Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nog niks nieuws over de SLS400 helaas.

Maar wat ik wel ga doen is beginnen met de software. Jullie weten al dat ik brutefir ga gebruiken. Als sommigen een beetje bang zijn voor te weinig CPU kracht:
With a massive convolution configuration file setting up BruteFIR to run 26 filters, each 131072 taps long, each connected to its own input and output (that is 26 inputs and outputs), meaning a total of 3407872 filter taps, a 1 GHz AMD Athlon with 266 MHz DDR RAM gets about 90% processor load, and can successfully run it in real time. The sample rate was 44.1 kHz, BruteFIR was compiled with 32 bit floating point precision, and the I/O delay was set to 375 ms. The sound card used was an RME Audio Hammerfall.
:shock: Als ik straks dus een dedicated PC ga gebruiken met een Pentium M (tegen die tijd vast een dual core), moet ik me geen zorgen maken ;)

Tot die tijd zal mijn nieuwe Athlon 64 X2 3800+ (2x 2 Ghz) met 400 Mhz dual channel DDR geheugen dienst doen als test en ontwikkelmachine.

Er ligt nog een berg werk te wachten, maar ik hou jullie op de hoogte :)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Nog niks nieuws over de SLS400 helaas.
Ik struikelde net in m'n tijdschriftenarchief over een test met 15" woofers waar de SLS PA 15/8 in meedoet. De goedkoopste van de test, maar hij doet niet onder voor de rest (craaft, 18sound, EminenceMagnum 15 LF(zeer lage vervorming, met name K5!), PHL, RCF en Usher). Gewoon een erg concurrerende woofer zoals we dat inmiddels van Peerless verwachten. Ik ben ook erg benieuwd naar de SLS400 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Na de documentatie van brutefir te hebben bekeken ben ik weer wat leuke dingen tegengekomen:

Eigenlijk hoef ik alleen maar wat simpele high en low pass filters te maken, dwz een proggie de de coefficienten voor me kan uitrekenen. Britefir zelf heeft al een ingebouwde parametrische EQ, maar tegelijk ook een fase EQ. je kunt dan dus per frequentie traploos de fase instellen :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nu bezig met mijn zwager met een hoorn ontwerp voor jouw driver. We gaan testen of het goed te lezen en te printen is met een free autocad viewer die ik hier heb binnengehaald: http://www.infograph.com/products/dwgvi ... nload2.asp

Het ontwerp is vanuit dit basisontwerp in Word gemaakt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En hier is dan het ontwerp. Er hoort een bol van 26,2 cm bij want je middentoner heeft een effectieve diameter van 13,1 cm en daar is de hoorn ook op gebaseerd.

http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/forum/deepspace.dwg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Super bedankt!!!

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan beginnen. Al moet ik wel ff een viewer vinden, aangezien mijn cad proggie alleen dxf bestanden aan kan. Maar dat zal geen probleem zijn hoor ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voloview is een gratis AutoCAD viewer, gemaakt door Autodesk
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
voloview is een gratis AutoCAD viewer, gemaakt door Autodesk
As of May 1, 2005, Volo View 3 is no longer available for sale. Autodesk DWF Composer is the upgrade path for Volo View customers providing new features that enhance the review, markup and revision capabilities. Autodesk will continue to support Volo View 3 customers through January 15, 2006.
For sale? lijkt er niet op dat het dus gratis was ;) Daarnaast is het geen linux proggie ;)

Maar goed. Ik vind wel wat hoor :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi deepspace, ik geef er notabene een link naar een gratis viewer bij! Wat wil je nog meer? Kijk nog eens wat beter op de vorige pagina!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is ook een windows proggie helaas :'(

Mja, ik kijk wel of wine er wat zinvols van kan maken... Anders toch maar ff een windows bak opzoeken ;) Komt wel goed hoor :oops:

Btw, sorry voor de late reactie, was er een paar dagjes ertussenuit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goh, kun jij geen windows emuleren op linux :twisted: . Ik zou trouwens altijd dual-boot maken, maar goed.

