condensators

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

condensators

Bericht door dre »

heeft iemand wel eens de verschillen beluisterd tussen de audyn cap+,de mundorf supreme en de silver/oil,ik heb de test van tony wel gelezen maar zijn ze ook echt het prijsverschil waard,of zijn het slechts minimale verschillen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien is dit wel mooi leesvoer dan: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1630
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vond het verschil tussen de audyn mkp-qs en de cap+ zeer groot en ben zeer benieuwd of er ook zoveel verschil zit tussen de cap+ en de silver/oil want het prijsverschil is toch aanzienlijk.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Verschillen zijn er wel degelijk maar ook je drivers moeten voldoende potentie hebben om deze verschillen te laten horen. Eigenlijk is een silver/olie alleen van toepassing als je de rest van de luidspreker ook compromisloos opbouwt, anders zijn 't net 17" lichtmetalen velgen op een 2CV.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ehm ...

Afbeelding

Zoiets :roll:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hahaha, zoiets ja, alleen denk ik gezien de hoogte van 't chassis en de wielbasis dat daar alleen een 'look-alike' 2CV body op zit, volgens mij ligt er een dikke V8 oid. onder de kap.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Roland heeft naar de DDIY twee setjes luidsprekers meegenomen. De speakers waren identiek, behalve de gebruikte filtercomponenten. Hij heeft een blinde test gehouden, en luisteraars konden aangeven of speaker A, of speaker B het best klonk. Speaker B kwam als winnaar uit de bus (16 tegen 11 geloof ik).
Speaker B klonk naar mijn mening slechts een fractie luiderdan A, maar verder klankmatig niet duidelijk anders.
Achteraf bleek speakerset A de dure filtercomponenten te bevatten, en B de goedkope. Van een aantal spoelen in filter B was de weerstandswaarde een fractie lager.
Misschien is met hele mooie dure filtercomponenten wel een beter resultaat te behalen dan met goedkope goede componenten. Mijns inziens zijn de kosten van die componenten echter veel te hoog in verhouding met de rest van een speaker. Het extra geld zou ik dan liever in mooiere luidsprekereenheden investeren.
Ik sluit me bij Sander aan: alleen voor de absolute zelfbouwspeaker zou ik duurdere componenten dan de standaard luchtspoelen en MKP condensatoren overwegen. Zelfs dan denk ik echter dat ik gewoon bij standaardonderdelen zou blijven.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is eigenlijk heel simpel: het resultaat is nooi beter dan het ontwerp. Je kunt nog zo'n goed componeten hebben, maar als het ontwerp niet goed genoeg is heb je er weinig aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het probleem is ook dat je niet zomaar klakkeloos componenten kan veranderen door betere. Dikkere spoelen (met een lagere Rdc) zorgen voor een hogere Q in de filterkring waar ze toegepast worden, idem voor condensatoren. Zodoende kan je de werking van een filter geheel veranderen en daarmee ook de klank van een luidspreker, ik vond dit duidelijk 't geval bij de luidsprekers van Roland, het midden-gebied slingerde op bij de luidspreker met de duurdere onderdelen.

Kortom, je moet je altijd afvragen wat je wilt bereiken en naast luisteren ook meten, alleen dan kan je evt. problemen goed afvangen. Dan blijkt in sommige gevallen dat duurdere onderdelen niet altijd een beter resultaat geven. Gelukkig kom je met gezond verstand ook al een heel eind, vandaar m'n 2CV met lichtmetalen velgen opmerking.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het gaat om de scanspeak 18w/8531g00 en de 2905/970000,en nog de complimenten voor je versterker die speelde echt boven verwachting.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi dre,

Post eens een schema en een foto van hoe je filter nu is opgebouwd, dan kan ik wat beter advies geven. De drivers zijn iig. prima, daar is zeker meer uit te halen als je nu standaard MKP gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het filter is van edo`s isis
http://62.166.6.192/Isis/filter9.gif
voor de 2.2mh een tritec en voor de andere twee spoelen koperfolie en de weerstanden op aanraden van tony caddock mp930 in combinatie met koolfilm.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi dre,

Bekend ontwerp idd, hier valt inderdaad winst te halen. De 15uF en 8.2uF condensatoren zou ik vervangen door Audyn Cap Plus. Ik neem aan dat de 6.8uF parallel aan de woofer een Audyn Cap is? Die mag gewoon blijven zitten. De 2.2mH spoel kan een trafokern (E130) worden, maar da's wel kostbaar, anders 2.0-mm lucht of Tritec. De 0.15mH zou ik 1.4-mm lucht doen, of 2.0-mm. De 0.27mH parallel aan de tweeter 1 of 1.4-mm even luisteren hoe hij met de 1.4-mm klinkt, kan ietwat teveel zijn. Weerstanden 10W MOX of twee stuks parallel, voor elke weerstand neem je dan de dubbele waarde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi dre,
voor de 2.2mh een tritec en voor de andere twee spoelen koperfolie en de weerstanden op aanraden van tony caddock mp930 in combinatie met koolfilm.
Dat kan ook, is ook erg mooi, wel weer wat duurder, Tony vertrouw ik blindelings wat dat betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik moet dit nog gaan bouwen,maar heb alles al in huis alleen de condensators moet ik nog aanschaffen,ik heb nog een cap+ van 6,8 uf dus dat is dan rond,mijn twijfel is eigenlijk om die 15 op te splitsen in een supreme van 8.2 en een silver/oil van 6.8 en een silver/oil voor de 8.2.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi dre,

