Woofer aan de zijkant

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Woofer aan de zijkant

Bericht door ahak »

Om de luidsprekerkast mooi slank te houden (de breedte van de middentoner) zie je tegenwoordig ontwerpen met een woofer aan de zijkant.
Beinvloed dit de geluidskwaliteit?


Arie
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je hem lekker laag affiltert is het geen probleem. Vaak wordt de woofer aan de zijkant als een ingebouwde sub gemaakt.
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

Ik heb hem aan de zijkant en hij speelt echt als sub vanaf 120hz 12db/octaaf.

Ik heb nog geen enkel probleem qua klank kunnen ontdekken. Ik heb ze wel off-axis staan en daar moeten je drivers maar net voor geschikt zijn.

Zie ook mijn post over mijn zelfbouwprojectje :D
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=146
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Aan de zijkant kan idd prima. Maar filter laag en steil af, anders wordt de bas echt plaatsbaar.
Wat wel een probleem kan worden, is dat de achterwand wel erg dicht op de woofer komt te zitten. Dan gaat hij zichzelf echt tegenwerken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Krunk schreef:
Wat wel een probleem kan worden, is dat de achterwand wel erg dicht op de woofer komt te zitten. Dan gaat hij zichzelf echt tegenwerken.
??? :? Je zou hooguit wat meer basboost kunnen krijgen door de muur en/of wat meer last van kamerresonanties.

Mijn ervaring is ook dat je ermee niet boven zeg 80 Hz moet gaan. Vooral in het mid-bas gebied ga je het anders wel horen, zoals met synthetische bassen met een steil attack en bij basgitaar wordt het anders ook minder strak.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Woofer aan de zijkant

Bericht door weidok »

ahak schreef:
Om de luidsprekerkast mooi slank te houden (de breedte van de middentoner) zie je tegenwoordig ontwerpen met een woofer aan de zijkant.
Beinvloed dit de geluidskwaliteit?


Arie
Perfect Preformer is ook met zo'n zijwoofer bezig (zie topic recensies
op hear forum) schijnt dat de woofer 30 cm ongefilterd in de zijwand zit :idea: :idea:

Heb em nog niet gehoord... :?: :?:
maar blijf het draadje wel volgen
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik dacht dat het erg aan te raden was de woofer zo dicht mogelijk bij de mid te plaatsen, dus niet helemaal onderin maar meer zoals in de visaton vox.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hmm Lage tonen beneden de 150 Hz niet richtings gevoelig
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Pjotr schreef:
Vooral in het mid-bas gebied ga je het anders wel horen, zoals met synthetische bassen met een steil attack en bij basgitaar wordt het anders ook minder strak.
Met ALLE basinstrumenten dus.
weidok schreef:
Hmm Lage tonen beneden de 150 Hz niet richtings gevoelig
Er zijn vrijwel GEEN basinstrumenten die alleen energie bezitten BENEDEN 150 HZ. En contrabas -gestreken danwel geplukt-, een electrische bas, een synth bas, wat voor soort bas dan ook, bezit SCHEPPEN energie tot vér in het hoogmidden gebied. En hoger ...

Wil je de richtigsgevoeligheid op deze instrumenten voorkomen, dan zul je dus écht laag moeten filteren met een steile helling.

Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee Paul. Juist omdat er scheppen energie in het midden zit, valt het totaal niet meer op dat de grondtonen van een iets ander plekje komen. Die kun je toch al moeilijk richting bepalen en dan komen daar ook nog eens middentonen bij en is het dus alsof de bas, ook de grondtonen, keihard uit de middentoner komen.

Het lijkt wel alsof niemand zoiets echt goed probeert, ik heb het wel gedaan geen enkel probleem. Als je niet boven de 100 Hz komt is filteren met slechts 12 dB/oct ook geen probleem. Hoeft helemaal niet zo steil. Bij 300 Hz zit je woofer dan op een niveau van -20 dB tov de middentoner. Echt je hoort al het geluid uit de middentoner komen. Zorg wel dat op het overnamepunt de group delay van middentoner en woofer ongeveer gelijk zijn. Anders wordt het een ander verhaal.... Niet dat je dan wel de richting van de woofer kan bepalen maar dan hoor je toch op de een of andere manier twee drivers spelen terwijl je ze als één geheel zou willen horen.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Met de crossover zoals jij die noemt zou ik ook kunnen leven.

