Oke....
Na lange tijd van rust heb ik ook de tijd gehad om nog verder te brainstormen.
Mijn UcD400 komt er zo langzaamerhand aan (wacht nog op wat onderdlen), mijn CD-speler mods krijgen ook langzaam vorm, een pre-amp zweeft nog in mijn hoofd. Veel te veel te doen dus
Met plek zat in mijn toekomstige woonkamer:
Vind ik dat er best flinkes speaker mogen komen om de 38 m^2 te vullen.
De orginele plannen zijn dan ook grotendeels van tafel.
Ik heb ondertussen een tweede setje Peerless 180 excl. kunnen bemachtigen. De Accuton tweeter is de deur uit.
Het nieuwe plan is om de een MTM te maken met de Peerlessen. Verder wil ik de tweeter in een vlak hoorn zetten, om ten eerste: lagere vervorming te krijgen, ten tweede: lager crossover punt mogelijk te maken, en ten derde: minder baffleinvloeden te hebben. De extra richtwerking vind ik niet zo erg, en kan ik misschien wel een beetje laten aansluiten op die van de MTM. Tot nu toe is de HDS tweeter de eerste keuze, maar ik laat dat even afhangen van onder andere Breda II.
De kast laat ik gewoon weg

Ik kan de speakers ver genoeg de ruimte in zetten om een open baffle functioneel te laten zijn.
Dan rest nog het laag. En als ik dan toch een MTM maak, dan ook maar meteen een WMTMW, toch

12" woofertjes vind ik toch wat te mager. Hoe goed de SLS12 ook mag zijn, ik wil wat meer

. Ik wil echter niet teveel geld uitgeven, en toch een zeer respectabele woofer vinden.
Opties zijn 15" en 18" exemplaren. Als het toch een grote speaker wordt, maakt dat dat ook niet meer veel uit natuurlijk
Ik ben zelf bij de
Eminence Sigma Pro 18 uitgekomen. Kost nog geen 200 euro, tot 300 Hz prima response, BL/MMS met 170 niet slecht, 6mm Xmax, redelijk lage zelfinductie, lage fs en een lekker hoge efficientie van 99 dB.
Dat laatste is belangrijk natuurlijk, want het zal me in staat stellen om de dipool afval een heel eind passief te corrigeren. Ik hoop hier handig gebruik te kunnen maken van een 1e orde low pass om de dipool rollof tegen te gaan. Ik lever dan veel efficientie in, maar daar staat dan wel tegenover dat ik het geheel passief zou kunnen filteren.
Hoe ziet er dat dan uit? Eerste schets:
Nou, ik zal dit niet op korte termijn gaan bouwen.. pas als ik mijn echte eigen stek heb, en dat is pas maart 2007. Voorlopig mag ik me vermaken met amps, pre-amps en cd-spelers