Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Maar even terug naar jou. Hoe wil jij in vredesnaam het hele zaakje passief gaan aansturen. Mijn ervaringen met passief filteren in het laag zijn sowieso slecht en met dipool lijkt het me helemaal een ramp.
Tja, het gaat inderdaad een klus worden denk ik. Als het niet lukt heb ik nog wel twee 2x100W T-ampjes die ik kan misbruiken ;) Voor de bass maakt dat toch weinig uit.

Maar eerst maar eens die sats maken. Heb ik in ieder geval iets om naar te luisteren ;)
de vuilnisman

Bericht door de vuilnisman »

De dipole luidpsreker van jamo is toch ook passief. Waarom is het lastig om dat passief te filteren?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

de vuilnisman schreef:
De dipole luidpsreker van jamo is toch ook passief. Waarom is het lastig om dat passief te filteren?
omdat dipool met 6 dB/oktaaf afvalt doordat de twee polen uit fase zijn. Met de aktieve variant kun je de afval compenseren met een boost. Bij passief moet je middels lowpass de hogere frequenties verzwakken om de boel vlak te trekken. Dat betekent dat je een hoop dB'tjes van je rendement moet weggooien.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
En, ook weer mijn persoonlijke mening, doordat het midden en hoog zo goed is, klinkt het laag ook mooier. Dit heb ik echt ervaren, versterker op het laag hetzelfde maar UcD op de monitor ipv de Rotel en het laag wordt mooier. Andere versterker op het laag en er verandert niets. Zal wel aan mij liggen :?
Dat ligt niet aan jou 8) Ik heb meer van dit soort merkwaardige invloeden tussen hoog en laag gehoord. Zo is er ook een invloed van bas op de ruimte afbeelding ('maar die sub was toch richtingsongevoelig?'): wanneer je het basbereik dieper doortrekt (bijvoorbeeld een sub onder een compacte tweeweg... vanzelfsprekend met een correcte aansluiting!) dan gooi je het ruimtelijke beeld verder open. Verklaring: hoewel hoge freq verantwoordelijk zijn voor stereo plaatsing schijnt het zo te zijn dat de lage freq ruimtelijke informatie bevatten over de grootte van de afbeelding, dus de opnamelokatie in het geval van akoestische opnames. Dus: 'sub erbij, hallo diepte!'. Go figure... misschien iets voor Bose als ze er ooit in slagen om een echte sub voorbij de marketing afdeling te krijgen. :lol:

Ik heb met het varieren van tweeters vergelijkbare ervaringen gehad als jij met het varieren van de versterkers op het mid/hoog. Het laag kan doortekender en schoner worden, bij gebrek aan betere begrippen. Verklaring? Beats me... :? Wellicht de manier waarop de vervorming zich ontwikkelt van laag naar hoog, met een naar ik vermoed gunstige invloed als de vervorming afneemt van lage naar hoge freq op een 'gestage en constante' manier.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op do 30 mar 2006, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Hans,

Ik heb vergelijkbare ervaringen, ik zal vanmiddag eens een poging wagen om mijn verklaring voor 't fenomeen op enigzins onderbouwde wijze hier te posten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik herken twee punten in bovenstaande posts; in de eerste plaats de opmerking van Jeroen dat een versterker met een betere midden en hoog weergave ook een betere basweergave heeft, dwz. meer controle en beter gedefinieerd. Dit is ook mijn ervaring. De reden dat veel mensen de UcD's goed vinden klinken is omdat het hoog en midden geen oplopende THD curve kent, die is vrijwel constant in het audio-bereik, bij de meeste klasse-A/B versterkers is deze juist oplopend.

Kortom, dit is een subjectieve ervaring die te grondslag ligt aan het ontbreken van deze vervorming (of het in mindere mate aanwezig zijn) ik merk namelijk dat er gewenning optreedt, op een gegeven moment hoor je 't niet meer. Netzoals een 100Hz TV op een gegeven moment gewoon is, je 'mist' het geflikker van de beeldbuis niet meer. Daarmee is dit subjectief, anders zou je immers elke keer weer dezelfde ervaring moeten hebben.

