Ze zijn nu al netjes hoor
Seas 2-weg : Classic 180
Moderator: Beheerdersteam
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Straks komen de foto's maar nu even een vraag.
Hier zie je een metingen van de Classic180 vergeleken met een IT Sputnik17.2. Nu heb ik steeds de indruk dat m'n zelfgebouwde speakers ontzettend scherp klinken. Nu lijkt het me wel een beetje duidelijk dat het kan komen omdat ik erg vaak naar een speaker luister die een enorme bult in het laag heeft. Kan dat kloppen of is deze bult niet uitgesproken genoeg om te veronderstellen dat dat het hele geluidsbeeld warmer doet lijken?

Feit is dat ik dus nooit tevreden ben over de klank van m'n eigen speakers.....tot ik ze op een ander hoor.
(zoals met de Besie1 bij Edo)
Ook deze Classic 180 lijkt me weer van het frisse teveel te hebben. Probleem is dat ik enkel zelfbouwspeakers in huis heb en dus niet kan vergelijken met commercieel verkrijgbaar exemplaar.
Ik ben dus gewoon veel te onzeker en tegelijk perfectionistisch om m'n eigen werk goed te vinden.
Hier zie je een metingen van de Classic180 vergeleken met een IT Sputnik17.2. Nu heb ik steeds de indruk dat m'n zelfgebouwde speakers ontzettend scherp klinken. Nu lijkt het me wel een beetje duidelijk dat het kan komen omdat ik erg vaak naar een speaker luister die een enorme bult in het laag heeft. Kan dat kloppen of is deze bult niet uitgesproken genoeg om te veronderstellen dat dat het hele geluidsbeeld warmer doet lijken?

Feit is dat ik dus nooit tevreden ben over de klank van m'n eigen speakers.....tot ik ze op een ander hoor.
Ook deze Classic 180 lijkt me weer van het frisse teveel te hebben. Probleem is dat ik enkel zelfbouwspeakers in huis heb en dus niet kan vergelijken met commercieel verkrijgbaar exemplaar.
Ik ben dus gewoon veel te onzeker en tegelijk perfectionistisch om m'n eigen werk goed te vinden.
Ben groenblind. De groene dus...of de gele...of zijn ze nu alletwee groen...of geel..... De donkerste lijn is de Classic180. 
De dip tussen 100 en 200 is de kamer. Die moet je dus effe rechttrekken in je gedachten. Als je dan kijkt loopt de Classic aardig vlak maar de Sputnik heeft een redelijke bult.
Het probleem zit in het hoog. De speaker lijkt me ontzettend scherp te klinken.
De dip tussen 100 en 200 is de kamer. Die moet je dus effe rechttrekken in je gedachten. Als je dan kijkt loopt de Classic aardig vlak maar de Sputnik heeft een redelijke bult.
Het probleem zit in het hoog. De speaker lijkt me ontzettend scherp te klinken.
Tja, ik zou de tweeter kunnen afzwakken maar de meetcurve geeft me daar geen reden toe. Ik zou de speaker eigenlijk een keer willen vergelijken met een andere speaker waarvan vast staat dat ie een aardig vlakke frequentie-weergave heeft. Gewoon om een beter idee te krijgen van waar de fout nu juist zit.
Tja, weet je Rho, als mijn oren zeggen dat er iets niet klopt, in dit geval de weergave van de tweeter, zou ik in dit geval eerst het ding dimmen. Als ie dan nog uit de toon valt heb je een duidelijke reden om naar een andere op zoek te gaan. Of afvlakken met een corr. netwerkje?Tja, ik zou de tweeter kunnen afzwakken maar de meetcurve geeft me daar geen reden toe.
Je moet wel de tijd nemen om even te wennen aan dat wat nieuwe creaties laten horen. Ga ik zelf ook wel eens de fout mee in...Nu heb ik steeds de indruk dat m'n zelfgebouwde speakers ontzettend scherp klinken.
Rho, denk eens het gebied boven 3000 Hz weg. Dan zie je dat je van 700 tot 2200 Hz een paar dB lift hebt. Te weinig midlaag en in totaal een te dun klinkende speaker. Als je nu eens het niveau van 300 tot 600 Hz als referentie neemt en alles boven 600 Hz op dat niveau terugbrengt. Dan krijg je een veel warmer klinkende speaker zonder scherpte. Probeer dan nog die lichte dip rond 2800 Hz weg te werken, verder is alles van 1000 Hz tot 20 kHz erg mooi.
De sputnik zal evenwichtiger klinken omdat het hele kritische middengebied van 300 tot 3000 Hz erg mooi vlak loopt. Vervolgens een iets oplopend hoog voor een frisse klank (niet mijn smaak overigens, maar zo'n curve verkoopt goed).
Meet het zaakje ook eens op 30 graden en op 60 graden. Die metingen kunnen erg veel informatie verschaffen over de klank.
