Sibilance probleem scanspeak tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.

Sibilance probleem scanspeak tweeter

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Beste mensen,
Ik heb de Eros van www.speakerbuilder.net gebouwd en ben op zich erg tevreden met de klank. Alleen is er een bepaalde sssssss-erigheid die er niet uitwil. Ik heb al veel geprobeerd qua filter, maar het blijft. Nu kan het ook aan de opnamen liggen, maar ik denk zelf meer aan de ss9500 zelf.
Zie onderstaande grafiek:
Afbeelding

Ik denk zelf dat het aan die bult bij 6kHz ligt. Dit is ook het startpunt van het gevoelige sibilance bereik. Ik ben nu bezig met wat contournetwerkjes voor de tweeter om deze bult te verwijderen. Heeft iemand van jullie dit ook geprobeerd? Probleem bij deze lrc kringen is dat bij deze frequenties de L zo vreselijk klein, maar wel van enorme invloed, is. Waarden van 0,022 en 0,029mH. Die moet je dan waarschijnlijk zelf afwikkelen van de kleinste waarde.
Thanks!!
Ramon
StevenW

Bericht door StevenW »

Hey Darryl,

Vreemd ja...

Om uit te sluiten dat het diffractie-verschijnselen zijn die je hoort, zou je misschien eens kunnen proberen om kleine stukjes vilt tegen de randen van de woofers te plaatsen. Rondom de tweeter zeg maar...

Doe dan nog eens een meting.

Vriendelijke groet,

Steven
D.A.R.R.Y.L.

Hoi,
Heb ik reeds geprobeerd ;-(((.
Hielp slechts marginaal (5%).
Dus daarin zit het probleem niet.

Rare is wel dat ik me er pas aan erger sinds korte tijd.
Tevens hoor ik de Vifa Korrektjes die ik ooit voor mij ouders heb gebouwd, met die cd's hetzelfde probleem van sibilance. En volgens mij is de Vifa Korrekt een erg rustige speaker.
richard

Bericht door richard »

Kan het een probleem zijn van de cd-speler of versterker?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sibilance kan ook heel goed juist lager liggen, 6 kHz is niet het startpunt daarvan volgens mij.

Ik zie dat de tweeter op 2000 Hz nog erg veel moet doen, dat zou een overnamepunt op 1500 Hz betekenen. Dat is niet lekker voor deze tweeter.

De link naar speakerbuilder.net werkt niet, ik kan dus niet kijken hoe die Eros is ontworpen helaas.

Het zou niet aan de 9500 mogen liggen, dat is een van de rustigste tweeters die ik ken.
dre

Bericht door dre »

ik heb ook de 9500 en vind de ss en ook wel iets aanwezig,maar zeker niet storend.
D.A.R.R.Y.L.

Link werkt wel, site is down.
http://www.speakerbuilder.net/web_files ... t/eros.htm
Sibilance wordt algemeen gezien als een fenomeen tussen 5k en 10k.
Het overname punt ligt op 1750, maar ik heb deze verschoven naar 2750 en had hetzelfde, zoniet erger probleem met de sss.[/url]
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is vreselijk gissen zo, overnamepunt verschuiven kan weer andere effecten hebben. En wij zitten hier van afstand een beetje mee te gokken terwijl we niet kunnen horen wat jij hoort... Server nog steeds down helaas.
Plaats reactie