parallel versus serie mbt vermogen en impedantie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

PaTtiCo

Bericht door PaTtiCo »

Thanks SSassen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

PaTtiCo schreef:
Deepspace, het enige wat jij zegt is "het kan niet, complete onzin, ..." terwijl je niet eens kan uitleggen waarom.
Je kan toch geen luidsprekers vergelijken met wielen; dat is complete onzin.
Nee, het is geen onzin. En uitleg heb ik ook al vaak zat gegeven, maar blijkbaar heb je daar totaal geen boorschap aan. En stage monitor is geen gepruts van wat bijelkaar geraapte zooi. Het moet kloppen en zo goed mogelijk weergeven wat erin gaat. Zoals jij het wil doen gaat dat nooit lukken, en ik kan me ook niet voorstellen dat de mensen die ernaar gaan luisteren er blij mee zullen zijn.

Dus ja: impedantie, frequentieverloop en efficiente zijn wel degelijk van belang! Ik weet zeker dat anderen het hier volledig mee eens zullen zijn.

Als je iets maakt, doe het goed, of doe het niet!

Over vermogens van tweeters: in de muziek gaat het meeste vermogen in de woofer zitten, daar zijn hier en daar wel mooie grafiekjes van te vinden. Tweeter hoeft dus niet net zo belastbaar te zijn als de woofer.

@Sietse: piezo is toch evil :evil: . Ik zou dan liever een compresse driver pakken.
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 24 mar 2006, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Een kleinere condensator voor de tweeter geen oplossing?
SARK

Bericht door SARK »

PaTtiCo schreef:
Sietse, jij weet tenminste waarover je praat.
Wie weet dat in deze topic niet dan :?:
voodooless
Contacteer:

Degenen die antwoorden geven die niet uitkomen :roll:
SARK

Bericht door SARK »

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht :!:
sietse

Bericht door sietse »

PaTtiCo schreef:
Sietse, jij weet tenminste waarover je praat. bedankt
Podiummonitors zijn idd altijd schuin naar boven gericht.
Kan je me ook vertellen wat er niet gaat werken en hoe het komt dat twee tweeters samen niet werken.
De luidsprekers die wilt gaan gebruiken zijn niet ontworpen voor hi power, ook al is het zo, dat je er in een huiskamer stapelgek van kunt worden.
Twee dezelfde tweeters kunnen goed samenwerken, maar je moet je hele boxontwerp, dus de rest van de units ook wijzigen. B.v. dan ook twee mid units en een hoogrendements basspeaker.
Het toepassen van een goede breedbander zou dan per definitie wel eens goedkoper kunnen zijn. Realiseer je goed, dat de omgeving op de buhne of een zaal met mensen heel andere eisen steld aan je apparatuur en een monitor moet niet perse HiFi zijn.
@Sietse: piezo is toch evil Evil or Very Mad . Ik zou dan liever een compresse driver pakken.
Dat is waar, maar een piezo tweeter is denk ik ook tegenwoordig nog steeds een goedkope oplossing en heeft mij in monitoren altijd goed voldaan. Afhankelijk van de toegepaste breedbander gebruikte ik er 1 of 2. Het wordt anders als je b.v. boxen bouwd voor de zanginstallatie.
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Je kunt niet zomaar een tweeter vervangen door een willekeurig ander exemplaar, of er twee naast elkaar zetten. Dat gaat vrijwel nooit goed.

Probleem is dat die tweeters niet meer in de handel zijn.
Enne, hou komt het dat dit nooit goed gaat; waar ligt de moeilijkheid of probleem?
deepspace schreef:
Doordat je nieuwe amp meer vermogen heeft zal ie misschien minder snel clippen en je tweeter sparen.

Het is die nieuwe amp al een tijdje; klankkasten waren gemaakt ten tijde van mijn 120W versterker.
Komt niemand hier op het idee om je gewoon het oude type wat stuk op te laten zoeken kwa spec's / merk / type e.d. ?
Gegevens moeten ergens omzweven op internet, hoe oud zo'n tweeter of hoogdriver ook is.
Welk merk is het ?, staan er code's achterop, foto's ?
Wel als je die specs hebt , en daarbij is vermogen inderdaad ondergeschikt, dan kun je een gelijkwaardige driver gaan opzoeken die
of achter je bestaande hoorntje past of in z'n geheel in de bestaande ruimte van je kast.
Wat daarbij belangerijkste is: het aantal dB/1watt/1mtr, want het geheel moet wel op elkaar aansluiten als je niet teveel wilt solderen met l-pad's e.d. en je bestaande filter niet teveel wilt wijzigen.
Piezoshit is wel het laatste wat je erin moet stoppen, is absoluut: LVT (leuk voor thuis) maar hoort niet op een sereneus podium thuis...,of je moet deze floortjes willen gebruiken voor alleen maar krijsende herrie on stage.
Mits je een redelijke floor in handen hebt natuurlijk, als het een bij elkaar
geplakte kast is, dan doet het er niet toe, maar gezien de amps die je ervoor hebt hangen moet het wel een redelijk floor zijn.
Wat voor merk floortjes zijn dit ?, ken er, gezien m'n leeftijd( :o ) heel veel....

