Velleman K8020 buizen-voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En uiteraard wat verplichte plaatjes, zie hieronder, duidelijk zichtbaar zijn enkele van de modificaties zoals bijvoorbeeld de Rifa PHE450 dubble gemetalliseerde polypropyleen koppelcondensatoren (lichtblauw) ipv. de Wima MKS4 polyester condensatoren. Maar ook de diverse 1% metaalfilmweerstanden, etc. etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook goed zichtbaar zijn de grote hoeveelheid 47uF/350V condensatoren in de voeding, de twee JJ ECC82 buizen, de bekende donkerblauwe Panasonic potentiometer en uiteraard de in- en outputs aan de achterzijde, netjes verguld met een RVS achterpaneel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

'Tis een scheetje Sander :D Maar zie ik er nu spikes onder staan? En heb je een plaatje van de voorkant? Steken die buisje zo niet door het dak, of is dat de bedoeling ???

Maar zonder gekheid, het ziet erg fraai uit. Velleman heeft wel zijn best gedaan om er iets moois van te maken (en jij natuurlijk ;) ) Enig minpunt: die potmeter zo vlak naast de voeding. Hadden ze die nu niet lekker achterin kunnen zetten met een verlengas?

Overigens heb je ook metingen gedaan met een hogere anodeweerstand (>= 47K)? en wat kwam daaruit. Die ECC82 is een lastig buisje als spanningsversterker en heeft ergens een optimum kwa instelling. Vind -55dB voor de 2e harmonishe nog wel vrij veel voor een vv. Bij hoeveel uitgangsspanning is dat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En uiteraard kon ik 't niet laten om e.a. even als artikel op m'n website te plaatsen, dus voor de belangstellenden hieronder de directe link. Ik heb maar even de moeite genomen om echt goede foto's te schieten van de voorversterker, met een click-n-shoot camera-tje gaat dat echter niet zo goed (zie voorgaande foto's) als met een fijne digitale spiegelreflex.

Velleman K8020 high-end tube preamplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1826/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Heeft Velleman je nog geen contract aangeboden?

Ik ga 'm denk ik ook ooit eens bouwen...

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

SSassen schreef:
En uiteraard kon ik 't niet laten om e.a. even als artikel op m'n website te plaatsen, dus voor de belangstellenden hieronder de directe link. Ik heb maar even de moeite genomen om echt goede foto's te schieten van de voorversterker, met een click-n-shoot camera-tje gaat dat echter niet zo goed (zie voorgaande foto's) als met een fijne digitale spiegelreflex.

Velleman K8020 high-end tube preamplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1826/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Sander was deze buizenvoortrap ook te horen op DIY dag ?
Zo ja wat waren de ervaringen ??

Heb een klasse D versterker met buizenvoortrap vorige week
mogen beluisteren .. echt het einde ..
nog meer diepte en openheid..

En was zoveel meer detail te horen
Zelfs de cd weergave was zo goed ..
dat er bijna niet naar vinyl is geluisterd..

Gek he...

Dus een klasse D eindtrap met een buizenvoortrap..
ach.. beter kan haast niet .. maar dat is mijn mening :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb dezelfde ervaring met mijn klasse d versterker (passief via stappenregelaar) en een cd-speler met buizenuitgangstrap :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
SSassen schreef:
En uiteraard kon ik 't niet laten om e.a. even als artikel op m'n website te plaatsen, dus voor de belangstellenden hieronder de directe link. Ik heb maar even de moeite genomen om echt goede foto's te schieten van de voorversterker, met een click-n-shoot camera-tje gaat dat echter niet zo goed (zie voorgaande foto's) als met een fijne digitale spiegelreflex.

Velleman K8020 high-end tube preamplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1826/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


Sander was deze buizenvoortrap ook te horen op DIY dag ?
Zo ja wat waren de ervaringen ??

Heb een klasse D versterker met buizenvoortrap vorige week
mogen beluisteren .. echt het einde ..
nog meer diepte en openheid..

En was zoveel meer detail te horen
Zelfs de cd weergave was zo goed ..
dat er bijna niet naar vinyl is geluisterd..

Gek he...

