condensators

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het linkje naar `t filter staat boven mijn vorige post.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen
Ik zou het fijn vinden als je de schema's zou posten zodat veel meer duidelijk is wat je precies hebt gedaan.
Sorry, dat doe ik niet. Als er weer eens een A-B test komt is het in ieder geval met 1 luidspreker en 2 verschillende filters.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Hoi Jeroen

Sorry, dat doe ik niet. -knip-

Groeten Roland
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen

Ik verkoop regelmatig luidspreker, ik heb niet zo veel zin om het filter vrij te geven. Met die verkoop betaal ik deze hobby. Dlsa, spoelen kern van 15 mh tot 1.0 mh, lucht 0.7 en 1.0 mm van 0.10 tot 1.8 mh, mkp 1uf tot 100 uf, enz enz. Wat je zoal nodig hebt om luidsprekers te bouwen.

Zullen we bedenken hoe we wel een goede A-B test kunnen opzetten om filter componenten te testen? Ik stel voor een simpel tweeweg systeem met twee filterdozen A&B.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, ik ben niet geïnteresseerd als niet duidelijk is hoe het filter precies is opgebouwd en we er met zijn allen over hebben kunnen nadenken. Ik respecteer je argument, maar voor mij persoonlijk heeft zo'n test dan geen waarde.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik snap ook überhaupt niet wat je dan hier doet, als je je filter niet wil vrijgeven maar wel met anderen erover wil discusiëren wat het beste filter is. En dan ook nog een blinde luistertest willen doen om te horen wat het beste filter zou zijn......... :cry:

Er zijn er wel meerdere hier die zijn luidsprekers met winst verkopen hoor. Ik heb al diverse vragen hiervoor in die richting gehad. En ik wed de anderen alhier ook. Dat is geen enkel probleem, om zo je kosten eruit te halen. Maar je filter niet vrij willen geven maar er wel over willen discussiëren om later je speakers goed te kunnen verkopen......Het is niet mijn stijl.

Maar goed, ik respecteer je beslissing wel. Ieder moet voor zichzelf weten hoe hij zijn geld verdient.

Succes met je filter

Wowly
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Roland schreef:
Hoi Jeroen

Ik verkoop regelmatig luidspreker, ik heb niet zo veel zin om het filter vrij te geven.
Ik zie de 'link' niet :?:
Waarom zou de koper niet mogen weten wat voor filter er in de luidspreker zit, of bedoel je iets anders :?:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Maar je filter niet vrij willen geven maar er wel over willen discussiëren om later je speakers goed te kunnen verkopen......Het is niet mijn stijl.
Dus iemand die de moeite doet om een test op te zetten een veeg uit de pan geven is wel stijlvol?

Ik geef mijn filter niet vrij sorry, ik ben drie maanden bezig geweest de koppeling tussen bas en mid ok te krijgen. Ik neem niet het risisco dat iemand er mee vandoor gaat of het nabouwt in een lelijke kast. Geen volledig recept op internet dus.

Ik meen me verder behoorlijk behulpzaam op te stellen op dit forum. En deze A-B test was niet bedoeld om speakers te verkopen. Gaat nogal lastig aan zelfbouwers niet. Ik heb tijden lang gevraagd om me te helpen bij de A-B test, geen gehoor. Het is inderdaad wel vervelend om zonder filter layout te discusieren. Maar als je ziet hoe ontzettend veel er gecloond wordt, wil ik toch om wat meer begrip vragen.

Ondanks het dankbare onderwerp dat ik nu vorm, kunnen we ons mischien concentreren op hoe wel een a-b test te houden? Mischien een heel bekende luidspreker met een vooraf bekend filter uitvoeren met filter A en B zodat event. productie verschillen in de drivers geen probleem kunnen vormen?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Zullen we bedenken hoe we wel een goede A-B test kunnen opzetten om filter componenten te testen? Ik stel voor een simpel tweeweg systeem met twee filterdozen A&B.

Groeten Roland
Lijkt mij een goed plan....

Wil wel weer in de jury ... :? :? :?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Ik meen me verder behoorlijk behulpzaam op te stellen op dit forum. En deze A-B test was niet bedoeld om speakers te verkopen. Gaat nogal lastig aan zelfbouwers niet. Ik heb tijden lang gevraagd om me te helpen bij de A-B test, geen gehoor. Het is inderdaad wel vervelend om zonder filter layout te discusieren. Maar als je ziet hoe ontzettend veel er gecloond wordt, wil ik toch om wat meer begrip vragen.
Groeten Roland
Ben niet van zins iets van jouw te clonen :wink: :wink: :wink:

Maar blijf dit draadje met belangstelling volgen...

