Long-term project, New PHL Open-Baffle Reference

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,

De 4530 en de 4531 zijn identiek, specs zijn te vinden op de PHL website (http://www.phlaudio.com) alleen zijn ze niet goedkoop, reken op 300-euro per stuk. Daarnaast hebben ze een hoog rendement, dus de rest van de drivers moet daar wel bij passen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
De 4530 en de 4531 zijn identiek, specs zijn te vinden op de PHL website (http://www.phlaudio.com) alleen zijn ze niet goedkoop, reken op 300-euro per stuk. Daarnaast hebben ze een hoog rendement, dus de rest van de drivers moet daar wel bij passen.
Jammer van de prijs :( Die 15" units zien er ook wel mooi uit namelijk :P (ja, je krijgt me toch niet van het idee af :P ) Rendement is natuurlijk niet erg als je de bass actief zou aansturen. Ik neem aan dat je het compleet passief wil filteren?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

deepspace schreef:
SSassen schreef:
Jammer van de prijs :( Die 15" units zien er ook wel mooi uit namelijk :P (ja, je krijgt me toch niet van het idee af :P ) Rendement is natuurlijk niet erg als je de bass actief zou aansturen. Ik neem aan dat je het compleet passief wil filteren?
dat kan toch niet? Je kunt dan niet (op redelijke wijze) voor die 6 dB afval compenseren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Martijn,

Dat kan wel, mits je woofers samen >6dB meer rendement hebben als je tweeter en midwoofer. Zodoende hoef je niet te boosten, maar moet je de woofers wel aan de bovenkant filteren. Da's een belangrijke reden waarom ik voor hoog-rendement PA woofers kies.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:roll:
ik moet mij nog ff iets meer in dipool verdiepen. Ik dacht dat je 6 dB per oktaaf verloor. ik surf meteen door naar www.linkwitzlab.com :wink:
voodooless
Contacteer:

Precies, en i.p.v het verliest te boosten kun je toch ook gewoon beginnen met teveel ;). dan hoef je alleen dat wat iets hogerop teveel is te dempen i.p.v andersom.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,
Precies, en i.p.v het verliest te boosten kun je toch ook gewoon beginnen met teveel . dan hoef je alleen dat wat iets hogerop teveel is te dempen i.p.v andersom.
Inderdaad, je snapt 'm :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

deepspace schreef:
Precies, en i.p.v het verliest te boosten kun je toch ook gewoon beginnen met teveel ;). dan hoef je alleen dat wat iets hogerop teveel is te dempen i.p.v andersom.
akkoord, maar wat als je de woofer over een bereik van meer dan één oktaaf gebruikt? Dan heb je toch een groter 'gevoeligheidsoverschot' dan 6 dB nodig?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Martijn,

Daarom schreef ik ook >6dB, in mijn geval zijn de woofers 94dB, ik heb er twee dus kom je uit op 6dB boost, daarmee zit je aan 100dB, terwijl m'n mid en tweeter waarschijnlijk straks rond de ~91dB zitten, dus ik heb wat speelruimte. De laagste frequenties vul ik aan met een mono-pole subwoofer, dus een -3dB punt rond de ~50Hz is dan voldoende.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ok :) Dan begreep ik 't toch wel meteen. Ik vind het alleen wel een erg omslachtige methode. Dipool spreekt mij zelf ook wel aan en ooit zal ik me er wel aan wagen, maar dan ga ik 't zeker aktief doen.
voodooless
Contacteer:

keyser schreef:
Ik vind het alleen wel een erg omslachtige methode.
Ach, het laag actief doen is denk ik omslachtiger.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,
Ach, het laag actief doen is denk ik omslachtiger.
Zeker, als je kiest voor een echte mid, zoals ik, dan is dat nog lastiger te doen, je krijgt dan erg veel moeilijkheden om de aansluiting goed te krijgen, je crosst namelijk ergens in het middengebied. Kies je voor een mid-woofer in bv. een gesloten kast (zoals Jeroen) en doe je de rest <100Hz met een dipool subwoofer dan gaat dat prima.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goed crossen is passief net zo moeilijk als actief. Ik zie totaal niet in wat er omslachtig is aan actief. Bovendien is ook dan het overschot aan rendement handig omdat je dan met een beperkt versterkervermogen toe kan.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Da's waar, maar waar ik op doelde is dat als je op 500Hz passief en aktief filteren gaat combineren je jezelf meer problemen op de hals haalt dan als je alles passief filtert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Moet je ook niet doen. Gewoon hoog en mid passief (eventueel seriefilter :twisted: ) en deze combinatie in zijn geheel actief hoogdoorlaat filteren. In mijn geval met een enkele styroflex condensator voor de ingang van de UcD zodat er van kwaliteitsverlies geen sprake kan zijn. En in het geval dat je hogere orde hoogdoorlaat zou willen filteren voor de mid/hoog combinatie, dan is het al helemaal handig om dat juist actief te doen.