Dus een klasse D eindtrap met een buizenvoortrap..
ach.. beter kan haast niet .. maar dat is mijn mening :wink: :wink: :wink:
En... ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Weidok,

Ik had 'm niet mee, maar 't is een prettige voorversterker hoor, absoluut niks mis mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Mooi gdn sander :wink:

Ik heb ook een k8020 gekocht maar begrijp niet goed waarom alles daar zo rond die buizen staat... Wat doet dat er allemaal kun jij me dat uitleggen ik ben namelijk nogal geïntresseerd in de versterkertechniek met buizen!!!

Thx in advance
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

The merre,

Wat bedoel je precies? Ik wil je best helpen, maar dan zul je wat specifieker moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Wel al die weerstanden die er rond staan zoals de anodeweerstanden en de kathodeweerstanden en de koppelcondensator en ontkoppelcondensator enz....

dank bij voorbaat...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

The merre,

Als je deze topic hebt doorgelezen dan zou dat inmiddels duidelijk moeten zijn, ik doe e.a. uitvoerig uit de doeken in m'n posts, o.a. hoe en waarom ik uiteindelijk uitkom op het finale schema.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

the merre schreef:
Mooi gdn sander :wink:

Ik heb ook een k8020 gekocht maar begrijp niet goed waarom alles daar zo rond die buizen staat... Wat doet dat er allemaal kun jij me dat uitleggen ik ben namelijk nogal geïntresseerd in de versterkertechniek met buizen!!!

Thx in advance
Ik heb het idee dat the merre op zoek is naar de volledige buizentheorie?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

The Merre heeft een beetje haast, want zijn eindwerk moet op tijd klaar zijn!
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/30443
Hij heeft daar ook al erg veel informatie gehad, maar blijkbaar is dat nog niet voldoende.
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Ik weet alles ongeveer van mijn schema's behalve dan die buizen!!

Wat die componentetn er allemaal rond staan te doen..
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

The merre,

Ik las dat je wel van feesten houdt? Ik zou zeggen, minder feesten en meer studeren, zeker in dit geval. Er bestaat niet zoiets als een stoomcursus buizentechniek, ik zou je daarom het volgende boek willen aanraden:

- Valve Amplifiers, Morgan Jones, 3rd Edition, ISBN 0750656948

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Hoe bereken je de versterking van die buizen ?
Is dat Uu/Ui zoals bij de OPAMP ??

R15 in je eerste schema staat er toch overbodig , want die belast alleen maar je uitgangsignaal??

Bij het schema waar de PIC in staat kunnen die ledjes toch alleen maar branden als de inputs en +6dB enz met de massa is verbonden??
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Btw je zegt daar in het begin dat velleman overbodig veel condesators gebruikt , maar ze moeten toch goed zijn voor iets niet?

En die roosterlekweerstand R10 dat snap ik niet waarom die daar moet??
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

The merre,

Schaf dat boek nu maar aan wat ik je hierboven adviseer, daar zul je de antwoorden op al dit soort vragen in vinden. Ik heb geen tijd, en eerlijk gezegd ook geen zin, om vragen te gaan beantwoorden die ik al in eerder heb beantwoord of waarvoor je de antwoorden ook kunt vinden met een paar minuten zoeken in Google.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Het is in verband met die bruggelijkrichting van de hoogspanning. Er staat daar wel meer dan 380V op mag dat ? En dan heb je zo een RC filter en daarachter is de spanning wel weer goed. Maar ik vind het redelijk hoog die 380V

Thx
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Themerre,

De transformator is secundair 220-volt, dus meer dan 220 x 1.41 ~ 310-volt kan daar nooit staan, zeker niet bij belasting.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

the merre schreef:
Het is in verband met die bruggelijkrichting van de hoogspanning. Er staat daar wel meer dan 380V op mag dat ? En dan heb je zo een RC filter en daarachter is de spanning wel weer goed. Maar ik vind het redelijk hoog die 380V

Thx
Ik neem aan dat je het hebt over de voedingsspanning voor de buizen. 380V= is niet uitzonderlijk. 450V= komt ook regelmatig voor.
Een en ander is allemaal ontwerptechnisch.
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

k dank je wel
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Beste Sander,

Ik heb men -3dB punten gemeten en heb een waarde van 145.2kHz en 9.9Hz

Dus men bandbreedte is 145200-9.9= 145290.1Hz

Heb jij ook dezelfde bandbreedte???

Thx
the merre
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 12 apr 2006, 19:12

Bericht door the merre »

Sorry een bandbreedte van 145190.1Hz :D
Plaats reactie