parallel versus serie mbt vermogen en impedantie
Moderator: Beheerdersteam
parallel versus serie mbt vermogen en impedantie
Situatie:
Heb onlangs mijn versterker van 2 x 120W op 8 Ohm vervangen naar versterker van 2 x 270W op 8 Ohm, 2 x 450W op 4 Ohm.
In elke kast zit woofer en tweeter van 150 W 8 Ohm gescheiden door passieve crossover voor 100W.
Is dit dan een parallele opstelling waarbij het geheel 4 Ohm wordt en ik dus ferm onder het geleverde vermogen blijf?
Hoe kan ik mijn klankkasten het best optimaliseren voor de nieuwe versterker als ik mijn woofers wil behouden?
Is het mogelijk om via een combinatie van parallel en in serie geschakelde luidsprekers mijn kasten op mijn nieuwe versterker aan te passen. Bijvoorbeeld 1 woofer, midrange en 2 tweeters of 1 woofer en 4 tweeters, …
Kan ik tweeters gebruiken van 50W?
Kortom wat is de relatie tussen vermogen en impedantie en parallel en in serie en wat is de rol hierin van een crossover?
Heb onlangs mijn versterker van 2 x 120W op 8 Ohm vervangen naar versterker van 2 x 270W op 8 Ohm, 2 x 450W op 4 Ohm.
In elke kast zit woofer en tweeter van 150 W 8 Ohm gescheiden door passieve crossover voor 100W.
Is dit dan een parallele opstelling waarbij het geheel 4 Ohm wordt en ik dus ferm onder het geleverde vermogen blijf?
Hoe kan ik mijn klankkasten het best optimaliseren voor de nieuwe versterker als ik mijn woofers wil behouden?
Is het mogelijk om via een combinatie van parallel en in serie geschakelde luidsprekers mijn kasten op mijn nieuwe versterker aan te passen. Bijvoorbeeld 1 woofer, midrange en 2 tweeters of 1 woofer en 4 tweeters, …
Kan ik tweeters gebruiken van 50W?
Kortom wat is de relatie tussen vermogen en impedantie en parallel en in serie en wat is de rol hierin van een crossover?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als eerste: Vermogen zijn in de meeste gevallen volkomen oninteressant en dus zeker niet het belangrijkste bmt de belastbaarheid van een speaker.
Wil je een mooie speaker bouwen, neem dan om te beginnen een leuk kant en klaar ontwerp. Dan ben je zeker dat het goed in elkaar zit, en de bouw kan erg leerzaam zijn.
Nee, aangezien het crossover de impdanties verdeelt over de frequenties zal de totale impedantie nog steeds 8 Ohm zijn. De 4 Ohm zou pas gelden als je twee woofers direct parallel zou zetten. Zodra er een crossover in het spel komt wordt het verhaal een stuk complexer.In elke kast zit woofer en tweeter van 150 W 8 Ohm gescheiden door passieve crossover voor 100W.
Is dit dan een parallele opstelling waarbij het geheel 4 Ohm wordt
Maakt niet uit. Met zowel te weinig als teveel vermogen kun je je speakers slopen.en ik dus ferm onder het geleverde vermogen blijf?
Laat het aub zoals het is. Met je voorstellen schiet je niks op, zeker niet als je meer dan een tweeter gaat gebruiken. Dat wordt vrijwel zeker een ramp.Hoe kan ik mijn klankkasten het best optimaliseren voor de nieuwe versterker als ik mijn woofers wil behouden?
Is het mogelijk om via een combinatie van parallel en in serie geschakelde luidsprekers mijn kasten op mijn nieuwe versterker aan te passen. Bijvoorbeeld 1 woofer, midrange en 2 tweeters of 1 woofer en 4 tweeters, …
Wil je een mooie speaker bouwen, neem dan om te beginnen een leuk kant en klaar ontwerp. Dan ben je zeker dat het goed in elkaar zit, en de bouw kan erg leerzaam zijn.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
als de tweeters stuk zijn, lijkt het me logischer alleen die te vervangen.deepspace schreef:Lees mijn verhaal nog eens, vooral de eerste zinnen!