Dat je een paar daagjes weg was had ik al door, maar is niet gek natuurlijk met de kerstdagen. Het was dat mijn zwager zo gek was om op eerste kerstmiddag dit varkentje even te wassen...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Laat het nu net zo zijn dat dat proggie van jou niet wil werken met de emulator :( Dual boot? Nee dank je. Er komt geen puin meer op deze PC te staan. Laptop heeft windows, dat is al meer dan zat :P Maar die heb ik nu ff niet bij de hand.

Je kan je zwager zeker wel hartelijk danken van mij! Hoop binnenkort echt eens weer wat meer tijd te hebben voor wat meer experimenten. Helaas moet het weer ook meespelen. In de kelder is het nu wel erg koud :evil:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Na veel kloten heb ik freedwgvieuwer aan de gang gekregen onder linux:

Afbeelding

Alleen een probleem: ik kan nog niet printen...

Oplossing: zoek een ander proggie en converteer naar dxf, zodat ik het in qcad kan printen:

Afbeelding

Super dus! Ben helemaal blij :D

Hoop dat ik ergens deze maand mijn eerstre proefjes kan doen. Ik ga gewoon MDF schijfjes gebruiken. Niet zoals jeroen om een mooi geheel te vormen, maar om zoveel mogelijk uit zo min mogelijk MDF te halen ga ik laat ik de randen van het heel zo'n 2.5 cm.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi deepspace,

Heb je deze al gezien? http://www.madisound.com/cgi-bin/discus ... ead=370541

John Kreskovsky vraagt zich af waarom de driver die ook jij als midrange hebt gekozen, zo weinig aandacht krijgt. Hij heeft er een systeem mee gebouwd en is erg tevreden over de geluidskwaliteit. In de strengere tests van Mark K, tov van die van John Krutke, lijkt de vifa XG18 ineens niet meer zo superieur...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Die metingen had ik al eerder gezien ja (kwam je volgens mij zelf mee), maar de vifa tests zijn nieuw.

Het draadje @madi echter nog niet. Bedankt!

Ik wist niet dat John K met het ding bezig was, ziet er smakelijk uit :)

Voor de duidelijkheid: hier ging het allemaal om: http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... a_XG18.htm
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm :(

Ik heb net met speakerland ruud gestroken en hij kon me vertellen dat de er SLS400 misschien wel never nooit gaat komen :(

Ik denk dat ik inderdaad maar heel hard moet gaan nadenken, en toch de SLS12 maar moet nemen. Zo te horen hebben die ook voldoende power om hun mannetje te staan ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

deepspace schreef:
Hmm :(

Ik heb net met speakerland ruud gestroken en hij kon me vertellen dat de er SLS400 misschien wel never nooit gaat komen :(

Ik denk dat ik inderdaad maar heel hard moet gaan nadenken, en toch de SLS12 maar moet nemen. Zo te horen hebben die ook voldoende power om hun mannetje te staan ;)
gaat wat mij betreft hard genoeg, maar bij de demo van Jeroen zaten ze zo nu en dan wel aan hun max :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

keyser schreef:
gaat wat mij betreft hard genoeg, maar bij de demo van Jeroen zaten ze zo nu en dan wel aan hun max :roll:
Tja, dat is jammer :( Maar de ruimte was natuurlijk ook behoorlijk groot. Ik vind het jammer dat ik er niet bij kon zijn om het zelf te beoordelen of het voor mij voldoende zou zijn.

Als alles mee zit heb ik een eigen appartementje gevonden waar ik volgend jaar januarie in mag. met een best grote kamer waar iedeaal plek is voor dipools :D Zoveel tijd heb ik dus nog ;)

In de tussentijd wil ik wel al gaan experimenteren met de topjes. Zodra het weer weer wat beter is wil ik in ieder geval weer wat gaan doen ermee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, de woofers zijn geen enkel moment aan hun max gekomen. Ik weet wanneer dat gebeurt, heb daar een leuke track voor met maximaal opgenomen volume op de CD op 20 Hz :twisted: .

