Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

deepspace schreef:
Om even ontopic verder te gaan ;)
Ontopic ja. Ik vroeg me de volgende ochtend al af wat ik er nou allemaal weer had bijgehaald.

Als het v.w.b. die Omnes Audio om de DBC 12 gaat, heeft hij volgens omnesaudio.de een HP van 15- 50Hz: http://omnesaudio.de/product_info.php?products_id=118 Betekent dat je dus alsnog moet gaan filteren.

Eigenlijk kost hij niet eens veel meer dan een analoge subversterker met mono LP. Wel handig dat hij vanaf de PC, of met een AB vanaf de zitplaats is in te stellen, en dat je 4 presets kan opslaan.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

deepspace schreef:
Jag: zoals ik al zei: de PC weg wilde in eerst inderdaad inslaan, maar dat is me teveel poespas. Kan allemaal super, maar kost bergen met tijd, en die heb ik niet. De andere oplossing voor de DSP vind ik maar een halve oplossing.
En passief filteren vind je geen halve oplossing?

Als je de extra AD/DA conversie onoverkomelijk vindt, dan zou ik ervoor kiezen voor een analoog line level crossoverfilter waarin je de dipool correctie verwerkt. Dat kan je mooi in je pre amp bouwen. Dan heb je het gemak van een met AB bedienbaar systeem (grote pre idd, in de dagelijkse praktijk zijn dit soort dingen echt wel van belang idd :) ) met de geluidskwaliteit en voordelen van een actief gefilterd systeem.
PA drivers zou ik lekker links laten liggen voor dipool gebruik. Die hogere gevoeligheid is alleen maar een schijnvoordeel en verder hebben ze alleen maar nadelen (in deze situatie, die dingen hebben natuurlijk ook zo hun toepassing).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jag schreef:
Als je de extra AD/DA conversie onoverkomelijk vindt, dan zou ik ervoor kiezen voor een analoog line level crossoverfilter waarin je de dipool correctie verwerkt. Dat kan je mooi in je pre amp bouwen. Dan heb je het gemak van een met AB bedienbaar systeem (grote pre idd, in de dagelijkse praktijk zijn dit soort dingen echt wel van belang idd :) ) met de geluidskwaliteit en voordelen van een actief gefilterd systeem.
Analoog filteren is zeker nog een optie. Op de manier zoals ik mijn pre-amp in gedachten heb is een AB regeling in ieder geval geen enkel probleem :). Maar de omnes audio DSP is misschien ook best leuk, maar alleen dan als die high pass goed instelbaar is.
PA drivers zou ik lekker links laten liggen voor dipool gebruik. Die hogere gevoeligheid is alleen maar een schijnvoordeel en verder hebben ze alleen maar nadelen (in deze situatie, die dingen hebben natuurlijk ook zo hun toepassing).
Doe ik ook hoor ;) Voorlopig ga ik ff voor 3x SLS 12.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

deepspace schreef:
Maar de omnes audio DSP is misschien ook best leuk, maar alleen dan als die high pass goed instelbaar is.
Ik ontdek net dat dit het apparaat is waar Ralf onlangs een topic voor opende. Vraag het eens aan hem, want hij heeft er een paar weken geleden een besteld. ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

In het topic staat verder nog niks, dus ik wacht ff af.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

levering was wat uitgesteld begreep ik uit t topic.

die HP in de Omnes lijkt mij vooral bedoeld als subsonic filter
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
die HP in de Omnes lijkt mij vooral bedoeld als subsonic filter
Ding heeft een line level output. De vraag is of deze gefiltert is, en of dit filter instelbaar is. Ik zou ik niet de versie met amp willen hebben, want dat is alleen maar onhandig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die uitgang is het complete gefilterde signaal :D dus met alle 4 de eq's, het subsonic, en het LP filter.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
die uitgang is het complete gefilterde signaal :D dus met alle 4 de eq's, het subsonic, en het LP filter.
Um... Damn, nu zie ik het :oops: Woops :cry: Wel jammer eigenlijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, een HP gefilterde uitgang voor de "sats" was erg fijn geweest *) . 'k heb t ze doorgegeven, eens zien of er wat mee gedaan wordt....

*) was voor mij argument om de Thommessen module te nemen voor m'n sub
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

deepspace schreef:
Analoog filteren is zeker nog een optie. Op de manier zoals ik mijn pre-amp in gedachten heb is een AB regeling in ieder geval geen enkel probleem :). Maar de omnes audio DSP is misschien ook best leuk, maar alleen dan als die high pass goed instelbaar is.
Wat jij in feite zoekt is een crossoverfilter met een paar bandjes EQ. Dan zit je toch al snel aan de DSP, wat je niet wilt (wat ik me wel kan voorstellen). Ik denk dat het verder lastig zal zijn om een apparaat te vinden die dit voor je doet.

