Kwaliteit C impendatie correctie fullrange speakers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Kwaliteit C impendatie correctie fullrange speakers

Bericht door weidok »

Hallo wie weet de de invloed van de kwalitet is
van de condensator in een impendantie correctienetwerk
bij fullrange speakers

heb nu mkt 's in te zitten is een goede MKP beter ??
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Over het algemeen wordt de kwaliteit van de C's minder van belang geacht als ze niet in de signaalweg zitten, zoals bij correctienetwerkjes.


Paul.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, maar het is er wel, ook een netwerkje beïnvloed de spanning die er over de speaker staat
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
ja, maar het is er wel, ook een netwerkje beïnvloed de spanning die er over de speaker staat
Heb et gevoel dat het een beetje nasaal klinkt vandaar

Heb ik ook gehad met de Multicel ribbon tweeter met serie MKT..

Met een MKP in serie met de tweeter werd het hoog
natuurlijker en rustiger...... ook meer diepte

Dat zelfde 'gevoel' met een MKT heb ik nu weer..


Hmm kan ook tussen mijn oren zitten weet het niet..
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Heb ik ook gehad met de Multicel ribbon tweeter met serie MKT..
Met een MKP in serie met de tweeter werd het hoog
natuurlijker en rustiger...... ook meer diepte
Dat zelfde 'gevoel' met een MKT heb ik nu weer..
Hmm kan ook tussen mijn oren zitten weet het niet..
Hadden we het hier niet over condensators in impedantie correctienetwerkjes parallel over de speaker?

Condensators in serie met het signaal is hele andere koek. Daar maakt het zeker uit wat voor type je gebruikt, maar voor een R-C impedantie correctiekring , maakt het niet zo gek veel uit wat voor condensator gebruikt wordt. MKP/MKT kan natuurlijk, maar een gewone goede (en goedkope) elco kan je prima gebruiken hiervoor.

Of heb je het niet over een impedantie correctiekring, maar over een R/L/C kring in serie met je breedbander?

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
weidok schreef:
Heb ik ook gehad met de Multicel ribbon tweeter met serie MKT..
Met een MKP in serie met de tweeter werd het hoog
natuurlijker en rustiger...... ook meer diepte
Dat zelfde 'gevoel' met een MKT heb ik nu weer..
Hmm kan ook tussen mijn oren zitten weet het niet..
Hadden we het hier niet over condensators in impedantie correctienetwerkjes parallel over de speaker?

Condensators in serie met het signaal is hele andere koek. Daar maakt het zeker uit wat voor type je gebruikt, maar voor een R-C impedantie correctiekring , maakt het niet zo gek veel uit wat voor condensator gebruikt wordt. MKP/MKT kan natuurlijk, maar een gewone goede (en goedkope) elco kan je prima gebruiken hiervoor.

Of heb je het niet over een impedantie correctiekring, maar over een R/L/C kring in serie met je breedbander?

Groet,
Edo

Nee over impendantie kring
In serie zit er geen C in BSC netwerkje
zolang dat niet nodig is wil ik dat liever niet

Heb een 4 tal C's MKT parralel geschakeld misschien dat
er een slechte tussen zit..

Och het is maar een gevoel ?? Mi maakt de kwaliteit van zo'n C
in een impendantie correctie netwerk ook niet veel uit ??
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het prijsverschil tussen MKT en MKP is nihil, dus ik gebruik gewoon overal MKP voor. En duurder dan dat heeft ook geen zin, ook niet als het om de serie C gaat, wordt er niks beter van althans niet bij de resolutie van mijn systeem. SEAS millennium excel tweeter en Rotel eindversterker.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Het prijsverschil tussen MKT en MKP is nihil, dus ik gebruik gewoon overal MKP voor. En duurder dan dat heeft ook geen zin, ook niet als het om de serie C gaat, wordt er niks beter van althans niet bij de resolutie van mijn systeem. SEAS millennium excel tweeter en Rotel eindversterker.
daar is in elk geval de HH het niet mee eens....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vertel?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
daar is in elk geval de HH het niet mee eens....
Vertel ??

Heb nu de juiste waarden voor correctie netwerk binnen..
Mede forumer hier om de hoek had nog wat filter materiaal...
Straks ff proberen....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok en jeroeen_d schreef:
Henkjan schreef:
daar is in elk geval de HH het niet mee eens....
Vertel ??
nou, in een uitgave of 2 geleden hadden ze een monitor speaker gebruikt om het effect van filter onderdelen te vergelijken, en daar vonden ze dat zelfs de uitvoering met relatief eenvoudige visaton tweet er enorm op vooruit ging als er filter componenten werden gebruikt die duruder waren dan de hele speaker (dit alles in de gebruikelijke high-end termen uiteraard). als dat al merkbaar is bij een relatief gewone tweet, dan moet dat bij een top-tweet als de Seas Excel Millenium toch zeker een positief resultaat geven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, dat zij dan zo. Ik geloof mijn eigen test meer als die van HH. Die hebben vast commerciële banden met de leveranciers van dergelijke exotische componenten :wink:

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welke heb je dan getest? vertel, horen we graag!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Heb een beter impendantie correctie netwerk nu...
Alles is beter in balans...
Maar zonder netwerkje klinkt het zuiverder...
allen teveel midden en hoog naar mijn smaak..
Dus de condensator een mkt of de 9 watt weerstand (zo'n cement ding)
voegen iets nasaals ( is dit abn ?} aan het geluid toe..