Het tweede punt, door Hans geopperd, is het feit dat een toevoeging van een subwoofer aan een luidspreker de diepte en breedte van een stereobeeld positief beinvloed. Ook dit kan ik alleen maar onderschrijven. Het is mijn indruk dat de 'room note' (eigen LF ruis van een opnameruimte) een grote impact op de geloofwaardigheid van het stereobeeld. De room tone bij grote ruimtes is voor een groot stuk infrasoon dus dan heb je wel een flinke sub nodig om dat neer te zetten, maar bij kleinere ruimtes ligt deze zeker in het bereik van een subwoofer. Hierdoor wordt het geluidsbeeld dus realistischer neergezet aangezien boventonen van deze room note wel aanwezig zijn maar de grondtoon mist zonder de subwoofer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vorig jaar heb ik menig maal geopperd dat mijn papieren middentoners veel mooier op hoog en laag aansloten dan die duurdere kevlars, waarbij ik de indruk kreeg dat menigeen daar vraagtekens bij zette. Ik doelde overigens niet op aansluiting in de overgangsgebieden, maar op de volledige weergavegebieden.

Met papierconusjes klonk het geheel gewoon veel direkter en dynamisch... ja ook het laag klonk met die middentoners strakker en knalde er veel dynamischer uit. De muziek klonk ook veel meer live, met over het gehele spectrum meer detail. En dat terwijl, als je de middentoners los beoordeelde, die kevlars toch echt meer details lieten horen.

Destijds wist ik dit niet duidelijk onder woorden te brengen, maar het was wel de aanleiding om te vragen of een bepaalde laagmidden-weergever tussen mijn units zou kunnen passen. Ik stak e.e.a. namelijk op een meer adequaat reageren van het middentonertje.

De invloeden van de verschillende weergavegebieden op elkaar leken me dan ook altijd bijzonder groot.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Marp,

Kevlar is een berucht materiaal wat luidsprekers betreft, door de lage inwendige demping en de altijd aanwezige cone-breakup (soms wel 18dB boven de nominale curve!) is het erg lastig om alle hogere orde harmonische vervorming eruit te filteren. Dit zorgt voor een duidelijk 'scherpere' klank dan andere conusmaterialen. Papier heeft een hoge(re) inwendige demping en geen cone-breakup (of een hele gemoedelijke) waardoor je hiermee veel gemakkelijker kunt filteren. Wat je dus aangeeft klopt ook wel met mijn ervaring, als je echter de kevlar driver goed filtert (vaak min. 3e of 4e orde) zul je merken dat je detail wint en de scherpte wegblijft, da's echter veel lastiger dan een papieren driver. Sommige kevlar drivers zijn zowieso ongeschikt voor iets anders dan laagweergave, ongeacht hoe de fabrikant ermee adverteert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Interessant allemaal :)

Ik heb ook altijd de indruk gehad dat men dingen niet moet beoordelen op alleen het ding zelf. De invloeden liggen soms anders dan men denkt. De oorzaak van slecht hoog is dan mischien een brakke mid, of anderson...

Over een "geluidsbeeld" kan ik helaas niet meepraten. Mijn huidige opstelling is zo slecht dat ik daar niet over mee kan praten helaas :(
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hm, de refmon heeft ook een kevlar midlaag, wat zou ik dan moeten horen?

Ik heb niet zozeer het idee dat het alleen de materialen zijn, maar vooral hoe ze zijn toegepast.

Ze zeggen: metal dome's klinken metalig
keramische hebben een "randje"
kevlar klinkt .........

Ik weet op iedere van deze dogma's wel een set te opperen waarin je deze dogma's niet kunt terugvinden.

