Ik wil graag iets doen met beedbandspeakers maar heb ook gemerkt dat deze hun beperkingen hebben. Een single driver luidspreker lijkt leuk maar ik ben toch bang dat ik het echte laag (en hoog) ga missen. Dus een breedbandspeaker met een aanvulling in het laag en eventueel in het hoog.
Als ik dan ga zoeken kom ik op de volgende ontwerpen die mij zeer aanspreken

Van links naar rechts de Prometheus MKII van Bastanis, Basszila van Dick Olsher en de Quasar van Bert Doppenberg.
In de afgelopen tijd heb ik al een aantal speakers gekocht om iets mee te gaan doen. Als breedband heb ik een paartje Philips 9710M liggen. Een 8" dual cone driver uit de oude doos. Misschien niet de meest perfecte breedbander met zijn oplopende hoog en beperkte bas weergave maar goed genoeg voor een eerste poging, kan altijd vervangen worden door een Fostex o.i.d.
Voor het laag heb ik van Sander een viertal Peerless SLS-315 overgenomen en naar alle positieve berichten over de dipool bassen van jeroen_d ga ik ook maar eens iets in die richting proberen.
Voor het hoog wil ik een paar NEO3's van B&G gaan gebruiken, als het goed gaat zal Roland die deze week bij Parts Express gaan bestellen.
Het gaat dan ook het meest op de Quasar lijken, vandaar de naam "Poor Man's Quasar". Mijn ontwerp ziet er dan ook als volgt uit:

Afmetingen ca 120 x 36 x 15cm. Een 8 tal lagen van 18mm, buitenste laag berken multiplex en binnenin MDF of spaanplaat. Ik wil de bas en breedbandspeakers van de achterzijde monteren. En niet aan de ring maar aan de magneet monteren. Deze speakers hebben namelijk allemaal een geperste stalen korf en kinken als een klok (in negatieve zin), door de speakers aan de magneet op te hangen (a là Linkwitz) hoop ik dat de korf minder invloed heeft. Naast de breedbanders wil ik een soort van "ingevallen wangen" maken om de invloed van de baffle wat te verminderen.
Om een idee te krijgen of het wat kan worden heb ik gisteren, in het eertse lentezonnetje, een paar prototypes gemaakt.

Een simpel U frame met ongeveer dezelfde afmetingen. Hier ga ik eerst maar eens aan meten en naar luisteren voor ik aan de uiteindelijke versie ga beginnen.