Groet van fullrange ridder "zonder condensators in het filter" :roll: :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zoiets is gewoon persoonlijk, hoe Roland het voelt. Ikzelf vind het juist leuk als iemand mijn ideeën overneemt. Laatst zag ik iemand op diyaudio.com het plan hebben om mijn monitor drivers en filter te gebruiken, vind ik mooi. DLSA heb ik voor mezelf gekocht, niet om via anderen dat te bekostigen. Als je bang bent voor clonen ben je volgens mij enigszins commercieel bezig, want dan gaat het er niet alleen om om de onkosten eruit te krijgen als je voor iemand anders bouwt. Maar dan vind ik het te ver gaan om te zeggen dat je hier niet thuis hoort, Roland is duidelijk voornamelijk zelfbouwer net als de rest.

Wat die A/B betreft, ik heb absoluut geen zin om daarvoor onkosten te maken, maar als iemand een tweeweg-projectje ter beschikking stelt maak ik daar een stel mooie filters voor waarbij stapsgewijs de componenten veranderd worden. Bijvoorbeeld een paar filters waar alleen de condensator in het hoog is veranderd, een MKP plus ipv een gewone MKP. Veel mensen hier beweren verschil te horen. Dat lijkt me wel eens leuk om te testen of dat werkelijk zo is. Vind ik leuker dan CD-spelers vergelijken.

Dan moet diegene die de 2-weg ter beschikking stelt wel bereid zijn de filtercomponenten te betalen.

Zoals jullie gewend zijn van mij zal ik precies laten zien wat ik doe en luisteren doen we dan later blind.

Vrijwilligers?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Jeroen zei:
Bijvoorbeeld een paar filters waar alleen de condensator in het hoog is veranderd, een MKP plus ipv een gewone MKP. Veel mensen hier beweren verschil te horen. Dat lijkt me wel eens leuk om te testen of dat werkelijk zo is. Vind ik leuker dan CD-spelers vergelijken.

Dan moet diegene die de 2-weg ter beschikking stelt wel bereid zijn de filtercomponenten te betalen.
Zal ik eens vragen of audio components hier in geinterreseerd is? Een voorwaarde lijkt me wel dat er 1 paar speakers gebruikt wordt een schakelaar voor enkel de audyn plus en de gewone mkp lijkt me genoeg.

Dat hoeft toch ook geen bakken met geld te kosten?

Groeten Roland

PS: wil er toch nog wel wat over kwijt
niet om via anderen dat te bekostigen
Ik bouw voor erg weinig geld luidsprekers voor vrienden en bekenden, ik zou toch geen vrienden meer overhouden als ik ten koste van hen mijn hobby bekostigde? Ik reken hele redelijke prijzen en je kan het met een gerust hart naast een tweemaal zo duur kant en klaar setje zetten. Ik blij, vrienden blij. Zo dat moest ik toch even kwijt. Nu gaan we weer on topic.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Roland schreef:
Maar je filter niet vrij willen geven maar er wel over willen discussiëren om later je speakers goed te kunnen verkopen......Het is niet mijn stijl.
Dus iemand die de moeite doet om een test op te zetten een veeg uit de pan geven is wel stijlvol?

Die test opzetten is idd erg leuk, daar wil ik niet over in discussie gaan. Moet je zeker doen en is ook heel erg leuk om aan mee te doen. Ik geef je geen veeg uit de pan mbt een test opzetten, maar wél vwb blijven discussiëren over je filter terwijl je het filter op zich niet wilt delen.

Ik meen me verder behoorlijk behulpzaam op te stellen op dit forum. En deze A-B test was niet bedoeld om speakers te verkopen.

Overigens gaat het mij azeker niet over je hulpvaardigheid op dit forum ofzo. Ik bedoel het ook niet persoonlijk, maar vind je redenatie in het algemeen gewoon krom voor een forum als dit. Dat verkopen tijdens de luistertest lijkt me idd wel lastig als je zelfbouwers uitnodigd voor een luistertest ja :wink:
Waar het mij over gaat is dat ik denk dat je een forum dat op hulpvaardigheid, openheid etc. drijft gebruikt voor commercieële redenen.