Wowly
voodooless
Contacteer:

Wowly schreef:
Ik weet op iedere van deze dogma's wel een set te opperen waarin je deze dogma's niet kunt terugvinden.
Heel goed :)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Martijn M schreef:
de vuilnisman schreef:
omdat dipool met 6 dB/oktaaf afvalt doordat de twee polen uit fase zijn. Met de aktieve variant kun je de afval compenseren met een boost. Bij passief moet je middels lowpass de hogere frequenties verzwakken om de boel vlak te trekken. Dat betekent dat je een hoop dB'tjes van je rendement moet weggooien.
Zolang je voldoende dB-tjes hebt om mee te beginnen is dat helemaal geen probleem. De Jamo gebruikt twee 15" woofers die onder normale omstandigheden een veel hoger rendement hebben dan die enkele 5" mid. In een open-baffle sluit dat dus prima op elkaar. :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Sander,

Wat je zegt kan ik me geloof ik wel in vinden. In tegenstelling tot veel beweringen geldt e.e.a. ook voor de unit uit jouw avator (volgens ldsg de beste kevlar midwoofer m.b.t. zijn minimale opbreekverschijnselen). Bij mezelf komt er in elk geval alleen nog maar kevlar in onder de 1000Hz.
deepspace schreef:
Interessant allemaal :)

Ik heb ook altijd de indruk gehad dat men dingen niet moet beoordelen op alleen het ding zelf. De invloeden liggen soms anders dan men denkt. De oorzaak van slecht hoog is dan mischien een brakke mid, of anderson... (
Volgens mij zijn het nogal wat factoren die stiekumweg een grote ivloed hebben op het gehele weergavegebied. Sander noemt er al een aantal, maar een zeer direkt weergegeven middengebied speelt volgens mij ook aardig mee (iets waarin zowel de weergever als de versterker zijn aandeel heeft).

Dat is iets wat ik al ondervond toen ik vroeger zelf op de synthesizer klanken samenstelde. Een bassdrum kreeg bijvoorbeeld veel meer impact als ik er op het juiste moment een hoogfrequent tikje aan toevoegde, gevolgd door een minimale galm of zachte (op zichzelf nauwelijks hoorbare) ruis. Verschoof je dat tikje slechts een halve ms, dan was de impact nagenoeg verdwenen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Martijn M schreef:
de vuilnisman schreef:
Zolang je voldoende dB-tjes hebt om mee te beginnen is dat helemaal geen probleem. De Jamo gebruikt twee 15" woofers die onder normale omstandigheden een veel hoger rendement hebben dan die enkele 5" mid. In een open-baffle sluit dat dus prima op elkaar. :wink:
Klopt helemaal Tony. Passief kan wel, maar dan moet je zorgvuldig selecteren in drivers. Als je het white paper van Jamo leest hebben ze daar ook veel aandacht aan besteed.

Maar dan nog zie ik niet waarom je het laag niet actief zou doen. Desnoods gewoon beginnen met twee grotere trafo's om dual mono te gaan maar dan wel voor het laag en midden/hoog twee aparte UcD-tjes op die trafo zetten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je aktief corrigeert worden minder eisen gesteld aan de unit. Voor zover ik het nu begrijp hoef je dan eigenlijk alleen maar naar de Vd en vervormingscijfers te kijken.

Als een hoge gevoeligheid bijvoorbeeld één van de eisen is, valt een groot aantal hele mooie woofers al af.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

