4 kanaals versterker
Moderator: Beheerdersteam
Omdat je volledig gescheiden voedingen en versterkers hebt, kun je zonder een aardlus te maken alle ingangen gewoon met massa aan de kast leggen en die 100 ohm weerstand weglaten. Heb je dat al geprobeerd?
Verder zou ik de luidspreker nuldraad gewoon van de print laten lopen, de nul zoals ie op de versterkerprint is dus als referentie nemen. Als het printspoor tussen voeding 0 en LS 0 goed dik is en verder niet mengt met signal ground, feitelijk zoals je aangeeft met het roze lijntje, dan lijkt het erop dat signal en powerground al netjes uit elkaar zijn gehouden.
Wat is dat TNT audio filter?
Verder zou ik de luidspreker nuldraad gewoon van de print laten lopen, de nul zoals ie op de versterkerprint is dus als referentie nemen. Als het printspoor tussen voeding 0 en LS 0 goed dik is en verder niet mengt met signal ground, feitelijk zoals je aangeeft met het roze lijntje, dan lijkt het erop dat signal en powerground al netjes uit elkaar zijn gehouden.
Wat is dat TNT audio filter?
er zit een netfilter aan de ingang van de voeding. Hier zitten twee condensatoren van iedere draad naar aarde. Als de randaarde dus niet is aangesloten, dan komt er dus ongeveer 110V wisselspannign op de kast te staan.
Die 110V wissel staat dan dus ook op je versterker. Als alles ok zou zijn, dan zou je hier geen last van moeten hebben. Deze wisselspanning komt namelijk op zowel je massa-lijn als je signaal lijn voor. Maar ik kan me voorstellen dat als er ergens iets in de aarddiing niet klopt, dat deze spanning voor een hoop problemen kan zorgen (nog afgezien van mogelijke veiligheidsrisico's en risico tot beschadiging van je geluidskaart en andere randapparatuur bij inpluggen van kabels)
Die 110V wissel staat dan dus ook op je versterker. Als alles ok zou zijn, dan zou je hier geen last van moeten hebben. Deze wisselspanning komt namelijk op zowel je massa-lijn als je signaal lijn voor. Maar ik kan me voorstellen dat als er ergens iets in de aarddiing niet klopt, dat deze spanning voor een hoop problemen kan zorgen (nog afgezien van mogelijke veiligheidsrisico's en risico tot beschadiging van je geluidskaart en andere randapparatuur bij inpluggen van kabels)
Thnx allemaal voor de reacties!
Massa aan de kast leggen ga ik van de week zeker proberen!
Voor dat TNT-audio filter: (is geen audiofilter, maar een voedingsfilter van TNT-audio... dat leestekentje hoort ertussen haha)
Zie: http://www.vigier.demon.nl --> Projects --> Everything else --> Power supply filter
)
Hij gaat van de week eerst eens aan een gewone voorversterker, dan kan ik hem tenminste eens met een goede bron uitproberen... ennn geaard aansluiten
van de week weer een update...
Groet & dank! Joris
Hoi Jeroen, dank voor je reactie! Dat met die 100 Ohm is meer een soort veiligheidje. Mocht er iets van stroom gaan lopen, dan wordt ie in ieder geval behoorlijk beperkt.jeroen_d schreef:Omdat je volledig gescheiden voedingen en versterkers hebt, kun je zonder een aardlus te maken alle ingangen gewoon met massa aan de kast leggen en die 100 ohm weerstand weglaten. Heb je dat al geprobeerd?
Verder zou ik de luidspreker nuldraad gewoon van de print laten lopen, de nul zoals ie op de versterkerprint is dus als referentie nemen. Als het printspoor tussen voeding 0 en LS 0 goed dik is en verder niet mengt met signal ground, feitelijk zoals je aangeeft met het roze lijntje, dan lijkt het erop dat signal en powerground al netjes uit elkaar zijn gehouden.
Wat is dat TNT audio filter?
Massa aan de kast leggen ga ik van de week zeker proberen!
Voor dat TNT-audio filter: (is geen audiofilter, maar een voedingsfilter van TNT-audio... dat leestekentje hoort ertussen haha)
Zie: http://www.vigier.demon.nl --> Projects --> Everything else --> Power supply filter
Daarom noemde ik t ook van die computer, dat geeft bij mij bij t testen ALTIJD gedonder (met de LM3886, filtertjes...allessietse schreef:Dat kan very bad zijn. Probeer eerst maar eens een gewone cd speler. Mijn computer is ook niet geaard en soms prikt dat aan mijn vingers als ik aan het chassis zit. Hangt denk ik af van de opbouw van de computer voeding.een niet geaarde computer.... how bad can it be! Crying or Very sad
Hij gaat van de week eerst eens aan een gewone voorversterker, dan kan ik hem tenminste eens met een goede bron uitproberen... ennn geaard aansluiten
Gelukkig wordt hij straks wél geaard aangesloten, veiligheid zou ik wel graag hoog willen houden...daniel schreef:er zit een netfilter aan de ingang van de voeding. Hier zitten twee condensatoren van iedere draad naar aarde. Als de randaarde dus niet is aangesloten, dan komt er dus ongeveer 110V wisselspannign op de kast te staan.
van de week weer een update...