Die ucd's, zijn dat kant-en-klare modules? Anders zou ik denk ik gaan voor een inbouwmodule ontwerpen met 2 of 3 versterkerkanalen en analoge crossover- en EQ-filters. En dan een standaard stereo pre amp (of een surround receiver of processor en daar de pre outs van gebruiken als je je HT wilt behouden).
Mooie gebalanceerde input erop (en powercon). Lijkt mij een technisch mooie, haalbare en praktische oplossing.
Doe ik ook hoor ;) Voorlopig ga ik ff voor 3x SLS 12.
3x SLS 12 per kant? Da's stevig :).
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

3x sls 12 per kant:shock: :shock:

Ik doe het hier met 1x 12" in transmissie lijn en de buren komen regelmatig klagen. Woon je vrijstaand ofzo?? Dat zal me een paar klappen geven tijdens wat luider gespeel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jag schreef:
Die ucd's, zijn dat kant-en-klare modules?
Nope, je moet ze zelf in elkaar knutselen :)
Anders zou ik denk ik gaan voor een inbouwmodule ontwerpen met 2 of 3 versterkerkanalen en analoge crossover- en EQ-filters. En dan een standaard stereo pre amp (of een surround receiver of processor en daar de pre outs van gebruiken als je je HT wilt behouden).
Ik wil de amps in ieder geval gescheinden houden van filters, zodat ze altijd ook anders inzetbaar zijn. Van mijn HT receiver wil ik zo snel mogelijk af. Dat ding is echt irritant en verslechterd hoorbaar de geluidskwaliteit.

Een analoog filter en EQ zou voor het laag een prima oplossing zijn, maar dan wel i.c.m een diy pre-amp.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hovingtim schreef:
3x sls 12 per kant:shock: :shock:

Ik doe het hier met 1x 12" in transmissie lijn en de buren komen regelmatig klagen. Woon je vrijstaand ofzo?? Dat zal me een paar klappen geven tijdens wat luider gespeel
Het is dipool, dus zo hard zal het niet gaan ;) Bovendien gaat het daar ook totaal niet om.

Nu woon ik inderdaad nog in een vrijstaand huis, maar als ik het geheel in elkaar heb zitten zit in een appartement op de 2e verdieping :twisted:

Maareh, kan mij misschien iemand vertellen waarom de HH de dipool frames "verkeerd om" zet? Jag misschien? Jij hebt ze immers andersom staan voor zover ik weet..
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

deepspace schreef:
hovingtim schreef:
3x sls 12 per kant:shock: :shock:
Het is dipool, dus zo hard zal het niet gaan ;)
Weet niet of ik het met elkaar mag vergelijken. Maar mijn kamer zit naast de badkamer. De kamer naast mijn kamer wordt gebruikt als gigantische klankkast. Waardoor de bassen nog verder doordringen. Ook bij wat minder luid gespeel. Denk dat dit ook nog wel zo is met een di-pool dat de kamer of in jouw geval het appartement dr onder gaat functioneren als klankkast
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hovingtim schreef:
Weet niet of ik het met elkaar mag vergelijken. Maar mijn kamer zit naast de badkamer. De kamer naast mijn kamer wordt gebruikt als gigantische klankkast. Waardoor de bassen nog verder doordringen. Ook bij wat minder luid gespeel. Denk dat dit ook nog wel zo is met een di-pool dat de kamer of in jouw geval het appartement dr onder gaat functioneren als klankkast
Nee hoor, so werkt dipool niet. Bovendien zorg ik wel voor extra isolatie in de vloer, en het is 38 m^2, dus dat is ook nog eens niet zo klein.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vandaag heb ik me eindelijk te tijd genomen om een "impendance jig" voor Sample Champion te maken. Super simpel, maar het moet wel een keer gedaan worden ;) Twee jack's, een weerstandje, wat draad, en twee koroko's is alles wat nodig is :)

Afbeelding

Geeft dan het volgende resultaat:

Afbeelding

Dat ziet er toch best netjes uit :)

Verder heb ik de accuton tweeter in de verkoop gedaan. Probleem met dat ding is dat ie nogal lomp groot is, en dat zou nogal eens kunnen storen met de bol/hoorn constructie. Verder is het straks onmogelijk om de tweeter door een andere te vervangen als ik daar zin in zou hebben, zonder de kast opnieuw te moeten maken. Dat vind ik toch wel jammer. Dus ik ga op zoek naar een nieuwe tweeter. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe peerless tweeter. Als die niks is neem ik gewoon een goedkoper seas :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke....

Na lange tijd van rust heb ik ook de tijd gehad om nog verder te brainstormen.

Mijn UcD400 komt er zo langzaamerhand aan (wacht nog op wat onderdlen), mijn CD-speler mods krijgen ook langzaam vorm, een pre-amp zweeft nog in mijn hoofd. Veel te veel te doen dus ;)

Met plek zat in mijn toekomstige woonkamer:
Afbeelding

Vind ik dat er best flinkes speaker mogen komen om de 38 m^2 te vullen.

De orginele plannen zijn dan ook grotendeels van tafel.