SSassen schreef:
Hi Marp,

Kevlar is een berucht materiaal wat luidsprekers betreft, door de lage inwendige demping en de altijd aanwezige cone-breakup (soms wel 18dB boven de nominale curve!) is het erg lastig om alle hogere orde harmonische vervorming eruit te filteren. Dit zorgt voor een duidelijk 'scherpere' klank dan andere conusmaterialen. Papier heeft een hoge(re) inwendige demping en geen cone-breakup (of een hele gemoedelijke) waardoor je hiermee veel gemakkelijker kunt filteren. Wat je dus aangeeft klopt ook wel met mijn ervaring, als je echter de kevlar driver goed filtert (vaak min. 3e of 4e orde) zul je merken dat je detail wint en de scherpte wegblijft, da's echter veel lastiger dan een papieren driver. Sommige kevlar drivers zijn zowieso ongeschikt voor iets anders dan laagweergave, ongeacht hoe de fabrikant ermee adverteert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
In principe is dat verhaal generiek voor stijve versus gedempte conusmaterialen. Monacor heeft overigens een erg goed gedempte midbass kevlar in het programma: de SPH-135C en de SPH-165KEP ;)
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op do 30 mar 2006, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Martijn M schreef:
Als je aktief corrigeert worden minder eisen gesteld aan de unit. Voor zover ik het nu begrijp hoef je dan eigenlijk alleen maar naar de Vd en vervormingscijfers te kijken.
Liefst vervorming bij vershcillende spl's (om te kijken of die Vd ook echt lineair is) en het puf en zucht gedrag aan de achterzijde van de driver. Dus een open structuur, met veel ventilatie.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Monacor heeft overigens een erg goed gedempte midbass kevlar in het programma: SPH-165KEP ;)
En ondanks dat blijft het een lastige driver om mee te werken. Wil je hem neutraal laten klinken moet je behoorlijk wat corrigeren in het filter. Als je Kevlar gecontroleerd wil laten opbreken om zo scherpe resonanties te onderdrukken moet je zeer zorgvuldig te werk gaan in de weving, anders weegt het voordeel van stijfheid in het laag niet op tegen de Kevlar klank in het midden. De zet van Peerless om net wat minder stijfheid dan Kevlar maar groter dan papier te pakken door Nomex te gebruiken heeft mijns inziens erg goed uitgepakt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, de SPH-165KEP, breek me de bek niet open, de forumtijgers hier weten wel hoe mijn ervaring met deze drivers uitpakte. Overigens heb ik in 't verleden een drietal sets luidsprekers (twee weg) gebouwd met 17-cm kevlar drivers van Davis, dat was ook zo'n driver waar je heel erg je best voor moest doen om 'm goed te laten klinken.

Tot overmaat van ramp was de stofkap ook nog met de verkeerde lijm op de conus verlijmd, in een periode van twee jaar heb ik alle eigenaren weer op bezoek gehad om deze weer vast te zetten. Tegenwoordig zijn deze drivers voorzien van ee fasekegel. Echt een Frans merk dus, alles met de Franse slag :?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Marp schreef:
Vorig jaar heb ik menig maal geopperd dat mijn papieren middentoners veel mooier op hoog en laag aansloten dan die duurdere kevlars, waarbij ik de indruk kreeg dat menigeen daar vraagtekens bij zette. Ik doelde overigens niet op aansluiting in de overgangsgebieden, maar op de volledige weergavegebieden.

Met papierconusjes klonk het geheel gewoon veel direkter en dynamisch... ja ook het laag klonk met die middentoners strakker en knalde er veel dynamischer uit. De muziek klonk ook veel meer live, met over het gehele spectrum meer detail. En dat terwijl, als je de middentoners los beoordeelde, die kevlars toch echt meer details lieten horen.

Destijds wist ik dit niet duidelijk onder woorden te brengen, maar het was wel de aanleiding om te vragen of een bepaalde laagmidden-weergever tussen mijn units zou kunnen passen. Ik stak e.e.a. namelijk op een meer adequaat reageren van het middentonertje.

De invloeden van de verschillende weergavegebieden op elkaar leken me dan ook altijd bijzonder groot.
Wat betreft papier versus stijvere materialen...

Je wordt door stijve conussen gedwongen om met een hogere orde te filteren (tenzij je opbreekverschijnselen voor lief neemt...). Het vergelijik tussen dat soort drivers gaat dus mank als je verschilende filters toepast.