Groet & dank! Joris
Zo... weer een update:
Heb vanavond de versterker beneden gezet en op een goede voorversterker aangesloten, en op een geaard stopcontact. Toch voor de zekerheid eerst maar even de philips units eraan gehangen, zou anders zonde zijn van de fronts als er iets mis gaat he!
Na een paar seconden de klik van de uitgangsrelais.... en brom...
Amp naar boven, de nuls van de ingangen rechtstreeks met de ground-pen aan het chassis verbonden (10cm verderop), en nog eens geprobeerd. Resultaat: zelfde als daarnet.
Even van 3 kanalen de zekeringen eruit gehaald, zodat die trafo's en voedingen in ieder geval NIET zouden kunnen storen op het ene kanaal dat wél aanstond.
Resultaat: onveranderd. Mét brom dus.
Word er niet echt vrolijk van, maar morgenavond vol goede moed verder proberen. Ik ga de oude ingangscondensator weer terug zetten. Het was een 2µ2 MKT recht op de print, en nu is het een 2µ2 MKP (axiaal) die rechtop op de print staat. Tussen de nul aansluiting (mantel) op de coax en de nul op de print zit de 100 Ohm weerstand nog, en tussen het uiteinde van de kabel en de print zelf zit een centimeter of 3 (lengte van de MKP).
Denk toch dat het hieraan ligt. Ik ben namelijk in principe terug bij de situatie zoals ie was voordat ik de andere kanalen inbouwde, behalve dan die vervangen MKT en de weerstand. (en toen was er nog GEEN brom, zelfs ongeaard)
Morgenavond gaat én de MKP én de weerstand eruit.
Als het dan nog niet werkt ook nog de coax vervangen door de dubbel afgeschermde ixos.
En anders toch nog eens heel serieus na gaan denken!
Groeten, Joris
Heb vanavond de versterker beneden gezet en op een goede voorversterker aangesloten, en op een geaard stopcontact. Toch voor de zekerheid eerst maar even de philips units eraan gehangen, zou anders zonde zijn van de fronts als er iets mis gaat he!
Na een paar seconden de klik van de uitgangsrelais.... en brom...
Amp naar boven, de nuls van de ingangen rechtstreeks met de ground-pen aan het chassis verbonden (10cm verderop), en nog eens geprobeerd. Resultaat: zelfde als daarnet.
Even van 3 kanalen de zekeringen eruit gehaald, zodat die trafo's en voedingen in ieder geval NIET zouden kunnen storen op het ene kanaal dat wél aanstond.
Resultaat: onveranderd. Mét brom dus.
Word er niet echt vrolijk van, maar morgenavond vol goede moed verder proberen. Ik ga de oude ingangscondensator weer terug zetten. Het was een 2µ2 MKT recht op de print, en nu is het een 2µ2 MKP (axiaal) die rechtop op de print staat. Tussen de nul aansluiting (mantel) op de coax en de nul op de print zit de 100 Ohm weerstand nog, en tussen het uiteinde van de kabel en de print zelf zit een centimeter of 3 (lengte van de MKP).
Denk toch dat het hieraan ligt. Ik ben namelijk in principe terug bij de situatie zoals ie was voordat ik de andere kanalen inbouwde, behalve dan die vervangen MKT en de weerstand. (en toen was er nog GEEN brom, zelfs ongeaard)
Morgenavond gaat én de MKP én de weerstand eruit.
Als het dan nog niet werkt ook nog de coax vervangen door de dubbel afgeschermde ixos.
En anders toch nog eens heel serieus na gaan denken!
Groeten, Joris
Niet de MKP idd.
Als je de weerstand tussen de gnd hebt is dat fout! De weerstand van je gnd kabels moet zo laag mogelijk zijn. Deze moet dus tussen de plus, dan zou het niets uit mogen maken.
Ook kan je proberen je versterker en bron op dezelfde stekkerdoos (=referentiepunt voor je aarde, zodat de common mode stromen niet door bijv je hele huis kunnen gaan).
Vraagje: Heb je hier nou een aardlus?
[img]/aardlus.JPG[/img]
Als je de weerstand tussen de gnd hebt is dat fout! De weerstand van je gnd kabels moet zo laag mogelijk zijn. Deze moet dus tussen de plus, dan zou het niets uit mogen maken.
