mdf versus hdf

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roland
Contacteer:

mdf versus hdf

Bericht door Roland »

Heeft er wel eens iemand met hdf gewerkt? ik kan er bijna geen gegevens over vinden, het zal een stuk zwaarder zijn dan mdf, maar hoeveel zwaarder?
SARK

Bericht door SARK »

HDF wordt gebruikt in o.a. laminaatvloeren, ik denk dat je het beste "gewoon" MDF kunt gebruiken.
1- Beter verkrijgbaar en in verschillende diktes
2- Je gereedschap wordt minder snel bot :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: mdf versus hdf

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
Heeft er wel eens iemand met hdf gewerkt?
ja, het ligt in de woonkamer en 2 slaapkamers op de vloer ;)

maar je bedoelt zeker voor speakersc: ik heb wat reststukjes wel eens gebruikt voor een filter (gaatjes erin en componenten vastzetten met smeltlijm) maar voor een kast nog nooit. Lijkt me idd wel lastiger verwerken omdat het erg hard is
Pjotr

Bericht door Pjotr »

HDF is idd een stuk zwaarder dan MDF maar ook een stuk harder. Het resoneert ook een stuk meer.

In een test in Elektuur een paar jaar geleden kwam HDF er als speakerkastmateriaal iig een stuk slechter vanaf dan MDF als het op paneelresonanties aan kwam.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank Pjotr

Ik was het idd van plan te gaan gebruiken voor speakers. Er zijn een paar luidspreker fabrikanten die adverteren met het gebruik van HDF. Jammer dat Timmermans in Hobby hifi, hdf niet getest heeft.
richard

Bericht door richard »

Ik kan me voorstellen dat HDF veel minder interne demping heeft dan MDF. De kast is misschien wat zwaarder en stijver maar een trilling zal minder snel dempen.
michiel

Bericht door michiel »

Stijver, zwaarder.... dat klinkt erg leuk voor een sub!! :D Voor full range speakers is de interne demping van MDF juist zo fijn, maar voor een sub kun je beter voor stijfheid en massa gaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit wat in Michiel, de volgende sub gelijk maar van 20 mm dik staalplaat? Of toch maar beton?

:P :D
michiel

Bericht door michiel »

Pjotr schreef:
Zit wat in Michiel, de volgende sub gelijk maar van 20 mm dik staalplaat? Of toch maar beton?

:P :D
Ik wou dat het kon!

Het ideetje van staal heb ik al langer dan vandaag. Met een beetje geluk moet ik me over een paar jaar werktuigbouwkundige noemen, en dat soort mensen schijnen een voorliefde voor staal te hebben!!!

Maar dan wordt het niet een 200 liter kast, ik begin dan wel met 30-50 liter mocht het ooit zover komen. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja mooi Michiel. Lange tijd geleden werkte een vriend van mij bij een scheepsreparatiewerf. Daar lagen heel wat stapels 20 mm scheepsplaat op het terrein. We hebben er toen ook over zitten filosoferen. Voor een kist sigaren wilde de baas daar wel een kastje uitsnijden en in elkaar lassen. Maar ja hoe krijg je zulke kasten vervoerd? Niet in een personenauto iig en het is bij een idee gebleven.

;)
michiel

Bericht door michiel »

Pjotr schreef:
Maar ja hoe krijg je zulke kasten vervoerd? Niet in een personenauto iig en het is bij een idee gebleven.

;)
Als ze echt groot gaan worden heb je wel een probleem ja... Maar ik heb wel wat connectie's hier en daar. Een dubbel as aanhanger waar regelmatig complete PA geluidsets in vervoerd worden moet het wel houden, en anders ken ik wel mensen uit de lanbouw. Dikke trekker dr voor en je neemt een hele stapel van die apparaten mee.

Vind het wel jammer dat het alleen bij een idee is gebleven. Lijkt me echt een machtig project.
Nu ik er zo eens over denk, alu is iets beter te realiseren en zal kwa stijfheid zeker goed presteren...
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik heb eens gevraagd aan osl, wat zo de voordelen zijn van hdf voor luidsprekers. Het voordeel is de hogere dichtheid

mdf 700 a 800 kg/m3 hdf 900 kg m3

interresant was dat zij hun topmodellen van hpl (high pressure laminate)maken. 1490 kg m3!!! Alleen erg moeilijk te verwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”