Als deze post aangeeft wat je eigenlijk al bedoelde, dan hebben we langs elkaar heen zitten praten. Maar eigenlijk zie ik alleen maar voordelen om de dipool actief te doen, vooral ook omdat jij je hand niet omdraait voor een versterkertje meer of minder. En zelf een actief filterjte bouwen rond een mooie AD8610 (of AD829 waar ik zelf nu serieus naar zit te kijken) lijkt me voor jou ook geen probleem :wink: .
voodooless
Contacteer:

Zeg jeroen, het is wel niet netjes om stiekem je posts met interessante vragen weg te editen :roll: ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat heb ik nu weer gedaan? Ik vond vast weer dat ik wat moest aanpassen maar weet echt niet meer wat dat dan voor vraag was... of was dat die vraag over wat je wint met 1500 euro aan drivers tov mijn systeem met slechts 250 euro aan drivers per kant? :twisted:. Eén ding is zeker, Sander kan straks nog veeel harder.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
of was dat die vraag over wat je wint met 1500 euro aan drivers tov mijn systeem met slechts 250 euro aan drivers per kant? :twisted:.
Precies :P

Waarom zou ie btw harder kunnen. Oppervlakte is grofweg gelijk, net als Xmax. Hij zal het hoogstens beter doen in vervorming en wat hoger mee kunnen spelen.

De vraag is: hoe groot is het verschil? En waarom weet je zo zeker dat de PHL's zoveel beter zijn (even afgezien van het feit dat ze door de gevoeligheid in jou geval veel beter passen)? Heb je metingen? Over dingen als vervorming kun je redelijk weinig zeggen zonder metingen imho.
weidok

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Wat heb ik nu weer gedaan? Ik vond vast weer dat ik wat moest aanpassen maar weet echt niet meer wat dat dan voor vraag was... of was dat die vraag over wat je wint met 1500 euro aan drivers tov mijn systeem met slechts 250 euro aan drivers per kant? :twisted:. Eén ding is zeker, Sander kan straks nog veeel harder.
Voor 250 Euro per kant aan drivers..
Joh das echt knap werk !!!

Dan weet ik zeker dat jouw speakers een
ZEER hoge prijs / kwalitetsverhouding scoren..

:D :D :D :D :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

't klopt niet helemaal meer met die XLS-12 subjes erbij...
weidok

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
't klopt niet helemaal meer met die XLS-12 subjes erbij...
Niet zo bescheiden.. Jeroen... :? :?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond jou speaker op de DDIYD2006 wel de beste die ik heb gehoord. We hadden van tevoren nog in de auto erover gesproken, het is de combinatie die het 'm doet, zeker niet je financieële ruimte.....

Kijk maar eens hoeveel mensen proberen luidsprekers met de thiel units mooi te krijgen, het lukt ze bijna geen van allen........

Het is dat ik mijn refmons heb, anders zou ik die van jou meteen gaan nabouwen....

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wowly schreef:
Ik vond jou speaker op de DDIYD2006 wel de beste die Het is dat ik mijn refmons heb, anders zou ik die van jou meteen gaan nabouwen....
ik zit met precies hetzelfde. Als ik mijn ref. mon. 's ooit verkoop, ga ik waarschijnlijk iets doen als wat Jeroen heeft gedaan, of voor een dipool mid :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wowly schreef:
Kijk maar eens hoeveel mensen proberen luidsprekers met de thiel units mooi te krijgen, het lukt ze bijna geen van allen........

Wowly
Lukt wel hoor :wink: .. Je moet alleen weten wat je doet! Ik had wel de nodige hulp.. Met erg mooie units is ook iets erg moois te maken.. Ik had de accutons al spelende en ik wil niet naast mijn schoenen lopen, maar iets mooiers heb ik nog niet gehoord. En dat op een AV versterkertje 8). Nu met die UcD is het weer een heel nieuwe ervaring. Iemand die erg goed kan filteren kan met redelijk goedkope units iets heel moois maken. Met duurdere iets prachtigs..

mvg,

Montana
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Montana schreef:

Lukt wel hoor :wink: .. Je moet alleen weten wat je doet! Ik had wel de nodige hulp.. Met erg mooie units is ook iets erg moois te maken.. Ik had de accutons al spelende en ik wil niet naast mijn schoenen lopen, maar iets mooiers heb ik nog niet gehoord.
De enige mooie die ik ooit heb gehoord zijn de originele van Avalon en de monitors van Smitsmans.

Op het Ht-Forum zijn ze al heel erg lang bezig om een goede cloon te maken van avalon, en het is ze nog steeds niet helemaal gelukt.....

En degene die zich daarmee bemoeien zijn niet de minsten, kun je nagaan.

Mochten ze daar ooit klaar mee zijn dan heb je natuurlijk wel kans dat ik ze wil luisteren, en dan.........dat snap je wel!

Wowly
Plaats reactie