Let er op dat de gevoeligheid en impedantie redelijk overeenkomen. De maximale gespecificeerde belastbaarheid geeft vaak wel een indicatie van hoeveel vermogen je er in kunt stoppen voordat het stuk gaat, maar vaak wordt er niet bij verteld hoe ze aan die waarden gekomen zijn.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Tsja, de bekende meer=beter discussie, die gaat voor versterkers in ieder geval niet op, zeker bij klasse-A/AB is een kleine eindtrap vaak veel eenvoudiger van opzet en stabieler kwa werking, grote vermogens vragen om zware (trage) eindtransistors etc. Voor klasse-D gelden overigens andere criteria, maar da's wellicht een onderwerp voor een apart topic. Ook de belastbaarheid van luidsprekers is een dergelijk verhaal, voor huiskamer gebruik is dat feitelijk niet van belang, mits je niet continue op oorverdovend volume muziek luistert.
Met vriendelijke groeten,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groeten,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Waarom ben je nu niet tevreden dat je dingen aan het vervangen bent? Wat wil je bereiken?PaTtiCo schreef:Ik moet hoe dan ook mijn tweeters vervangen:
Kan ik er een tweeter van 300W insteken of misschien 50 Watt of speelt dit geen rol? (dan ik kopen volgens dat mijn budget toelaat).
Moet ik mijn woofer en crossover niet aanpassen aan het groter vermogen ttz 270W?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik denk dat het probleem is dat veel mensen de illusie hebben dat Watts daadwerkelijk de belangrijke parameters van een speaker zijn, en dat je dus amps en speakers kwa "nummertjes" op elkaar moet aansluiten.Jag schreef:Waarom ben je nu niet tevreden dat je dingen aan het vervangen bent? Wat wil je bereiken?
Dast is dus volkomen onzin, mag ondertussen wel duidelijk zijn.
Sorry guys,
blijkbaar heb ik er niet bijverteld dat het hier om podiummonitors gaat.
Verleden weekend heb ik podiumversterking gedaan en mijn tweeters zijn inderdaad stuk en moeten vervangen worden.
Nu weet ik dat ik mijn versterker slechts half open heb gedraaid.
Mijn vrees is wanneer ik mijn tweeters vervang door hetzelfde dan riskeer ik waarschijnlijk hetzelfde aangezien ik nu met een zwaardere versterker werk.
Enne als vermogen oninterressant is wat is er dan wel belangrijk.
Ik denk erover om per klankast twee tweeters te plaatsen (in serie) om zo een nog betere spreiding van het hoog te hebben voor de zangeressen.
En bestaat er geen gevaar dat ik de woofer ook ga stukspelen?
blijkbaar heb ik er niet bijverteld dat het hier om podiummonitors gaat.
Verleden weekend heb ik podiumversterking gedaan en mijn tweeters zijn inderdaad stuk en moeten vervangen worden.
Nu weet ik dat ik mijn versterker slechts half open heb gedraaid.
Mijn vrees is wanneer ik mijn tweeters vervang door hetzelfde dan riskeer ik waarschijnlijk hetzelfde aangezien ik nu met een zwaardere versterker werk.
Enne als vermogen oninterressant is wat is er dan wel belangrijk.
Ik denk erover om per klankast twee tweeters te plaatsen (in serie) om zo een nog betere spreiding van het hoog te hebben voor de zangeressen.
En bestaat er geen gevaar dat ik de woofer ook ga stukspelen?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ow, dat verandert de zaak natuurlijk ietwat. In dat soort situaties is de belastbaarheid wel degelijk van belang in tegenstelling tot thuis situaties.
Maar als ik zo je verhaal hoor heb je misschien wel de tweeter opgeblazen omdat de amp heeft staan clippen. Dat is in veel gevallen fataal voor een tweeter.
Je kunt niet zomaar een tweeter vervangen door een willekeurig ander exemplaar, of er twee naast elkaar zetten. Dat gaat vrijwel nooit goed. Advies is dan meestal gewoon om de defecte unit met een zelfde, werkend, exemplaar te vervangen. Wil je dat niet is er wat meer moeite nodig om een vervangend exemplaar te vinden.
Doordat je nieuwe amp meer vermogen heeft zal ie misschien minder snel clippen en je tweeter sparen.
Maar als ik zo je verhaal hoor heb je misschien wel de tweeter opgeblazen omdat de amp heeft staan clippen. Dat is in veel gevallen fataal voor een tweeter.