Daarbij, ze stonden zo opgesteld dat er niet goed diep laag uit kon komen. In de normale praktijk (en dat is dus niet die van dat klaslokaal) staan ze vaak dichter bij zijwanden of achterwand en dat scheelt enorm.

Maar, en dat is toch echt zo, beneden 40 Hz moet je gewoon niet veel verwachten. Een dieper H of U frame helpt wel, maar ik weet uit de praktijk van het Phoenix systeem van Linkwitz dat ook dat zijn beperkingen heeft zelfs met 2 maal XLS-12 per kant. Dus pas onder de voorwaarde dat je ondersteunt met monopool en eventueel nog steiler filtert op 40 Hz dan levert de woofer geen beperkingen op.

Ik heb op het einde van de middag een stukje jazz met piano, drum en contrabas zo hard gezet dat het net een paar dB boven 'live' niveau uitkwam. Op dat moment kreeg de middentoner moeite, gehoormatig, terwijl die nog niet aan zijn Xmax zat. De woofer had nog steeds geen enkel probleem. Die krijg je pas bij elektronisch opgewekt kunstmatig sublaag beneden 40 Hz. Zolang het maar akoestisch blijft en geen orgel is, levert de SLS-12, 2 stuks per kant, geen echte beperkingen op. Ook traditionele popmuziek met veel bas tussen 50 en 100 Hz gaat loeihard.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke Jeroen. Ik ga gewoon voor de SLS 12's. Ik ga dan de door mij al eerder aangehaalde maanvormige U baffle gebruiken denk ik.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoewel de xmax misschien nog niet bereikt was had ik het idee dat er bij flinke pulsen enige vervorming ontstond. Ook al blijft het aantal windingen in de luchtspleet constant, dat betekent toch niet dat de vervorming ook constant blijft?

(miss. vergis ik mij hoor :wink: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kan je geen gelijk of ongelijk geven. Mijzelf is geen vervorming opgevallen. Houdt er rekening mee dat je al je hele leven gewend bent om bas uit boxen te horen, je moet je referentie bijstellen met dipool, zeker met andere dan akoestische muziek. Ik kan nu vergelijken met hoofdtelefoon en het verschil tussen dipoolbas en hoofdtelefoon is vele malen kleiner dan met een traditionele box. Je mist een beetje de 'slam' die bij een monopool hoort wat geweten wordt aan de drukopbouw. Impulsen lijken dus ook minder krachtig dan je gewend bent. De ideale luidspreker bestaat niet...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Begrijp me niet verkeerd hoor Jeroen: dit is de eerste keer dat ik een dipool hoorde, en meteen ook de eerste keer dat ik écht goede bas hoorde! Ik zat helemaal achteraan met Hans, en ik geloof (weet ik niet meer 100% zeker of we het er over hebben gehad) dat hij ook het idee had dat het qua wooferafmeting voor die ruimte en op dat volume een maatje meer zou mogen zijn.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Meer is altijd beter ;)

Maar wat niet is, is niet. De SLS 400 kan ik voorlopig afschrijven in ieder geval. Ik ga nog eens rondkijken wat er verder nog binnen het zelfde budget te krijgen is, maar ik weet nu al dat dat weinig of niks gaat opleveren. SLS 12 is dat een goede 2e optie.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke, op zoek dus naar andere woofertjes. Dan kom je al snel in de PA hoek terecht. Aangezien ik het budget per woofer niet ver boven de 200 euro wil houden wordt het alleen nog maar lastiger. Mogelijkheden:


- BMS-15n630, voor 219,-
- Beyma 15K200 voor ~230,-

Ik zal het lijst nog wel verder aanvullen. De BMS lijkt me in ieder geval wel wat!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”