Groetjes, Jeroen
De sputnik zal evenwichtiger klinken omdat het hele kritische middengebied van 300 tot 3000 Hz erg mooi vlak loopt. Vervolgens een iets oplopend hoog voor een frisse klank (niet mijn smaak overigens, maar zo'n curve verkoopt goed).
Meet het zaakje ook eens op 30 graden en op 60 graden. Die metingen kunnen erg veel informatie verschaffen over de klank.
Groetjes, Jeroen
RUben : De binnenkant is niet bekleed, maar er zit wel de nodige BAF en BONDUM800 in.
Sietse: Ja, wennen moet je wel aan een nieuwe speaker, maar in deze zitten zeker wat fouten hoor. (zie ook opmerkingen van Jeroen)
Jeroen: Ja, die dingen waren me ook wel opgevallen, maar ik zou nooit denken dat dit zo'n grote invloed heeft op de weergave. Ik weet dat jij veel meer ervaring hebt met dit soort dingen, dus ik geloof je 100% als je zegt dat deze problemen aangepakt moeten worden.
Kan je enkele voorstellen doen om tot een beter resultaat te komen?
De bult tussen 700 en 2,2k komt door de baffle step denk ik. Zou hier een compensatie nut hebben? Een spoel van 1,8mH met een weerstand 8ohm in parallel zou in theorie ongeveer juist moeten zitten. (heb ik ergens berekend via een formule die ik gevonden had op 't net. Wb * R/1,021 (True Audio) ) Dat zou een stuk het probleem met de scherpte kunnen oplossen.
Hoe zou ik het probleem tussen 300 en 600Hz weg krijgen?
Owja, nog even melden dat er een "ssss"in zit waar je je jezelf een oor mee kan afsnijden, zo scherp. Toch effe wat metingen onder hoek doen ook lijkt me.
Sietse: Ja, wennen moet je wel aan een nieuwe speaker, maar in deze zitten zeker wat fouten hoor. (zie ook opmerkingen van Jeroen)
Jeroen: Ja, die dingen waren me ook wel opgevallen, maar ik zou nooit denken dat dit zo'n grote invloed heeft op de weergave. Ik weet dat jij veel meer ervaring hebt met dit soort dingen, dus ik geloof je 100% als je zegt dat deze problemen aangepakt moeten worden.
Kan je enkele voorstellen doen om tot een beter resultaat te komen?
De bult tussen 700 en 2,2k komt door de baffle step denk ik. Zou hier een compensatie nut hebben? Een spoel van 1,8mH met een weerstand 8ohm in parallel zou in theorie ongeveer juist moeten zitten. (heb ik ergens berekend via een formule die ik gevonden had op 't net. Wb * R/1,021 (True Audio) ) Dat zou een stuk het probleem met de scherpte kunnen oplossen.
Hoe zou ik het probleem tussen 300 en 600Hz weg krijgen?
Owja, nog even melden dat er een "ssss"in zit waar je je jezelf een oor mee kan afsnijden, zo scherp. Toch effe wat metingen onder hoek doen ook lijkt me.
Ik heb nog even wat denkwerk verricht: 
- Als ik een baffle-step compensatie toepas op de laag-mid, moet ik dan de tweeter ook een extra 6dB verzwakking meegeven? Dat zou in totaal op een reductie van 7,5dB neerkomen. Veel he?
Zou het dan niet beter zijn om een tweeter te kiezen met een lager rendement zodat die minder gedempt moet worden?
- Kan ik een baffle-step compensatie ook op een andere manier toepassen dan via de methode voorgesteld door True Audio? Ik heb eerlijk gezegd een "mentaal probleem" om een extra spoel in serie te zetten met de al dikke 1,68mH spoel die er nu al staat.
Is er een methode om die compensatie al in te bouwen in het filter. (een zeer breedbandige zuigkring in parallel met de laagmid??)

- De metingen zijn van dezelfde speaker. De groene is gemeten in de woonkamer. De andere curve is gemeten in de luisterkamer. De woonkamer is een stuk groter dan het luisterkamertje. De luisterkamer heeft dan weer wel een wand die akoestisch onder handen genomen is.
Het valt voor mij op dat de bult tussen 700Hz en 2kHz een stuk minder uitgesproken is in de meting in de luisterkamer en het probleem tussen 300Hz en 600Hz is ook minder goed op te sporen. (misschien vandaar dat ik er nooit een probleem door had verwacht)
- Als ik het gebied tussen 300Hz en 600Hz als referentie neem zou ik de tweeter nog 3,6dB extra moeten dempen. (in totaal komt dat dan op 5.1dB . Dat isiets minder dan de theoretische waarde verkregen via diffraction compensation). Is dit een goede start om een "nieuw" filter mee te beginnen? De impedantie van L-pad + tweeter probeer ik zo goed mogelijk te matchen met hetgeen het nu is. Dat zou dan willen zeggen dat ik het HP gedeelte van het huidige filter zou kunnen behouden.
