DDIY en de Buma - wat mag je nou wel en niet laten horen

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Bedenkt bij een sampler CD wel de rechten. Volgens mij is het wel zo dat als je de nummers korter dan een bepaalde tijd houdt (volgens mijn <30 sec oid), je geen rechten hoeft aan af te dragen.
Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginelen bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen. Weet iemand hoe dat zit?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginele bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen.
dat is wat ik er van begrijp. hebben we juristen onder ons die wat meer weten over de auteurswet?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

We kunnen er natuurlijk ook het stil zwijgen toe doen en de B*u*m*a* S*t*e*m*r*a* niet wakker maken, wat is de kans dat een demo eindigt met een boete?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Op een ander forum, hebben we al eens een mp3 test CD gemaakt op dubbelblind mp3's te testen. Daar hebben we de stukken gewoon heel kort gehouden.

Ik meen dat je over korte stukken niks hoeft te betalen. We hebben toen ook de B'ra S'ra gevraagd, maar die kwamen alleen maar met leugens aanzetten :( Tipical!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Misschien is het een idee om een sampler samen te stellen met een divers aanbod aan muziek?
Dat is een prima suggestie, zo kan je ook de diverse installaties beter met elkaar vergelijken. Dit lijkt mij, naast de noodzaak van gestoffeerde luisterruimtes, een ander zeer belangrijk punt.
Geweldig idee, dan leer je ook nog eens andere muziek kennen en daarbij ook de details waar je op moet letten.

Als ieder een nummer aanbrengt, heb je vlug een uurtje muziek.
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Dat is idd lastig. Je mag zo'n sampler wel voor je zelf maken als je zelf de orginele bezit, voor eigen gebruik dus. Maar je mag hem niet vermenigvuldigen of je moet daar rechten over betalen.
Niets van aantrekken zolang dit op kleine schaal is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

lijkt me ook sterk dat ze daar over gaan zeuren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?
Don't count on it. Sterker nog: Waarschijnlijk mocht je op de DIY2006 niet eens muziek laten luisteren zonder er rechten aan af te dragen :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Henkjan schreef:
voor privé uitvoeringen (zoals dit, het is immers niet openbaar) zullen toch wel wat mazen in de wet zijn gelaten lijkt me?
Don't count on it. Sterker nog: Waarschijnlijk mocht je op de DIY2006 niet eens muziek laten luisteren zonder er rechten aan af te dragen :oops:
volgens de BS, maar wat zegt de auteurswet daarover? beter gesteld: waar is de grens tussen een privé luistersessie en een openbare uitvoering? als ik thuis plaatjes draai op m'n verjaardag, hoeveel man mag ik dan uitnodigen zonder de BS aan de deur te krijgen :?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Precies, ik wilde net een vergelijkbare reply gaan geven als Henkjan. Daar komt bij dat er hier geen commerciele belangen spelen, immers de organisatie heeft geen winstoogmerk en daarmee vervalt volgens mij de verplichting om een bijdrage te doen aan de BS voor het gebruik van deze CD's waar auteursrecht op zit.

Omgekeerd denk ik juist dat er winst te halen valt, ik ga iig. deze week weer een aantal nieuwe CD's halen, puur omdat ik deze gehoord heb tijdens de DDIY2006, zonder de DDIY had ik ze niet gekocht, da's zeker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Goede vraag!

Misschien een idee om een volledig los topic over auteursrechten te starten, met alle vragen daaromheen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Goede vraag!

Misschien een idee om een volledig los topic over auteursrechten te starten, met alle vragen daaromheen.
8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt (in een ander topic) schreef:
DDIY is een besloten club, Wij lijden allen aan "Audiophilites"
Misschien zijn we zelfs een patientenvereniging :lol:

Dit riekt naar overheidssubsidie voor de DDIY 2007
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).
Gezien de misleinde reclames, en de eerdere ervaring met vragen aan de BS denk ik niet dat je een eerlijk antwoord gaat krijgen. Maar het staat je vrij het te proberen hoor :) Ik denk dat je bij een onafhankelijke instantie meer succes zal hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
SSassen schreef:
Ik denk dat een emailtje richting de BS toch veel helderheid schept, iemand die even een net briefje tikt? We kunnen hier mekaar nog wel dagen gaan vermaken met giswerk, maar da's ook een beetje zonde van de tijd (je kan beter je nieuwe filter in elkaar gaan solderen bv).
Gezien de misleinde reclames, en de eerdere ervaring met vragen aan de BS denk ik niet dat je een eerlijk antwoord gaat krijgen. Maar het staat je vrij het te proberen hoor :) Ik denk dat je bij een onafhankelijke instantie meer succes zal hebben.
is ook mijn idee, volgens folders van die belangenclub die op scholen wordt uitgedeeld zou het bv illegaal zijn om voor je zelf een copie van een spel te maken terwijl de auteurswet dat toch echt toelaat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een beetje een 'verdeel en heers' strategie van de BS? Als ze zelf niet weten waar ze voor staan, of ronduit liegen dan denk ik dat 't tijd wordt om deze 'club' op te heffen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Waarom slapende honden wakker maken? Als ze moeilijk gaan doen, maken we er gewoon een besloten bijeenkomst van... Je mag tenslotte ook op je verjaardagsfeestje muziek draaien... Als het dan nog steeds om een of andere reden problematisch is hangen we ze publiekelijk met de spreekwoordelijke testikels aan de hoogste boom. Het zou toch van de gekken zijn als de BS een evenementje als de DDIY het leven zuur gaat maken...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja,

Wat ik wel weet is dat het een enorme schemersituatie is op dit moment.
Ik ga proberen een bevriende jurist een antwoord te ontlokken, om ieder geval een gefundeerd advies te hebben.

