Hmm, even onderstaande zeer nuttige link gecontroleerd op die Titanic MkIII. Die blijkt toch tegen te vallen. De echte kampioen is de Dayton RS 12", beter dan de XLS-12 én goedkoper. Peerless heeft weer wat huiswerk te doen.
Is volgens mij mislukt huiswerk. Alleen de mechanische excursie is groter en er wordt geschermd met een nog beter proces voor de conus. Al met al meettechnisch geen verbetering qua niet-lineaire vervorming.
Hmm, even onderstaande zeer nuttige link gecontroleerd op die Titanic MkIII. Die blijkt toch tegen te vallen. De echte kampioen is de Dayton RS 12", beter dan de XLS-12 én goedkoper. Peerless heeft weer wat huiswerk te doen.
nice! zulke sites hebben we wat aan!
dus even weer samenvattend: belangrijk zijn Vd, vervormingscijfers en in mindere mate de frequentieresponsie. Als je passief wilt corrigeren wordt je wooferkeuze flink verder beperkt.
Hmm maar die heeft niet de luchtverplaatsing van de Aura.. Of heeft Dayton het niet over de xmax? Ik herhaal: 22 mm Aura tegen 12 mm Dayton.. (zal niet de eerste keer zijn dat ik me op dat gebied vergis)
- Is de stijfheid van een membraan voor dipooltoepassingen minder belangrijk dan voor andere toepassingen? Het membraan wordt namelijk niet bloodgesteld aan over- en onderdruk in de kast. Het doorbuigen is daardoor een stuk minder.
Interessante gedachte Zover ik weet vallen de krachten die door een gesloten kast worden uitgeoefend in het niet vergeleken met de krachten op de conus vanuit de op en neer slingerende spreekspoel. Daarover heb ik helaas even geen getallen paraat, maar misschien weet iemand een bron?
Ideaal is uiteraard oneindig stijf en oneindig licht. Dat kan niet samen, dus je zoekt een zo stijf mogelijk conus uit met een bepaald gewicht die goed onder controle te houden is door een (sterke) motor. Vervormingspieken en resonanties in de freq / csd plot zijn aanwijzingen voor het opbreken van de conus, htezij bij hoge freq, hetzij bij hoge spl.
het is toch wel zo dat een woofer in het vrije veld veel minder vervormt dan als het in een kast is gebouwd? Waar komt dat door? Als we dat weten, weten we waar een woofer in dipoolconfig. de grootste klankwinst haalt.
Hmm maar die heeft niet de luchtverplaatsing van de Aura.. Of heeft Dayton het niet over de xmax? Ik herhaal: 22 mm Aura tegen 12 mm Dayton.. (zal niet de eerste keer zijn dat ik me op dat gebied vergis)
die Dayton ziet er heel leuk uit!
Als ik daar nou eerst 's twee gesloten subs van maak, en later twee extra drivers koop om dipool te gaan.... Iemand interesse in DE ULTIEME SCANSPEAK WOOFER? Heb hier twee 23W's liggen.
Volgens mij zie je nog één cruciaal punt over het hoofd met die monopool/dipool combi. Je hebt vrijwel dezelfde excursie beperkingen als een gewone dipool. Het is alleen een leuke methode om cardioïd afstraalgedrag te krijgen. De maximale winst is 6 dB maar realiseer je dat dat de frequentie waarbij de Xmax wordt bereikt slechts met 1/3 octaaf wordt verlaagd....
(zal niet de eerste keer zijn dat ik me op dat gebied vergis)
Idd, het is weer 10 vs 12 mm
Maximum Excursion . . . . . . . . . . . . . 44 mm peak to peak Aura
Xmax: 12mm Dayton
Leg dat maar uit dan
Dat zijn W22 geloof ik. Die zitten in mijn nieuwe luidsprekers.. Zijn na verkeerde levering (ik kreeg L22) eindelijk aangekomen.
mvg,
MOntana
Grijns. Jij hebt het nu over de maximale mechanische excursie. Die is van de Dayton óók groter dan 40 mm. Trouwens, als je niet de high output, maar de high fidelity van die Dayton woofer neemt, heb je zelfs 28 mm piek-piek lineaire uitslag. Ook hier weer nog veel grotere mechanische uitslag mogelijk voor
dat de spreekspoel tegen de magneetpool slaat.
