Inderdaad een leuke wending welke op zich al genoeg stof op zou kunnen opleveren voor een afzonderlijk topic. Overigens wilde ik met mijn voorbeeld vooral het impact van het ene weergavegebied op de definitie in andere weergavegebieden onderstrepen.
deepspace schreef:Nog even een klein weetje: niet al het geel onder de zon is Kevlar.
En ook niet alle kevlar is geel (bij monacor is het soms na een paar jaar stro-kleurig).

`
deepspace schreef:Ik ben er nog niet helemaal over uit... stijve of dempende conussen
Dat is toch makkelijk: beiden

Helemaal mee eens. In mijn eigen kasten komt dan ook:
- woofer van kevlar
- midwoofer van 5-laags papier-composiet (Peerless)
- middentoner van geprofileerd hard papier met coating
- bandtweeter
Of bedoelde je dat niet?
De keuze lag trouwens al lang vast (die drivers heb ik nu eenmaal), maar een volgende keer zou ik het ook niet zo gauw weten.
E.e.a. hangt in elk geval sterk samen met het werkgebied, de bandbreedte daarvan, afmeting van de driver, en om niet te vergeten... de belasting per unit. Ik heb maar een klein kamertje met weinig ruimte, maar anders zou ik al snel geneigd zijn om de belasting over meerdere drivers te verdelen voor minimale uitslag per driver, met name in laagmidden/midden, om het toegevoerde signaal zo nauwgezet mogelijk te kunnen volgen. M.i. bepaalt laagmidden/midden in de grootste mate hoe strak we het geheel waarnemen, en midden/hoog de detaillering van het geheel (dus in bepaalde mate ook van laag).
Bij een zeer nauwgezette, en daardoor gedetailleerdere weergave, denk ik dat ook de middentoner erbij gebaat is dat hij zo luchtig mogelijk kan ademen. Dus eigenlijk zo open mogelijk behuisd, maar anderzijds het liefst gecombineerd met een zo groot mogelijke eliminatie van de backwave.
Wat trouwens ook moeilijk blijft is de keuze tussen beperkte bandbreedte per werkgebied om de sterkste kanten van elke driver te benutten, of juist een groter werkgebied per driver.