hulp gevraagd bij 2-weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Timon

hulp gevraagd bij 2-weg filter

Bericht door Timon »

Hallo iedereen,

Ik wil graag een filter voor een 2-weg speaker ontwerpen. Ik ben al zover dat ik denk aan een 2de-orde filter, maar ik weet niet precies waar ik moet gaan zitten met de crossover frequentie. Ik heb wel wat gegevens over de drivers waar het over gaat. Het zijn 8 ohm exemplaren. De woofer zakt af bij 5000 Hz volgens de grafiek en de tweeter is op dreef vanaf 2500 Hz. De tweeter heeft een resonantiefrequentie van 1500 Hz, maar hoe ver moet ik hier vanaf gaan zitten met de crossover frequentie? En hoe zit het met het ompolen van de tweeter, is dit noodzakelijk? Want als ik bij het artikel over scheidingsfilter kijk (http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2)
dan zie ik twee losse schema's voor tweeter en woofer, hoe moet je deze dan aan elkaar koppelen als je de tweeter wilt ompolen? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,

Timon
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Welkom :D

Misschien is het handig dat je even zegt welke units je hebt. Het is nu allemaal een beetje vaag. Zonder meer info is er eigenlijk weinig zinnigs te vertellen.

Wat betreft ompolen en op elkaar aansluiten. woofer en tweeter filter komen gewoon parallel aan elkaar op de klemmen te hangen. tweeter ompolen doen je gewoon door hem andersom aan te sluiten (alleen de tweeter, niet het complete filter).
Timon

Bericht door Timon »

De woofer is een Tonsil GTC 13/40/1 met de volgende specs: 80/160 Watt, 8 ohm, Re is 6.5 ohm, bereik 35-5000Hz, rendement is 91 dB.

De tweeter is een Tonsil GTC 8/100. 80/120 Watt, 8 ohm, Re is 6.3 ohm, bereik 2000-20000 Hz, rendement 90 dB, resonantiefrequentie is 1500 Hz.

Als jullie nog meer specs willen weten, ik heb ze op papier en ik weet niet precies welke specs jullie graag zien.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Timon schreef:
Als jullie nog meer specs willen weten, ik heb ze op papier en ik weet niet precies welke specs jullie graag zien.
Alles ;) Kun je ze niet scannen?

Je hebt in ieder geval al een klein probleem: het rendement van de woofer is groter dan dat van de tweeter. Maar misschien valt het wel mee. Dat weet je eigenlijk pas als je het geheel hebt opgemeten.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Timon schreef:
Alles ;) Kun je ze niet scannen?
Tweeter:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 0_4Ohm.pdf

Woofer:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 3_40_1.pdf

:wink:
Timon

Bericht door Timon »

Deze verwijzen naar de 4 ohm variant, ik heb de 8 ohm variant en die zijn toch net ffe anders. Helaas zijn de meeste databladen op internet iets anders als die ik heb. Kennelijk hebben ze die drivers alweer wat aangepast. Ik kan ze wel inscannen, maar hoe krijg ik ze hier goed op het forum?
Paul

Bericht door Paul »

SARK

Bericht door SARK »

Timon schreef:
Ik kan ze wel inscannen, maar hoe krijg ik ze hier goed op het forum?
Handleidinkje.
Timon

Bericht door Timon »

Hier zijn ze, bedankt voor de goede handleiding, dacht dat het veel moeilijker was.

woofer:
Afbeelding

tweeter:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie nu de juiste gegevens hebben om advies te geven.
Timon

Bericht door Timon »

Nog een aantal vragen: is het ompolen van de tweeter noodzakelijk? Ik vind het namelijk nergens terug in de tekst over scheidingsfilters.

Om een ontwerp te maken voor de scheidingsfilter ben ik uitgegaan van een kantelfrequentie van 3600 Hz. In de tekst staat dat je dan een condensator moet hebben van 3.9 uF en een spoel van 0.5 mH. 3.9 uF kan ik kopen als vaste waarde, maar 0.5 mH wordt 0.56 mH, is dit een groot probleem? In theorie zou dan de woofer er eerder aflopen en dan krijg je toch een frequentie die minder duidelijk doorkomt, heb ik hierin gelijk?
Jasper

Bericht door Jasper »

Ik zou de kantelfrequentie rond de 3kHz doen of misschien zelfs 2.5kHz, vooral omdat je een 2-weg maakt.

Als ik het goed heb moet je de tweeter ompolen bij oneven-orde filters, bij de even orde filters loopt alles weer in fase. Maar ik ben hier geen expert in.
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Helaas is het ontwerpen van een (goed) filter geen kwestie van het invullen van een simpele rekensom. Ook het wel of niet moeten ompolen van de tweeter is afhankelijk van een aantal factoren. Het rekenen met deze "textbook" filters werkt alleen als je uitgaat van een ideale situatie. namelijk o.a. dat bijde drivers een kaarsrechte frequentie en impendantie karakteristiek hebben, de acoustische centra van de drivers op de zelfde afstand van je oor staan, en dat de drivers op een oneindig grote baffle gemonteerd zijn.

De praktijk is helaas wat ingewikkelder (schrik niet...)

Wil je een "goed" filter ontwerp maken, dan zal je toch minimaal een simulatie moeten uitvoeren die rekening houd met frequentie en impendantie verloop, de afstand van de acousiche centa en en de afmetingen van de baffle.

Voor een dergelijke simulatie is al bijna genoeg info aanwezig, er zou alleen nog de impendantie plot van bijde units en het kastontwerp nodig zijn.

Als alle info aanwezig is, moet deze bruikbaar worden gemaakt voor de progjes waarmee de simulatie gedaan wordt (check voor freeware: http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm). vervolgens kan er een filter ontworpen worden dat waarschijnlijk aardig in de buurt komt en redelijk zal klinken.

Als je nog een stap verder wil gaan moeten er metingen verricht worden aan de drivers die in de kast gemonteerd zijn, en kan er op basis daarvan een filter ontworpen worden. Ook luisteren heeft meestal invloed op het uiteindelijke filter.

Het komt erop neer dat het ontwerpen van een goed filter geen kwestie is van een uurtje rekenen. Als je het goed wil doen, kost het meer tijd. Het leuke ervan is wel dat je meteen heel veel leert...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”