Nú zeg je opeens, ik heb er zóveel moeite voor moeten doen, ik wil niet dat iemand het in lelijke kasten stopt (???????) of ermee vandoor gaat (je bedoelt dan denk ik, tenminste in jouw gedachtentrant, dat iemand anders ermee commercieel gaat.....) Dus opnieuw: commercieële gedachten. Ik kan er moeilijk iets anders van maken.

Nou is het nogmaals (!) prima dat iemand commercieel gaat met zijn project, ik juich dat toe, echt waar. Je hebt er erg veel moeite voor moeten doen om zover te komen als je nu bent. Maar om dan in een forum je filter te willen bespreken zónder genoeg data te geven om erover te argumenteren. Ik denk dan: waar ben je dan mee bezig? Ga dan bijvoorbeeld naar Charles van Oosterum, die helpt je echt wel op pad hoor met veel argumentatie en alles wat je wil, alleen heeft hij wel een prijskaartje..... En hij houd je filter ook geheim hoor.

Maar goed, dit is allemaal muggezifterij van mijn kant uit. Waarschijnlijk begrijp ik het te gekleurd ofzo, maar ik kan me soms echt verontwaardigen als iemand een forum in MIJN (en dat is dus mijn persoonlijke mening) ogen enigzins gebruikt. Bijvoorbeeld net als die gasten van NuForce of Metrum. Die laatste heeft alvorens hij zijn aangepaste reference monitors heeft gemaakt ook genoeg hier gediscussieërd over zijn speakers. Probeer maar eens de site te vinden (die er eerst wel was) waar zijn filter en bouwplan op staan waarop hij is uitgekomen met behulp van dit forum..........
Nuforce gaf pas later aan dat dat ie van Nuforce was. Hij was hier gewoon om zijn eigen product te verdedigen of te promoten.... Metrum bleek zijn eigen product te verdedigen door zich waarschijnlijk voor te doen als andere gebruikers (vergat alleen zijn IP te maskeren :D )

Maak dan van te voren duidelijk dat je commercieel wil gaan......Dat zou nou wel fair play zijn.

In ieder geval wil ik je écht serieus veel succes wensen met je project. Je hebt in ieder geval mijn bewondering, want ik kan alleen electronica nabouwen. Ik heb namelijk geen inzicht in electronica. Daarbij wil ik je van harte aanmoedigen om commercieel te gaan, want je hebt wel hele mooi speakers gebouwd!

Wowly
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Als ik commercieel ga zal ik dat zeer duidelijk aangeven. Zover ben ik nog niet. Maar daar ben ik idd wel mee bezig. Ik zit nu inderdaad in het lastige pakket dat ik van mijn hobby mijn werk wil maken en dat ik dit forum erg tof vindt. de A-B test is begonnen als hobbyist pas na diyaudio 2006 ben ik serieus gaan nadenken over een manier om van mijn hobby mijn werk te maken. Ik heb mezelf dus in een hoekje geverfd.

Ik ben er voor om net als op het Duitse hififorum een klasse gewerbliche teilnehmer in te voeren. Udu Wohlgemuth die nu net bij Klang & Ton ontslagen is na een ontwerp of 100+ voor de K&T doet daar ook aan de forum discusies mee met dat onderschrift.

Groeten Roland

Nogmaals ik had van te voren beter moeten nadenken over de opzet van de A-B test. Excuses daarvoor de nu ontstane verwarring is mijn fout. Laten we bedenken hoe we wel een goed test opzetten.
Laatst gewijzigd door Roland op ma 27 mar 2006, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik weet niet of je daar een apart onderdeel van moet maken. Het moet gewoon kunnen dat mensen die hier zaken maken en ontwikkelen hiervoor beloond kunnen worden, financieel gezien dan.

Wat wel netjes is (imho) is dat je het van tevoren wel aangeeft dat je er eventueel commercieel mee wilt gaan. Kan iedereen voor zichzelf uitmaken of ie er aan mee wil werken. Ik denk dat veel mensen dat zeker zullen doen.