Tsja, ik denk dat 't niet nodig is, je gaat ontzettend veel geld uitgeven voor een paar condensatoren terwijl de winst minimaal is. Een Audyn Cap Plus is al erg goed, maar goed, ik zou iig. geen combinatie maken als je toch voor de Silver/Oil gaat. Je haalt m.i. meer winst met een andere versterker of CD-speler of andere componenten in je installatie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Sander zei:
ik vond dit duidelijk 't geval bij de luidsprekers van Roland, het midden-gebied slingerde op bij de luidspreker met de duurdere onderdelen.
Er zat ook nog een weerstand voor de mids om ze op het nivo van de bas te krijgen.....het verschil in weerstand was 0.05 ohm. Niet van belang lijkt me.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Roland,

Het is niet de Rdc die 't 'm doet, het is de opslingering van de filterkring waar de spoel inzit. De Q-faktor van die filterkring is namelijk veranderd doordat er een betere spoel gebruikt is waardoor het heel goed kan dat er een piek is ontstaan rond een bepaalde frequentie in je middengebied. Eigenlijk zou je e.a. eens na moeten meten, zo te horen zat er duidelijk een bult in 't midden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

1 hint: "critically damped" by nature.

Groet Roland
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

SSassen schreef:
Hi dre,

De 2.2mH spoel kan een trafokern (E130) worden, maar da's wel kostbaar, anders 2.0-mm lucht of Tritec.

Of dat in een twee-weg systeem ook de beste oplossing is weet ik niet. Maar als je die trafo-kern daadwerkelijk aan wil schaffen dan weet ik een relatief "goedkoop" adres. S&Co zijn een heel stuk duurder iig.

Ik heb net ook twee 130'ers besteld. In een 2½ weg systeem. Maar dan alleen op mijn grootste woofert.

Pm effe als je meer wil weten over die trafo spoelen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

voor de bas heb ik een tritec 3,51mm2,het gaat mij erom of het verschil tussen supreme en silver/oil dermate groot is dat dit voor mijn setup het ook waard is.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

dre schreef:
voor de bas heb ik een tritec 3,51mm2,het gaat mij erom of het verschil tussen supreme en silver/oil dermate groot is dat dit voor mijn setup het ook waard is.
Het is een kleine nuance verschil. Heb het zelf ervaren in mijn eVe II, daar heb ik de Supreme in en in mijn A4's had ik de Silver/Oil geplaatst.

Ik had het idee dat ik net effe wat kleine dingen frisser hoorde. Helt blijft echter wel een fractie.

Overgens had ik dat beide keren met de 9700. Dus ik had een goed vergelijk.

Ook heb ik er een Vishay MKP 1937 overheen geplaatst.

Zie cap. test tony.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat is wat ik wilde horen,je kan alles wel op topniveau aanschaffen,maar volgend jaar zeg je misschien wel tijd voor wat anders.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

http://62.166.6.192/Isis/filter9.gif
nu heb ik mijn condensators opgehaald en kreeg inplaats van de 6,8uF een 5,6+0,22+0,1,nu is dit geen probleem maar mijn twijfel is nu of ik deze gebruik met de 8,2uF om de 15uF te maken of de 6,8uF bij de woofer ga vervangen voor deze 3.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Sander zei:
ik vond dit duidelijk 't geval bij de luidsprekers van Roland, het midden-gebied slingerde op bij de luidspreker met de duurdere onderdelen.
Er zat ook nog een weerstand voor de mids om ze op het nivo van de bas te krijgen.....het verschil in weerstand was 0.05 ohm. Niet van belang lijkt me.

Groeten Roland
Ik zou het fijn vinden als je de schema's zou posten zodat veel meer duidelijk is wat je precies hebt gedaan. Wat Sander zegt kan wel waar zijn maar ook niet, het hangt erg af van waar die toegevoegde weerstand precies zit. Maar er moet een duidelijke verklaring zijn waarom het midden van box B prominenter aanwezig was. We hebben iig veel meer naar verschillen in uiteindelijke respons geluisterd , kwantitatieve verschillen dus, dan naar verschillen in kwaliteit. Tenminste, dat is mijn sterke vermoeden.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”