Trouwens, als je niet de high output, maar de high fidelity van die Dayton woofer neemt, heb je zelfs 28 mm piek-piek lineaire uitslag. Ook hier weer nog veel grotere mechanische uitslag mogelijk totdat de spreekspoel tegen de magneetpool slaat.
Waarom heeft de high fidelity woofer meer uitslag Die haalt dan toch automatisch meer output dan de "high output" versie? Grote verschil is de power handling zo te zien.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 21 mar 2006, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt vrijwel dezelfde excursie beperkingen als een gewone dipool.
Hmm, tenzij je ze echt twee verschillende frequentiebereiken laat doen natuurlijk. tot 80 Hz gesloten en daar boven tot de mid dipool oid.
Maar dat maakt de zaak wel weer onnodig complex vrees ik
Dat is water naar de zee dragen. Een dipool pas op 80 Hz laten beginnen is zonde en dan heb je die monopool niet eens meer nodig voor de excursie. Tenzij je perse cardioïd wilt geen nut zo'n opzet.
het is toch wel zo dat een woofer in het vrije veld veel minder vervormt dan als het in een kast is gebouwd? Waar komt dat door? Als we dat weten, weten we waar een woofer in dipoolconfig. de grootste klankwinst haalt.
Dat komt door het ontbreken van kastkleuring.
jeroen_d schreef:
Volgens mij zie je nog één cruciaal punt over het hoofd met die monopool/dipool combi. Je hebt vrijwel dezelfde excursie beperkingen als een gewone dipool.
Het andere cruciale punt is dat je weer... kastkleuring introduceert! En daar waren we nu net vanaf met dipool
Als je voor bastoepassingen een cardioide afstraling nastreeft zie ik meer heil in de U-frames van John Kreskovsky (is welliwaar pseudo cardioide, maar dat is een klein detail).
Trouwens, als je niet de high output, maar de high fidelity van die Dayton woofer neemt, heb je zelfs 28 mm piek-piek lineaire uitslag. Ook hier weer nog veel grotere mechanische uitslag mogelijk totdat de spreekspoel tegen de magneetpool slaat.
Waarom heeft de high fidelity woofer meer uitslag Die haalt dan toch automatisch meer output dan de "high output" versie?
Vreemd he? Maar toch is het zo, kijk maar naar de specs. Je bent niet de eerste die zich hierover verbaast....Het heeft meer te maken denk ik met de hittebestendigheid van de spreekspoel in een gesloten box van die high output versie. Maar voor een dipool heeft die high fidelity dus de voorkeur lijkt me.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 21 mar 2006, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
het is toch wel zo dat een woofer in het vrije veld veel minder vervormt dan als het in een kast is gebouwd? Waar komt dat door? Als we dat weten, weten we waar een woofer in dipoolconfig. de grootste klankwinst haalt.
Dat komt door het ontbreken van kastkleuring.
Dus dat een woofer ingebouwd in een kast zélf meer vervomt heb ik mis?
Dat heb je niet mis, maar dat betreft met name 2de harmonische vervorming die verwaarloosbaar is tov wat de woofer zelf vervormt bij de echt lage frequenties. De beste woofers zitten bij 20 Hz nog altijd op 10% K2. Dan doet die box er niet toe. Wel de kastklank... Hoewel die ook onderdompelt in de staande golven volgens mij. Ik denk dat de echte winst hem zit in de afstraling en het feit dat het een snelheidsbron is die geen druk opbouwt. De vervorming van beide oplossingen zou vergelijkbaar moeten zijn.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 21 mar 2006, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
het is toch wel zo dat een woofer in het vrije veld veel minder vervormt dan als het in een kast is gebouwd? Waar komt dat door? Als we dat weten, weten we waar een woofer in dipoolconfig. de grootste klankwinst haalt.
Dat komt door het ontbreken van kastkleuring.
Dus dat een woofer ingebouwd in een kast zélf meer vervomt heb ik mis?
Dat komt door de grotere druk die op de woofer heerst bij uitslag, dan heerst bij dipool. Hoewel.. Zou de membraanvervorming dan niet gelijk moeten zijn op een bepaalde SPL als je kijkt naar dipool en gesloten? uiteindelijk lijkt het me dat een gesloten vs dipool dezelfde druk moet opbouwen voor een bepaald aantal dB. Dus dezelfde tegenwerkende kracht dus dezelfde membraanvervorming .