Je kunt niet zomaar een tweeter vervangen door een willekeurig ander exemplaar, of er twee naast elkaar zetten. Dat gaat vrijwel nooit goed. Advies is dan meestal gewoon om de defecte unit met een zelfde, werkend, exemplaar te vervangen. Wil je dat niet is er wat meer moeite nodig om een vervangend exemplaar te vinden.
Doordat je nieuwe amp meer vermogen heeft zal ie misschien minder snel clippen en je tweeter sparen.
[quote="deepspace"]Je kunt niet zomaar een tweeter vervangen door een willekeurig ander exemplaar, of er twee naast elkaar zetten. Dat gaat vrijwel nooit goed.
Probleem is dat die tweeters niet meer in de handel zijn.
Enne, hou komt het dat dit nooit goed gaat; waar ligt de moeilijkheid of probleem?
[quote="deepspace"]Doordat je nieuwe amp meer vermogen heeft zal ie misschien minder snel clippen en je tweeter sparen.
Het is die nieuwe amp al een tijdje; klankkasten waren gemaakt ten tijde van mijn 120W versterker.
Probleem is dat die tweeters niet meer in de handel zijn.
Enne, hou komt het dat dit nooit goed gaat; waar ligt de moeilijkheid of probleem?
[quote="deepspace"]Doordat je nieuwe amp meer vermogen heeft zal ie misschien minder snel clippen en je tweeter sparen.
Het is die nieuwe amp al een tijdje; klankkasten waren gemaakt ten tijde van mijn 120W versterker.
Dan heb je dus gewoon teveel vermogen in je tweeters gestopt waardoor ze zijn opgeblazen.
Ik zou proberen aan een soort gelijke tweeter te komen zodat je klankbeeld ongeveer hetzelfde blijft. Ik zou niet met 2 tweeters gaan werken omdat je een 3db voor de tweeters erbij krijgt en het geluid van de tweeters dan totaal niet meer in gelijkheid staat op woofer.
Als je meer uit je speakers wilt halen zal je misschien moeten gaan denken om nieuwe woofer en andere klankkast te bouwen. Andere optie is gewoon je versterker niet zo hard te draaien
Ik zou proberen aan een soort gelijke tweeter te komen zodat je klankbeeld ongeveer hetzelfde blijft. Ik zou niet met 2 tweeters gaan werken omdat je een 3db voor de tweeters erbij krijgt en het geluid van de tweeters dan totaal niet meer in gelijkheid staat op woofer.
Als je meer uit je speakers wilt halen zal je misschien moeten gaan denken om nieuwe woofer en andere klankkast te bouwen. Andere optie is gewoon je versterker niet zo hard te draaien
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Brrrr, koude rillingen over m'n rugklankkasten
Met vriendelijke groeten,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het probleem ligt in het woord "willekeurig". Zomaar even een (of meerder) tweeters erbij zetten werkt gewoon niet. Het moet vergelijkbaar zijn kwa frequentieverloop, redement, en impedantie.PaTtiCo schreef:Probleem is dat die tweeters niet meer in de handel zijn.
Enne, hou komt het dat dit nooit goed gaat; waar ligt de moeilijkheid of probleem?
Maareh, wat voor speakers zijn het? Als je ze zelf gemaakt hebt denk ik niet dat het veel zal uitmaken, want dat zal het hoogstwaarschijnlijk op dit moment ook al niet kloppen (tenzij bouwpakket).
Voila, dat denk ik ook: ze zijn inderdaad samengesteld door een verkoper/technieker, dus zo veel zal het niet uitmaken.
'tIs gewoon een kwestie dat zangers hun stem zo gedetailleerd mogelijk kunnen onderscheiden van het andere lawaai op het podium en meestal moeten ze dan loeihard staan vooral omdat er bepaalde frequenties volledig naar beneden gehaald zijn teneinde feedback te voorkomen.
Dus totaal andere eisen dan hifi.
Het kan nooit de bedoeling zijn zomaar eventjes willekeurig 2 tweeters bij te zetten; dit is een weldoordachte keuze.
Wanneer ik twee goedkopere tweeters gebruik van minder rendement heb ik wanneer ze samen worden geplaatst 3 tot 6db winst, wat het totaalrendement terug gelijkbrengt met vroeger, weliswaar op een bepaalde afstand geplaatst om faseverschillen te vermijden.
