwerp en het filter.
Nu zit alles zon beetje in elkaar en ik ben zeker niet ontevreden.
Nu is het een kwestie van fine-tunen om het beste resultaat te krijgen uit deze relatief goedkope units.
Ik ben vrij nieuw in het hele HiFi wereldje en heb geen ervaring met het afstemmen van speakers, het is voor mij ook moeilijk om te zeggen wat ik zou willen verbeteren aan het geluid.
Mijn gehoor is wel redelijk ontwikkeld, omdat ik zon 7 jaar intensief bezig ben met herrie maken op mn gitaar en het krijgen van een mooi sound
Het gene wat me nu het meeste opvalt is een beetje dreunerig geluid, en het geheel kan wat rustiger.
Ik heb de kast voor de middentoner nu mechanisch ontkoppelt van de basskast, en dit heeft een enorm verschil gemaakt.
Ik zal ASAP plaatjes online gooien
CheerS!!
- Apparition
Hout

Hout op zn plaats (een beetje dan)

Het begint ergens op te lijken

nog even denken wat ik hier mee ga doen, maar het ziet er wel leuk uit

Het Filter

De componenten in het rood zijn correctie netwerken die ik er nog niet in heb zitten, kan iemand mij vertellen wat het nou precies doet met je geluid, want ik snap dat het het een en ander doet met de impedantie, maar hoe klinkt dat dan?
gewoon een leuke foto van mn band

ik in actie

CheerS!!

Hout op zn plaats (een beetje dan)

Het begint ergens op te lijken

nog even denken wat ik hier mee ga doen, maar het ziet er wel leuk uit

Het Filter

De componenten in het rood zijn correctie netwerken die ik er nog niet in heb zitten, kan iemand mij vertellen wat het nou precies doet met je geluid, want ik snap dat het het een en ander doet met de impedantie, maar hoe klinkt dat dan?
gewoon een leuke foto van mn band

ik in actie

CheerS!!
- Apparition
Het is denk ik ook wel een beetje lastig om naar aanleiding van jou verhaal enig commentaar te geven.
Maar je zou eerst eens kunnen beginnen te luisteren of de units qua geluidsniveau een beetje gelijk zijn. Zoniet dan dimmen met weerstanden. Zie ook filters op de home page. Dan zou je es kunnen experimenteren met demping en zo. En wat weet je van het filter. Kloppen de crossovers met dat wat de units kunnen?
Ik noem maar wat op, want verder kan ik je hiervandaan niet helpen.
Maar je zou eerst eens kunnen beginnen te luisteren of de units qua geluidsniveau een beetje gelijk zijn. Zoniet dan dimmen met weerstanden. Zie ook filters op de home page. Dan zou je es kunnen experimenteren met demping en zo. En wat weet je van het filter. Kloppen de crossovers met dat wat de units kunnen?
Ik noem maar wat op, want verder kan ik je hiervandaan niet helpen.
Dat correctienetwerkje in je tweetersectie laat het (top)hoog iets rustiger klinken, iets matter zo je wilt. Bij een tweeter die een oplopende karakteristiek heeft (pittig klinkt) kan dat heilzaam werken, gewoon proberen.
Dat netwerkje in het laag doet weinig of niets met de klank, wisselfrequentie is geschat 300 hz? Pas ver daarboven gaat die C van 5,6 klankmatig iets doen, beetje midden weg halen.
Gewoon experimenteren, leuke hobby toch?
Dat netwerkje in het laag doet weinig of niets met de klank, wisselfrequentie is geschat 300 hz? Pas ver daarboven gaat die C van 5,6 klankmatig iets doen, beetje midden weg halen.
Gewoon experimenteren, leuke hobby toch?
Re: Mijn project
Deze woofer heeft een Qts van 0,77, dat is vrij hoog voor een gesloten kast, al is het volume zo te zien wel redelijk groot.Apparition schreef:...
ARN-226-03/8 voor de bas
...
Met zo'n hoge Q in een gesloten kast ontkom je eigenlijk niet aan een dreunend laag omdat je de Q van het totale systeem veel te hoog uitkomt.
Goede demping wil helpen maar misschien is een 'lekke' kast een optie. Hierbij maak je een relatief grote opening in de kast die je afdicht met een min of meer poreus dempingsmateriaal. met de afmetingen van de opening en de dichtheid van het dempingsmateriaal kun je de kwaliteit van het laag min of meer beïnvloeden. Dergelijke lekkende systemen worden verkocht onder de naam 'aperiodisch gedempt' of 'variovent'.
Je zou deze woofer trouwens ook kunnen proberen in een transmissielijn of open baffle, deze baffle moet wel groot zijn om lage frequenties weer te geven.
- bartsegers
Re: Mijn project
En toen heb ik vandaag z'n arn 226 woofer gekregen in een mission kast.
En toen es even googelen en kwam ik hier terecht..
En toen es even googelen en kwam ik hier terecht..