Maar het klinkt steeds beter...

Mijn idee is toch een MKP proberen?

ERO MKP1830 0,01mF MKP 100VDC – 1% tolerance – (a.k.a. Vishay Roederstein MKP1837)
Geenius is zeer te spreken over deze C's wie kent ze ?

En mox weerstanden zijn die beter dan die cement weerstanden ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
En mox weerstanden zijn die beter dan die cement weerstanden ?
als het goed is wel, minder inductie meen ik
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hier schema zonder correctie netwerk

Afbeelding



Hier met correctie netwerk zonder 1 ohms serieweerstand
denk dat voor buizen is bedoelt

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Logisch dat het nasaal wordt. je vermindert het uiterste hoog en tegelijkertijd geef je meer midden door de 6 ohm weerstand te verlagen naar 4 ohm. Altijd één ding tegelijk veranderen. Als die 4 ohm weerstand alleen een tekenvergissing is, dan zou het kunnen dat het correctienetwerkje het uiterste hoog wel vermindert en het midden nauwelijks. Ook dan kan het nasaal gaan klinken. Zeker met een breedbander die toch al te weinig hoog heeft.

Ik zou je adviseren om de weerstand van 6 ohm te handhaven, ook de gekozen correctie condensator en dan te spelen met de waarde van de correctie weerstand parallel aan de woofer totdat je het beste geluid hebt.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 10 dec 2004, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
welke heb je dan getest? vertel, horen we graag!
Ik heb getest met 6.8 uF in serie:
MKT
standaard MKP 400 QS
MKP Plus

De MKT klinkt nasaal
Met de MKP 400 QS behoorlijk groot verschil, het geluid verandert van muf naar helder, echt, strijkers zingen.
MKP Plus: geen verschil.

Als je ernaar kijkt, die zwarte MKP 400 met blauwe opdruk en vervolgens naar die grote dikke witte MKP Plus met gouden opdruk dan klinkt die MKP Plus veel frisser. Maar alleen als je ernaar kijkt. Laat je vrouw stiekem verwisselen en die MKP Plus klinkt plotseling heel gewoontjes. Shit, wel 10 keer zo duur.

Groetjes, Jeroen

P.S. ik heb ook nog in het Acoustic Reality filter vergeleken met en zonder condensator. Met een 33 uF condensator erbij heb je vrijwel dezelfde karakteristiek met een zeer subtiel ander midden en in principe hetzelfde hoog. Het hoog boet totaal niet in aan kwaliteit met die 33uF MKP in plaats van een stukje luidsprekerkabel. De tweeter was SEAS Millennium, zeer hoge resolutie dus.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Logisch dat het nasaal wordt. je vermindert het uiterste hoog en tegelijkertijd geef je meer midden door de 6 ohm weerstand te verlagen naar 4 ohm. Altijd één ding tegelijk veranderen. Als die 4 ohm weerstand alleen een tekenvergissing is, dan zou het kunnen dat het correctienetwerkje het uiterste hoog wel vermindert en het midden nauwelijks. Ook dan kan het nasaal gaan klinken. Zeker met een breedbander die toch al te weinig hoog heeft.
Ik zou je adviseren om de weerstand van 6 ohm te handhaven, ook de gekozen correctie condensator en dan te spelen met de waarde van de correctie weerstand parallel aan de woofer totdat je het beste geluid hebt.

Groetjes, Jeroen
Sorry die 4 ohms weerstand is een vergissing Jeroen
Mi komt er genoeg hoog uit hoor
maar dat is een kwestie van smaak

Er zit een weerstand van 5,6 ohm (draadgewonden 9 watt) in serie samen met een luchtspoel 1,8 mh draaddikte 1,4 mm als BSC in.
Heb al zitten spelen met die parallele weerstand
als ik die kleiner maak gaat het stukken beter
heb geen mox weerstanden bij de hand jammer..
Dit speakertje laat echt alles horen..
De boel zit ook met kroonsteentjes aan elkaar (brrrr0
dat moet dan ook maar anders denk ik...
En een MKP ipv een mkt dat ga ik zeker proberen

bedankt jongens kan weer even verder knutselen
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Kroonsteentjes zijn verwijderd .. dat klinkt al stukken beter..
Weerstand impendantie netwerk verlaagd naar 5,6 ohm
het nasaale is bijna verdwenen maar lage midden te zacht..
6,8 ohm te veel midden en erg nasaal..

Dus een weerstand van ca. 6 ohm zou uitkomst kunnen bieden
die waarde is niet standaard verkrijgbaar..

Hoe doe ik dat ?

Heb de impendanttiekromme van de speaker (frabrieksopgave !!)
in de crossoverdesign prog in gevoerd..
Als ik dan een korrectie bereken kom ik op
10 uF en 10 Ohm uit ??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Dus een weerstand van ca. 6 ohm zou uitkomst kunnen bieden die waarde is niet standaard verkrijgbaar..

Hoe doe ik dat ???
12 Ohm zit in de E-reeks. Als je er daar twee van neemt en die parallel zet kom je uit op 6 Ohm.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”