Gezocht: goede spuiterij

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Macabre,

Bedankt voor je advies, heb je evt. suggesties voor een spuiterij?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
jammer dat poedercoaten niet met MDF kan :roll:
Kwestie van de hele zooi in de poly zetten ;)
Macabre

Bericht door Macabre »

Sander,
Hier in mijn buurt zit er ééntje, maar gezien jou afstand?? Ik weet wel zeker dat er nog wel een vakman bij jou in de buurt moet zitten en die zou je er uitfilteren met die proefstukjes. Als je het helemaal goed wilt doen zou ik er een dwarsbalkje MDF op lijmen (een T) en dan kun je naderhand ook nog de verdeling van de lak checken in de hoeken en de grote vlakken. Is die egaal gelijkelijk verdeeld dan heb je met een vakman te maken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb inmiddels contact gehad met Marcova te Alkmaar en ik ga daar komende week even langs voor wat overleg. Ik heb duidelijk laten merken dat alleen perfect goed genoeg is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
erik klijnsmit
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

hoi sander,

waarom niet polijsten,
ik zie overal mensen klagen over slecht spuitwerk,
nou wil ik voorop stellen dat het spuiten gewoon goed moet gebeuren (doen wij ook meestal in onze schade afdeling)
maar als ik zelfbouw hobbyist was dan liet ik de kast voor weinig geld in een bepaalde kleur baggeren,
schuurde hem daarna helemaal met waterproof 1500
dan met waterproof 2000
dan polijsten met een grove poets,
dan met een fijne poets,

en je hebt de meest gladde kast die er is. :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Erik,

Dat kan wel, maar werkt alleen op platte vlakken. Ik heb een kast met facetten en op de randen polijst je dan zo door de lak heen. Kan ik overigens niet bij jou terecht voor klasse spuitwerk? Het zijn m'n Yellow Peril's die gespoten moeten worden in RAL9010.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
erik klijnsmit
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

SSassen schreef:
Hi Erik,

Dat kan wel, maar werkt alleen op platte vlakken. Ik heb een kast met facetten en op de randen polijst je dan zo door de lak heen. Kan ik overigens niet bij jou terecht voor klasse spuitwerk? Het zijn m'n Yellow Peril's die gespoten moeten worden in RAL9010.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
hoi sander,

in principe hoef je alleen de vlakke delen maar te polijsten,
op ronde delen of hoeken zie je stofjes of sinasappel structuur niet.
een tweede voordeel van polijsten is dat als de lakstand na een week wat terugloopt je het weer spiegelglad poetst

ral 9010 is toch spierwit?
das helemaal een makkie :)

ps: ik kan ze best voor je spuiten hoor,
over de prijs worden we het wel eens,
als jij ze goed voorbewerkt (p400) en zorgt dat de speakergaten dicht zijn (dit zijn nl de grootste stofnesten , dan spuit ik ze wel.

reken op plus minus €120 per speaker
en dan zijn ze echt nieuw! 8)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Er gaat niéts boven polijsten. :roll:

Zelfs in de tijd dat de autolak nog optimaal vloeide en autospuiters nog échte ambachtslieden waren (ze deden immers hun leven lang niets anders), werden duurdere auto's gepolijst. In de tijd van de oldtimers werden zelfs de laatste onderlagen gepolijst.

Neemt niet weg dat een voldoende goede basis vereist blijft, maar het stelt heel wat minder eisen aan de spuiterij, en het eindresultaat is top! 8)
gvy

Bericht door gvy »

Hallo,

Erik gaf al goed aan waar het polijsten op aan komt.

Dus eerst met 1500 en dan met 2000

Maar kan je aangeven hoe het dan verder moet en eventueel welke produkten te gebruiken om tot hoogglans te komen?

Geert
Paul

Bericht door Paul »

En wat een goede techniek voor 't polijsten is, zo'n polijstschijf van de Gamma op een boormachine is waardeloos in ieder geval :(

Gewoon heel langduring handwerk zeker (ben ik bang)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Erik zegt:
maar als ik zelfbouw hobbyist was dan liet ik de kast voor weinig geld in een bepaalde kleur baggeren,
schuurde hem daarna helemaal met waterproof 1500
dan met waterproof 2000
dan polijsten met een grove poets,
dan met een fijne poets
En van wat voor een lak ga je dan uit? Die polijstmachine kon ik gelukkig niet laten liggen toen ie voor 15,- bij de formido in de aanbieding lag. Dit is trouwens een erg mooi topic!

Groeten Roland
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Paul schreef:
En wat een goede techniek voor 't polijsten is, zo'n polijstschijf van de Gamma op een boormachine is waardeloos in ieder geval :(

Gewoon heel langduring handwerk zeker (ben ik bang)
Metaal polijst ik machinaal maar lak deed ik altijd uit de hand. Krijg alweer kramp in mijn handen als ik eraan terug denk. :? Voor grotere oppervlakken zou ik nu gewoon zo'n polijstmachine in de aanbieding kopen, net als Roland. Hebben die eigenlijk een variabel toerental :?:

Mijn polijstmiddel was Commandant 4 en 5, soms ook 3. Misschien bestaan er tegenwoordig ook andere middeltjes.

Heb dit zowel op autolak als op terpentine-gebaseerde lakken toegepast. Er zijn mensen die de volledige uithardigstijd in acht nemen, maar een schadebedrijf laat je ook niet terugkomen als de lak is uitgehard. ;) Autolak polijstte ik binnen een week (vaak al na 24 uur) omdat hij anders nogal hard is. Met de huidige lakken moet je misschien anders te werk gaan, maar dat weet Erik wel te vertellen.

Kwastlak liet ik over het algemeen veel langer uitharden. Zolang deze lak niet voldoende is uitgehard, wordt hij namelijk zacht door de wrijvingswarmte. De kans is dan groot dat je rimpeltjes in het oppervlak veroorzaakt.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Mijn merkloze polijstmachine van 15 euro heeft maar 1 toerental onbelast is het toeren tal 2900 r/min. de schijf heeft een doorsnee van 24 cm.

Ik heb erg veel zin om hem eens te gaan gebruiken.

Groeten Roland
Plaats reactie