Waarom de stijvere conussen minder goed klonk? Daar heb ik wel wat theorieen over.

1) Hogere orde filters zijn gevoeliger voor component toleranties (hoewel je daarvoor kunt optimaliseren). Ook de vaak toegepaste zuigkringen hebben hier soms last van: hoe stijler, hoe groter de kans op een mismatch.
2)En misschien is er ook wel wat voor te zeggen dat harm vervorming of intermodulatievervorming buiten het gebruikte werkgebied toch de conusresonanties kunnen triggeren... dus het advies is om er ver weg van de blijven ;)
3)Hogere orde filters kennen een afwijkend off-axis gedrag wat invloed heeft op de power response. Als je hiermee rekening houdt (freq curve iets aanpassen door bijvoorbeeld non-textbook overlap of gewoon zorgen dat de afwijkingen in de off-axis buiten het werkgebied vallen), kunnen hogere orde filters net zo 'vloeiend' klinken als lagere orde filters.

Ik ben er nog niet helemaal over uit... stijve of dempende conussen. Soms is het detail dat je in stijve conussen hoort het gevolg van resonanties... en aan de andere kat zijn er genoeg gedempte conussen die welliswaar prettig klinken, maar met een waas van onduidelijkheid, die pas opvalt als je hoort hoe het ook kan. Maar op basis van wat ik tot nu toe heb geleerd heb ik in m'n 4-weg project gekozen voor alu subs en woofers tot zo'n 350Hz (eerste opvallende opbreekverschijnselen boven de 2KHz) en voor de mid de Seas M15 (zeer licht poly, extreme dyamiek door motor). Die laatste lijkt me veelzeggend. Tweeter kan nog allebei de kanten op gaan...

Maar dat neemt niet weg dat metalen conussen ook zeer goed kunnen klinken, als je de driver maar niet forceert in het hoog en nauwkeurig meet waar de eerste opbraakverschijnselen ;) zich werkelijk voordoen (vaak al ver onder de eerste piek!) dmv vervormingsmetingen maar vooral CSD plots.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Hans,
... als je de driver maar niet forceert in het hoog en nauwkeurig meet waar de eerste opbraakverschijnselen zich werkelijk voordoen (vaak al ver onder de eerste piek!) dmv vervormingsmetingen maar vooral CSD plots...
Kan ik mij helemaal in vinden, ik hou altijd minimaal een faktor vier aan tov. de eerste resonantiepiek in de frequentie karakteristiek. Voor de Silverado heb ik bv. de Seas L12RCY gebruikt, een prima driver met stijve aluminium conus. Door laag te filteren -2e orde serie filter op ~2KHz- kom je nimmer in de problemen met de resonantiepiek op ~9KHz. Toch heb ik commerciele ontwerpen gezien die deze midwoofer gebruiken met een derde orde op 3.5KHz, dan vraag ik me af waar de ontwerper mee bezig is?

Ik vind overigens glasfiber een materiaal dat veel van de voordelen van kevlar combineert met een hogere inwendige demping dan puur kevlar. De Vifa XG18 is een goed voorbeeld daarvan, hier geen problemen met opbreekverschijnselen en prima te gebruiken to 3KHz mits voldoende steil gefilterd. Toch blijven de voordelen van glasfiber voor mij beperkt tot 17-cm, ga je groter dan krijg je weer last van cone-breakup. Kortom, ieder materiaal heeft zo z'n toepassingsgebied en het is aan de ontwerper om de voor- en nadelen af te wegen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Er wordt flink gediscussieert hier :) leuk en interessant.