Ook kan je proberen je versterker en bron op dezelfde stekkerdoos (=referentiepunt voor je aarde, zodat de common mode stromen niet door bijv je hele huis kunnen gaan).
Vraagje: Heb je hier nou een aardlus?
[img]/aardlus.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Juul,
het is geen aardlus hoor! Als je namelijk op mijn tekening kijkt, dan zie je dat het blokje bij Relais (met ~~00) niet verbonden is met de nul op de rest van de print (geen roze/paars lijntje).
Dit stukje is ook echt apart op de print, en stuurt alleen het uitgangsrelais aan. Dit kun je natuurlijk niet vanaf de secundaire kant van de trafo doen, want daar hangen die elco's aan. Het zou dan zo lang duren als de elco's onder de minimumspanning van het relais komen dat het relais afvalt. En dat moet natuurlijk onmiddelijk zodra je de schakelaar om zet.
Dat van die weerstand van de audio-grnd-aansluiting heb ik trouwens niet zelf verzonnen hoor! In een grijs verleden heeft Elektuur het boek "Audio elektronica voor zelfbouw" uitgebracht. Daar komt het vandaan.
Ik kijk er nu al naar uit om morgen de soldeerbout warm te stoken...
Groeten, Joris
het is geen aardlus hoor! Als je namelijk op mijn tekening kijkt, dan zie je dat het blokje bij Relais (met ~~00) niet verbonden is met de nul op de rest van de print (geen roze/paars lijntje).
Dit stukje is ook echt apart op de print, en stuurt alleen het uitgangsrelais aan. Dit kun je natuurlijk niet vanaf de secundaire kant van de trafo doen, want daar hangen die elco's aan. Het zou dan zo lang duren als de elco's onder de minimumspanning van het relais komen dat het relais afvalt. En dat moet natuurlijk onmiddelijk zodra je de schakelaar om zet.
Dat van die weerstand van de audio-grnd-aansluiting heb ik trouwens niet zelf verzonnen hoor! In een grijs verleden heeft Elektuur het boek "Audio elektronica voor zelfbouw" uitgebracht. Daar komt het vandaan.
Ik kijk er nu al naar uit om morgen de soldeerbout warm te stoken...
Groeten, Joris
Heren,
ik heb dinsdag avond bij 1 van de modules de weerstand er tussenuit gehaald en vervangen door een nul ohm weerstand.
Vol goede moet de versterker naar beneden gesleept (koelblokken hebben scherpe randen), en aangesloten.
Guess what: BROM! BAGGER
Toch maar weer boven gezet en even laten rusten. Gisteravond wezen sporten, dus geen tijd.
Nu bedacht ik mij vandaag overdag: zou het niet kunnen zijn dat de isolatie van de cinchbussen niet genoeg is en dat hij contact maakt tussen cinchbus en behuizing? En dat dat draadje tussen de cinchbus en de kast nu een loopje veroorzaakt?
Zojuist de soldeerbout warm gestookt, draadjes verwijderd en daarna eens de weerstand tussen cinchbus en chassis gemeten: nul ohm. Hmm...
Maar eens spanning erop zetten. Volume op nul, Philipsje eraan, versterker aan, en na een paar seconden schakelde het relais om.
Resultaat: helemaal niets! Geen geluid of niets. Hmm... vreemd... ohw nee, het HOORT juist stil te zijn whahahaha
Dit ene kanaal doet het dus nu
Ik ga nu snel verder de boel uit elkaar halen, weerstandje er tussenuit en weer terug in elkaar zetten!
Hopelijk heb ik vanavond alle vier de kanalen nog perfect werkend.

ik heb dinsdag avond bij 1 van de modules de weerstand er tussenuit gehaald en vervangen door een nul ohm weerstand.
Vol goede moet de versterker naar beneden gesleept (koelblokken hebben scherpe randen), en aangesloten.
Guess what: BROM! BAGGER
Toch maar weer boven gezet en even laten rusten. Gisteravond wezen sporten, dus geen tijd.
Nu bedacht ik mij vandaag overdag: zou het niet kunnen zijn dat de isolatie van de cinchbussen niet genoeg is en dat hij contact maakt tussen cinchbus en behuizing? En dat dat draadje tussen de cinchbus en de kast nu een loopje veroorzaakt?
Zojuist de soldeerbout warm gestookt, draadjes verwijderd en daarna eens de weerstand tussen cinchbus en chassis gemeten: nul ohm. Hmm...
Maar eens spanning erop zetten. Volume op nul, Philipsje eraan, versterker aan, en na een paar seconden schakelde het relais om.
Resultaat: helemaal niets! Geen geluid of niets. Hmm... vreemd... ohw nee, het HOORT juist stil te zijn whahahaha
Dit ene kanaal doet het dus nu
Hopelijk heb ik vanavond alle vier de kanalen nog perfect werkend.