Wowly
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Wowly

Het gaat niet om een apart onderdeel, maar o.a. ook om speciale forum regels waar deze deelnemers zich aan moeten houden dat is op dat forum erg duidelijk. Onder de berichten van de deze deelnemers staat altijd zoiets:

Gewerblicher teilnehmer zodat duidelijk is dat ze profi zijn.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Roland schreef:
Zullen we bedenken hoe we wel een goede A-B test kunnen opzetten om filter componenten te testen? Ik stel voor een simpel tweeweg systeem met twee filterdozen A&B.

Groeten Roland
Lijkt mij een goed plan....

Wil wel weer in de jury ... :? :? :?
Nog nagedacht .. Roland ???
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Weidok

De simpelste methode is volgens mij een schakelaar aan de achterkant van de luidspreker, zodat je kan schakelen tussen condensator A & B. Dat valt ook heel makkelijk blind te doen.

Wat ik persoonlijk interresanter vindt, maar gelijk wel een stuk ingewikkelder is uit te voeren. Is een vergelijking tussen een "high end" filter en een standaard filter. Maar dan met hetzelfde paar luidsprekers om de eventuele invloed van kast en drivers uit te schakelen. Het lijkt me persoonlijk een stuk interresanter om te horen wat het verschil is tussen een standaardfilter en een totaal "high end" opgebouwd filter.

Het nadeel van het laatste experiment is dat je niet kunt achterhalen welk filtercomponent nu welk verschil maakt. Het voordeel is waarschijnlijk dat het verschil tussen A&B een stuk hoorbaarder zal zijn.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Welke speakers of boxen had je in gedachten ?
Een 2 of 3 weg systeem ?

Het filter buiten de kast lijkt mij een betere optie..

Filteronderdelen op een plaat stevig gaatjesboard goed bevestigen
en hardwired met stekkertjes en plugjes kun je per filteronderdeel
stap voor stap het verschil (als dat er is :) ) kunnen laten horen..

:wink: :wink:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
Hoi Weidok

De simpelste methode is volgens mij een schakelaar aan de achterkant van de luidspreker, zodat je kan schakelen tussen condensator A & B. Dat valt ook heel makkelijk blind te doen.

Wat ik persoonlijk interresanter vindt, maar gelijk wel een stuk ingewikkelder is uit te voeren. Is een vergelijking tussen een "high end" filter en een standaard filter. Maar dan met hetzelfde paar luidsprekers om de eventuele invloed van kast en drivers uit te schakelen. Het lijkt me persoonlijk een stuk interresanter om te horen wat het verschil is tussen een standaardfilter en een totaal "high end" opgebouwd filter.

Het nadeel van het laatste experiment is dat je niet kunt achterhalen welk filtercomponent nu welk verschil maakt. Het voordeel is waarschijnlijk dat het verschil tussen A&B een stuk hoorbaarder zal zijn.

Groeten Roland
Bij de audiofabriek heb ik naar 2 "identieke" luidsprekers geluisterd. De éne met gewone componenten en de ander met mudorf ++. Het verschil was meer ruimte en lucht rond de stemmen en instrumenten. De plaatsing werd ook beter. Het ging dus niet om één condensator, maar ook de spoelen etc..
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi
Bij de audiofabriek heb ik naar 2 "identieke" luidsprekers geluisterd


Zo was mijn opzet eerst ook, alleen je weet nooit helemaal zeker of de drivers al te veel verschillen. Dat lijkt me niet alleen bij Tangband een probleem. Over Seas, Morel en Scan Speak tweeters maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen. Als er verschillen tussen drivers onderling zijn komen die in het midden naar voren denk ik. Twee paar A-B vergelijken is dus wat lastiger omdat je eigenlijk beide exemplaren matched moet maken. Om deze hele discussie te omzeilen is het handiger alleen het filter te wisselen denk ik.

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
Hoi
Bij de audiofabriek heb ik naar 2 "identieke" luidsprekers geluisterd


Zo was mijn opzet eerst ook, alleen je weet nooit helemaal zeker of de drivers al te veel verschillen. Dat lijkt me niet alleen bij Tangband een probleem. Over Seas, Morel en Scan Speak tweeters maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen. Als er verschillen tussen drivers onderling zijn komen die in het midden naar voren denk ik. Twee paar A-B vergelijken is dus wat lastiger omdat je eigenlijk beide exemplaren matched moet maken. Om deze hele discussie te omzeilen is het handiger alleen het filter te wisselen denk ik.

Groeten Roland
Het zijn daar Morel tweeters, Audio Technology mids en Eton woofers.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”