Tweeters of hoogdrivers opblazen gebeurd vaker door een te lichte versterker die "vastloopt" dan door en te zware.
Als je speakers gaan vervormen door te veel watts voor hun kiezen hoor je dat en ga je terug in level, als een te lichte versterker vervormd is
het meestal al te laat voordat je aktief ingrijpt.
wat voor muziek wordt er eigenlijk gemaakt, dat het zo hard moet ?, wij gebruiken zelf 10 en 12 incher floortjes en die hoeven nooit tot clippen toe "voluit", gaan hard zat..... :D :D

greetings,
Peet
Laatst gewijzigd door Peet op vr 24 mar 2006, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jag

Bericht door Jag »

PaTtiCo schreef:
'tIs gewoon een kwestie dat zangers hun stem zo gedetailleerd mogelijk kunnen onderscheiden van het andere lawaai op het podium en meestal moeten ze dan loeihard staan vooral omdat er bepaalde frequenties volledig naar beneden gehaald zijn teneinde feedback te voorkomen.
Dus totaal andere eisen dan hifi.
Ik zou een 10" woofer nemen met 1.4" compression driver achter een 90x40graden hoorn of iets dergelijks. Als je daaraan niet genoeg hebt ben je echt verkeerd bezig :). Soieso kan je afvragen of je maximaal effectief bezig bent als het loeihard moet. Ik denk dat je moet proberen het podiumgeluid beter onder controle moet houden. Gitaristen zachter, niet zomaar alles over de monitors knallen, en niet alles steeds harder over de monitor (of dan ff de aux master een streepie of twee terug). Met minder podiumgeluid wordt het kwalitatief beter, ook in de zaal! En je speakers gaan niet meer stuk :P.

En wat betreft EQ-en van monitors: ik zou beginnen met EQ-en dat het gewoon goed klinkt (betekent meestal wat snijden in het midlaag omdat de speakers op de grond liggen). Ik gebruik nooit scheve EQ standen vanwege feedback problemen, gewoon niet nodig. Hooguit met Beta87's rond de 6K wat eruit, die is wel vervelend.
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

sietse schreef:
PaTtiCo schreef:
@Sietse: piezo is toch evil Evil or Very Mad . Ik zou dan liever een compresse driver pakken.
Dat is waar, maar een piezo tweeter is denk ik ook tegenwoordig nog steeds een goedkope oplossing en heeft mij in monitoren altijd goed voldaan. Afhankelijk van de toegepaste breedbander gebruikte ik er 1 of 2. Het wordt anders als je b.v. boxen bouwd voor de zanginstallatie.

deze mening deel ik absoluut niet met je, een goed ontworpen floor is per definitie een zo vlak mogelijke weergever, met een selectief afstraal gedrag,
en daarbij is elke piezodriver per definitie totaal onbruikbaar 8)
Iedere te grote piek die er ontstaat vergroot de kans op feedback en dat is het laatste wat je wilt op het podium.
Bovendien ligt de werkfrequntie van piezo's veel te hoog om mooi aan te sluiten op een 15, 12 of zelfs 10inch speaker.
Bij frontspeakers (zoals in een zanginstallatie) kun je kiezen voor bewust een bepaalde weergave (vlak is niet altijd "lekker klinkend") , en dus zo'n speaker een specifieke klankkleur meegeven.
Dit kan b.v. door speaker /driver keuze, filter opzet of dmv proccesors voor je systeem.
Er zijn zat floortjes die je prima kunt inzetten als frontspeakers (op hun kant of dmv stafiefadapter) maar er zijn zeldzaam weinig zanginstallatie speakers die je kunt inzetten als monitors.
Maar ook in een serieus frontsysteem horen piezo bakjes niet thuis om dezelfde reden, of je moet van een stampende en krijsende discoherrie houden.....
Die piezo's zijn prima voor het verjagen van katten en mollen in je tuin of berging :roll: :roll:

greetings,
Peet
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Jag schreef:
PaTtiCo schreef:
'tIs gewoon een kwestie dat zangers hun stem zo gedetailleerd mogelijk kunnen onderscheiden van het andere lawaai op het podium en meestal moeten ze dan loeihard staan vooral omdat er bepaalde frequenties volledig naar beneden gehaald zijn teneinde feedback te voorkomen.
Dus totaal andere eisen dan hifi.
Ik zou een 10" woofer nemen met 1.4" compression driver achter een 90x40graden hoorn of iets dergelijks. Als je daaraan niet genoeg hebt ben je echt verkeerd bezig :). Soieso kan je afvragen of je maximaal effectief bezig bent als het loeihard moet. Ik denk dat je moet proberen het podiumgeluid beter onder controle moet houden. Gitaristen zachter, niet zomaar alles over de monitors knallen, en niet alles steeds harder over de monitor (of dan ff de aux master een streepie of twee terug). Met minder podiumgeluid wordt het kwalitatief beter, ook in de zaal! En je speakers gaan niet meer stuk :P.

En wat betreft EQ-en van monitors: ik zou beginnen met EQ-en dat het gewoon goed klinkt (betekent meestal wat snijden in het midlaag omdat de speakers op de grond liggen). Ik gebruik nooit scheve EQ standen vanwege feedback problemen, gewoon niet nodig. Hooguit met Beta87's rond de 6K wat eruit, die is wel vervelend.
He he, met jou kan ik praten... :D :D , dit is gewoon de praktijk zoals ik die n.l. ook wekelijks ken, zachter op het podium = meer ruimte voor expressie de goede mix en beter voor je oren (whaatte zei je.... .. ?)
Een 10incher & 1 inch floor voor de vocals is een heerlijke combinatie, wij hebben de syrincs MM10 en de acoustic-line A4 in gebruik en hebben nooit klachten die we voorheen met 15 /1inch combinaties wel vaak hadden.
Natuurlijk zet je geen 10 incher als drumfill neer, maar dat hoef ik je niet te vertellen :D
Laatst gewijzigd door Peet op vr 24 mar 2006, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Kijk, wijze woorden van Jag en Peet (al moet die laatste nog een beetje knutselen met zijn quotes ;) )

Kom eens met wat meer info over woofer, tweeter kast en amp. Ik denk dat we dan al een heel eind komen met het uitzoeken van een vervangende tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”