Enkele opmerking bij de metingen die me opvallen maar waarvan ik niet denk dat het aan de speaker/het filter ligt:
- Frapant is de enorme dip bij 40Hz. Ik heb de indruk dat dit een beperking van de microfoonversterker is, net zoals het voortijdig afvallen aan de bovenkant van het spectrum. Volgens simulaties met verschillende pakketten zou de speaker tot ongeveer 35Hz door moeten lopen.
- De dip bij 135Hz is weg in de woonkamer. Dit lijkt me een probleem in de luisterkamer.
- Ondanks dat de luisterkamer veel minder last heeft van reflecties (gehoormatig) zitten er meer onregelmatigheidjes in de meetcurve.
- Als ik een baffle-step compensatie toepas op de laag-mid, moet ik dan de tweeter ook een extra 6dB verzwakking meegeven? Dat zou in totaal op een reductie van 7,5dB neerkomen. Veel he?
Zou het dan niet beter zijn om een tweeter te kiezen met een lager rendement zodat die minder gedempt moet worden?
- Kan ik een baffle-step compensatie ook op een andere manier toepassen dan via de methode voorgesteld door True Audio? Ik heb eerlijk gezegd een "mentaal probleem" om een extra spoel in serie te zetten met de al dikke 1,68mH spoel die er nu al staat.
Is er een methode om die compensatie al in te bouwen in het filter. (een zeer breedbandige zuigkring in parallel met de laagmid??)

- De metingen zijn van dezelfde speaker. De groene is gemeten in de woonkamer. De andere curve is gemeten in de luisterkamer. De woonkamer is een stuk groter dan het luisterkamertje. De luisterkamer heeft dan weer wel een wand die akoestisch onder handen genomen is.
Het valt voor mij op dat de bult tussen 700Hz en 2kHz een stuk minder uitgesproken is in de meting in de luisterkamer en het probleem tussen 300Hz en 600Hz is ook minder goed op te sporen. (misschien vandaar dat ik er nooit een probleem door had verwacht)
- Als ik het gebied tussen 300Hz en 600Hz als referentie neem zou ik de tweeter nog 3,6dB extra moeten dempen. (in totaal komt dat dan op 5.1dB . Dat isiets minder dan de theoretische waarde verkregen via diffraction compensation). Is dit een goede start om een "nieuw" filter mee te beginnen? De impedantie van L-pad + tweeter probeer ik zo goed mogelijk te matchen met hetgeen het nu is. Dat zou dan willen zeggen dat ik het HP gedeelte van het huidige filter zou kunnen behouden.
Enkele opmerking bij de metingen die me opvallen maar waarvan ik niet denk dat het aan de speaker/het filter ligt:
- Frapant is de enorme dip bij 40Hz. Ik heb de indruk dat dit een beperking van de microfoonversterker is, net zoals het voortijdig afvallen aan de bovenkant van het spectrum. Volgens simulaties met verschillende pakketten zou de speaker tot ongeveer 35Hz door moeten lopen.
- De dip bij 135Hz is weg in de woonkamer. Dit lijkt me een probleem in de luisterkamer.
- Ondanks dat de luisterkamer veel minder last heeft van reflecties (gehoormatig) zitten er meer onregelmatigheidjes in de meetcurve.
Hoi rho,
Je moet geen volledige bafflestep compensatie toepassen. Dit moet uiteindelijk op gehoor en je komt dan vaak uit op zo'n 4 dB. Over het algemeen is het onwenselijk om een specifieke bafflestep compensatie te gebruiken. Bijna altijd volstaat het door de waarde van de spoel aan te passen. Met een parallel filter en een 2de orde elektrisch laagdoorlaatfilter kom je bijna altijd uit op 2,2 mH. Je hoeft daar dan alleen nog de juiste condensator (eventueel in combinatie met een weerstand) bij te vinden. Gezien de rustige curve van de midwoofer zou je met hooguit 3 componenten dus op een gehoormatig uitstekend filter uit moeten kunnen komen.
Koppel eens het hele hoogdoorlaatfilter+tweeter los en laat zien hoe de midwoofer met zijn filter meet. Ik dacht dat we 2000 Hz probeerden te doen als kantelpunt, probeer de curve vlak te krijgen met ongeveer -3 dB dan op 2000 Hz.
Als je dit eenmaal hebt bereikt, dan passen we daarop gewoon het tweeterniveau aan. Maak je geen zorgen als je de tweeter behoorlijk moet dempen, dit geeft geen verslechtering van het geluid (zou alleen een probleem voor een woofer zijn).
