Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,
Misschien kan JP of Bruno hun licht laten schijnen over waarom die daar niet zitten?
Kostenplaatje ongetwijfeld, de UcD400 heeft ze wel, de UcD180 is natuurlijk 't 'instapmodel' dus je moet ergens een grens trekken en kijken waar winst te halen is om de kosten te drukken. Twee 0.1uF SMD keramische multilayers kosten nu eenmaal een flink stuk minder dan twee condensatoren en zijn ook gemakkelijker te monteren in een geautomatiseerd proces.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Zou kunnen, maar ik krijg niet de indruk dat Hypex ook echt met iedere cent die er uit knijpen valt dat ook gedaan heeft. Het zit best netjes gelayout. Denk dat her eerder plaatsgebrek is.

Anyway ik denk dat ik zelf eerst maar eens van die elco'tjes er op ga plaatsen ipv een externe voeding. En anders wordt het een discrete voeding vanuit de 45V. Zoveel stroom trekt het allemaal niet en ik heb geen extra 12V op de trafo.

Met IC regulators gaat het niet vanuit de 45V omdat die maar 40V max. aankunnen en dan heb je wel een aparte trafowikkeling nodig.

Heb jij enig idee hoeveel stroom die 12V trekt Sander? Een shuntregelaar vanuit de 45V vind ik ook nog steeds een optie.

Afijn morgen kunnen we er wat verder over babbelen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,
Anyway ik denk dat ik zelf eerst maar eens van die elco'tjes er op ga plaatsen ipv een externe voeding.
Lijkt mij een goed plan, ik vond 't verschil hiertussen en de extern gevoede opamp op mijn UcD400 niet noemenswaardig. De te leveren stroom is ook minimaal, we praten over enkele mA's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

En als we een externe voeding gebruiken?

Even een rekensommetje: De hele amp versterkt 26 dB. Dus voor 40V uit heb je 2V in nodig (momentaan of piek). De buffer versterkt 3x aan de ene kant en moet dus 6V leveren in een 1k5 feedbacknetwerkje en de 1k van de de modulator. Dat is dus 10 mA. Komt bij 2 mA voor de rest van de opamp en wat voor de beveiliging. Zou 20 mA genoeg zijn dan?

Alternatief is de bestaande 12V voor de beveiliging te laten zitten en alleen de buffervoeding extern te maken.

Maar goed, als ik je goed begrijp zijn 2 extra elco'tjes eigenlijk voldoende.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,
Maar goed, als ik je goed begrijp zijn 2 extra elco'tjes eigenlijk voldoende.
M.i. wel ja, makkelijk, goedkoop en simpel :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb enkele weken terug Hypex gemaild voor de stroom, het antwoord was toen 14mA is voldoende.

Ik zit zelf ook te denken aan een externe voeding met zeners en om dan meteen onder of vlak naast de module 2 elco's te zetten van 22 of 47uF.

Groeten Mark
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Bericht door gugi100 »

Er wordt nu de hele tijd geproken over het aanpassen van de voeding van de ingangsbuffer op de UCD print.
Is het voor mensen die een bestaande buffer/voorversterker hebben misschien niet net zo handing de buffer op de UCP print over te slaan en op een externe buffer op de fet driver van de UCD aan te sluiten?
Aan wat voor een bijzondere voorwaarden zou de voorversteker/buffer dan moeten voldoen?
Moet de buffer bijv. een gebalanceerde uitgang hebben?

Groet Gert-Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Hi Peter,
Maar goed, als ik je goed begrijp zijn 2 extra elco'tjes eigenlijk voldoende.
M.i. wel ja, makkelijk, goedkoop en simpel :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat is inderdaad een hele mooie optie. Met 1k een 100uF aansturen geeft natuurlijk een heel krachtig laagdoorlaatfilter voor onderdrukking van rippel en ruis. Wat die zener betreft, of die zo ruisarm is weet ik niet. Bruno heeft niet voor niets in zijn eigen referentieversterker LEDs gebruikt. Ook op TNT-audio zie ik dat Werner Ogiers de zener nog flink filtert door er een weerstand mee in serie te zetten en een dikke cap erover, "since ordinary zeners are noisy". Dan zit je nog met de uitgangsimpedantie van de emittervolger van ruim 2 ohm. Misschien niet erg om een opamp te voeden, als dat zo is hoor ik het graag.

Afbeelding

Gezien de verbetering die ik heb gehoord door extern te voeden met ook nog niet eens een geweldige externe supply ga ik toch eens proberen om een geheel eigen voedinkje te ontwerpen. Misschein ook een voedinkje met LED-jes, ik vind dat toch wel ludiek zo'n lichtgevende voeding :lol: .
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Blauwe LEDjes 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Ik ken Bruno persoonlijk en ik kan je vertellen dat hij graag het onderste uit de kan haalt, zijn oplossing om ipv. een zenerdiode een aantal (groene) led's te gebruiken valt dan ook onder die noemer. Overigens kan je een willekeurige zenerdiode uiteraard prima vervangen door een stel led's. De volledig discrete UcD versterker (de eerste) die ik bij hem gehoord heb staat overigens op eenzame hoogte, en was inderdaad gelijkend op een kerstboom in 't donker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Jeroen,

Op Diyaudio is dit uitgebreid onderzocht. LED's (in alle kleuren van de regenboog incl. IR-LEDs) ruisen idd minder maar die hebben maar 1,6V er over staan. Je moet dat wel aan de 12V refereren en dan kom je dus op 8x zoveel ruisspanning uit op de uitgang en wortel( 8 ) bij een string van LED's. Netto netto kwam toen een 12V zener als beste uit de bus! Daar bleek ook dat zeners met een ref spanning van 12V ook precies de waarde is met de minste ruisspanning tov andere zenerwaarden.