Feit blijft natuurlijk dat ook auteursrecht verloopt na verloop van tijd, dus anders moeten we een muziekselectie maken van nummers waarvan het auteursrecht is vervallen. Lijkt me leuk: 60 toeren vertikaal gemoduleerd over een high end set :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

juist, stillekes laten slapen.

Trouwens, als er straks een max toegang is voor 50 man kan er geen controleur meer bij.

Trouwens 2: als ik zo kijk wat er als testnummers wordt voorgesteld en die dan op een audiofiel gebrande CD wordt geplaatst, gaat geen enkele controleur weten waar die vandaan komen.

Trouwens 3: Wij maken die muziek zelf meneer. Zover ik weet telt deze club al 3 bassisten, enkele gitaristen, drummers heb ik ook al voorbij zien komen, zangeressen hebben we thuis zat, ...
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

asterduk schreef:
juist, stillekes laten slapen.

Trouwens, als er straks een max toegang is voor 50 man kan er geen controleur meer bij.
"Sorry meneer, brandweer voorschriften en de mensen die wel binnen zijn hebben ervoor moeten betalen, dus als u het heel lief vraagt wil er misschien iemand even van plaats ruilen, maar helaas geen garanties" :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Ik was moderator op dat andere forum, toen die mp3-test werd gehouden.
Ik heb een mailtje richting buma stemra gedaan, maar nooit antwoord gekregen. Hun website was toen ook erg onduidelijk. Ik heb ook weleens voor mijn middelbare school gebeld in het verleden en ook toen kreeg ik geen goed antwoord. Het lijkt wel alsof ze van jou verwachten dat je precies weet hoe het werkt.

Ik vond het in beide gevallen wel best: Ik heb het geprobeerd en als ze het zelf zo lastig willen maken, is dat niet mijn probleem :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Waarom slapende honden wakker maken?
Je hebt hier natuurlijk helemaal gelijk in, maar een hond slaapt nooit diep en heeft altijd een oogje open!

Daarnaast vind ik dat een open duscussie over auteusrechten, de manier hoe ermee om wordt omgegaan, en de organisaties die schijnbaar vrije loop hebben in het verspreiden van regelrechte propaganda zeer wel gewenst in op een forum als dit.

Als je de hond wil laten slapen, dan vraag je gewoon de kat :)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Mijne heren,

Wij zijn DE klanten bij uitstek. De meeste van ons hebben een kast die uitpuilt van de legaal gekochte cd's en het liefst nog in een speciale versie ook. Ook al lijkt het er niet altijd op, de nederlandse wet is, veel meer als bijvoorbeeld de amerikaanse, gestoeld op redelijkheid en billijkheid. Voor het geval de BS zich er al aan zou willen branden dat een club van individuen die zich a: tot de grootste doelgroep van hun opdrachtgevers behoren en b: mondig zijn en hun weg op talloze fora weten te vinden, zich tegen hen keert, is de kans dat een rechter zich hier hetzelfde over uitspreekt als in het geval van een mega downloader gevoegelijk nihil.

M.a.w. : ik zal me er niet te druk over maken. Wij behoren tot de groep die veel geld aan muziek uitgeeft en welke idioot slacht de kip met de gouden eieren. Bovendien zitten er niet veel 9 jarigen in de groep en is het gemiddelde IQ ook niet bedroevend.

Ik denk dat de BS liever een makkelijker slachtoffer uitzoekt.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

indoubt schreef:
Mijne heren,

Wij zijn DE klanten bij uitstek. De meeste van ons hebben een kast die uitpuilt van de legaal gekochte cd's en het liefst nog in een speciale versie ook.
Ik denk echt niet dat "wij" zo'n grote groep zijn hoor! "Wij" zijn maar een klein aantal mensen.

Ze moeten het toch echt nog steeds vooral van de jeugd hebben denk ik. Ook al downloaden die misschien nog wel veel, toch is dat denk ik nog steeds de grootste doelgroep. Dat er een aantal mallooten (wij) rondlopen die na het downloaden van een CD deze ook daadwerkelijk kopen als ie bevalt (of dat direct doen), zal de industrie een zorg zijn.

Dus maak je geen illussies, wij zijn een klein groepje dat vanwegen onze hobby graag een orgineel thuis heeft liggen. Eigenlijk zijn we gek dat we die gasten steunen in hun geldlust. Maar goed, de markt is nu een maal min of meer een monopoly waar men moeilijk wat aan kan doen.

Ik ben het wel met je eens dat de BS vermoedelijk een makkelijker slachtoffer uitzoekt. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat die hypocriete gasten hun zakken vullen over de ruggen van de artiesten, en de schuld leggen bij de downloaders. Dan gaan ze zeuren hoe slecht de artiesten het wel niet hebben, terwijl ze zelf in hun mooie limo stappen omderweg naar het de volgende snabbel. Bekijk maar eens zo'n lijstje waar op staat waar al het geld van de CD's die jij koopt heen gaat. Wordt je niet vrolijk van!
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”