Nog even een klein weetje: niet al het geel onder de zon is Kevlar. Je mag het alleen zo noemen als het van DuPont af komt, aangezien het een merknaam is ;) Akzo Nobel heeft echter vrijwel tegelijkertijd het spul ook uitgevonden met een eigen naam (Twaron).
Ik ben er nog niet helemaal over uit... stijve of dempende conussen
Dat is toch makkelijk: beiden :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad een leuke wending welke op zich al genoeg stof op zou kunnen opleveren voor een afzonderlijk topic. Overigens wilde ik met mijn voorbeeld vooral het impact van het ene weergavegebied op de definitie in andere weergavegebieden onderstrepen.
deepspace schreef:
Nog even een klein weetje: niet al het geel onder de zon is Kevlar.
En ook niet alle kevlar is geel (bij monacor is het soms na een paar jaar stro-kleurig). :)`
deepspace schreef:
Ik ben er nog niet helemaal over uit... stijve of dempende conussen
Dat is toch makkelijk: beiden :lol:
Helemaal mee eens. In mijn eigen kasten komt dan ook:
- woofer van kevlar
- midwoofer van 5-laags papier-composiet (Peerless)
- middentoner van geprofileerd hard papier met coating
- bandtweeter

Of bedoelde je dat niet? ;) :lol:

De keuze lag trouwens al lang vast (die drivers heb ik nu eenmaal), maar een volgende keer zou ik het ook niet zo gauw weten.

E.e.a. hangt in elk geval sterk samen met het werkgebied, de bandbreedte daarvan, afmeting van de driver, en om niet te vergeten... de belasting per unit. Ik heb maar een klein kamertje met weinig ruimte, maar anders zou ik al snel geneigd zijn om de belasting over meerdere drivers te verdelen voor minimale uitslag per driver, met name in laagmidden/midden, om het toegevoerde signaal zo nauwgezet mogelijk te kunnen volgen. M.i. bepaalt laagmidden/midden in de grootste mate hoe strak we het geheel waarnemen, en midden/hoog de detaillering van het geheel (dus in bepaalde mate ook van laag).

Bij een zeer nauwgezette, en daardoor gedetailleerdere weergave, denk ik dat ook de middentoner erbij gebaat is dat hij zo luchtig mogelijk kan ademen. Dus eigenlijk zo open mogelijk behuisd, maar anderzijds het liefst gecombineerd met een zo groot mogelijke eliminatie van de backwave. :roll:

Wat trouwens ook moeilijk blijft is de keuze tussen beperkte bandbreedte per werkgebied om de sterkste kanten van elke driver te benutten, of juist een groter werkgebied per driver.
voodooless
Contacteer:

Marp schreef:
Of bedoelde je dat niet? ;) :lol:
Ik bedoel meer dat je het lieft beide eigenschappen in iedere unit terug wil zien. Helaas is dat niet zo eenvoudig ;)

Om even ontopic verder te gaan ;)

In de K+T stond een stukje over een subwoofer filer/equalizer van omnes audio. Dat zag er erg interessant uit en is misschien wel perfect om active correctie en filtering toe te passen voor dipools. Het ding heeft twee onafhankelijke kanalen.

Wat wel niet duidelijk was, is of de line level output ook gefiltert instelbaar kan zijn. Zoja, kun je ook nog eens de rest van de speaker perfect laten aansluiten.

Helaas werd er weinig gezegt over de geluidskwaliteit van het ding :( Ik geloof dat een medeforumer zo'n ding in bestelling heeft. Eens kijken wat daar uit komt...

Ook stond er in de K+T een fantastische manier om speakerkabel onder de vloer te verleggen: gewoon koperband met duktape :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
In de K+T stond een stukje over een subwoofer filer/equalizer van omnes audio. Dat zag er erg interessant uit en is misschien wel perfect om active correctie en filtering toe te passen voor dipools. Het ding heeft twee onafhankelijke kanalen.

Wat wel niet duidelijk was, is of de line level output ook gefiltert instelbaar kan zijn. Zoja, kun je ook nog eens de rest van de speaker perfect laten aansluiten.
je bedoelt een HP gefilterde output. van wat ik er van begreep zit dat er niet op, met dat erbij zou t idd helemaal een perfect apparaat zijn. ik zal ze er eens op wijzen 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”