Wat het verschil in ruimtes betreft: het kan gebeuren dat je in je luisterkamertje veel meer gereflecteerd geluid hebt waardoor het bafflestep effect minder geprononceerd wordt. Ook in een grote galmende ruimte zou dat het geval zijn. Indien de woonkamer redelijk gedempt is en een stuk groter dan komt het bafflestep effect duidelijker naar voren en gaat de luidspreker minder warm klinken.
De zeer scherpe SSS zou na goede afstemming verdwenen moeten zijn, zeker bij de tweeter die je gebruikt. Als hij er dan nog steeds is, en je luidspreker bij andere mensen wel goed klinkt, dan zou ik eens gaan foutzoeken in je bron/versterker.
Meer onregelmatigheden in de meetcurve zijn niet altijd hoorbaar. Als het vlak meet met 1/3 octaaf ruisbandjes (RTA meting) dan klinkt het ook vlak, tenminste als het gaat over het gebied van 200 Hz en hoger.
Je moet geen volledige bafflestep compensatie toepassen. Dit moet uiteindelijk op gehoor en je komt dan vaak uit op zo'n 4 dB. Over het algemeen is het onwenselijk om een specifieke bafflestep compensatie te gebruiken. Bijna altijd volstaat het door de waarde van de spoel aan te passen. Met een parallel filter en een 2de orde elektrisch laagdoorlaatfilter kom je bijna altijd uit op 2,2 mH. Je hoeft daar dan alleen nog de juiste condensator (eventueel in combinatie met een weerstand) bij te vinden. Gezien de rustige curve van de midwoofer zou je met hooguit 3 componenten dus op een gehoormatig uitstekend filter uit moeten kunnen komen.
Koppel eens het hele hoogdoorlaatfilter+tweeter los en laat zien hoe de midwoofer met zijn filter meet. Ik dacht dat we 2000 Hz probeerden te doen als kantelpunt, probeer de curve vlak te krijgen met ongeveer -3 dB dan op 2000 Hz.
Als je dit eenmaal hebt bereikt, dan passen we daarop gewoon het tweeterniveau aan. Maak je geen zorgen als je de tweeter behoorlijk moet dempen, dit geeft geen verslechtering van het geluid (zou alleen een probleem voor een woofer zijn).
Wat het verschil in ruimtes betreft: het kan gebeuren dat je in je luisterkamertje veel meer gereflecteerd geluid hebt waardoor het bafflestep effect minder geprononceerd wordt. Ook in een grote galmende ruimte zou dat het geval zijn. Indien de woonkamer redelijk gedempt is en een stuk groter dan komt het bafflestep effect duidelijker naar voren en gaat de luidspreker minder warm klinken.
De zeer scherpe SSS zou na goede afstemming verdwenen moeten zijn, zeker bij de tweeter die je gebruikt. Als hij er dan nog steeds is, en je luidspreker bij andere mensen wel goed klinkt, dan zou ik eens gaan foutzoeken in je bron/versterker.
Meer onregelmatigheden in de meetcurve zijn niet altijd hoorbaar. Als het vlak meet met 1/3 octaaf ruisbandjes (RTA meting) dan klinkt het ook vlak, tenminste als het gaat over het gebied van 200 Hz en hoger.
Jeroen, da's erg geruststellende info.
Nieuwe metingen zullen nog even moeten wachten. Ik denk er in het weekend weer aan verder te kunnen doen.
Maar ik ga je zeker een plotje van de laag-mid bezorgen met het filter zoals het nu is. Ik zal dan alvast proberen om 'm ongeveer op -3dB te krijgen op 2,2Khz. (da's waar de curves van tweet en laag-mid nu kruisen)
Nu eerst iets dat wel goed gelukt is. Foto's!!





Nieuwe metingen zullen nog even moeten wachten. Ik denk er in het weekend weer aan verder te kunnen doen.
Maar ik ga je zeker een plotje van de laag-mid bezorgen met het filter zoals het nu is. Ik zal dan alvast proberen om 'm ongeveer op -3dB te krijgen op 2,2Khz. (da's waar de curves van tweet en laag-mid nu kruisen)
Nu eerst iets dat wel goed gelukt is. Foto's!!





Even over de "sss": Het ligt voor een groot deel aan de opname blijkt.Ik hoor het in de woonkamer op de Sputnik17.2 ook. Het betreft het nummer van Katie Melua: Shy boy. Ik had de CD nog niet deftig beluisterd (enkel in de wagen). Op 3 speakers krijg ik hetzelfde effect. De Sputnik17.2 heeft het het inst uitgesproken, de Besie1 laat het al wat beter horen en de Classic180 doet werkelijk pijn aan je oren.
Ik denk dus wel dat die super ssssss er wel zal uit zijn eens het filter mooi in orde is.
Ik denk dus wel dat die super ssssss er wel zal uit zijn eens het filter mooi in orde is.