Wat ik vooral wil weten is:
2 woofers of 2 tweeters van 4 ohm 150W in serie geschakeld, wat is resultaat? en in parallel? hoeveel totaal vermogen en totaal impedantie.
Laat frequentieverloop en rendement nu eens buiten beschouwing.
Mij gaat het er nu om, om een voor de versterker en luidsprekers veilige combinatie uit te zoeken.
versterker is 2x 270W bij 8 Ohm en 2x 450W bij 4 Ohm
'tIs gewoon een kwestie dat zangers hun stem zo gedetailleerd mogelijk kunnen onderscheiden van het andere lawaai op het podium en meestal moeten ze dan loeihard staan vooral omdat er bepaalde frequenties volledig naar beneden gehaald zijn teneinde feedback te voorkomen.
Dus totaal andere eisen dan hifi.
Het kan nooit de bedoeling zijn zomaar eventjes willekeurig 2 tweeters bij te zetten; dit is een weldoordachte keuze.
Wanneer ik twee goedkopere tweeters gebruik van minder rendement heb ik wanneer ze samen worden geplaatst 3 tot 6db winst, wat het totaalrendement terug gelijkbrengt met vroeger, weliswaar op een bepaalde afstand geplaatst om faseverschillen te vermijden.
Wat ik vooral wil weten is:
2 woofers of 2 tweeters van 4 ohm 150W in serie geschakeld, wat is resultaat? en in parallel? hoeveel totaal vermogen en totaal impedantie.
Laat frequentieverloop en rendement nu eens buiten beschouwing.
Mij gaat het er nu om, om een voor de versterker en luidsprekers veilige combinatie uit te zoeken.
versterker is 2x 270W bij 8 Ohm en 2x 450W bij 4 Ohm
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Even zitten bij lezen. Als je monitors voor op een podium wilt, gebruik dan breedbanders aangevuld met tweeter. Zelf gebruikte ik altijd piezo tweeters. Kun je zo parallel zetten aan de breedbander.
Die breedbanders wel van het type hi power, dus een spreekspoel dia van minimaal 2" (ca 5cm) Wat jij nu wild gaan proberen gaat niet werken. En dan spreek ik uit ervaring!
De monitors die ik maakte lagen op de grond, met de baffle schuin naar boven gericht, zodat de zanger(s) het geluid recht op hun kop gericht had(den).
Die breedbanders wel van het type hi power, dus een spreekspoel dia van minimaal 2" (ca 5cm) Wat jij nu wild gaan proberen gaat niet werken. En dan spreek ik uit ervaring!
De monitors die ik maakte lagen op de grond, met de baffle schuin naar boven gericht, zodat de zanger(s) het geluid recht op hun kop gericht had(den).
Deepspace, het enige wat jij zegt is "het kan niet, complete onzin, ..." terwijl je niet eens kan uitleggen waarom.
Je kan toch geen luidsprekers vergelijken met wielen; dat is complete onzin.
Wat ik van jou wil weten is; hoeveel vermogen en impedantie hebben twee luidsprekers nodig, enerzijds parallel geschakeld en anderzijds in serie geschakeld.
bv. 2 x 150W op 8 Ohm parallel = 300W op 4 Ohm
bv. 2 x 150W op 8 Ohm serieel = 150W op 16 Ohm
klopt dit of klopt dit niet?
Einstein werd ook gek verklaard!
Je kan toch geen luidsprekers vergelijken met wielen; dat is complete onzin.
Wat ik van jou wil weten is; hoeveel vermogen en impedantie hebben twee luidsprekers nodig, enerzijds parallel geschakeld en anderzijds in serie geschakeld.
bv. 2 x 150W op 8 Ohm parallel = 300W op 4 Ohm
bv. 2 x 150W op 8 Ohm serieel = 150W op 16 Ohm
klopt dit of klopt dit niet?
Einstein werd ook gek verklaard!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Parallel of serie maakt voor de belastbaarheid geen bal uit, per luidspreker blijf je op 150W steken, alleen de impedantie gaat of omlaag (parallel) of omhoog (serie), dus in beide gevallen is de belastbaarheid 300W. De meeste versterkers leveren bij een lage impedantie het meeste vermogen dus dan zet je ze 't best parallel. Nadeel is wel dat de meeste versterkers ook bij lage impedanties eerder clippen, dus enige voorzichtigheid is geboden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