Ik heb ondertussen een tweede setje Peerless 180 excl. kunnen bemachtigen. De Accuton tweeter is de deur uit.

Het nieuwe plan is om de een MTM te maken met de Peerlessen. Verder wil ik de tweeter in een vlak hoorn zetten, om ten eerste: lagere vervorming te krijgen, ten tweede: lager crossover punt mogelijk te maken, en ten derde: minder baffleinvloeden te hebben. De extra richtwerking vind ik niet zo erg, en kan ik misschien wel een beetje laten aansluiten op die van de MTM. Tot nu toe is de HDS tweeter de eerste keuze, maar ik laat dat even afhangen van onder andere Breda II.

De kast laat ik gewoon weg :) Ik kan de speakers ver genoeg de ruimte in zetten om een open baffle functioneel te laten zijn.

Dan rest nog het laag. En als ik dan toch een MTM maak, dan ook maar meteen een WMTMW, toch :shock: 12" woofertjes vind ik toch wat te mager. Hoe goed de SLS12 ook mag zijn, ik wil wat meer :twisted: . Ik wil echter niet teveel geld uitgeven, en toch een zeer respectabele woofer vinden.

Opties zijn 15" en 18" exemplaren. Als het toch een grote speaker wordt, maakt dat dat ook niet meer veel uit natuurlijk ;)

Ik ben zelf bij de Eminence Sigma Pro 18 uitgekomen. Kost nog geen 200 euro, tot 300 Hz prima response, BL/MMS met 170 niet slecht, 6mm Xmax, redelijk lage zelfinductie, lage fs en een lekker hoge efficientie van 99 dB.

Dat laatste is belangrijk natuurlijk, want het zal me in staat stellen om de dipool afval een heel eind passief te corrigeren. Ik hoop hier handig gebruik te kunnen maken van een 1e orde low pass om de dipool rollof tegen te gaan. Ik lever dan veel efficientie in, maar daar staat dan wel tegenover dat ik het geheel passief zou kunnen filteren.

Hoe ziet er dat dan uit? Eerste schets:
Afbeelding

Nou, ik zal dit niet op korte termijn gaan bouwen.. pas als ik mijn echte eigen stek heb, en dat is pas maart 2007. Voorlopig mag ik me vermaken met amps, pre-amps en cd-spelers ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou die woofer niet bovenop doen. Je hebt een plankje met een groot gevaarte aan de bovenzijde. Dat plankje kan dat geweld niet in toom houden, denk ik. In het topic van Tony is dit ook al ter sprake gekomen.
Ik vind het wel een elegante optie om de MTM's op een standaard te zetten en de woofers tegen de zijmuren. Dat levert je ook nog eens 3 (?) dB extra spl.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dan is het laag niet meer dipool natuurlijk.

Maarde zware woofer aan de bovenkant kan inderdaad een probleem zijn. Andere optie is om slechts een woofer te nemen met dubbel zo grote Xmax, zoals bijvoorbeeld die van Montana ;) Echter dan gaat het hele WMTMW idee weg natuurlijk.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

voodooless schreef:
Dan is het laag niet meer dipool natuurlijk.

Maarde zware woofer aan de bovenkant kan inderdaad een probleem zijn. Andere optie is om slechts een woofer te nemen met dubbel zo grote Xmax, zoals bijvoorbeeld die van Montana ;) Echter dan gaat het hele WMTMW idee weg natuurlijk.
Hoezo is het dan geen dipool meer?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Martijn M schreef:
Hoezo is het dan geen dipool meer?
Woofers tegen de muren? Hoe wil dat dipool zijn? Bovendien ligt het X-over punt veel te hoog om W en M zover uit elkaar te halen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Uiteraard moet je de laagconsoles niet te ver van de rest af zetten. Maar met de zijkant tegen de muur moet volgens mij gewoon kunnen. Niet met de rug of voorkant natuurlijk, want dan moet je boosten tot je een ons weegt.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nah, liever een geheel. Gewoon een mooie openbaffle.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

je kan het geheel aan de achterkant toch verstevigen zonder dat het de naam dipool niet meer mag hebben?? Jeroen deed dat met een buis.. Als je er veel moeite voor wil nemen zou je misschien ergens een stalen frame kunnen laten lassen, zodat het baffle vastgehouden word.. Het is toch al een ltp geworden :wink:

Ik denk dat mijn woofer heel geschikt is voor een groote luchtverplaatsing, maar dan moet je niet boven de 200 Hz gaan en op dat punt héél steil filteren.. Of je nou 12 of 18"gaat maakt toch niks uit voor de kast? Een 12"moet meer bewegen en zal zo even veel kastbewegingen geven als een 18"..

http://www.voltloudspeakers.co.uk/About ... ut_us.html hebben speakers met een radial chassis, zodat achter de woofer geen frame zit. Ik heb eens de 15"gehad. R3853, Onder PA vind je zulke woofers met meer rendement. Zijn echter erg prijzig..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”