Kan ik het wel mee eens zijn. Er speelt ook mee dat als je luisterruimte je woonkamer is b.v. je erg gewend bent aan de acoustiek daarvan en je hersenen compenseren voor de imperfecties daarvan. Ga je daar zo'n UC op loslaten dan klinkt dat op de luisterplek wel rechter maar de akoustiek gaat heel onnatuurlijk worden is mijn ervaring. Bovendien wordt het op andere plaatsen dan soms nog een grotere rommel dan het al was.Peet schreef:Als je in de "luxe" verkeerd om met schuiven en plaatsen van je kasten een fraai beeld en lekker laag te creerenjeroen_d schreef:Weet ik nog niet. Ik blijf wat tegen die dingen hebben, ik vond het bij Erik wel erg veel invloed hebben op de klank en ofschoon heel erg mooi ging het ten koste van de natuurlijkheid. Het systeem moet daarom zonder zo'n ding al zo goed mogelijk zijn. Het wegwerken van een 3 dB dip kost je alweer een factor 2 versterkervermogen. Maar die afkeer is vast een persoonlijke kronkel van mij, ik zal hem zeker een keer uitproberen., zou ik nooit een eq inzetten.
Je levert altijd wat in als je in je schakel een Eq inzet, is het niet fasedraaing door de filters zelf dan is het wel de latency, en zeker je stereobeeld wat verandert.
Wat heb je aan een meetbaar "vlakker" systeem als je daarmee een flink stuk diepte & dynamiek in je weergave moet inleveren ??
Een Eq heeft pas zin als je er toe wordt gedwongen omdat je er door de ruimte zelf wordt toe gedwongen, of er uit de installatie zelf niet meer halen valt.
Pieken in het laag kun je b.v. ook dmv basstraps vlakker trekken ipv met een EQ, teveel galm kun je dempen, reflecties veranderen door een andere opstelling, etc, etc...
sorry, maar niemand maakt mij wijs dat een ultracurve NIETS veranderd aan je signaal, zelfs in het live en zalencircuit waar we zelf dat ding regelmatig puur als snel meetapparaat gebruiken, halen we em er na voorstel EQ zo snel mogelijk tussenuit !!
Handig is ie zeker, kost geen drol en doet z'n werk redelijk goed voor een correctie indicatie, maar als vaste EQ in een goed systeem ?...: in een 100volt installatie wellicht, maar verders nooit.
greetings,
Peet
Beste is dus idd je acoustiek aanpassen om het op orde te krijgen. Met galm b.v. kan zo'n UC helemaal niets aanvangen. Dreunende en gonzende bassen kan het soms wel effectief te lijf, het wordt er niet echt beter van maar haalt wel de grootste hinderlijkheid er van weg.
Overigens voor PA is zo'n UC wel een enorme verbetering vind ik. Dat is meestal soieso bagger en zo'n UC trekt dat wel weer goed in balans.