Hoe een gat te maken voor woofer/mid?
Moderator: Beheerdersteam
Hoe een gat te maken voor woofer/mid?
Ik vraag mij af hoe je een gat in de luidsprekerkast moet maken voor een woofer/mid.
Voor de duidelijkheid ,zaag het gat haaks af,of moet er een hoek van ongeveer 45 graden .
Ik stel deze vraag omdat de gaten van het chasis van de luidspreker behoorlijk "bedekt" waren door het gat van de luidsprekerbox,en daardoor "remmend " zou kunnen werkenbij het ingaan van de speaker.
Daarom heb het gat van de woofer in de luidsprekerbox ongeveer 45 graden gemaakt.
Het geluid verandert behoorlijk, weinig druk meer in het laag, klinkt veel donkerder, en ik heb het idee dat de luidspreker minder ver uitslaat en meer volume geeft.(hoger rendement?)
Hoe moet je eigenlijk een woofer/mid gat maken recht of onder een hoek?
Henk
Voor de duidelijkheid ,zaag het gat haaks af,of moet er een hoek van ongeveer 45 graden .
Ik stel deze vraag omdat de gaten van het chasis van de luidspreker behoorlijk "bedekt" waren door het gat van de luidsprekerbox,en daardoor "remmend " zou kunnen werkenbij het ingaan van de speaker.
Daarom heb het gat van de woofer in de luidsprekerbox ongeveer 45 graden gemaakt.
Het geluid verandert behoorlijk, weinig druk meer in het laag, klinkt veel donkerder, en ik heb het idee dat de luidspreker minder ver uitslaat en meer volume geeft.(hoger rendement?)
Hoe moet je eigenlijk een woofer/mid gat maken recht of onder een hoek?
Henk
Ik ben de link even kwijt maar ik heb ergens een mooi voorbeeld gezien om relatief veel hout aan de binnenzijde weg te halen (inderdaad 45 graden weggehaald met de bovenfrees) en toch voldoende "vlees" over te houden om de units stevig te kunnen bevestigen.
Het kwam er in ieder geval op neer dat alleen de delen bij de schroefgaten van de units recht waren, de tusssenliggende delen waren met de bovenfrees behandeld.
Effe een snelle schets;
Het donkergrijze gedeelte is met de bovenfrees bewerkt, je kijkt dus vanuit de binnenkant van de box. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is
)
Het kwam er in ieder geval op neer dat alleen de delen bij de schroefgaten van de units recht waren, de tusssenliggende delen waren met de bovenfrees behandeld.
Effe een snelle schets;
Het donkergrijze gedeelte is met de bovenfrees bewerkt, je kijkt dus vanuit de binnenkant van de box. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Laatst gewijzigd door SARK op za 21 dec 2013, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, de maker van deze box heeft 2 X 18 gebruikt. Ik heb hem ook geadviseerd om toch nog meer weg te halen, hij heeft hier geen foto's van geplaatsdhenk67 schreef:@SARK,
zo, die gaten van de luispreker zitten aardig diep in het hout.
2 maal 18 mm MDF? ziet er stevig uit!
Henk
Hier is trouwens de link naar de luidpreker in kwestie, it's worth to take a look at.
Is de kast niet te groot? Verklein het volume van de kast met een stapel betonstenen en je krijgt ook 'druk in het laag'. Deze druk wordt veroorzaakt doordat de Q van de luidspreker hoger wordt en je een bult in het laag krijgt, meestal rond de 100 Hz, de zogenaamde boembas. Veel mensen vinden dit lekker klinken en veel kleine boekenkastluidsprekers maken van dit effect gebruik om er toch een indrukwekkende hoeveelheid laag uit te persen. Maar het is eigenlijk klankvervalsing, op den duur gaat het meestal vervelen.henk67 schreef:@Sietse ,
Bedankt voor de duidelijke tekening,maar ik denk dat ik de afgeschuinde kant weer ongedaan wil maken,ik mis de druk in het laag.
dit zal wel tenkoste gaan van het rendement denk ik maar dat heb ik er wel voor over.
p.s. het is een gesloten kast.
Henk
Maar ondanks dat, als je het zelf goed vind klinken dan is het goed.
@Richard,
bedankt voor je reactie, de kast kleiner maken kan ik proberen maar dan wordt het een boem kast met weinig laag en dat wil ik niet.
Is natuurlijk moeilijk uit te leggen op internet, maar ik hou wel van een strak laag,kortom ik wil graag het ritme/timing van de basgitaar kunnen horen.
Ik probeer de wooferrand weer in de oorspronkelijke stand te brengen.
Als de woofergat krap is dan moet de woofer toch harder werken om de lucht naar de kast te verplaatsen,wat veranderdt er dan?
Henk
bedankt voor je reactie, de kast kleiner maken kan ik proberen maar dan wordt het een boem kast met weinig laag en dat wil ik niet.
Is natuurlijk moeilijk uit te leggen op internet, maar ik hou wel van een strak laag,kortom ik wil graag het ritme/timing van de basgitaar kunnen horen.
Ik probeer de wooferrand weer in de oorspronkelijke stand te brengen.
Als de woofergat krap is dan moet de woofer toch harder werken om de lucht naar de kast te verplaatsen,wat veranderdt er dan?
Henk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik zou toch echt denken dat het beste is om de woofer zo veel mogelijk lucht te geven... anders kan de lucht vlak achter de woofer niet lekker stromen. je ziet ook dat bij de wat duurdere units (bv Seas) dat er door de fabrikant veel moeite wordt gedaan om de "spider" zo dun mogelijk te maken om zo de weerstand aan de achterkant te minimaliseren.
dus eigenlijk wel vreemd dat jou box dan slechter klinkt met dat 45° gat, weet je zeker dat er niet wat anders daardoor ook is veranderd, bv minder goede afdichting van de rand van de woofer?
dus eigenlijk wel vreemd dat jou box dan slechter klinkt met dat 45° gat, weet je zeker dat er niet wat anders daardoor ook is veranderd, bv minder goede afdichting van de rand van de woofer?
Een bijzonder voorbeeld zijn de woofers van Wilson Benesch, helemaal geoptimaliseerd om zowel aan de voorkant als achterkant een goede afstraling te krijgen:Henkjan schreef:ik zou toch echt denken dat het beste is om de woofer zo veel mogelijk lucht te geven... anders kan de lucht vlak achter de woofer niet lekker stromen. je ziet ook dat bij de wat duurdere units (bv Seas) dat er door de fabrikant veel moeite wordt gedaan om de "spider" zo dun mogelijk te maken om zo de weerstand aan de achterkant te minimaliseren.