Zit net wat te prutsen in PSpice en een extra elco'tje van 100 uF scheelt een flinke slok voor de PSR. Voor de uitgangsweerstand maakt het weinig uit (tov de frequentie). Die wordt hoofdzakelijk bepaald door de uitgangsweerstand van de emittervolger volgens het standaardformuletje 25/I_e (met I_e in mA) en dan kom je op iets van tussen de 10 en 2 ohm uit. Lijkt mij niet dramatisch hoog. Een stapbelasting van 0 naar 10 mA geeft een stap op de 12V voeding van 60 mV.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Toch een leuk forum, dat diyaudio!

-edit- ik herinner me plotseling een discussie met Rudy ten tijde van het bouwen van de 5V voeding voor de opamp van de T-amp. Daarin onderbouwde hij dat je toch veel beter een voeding op basis van een separate wikkeling kon maken dan er eentje aftappen van de 30V supply rail.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Waarom?

Dat gaat toch niet in zijn algemeenheid op? Zie daar echt het nut niet van in als het om iets van 10mA - 20mA gaat bij een UcD180.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
Waarom?

Dat gaat toch niet in zijn algemeenheid op? Zie daar echt het nut niet van in als het om iets van 10mA - 20mA gaat bij een UcD180.
Rommel op je voeding? Ik kan me er best wat bij voorstellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan ruim je hem toch op :twisted: :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier een simulatie van de PSR van het standaard 12V voedinkje op de UcD180AD. Bovenste is zonder elco en onderste met een extra elco van 100uF/63V (ESR=0,25 ohm) achter de 1K weerstand.

Afbeelding

Ruimt dus behoorlijk op.

Hier de PSR van de AD8620:

Afbeelding

Met die extra elco'tjes komt er dus niet veel meer van de voeding in het signaal terecht.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

Dat zei ik toch al :D Maar bedankt voor de simulatie, gehoormatig is 't echter ook meteen duidelijk hoor.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Het ging mij meer om de discussie externe versus standaard voeding. Luisteren geeft nartuurlijk de doorslag maar wil graag weten hoe het zit :D ;)

Een totale PSR van tussen de 160dB en 180dB. Wat zeuren we nog :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Waarom?

Dat gaat toch niet in zijn algemeenheid op? Zie daar echt het nut niet van in als het om iets van 10mA - 20mA gaat bij een UcD180.
Het ging in dat geval ook om een dergelijke stroom. Het punt was de aarding, dat je die niet schoon krijgt als je van de, in het geval van de UcD, van de 45V supply rail aftapt.

Jij ondersteunde Rudy trouwens in discussie en ik moest jullie allemaal gelijk geven dat het beter was niet de signal ground met de power ground te vermengen. Gaat dit niet op voor de UcD? Ik moet toegeven dat ik niet goed heb gekeken hoe de sporen van aarde lopen richting opamp, zal best wel goed zijn uitgedacht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeroen,

Dat zit wel snor bij de UcD's, daar zit een heel aardvlak op en dat is je referentie. Het maakt dan echt niet uit of je daar de gnd van een externe voeding op aan sluit of de aanwezige 12V voeding gebruikt. Dat referentiepunt blijft hier hetzelfde.

Eerlijk gezegd kan ik het aardvlak ook niet helemaal traceren maar ik neem toch wel aan wdb de grote HF stromen en het filter het gescheiden is van het lo signal gedeelte. Anders heeft die externe voeding aansluiten op de manier zoals Hypex die aangeeft ook geen zin. Dan zou je de externe voeding eigenlijk direct bij de opamp aan moeten sluiten ....

<EDIT>

Heb even het printje tegen een sterke lamp gehouden. Het aardpunt van de on-board 12V voeding zit netjes verbonden met de opamp referentie via een stroomvrije verbinding. Ze hebben hun huiswerk dus goed gedaan :D ;)

</EDIT>
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wellicht dat ik dan gewoon eens die torren terug ga zetten en ook eens wat onboard elco's ga toevoegen. Altijd leuk, zulke experimenten!
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

beetje off topic :oops:

werken de Hypex softstarters gewoon met no load?

De mijne geeft geen spanning op de uitgang. De spanning op de ingang is aanwezig, de brug voor 220V is gemaakt, het relais schakelt maar mijn trafo's doen niks (zijn nog onbelast). Controle led brand dus alles lijkt in orde

kan zijn dat ik een kapot exemplaar heb natuurlijk maar zo'n ingewikkeld apparaat is een softstart natuurlijk ook weer niet

Edit: ik zit te snurken. Telkens de twee lugs met dezelfde fase gemeten. De module werkt prima
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bleeder time?

Bericht door indoubt »

Ik heb de gebruikelijke 4K7 (bij trafo's van 30V en hoger) weerstanden gebruikt als bleederweerstanden. De Bleedertijd is nogal lang, terug van 87V naar 10V in ruim een kwartier.

Behalve dat het iritant is tijdens het bouwen is er nog een andere reden waarom zo'n lange bleedertijd niet de voorkeur zou hebben?

Een beetje logisch is het wel met 272.000 uF (yep, het puntje staat goed) maar toch vraag ik het me even af
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

UCD in het zweeds

Bericht door weidok »

ucd in zweden nu nog een vertaling..
maar de plaatjes zijn mooi

http://sjostromaudio.com/ucd400_review.pdf
Plaats reactie