Ik zeg met nadruk LAAG wisselen, omdat er volgens mij ook commerciële ontwerpen zijn met een basserd in de zijkant die pas rond 450 Hz ofzo wisselen.

Doe je het echter rond de 100 Hz, dan zal de enegie in het middengebied de "plaatsbepaling" voor rekening gaan nemen. Zoals jij het zegt. Knap langs elkaar heengeluld he :lol: ?

Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat ging weer uitstekend! Laten we er op proosten! Shit, die emoticon heb je hier niet. Dan maar een andere. :D

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Deze ?

Afbeelding

PAul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Paul Jenner schreef:
Deze ?

Afbeelding

PAul.
Ja, nu heb ik hem ook!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Haal maar een heel kratje Jeroen want dat wordt dus weer testboxen knutselen. 1tje met woef aan de zijkant en 1tje met woef aan de voorkant. We horen wel als we mogen komen luisteren :lol: ;)
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Ik dacht dat het erg aan te raden was de woofer zo dicht mogelijk bij de mid te plaatsen
Inderdaad zo dicht mogelijk, maar hoe lager je crosst hoe verder de speakers bij elkaar vandaan kunnen, zonder dat het geluid uitelkaar valt.
Hmm Lage tonen beneden de 150 Hz niet richtings gevoelig
Er is geen echte grens vanaf waar frequenties omnidirectioneel zijn.
Tot de 50 á 60 Hz is geluid vrijwel geheel omni-directioneel. 20 KHz is heel erg directioneel. Daartussen loopt het vrij geleidelijk op (of af).

Bij mij zit er ca. 110 cm tussen laag/mid en sub. Op 150 Hz gecrosst komt de bas duidelijk van de sub af, op 7 mtr afstand.
Op 80 Hz gecrosst lijkt het geluid één geheel op ca. 1,5 mtr afstand.

En uiteraard zal een kast met veel kleuring nog veel duidelijker een scheiding geven als een dode kast.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Haal maar een heel kratje Jeroen want dat wordt dus weer testboxen knutselen. 1tje met woef aan de zijkant en 1tje met woef aan de voorkant. We horen wel als we mogen komen luisteren :lol: ;)
Joh. Die testboxen heb ik al! Mijn huidige systeem, zie wereldbol.

Maakt geen bal uit hoe ik die subs neerzet, achterstevoren, naar opzij. Je hoort niet waar ze staan zolang de monitors ook spelen.

Trouwens, we gaan mijn subs gebruiken voor ons filterexperiment. We gaan nu niet alleen op 1000 en 2000 Hz, nee we gaan het hele spectrum af. In één van de testboxjes komen twee tweeters. Iemand zou zich in zijn graf omdraaien, als ie al dood was :twisted:

DIY_Freak opent hier wel een nieuw draadje. Als we tijd hebben... zetten we de subs onder het testboxje en gaan we de crossover eens wat hoger leggen, 300 Hz of zo, zoals Audio Physic bij zijn boxen doet. Maar ja, tijd is schaars op zo'n dag (a.s 11 december) en we zullen gedisciplineerd moeten zijn. Zet twee audiofreaks bij elkaar en het ge-OH breekt los.
:oops:

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Zet twee audiofreaks bij elkaar en het ge-OH breekt los
Als je ons dan ook nog wat over de test laat weten
dan heb ik daar vrede mee hoor :) :) :) :)
Eddy
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 23:49
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Eddy »

Ik heb me net een paar minuten geleden ingeschreven als member, en ben een beginner. Maar ik heb m'n auto luidsprekers van morel uit de auto gehaald. En ben er nu vrolijk mee aan het bouwen.

de woofer voor de grap omgedraaid, en staat nu op 4 grote ikea glazen. De morel hcw 10 straalt af naar beneden en actief gekanteld op 90 hz, enclosed 30 liter. Resulaat is dat het mid en hoog veel beter tot zijn recht komt, en mid en laag sluit beter aan.

Lijkt wel of het afstraling van het mid behoorlijk werd beinvloed wanneer de woofer naar voren speelde. Ook de woofer naar opzij laten spelen maar vondt dit niet leuk klinken, waarom weet ik eigenlijk niet, het leek wel of je de richting iets te goed kon bepalen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Als ik een testcd aanzet en de frequenties laat passeren merk ik dat bij 90 HZ de woofers te plaatsen zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij dat soort frequenties is de plaatsing erg afhankelijk van reflecties in je luisterruimte en ook van materiaal dat mee begint te trillen (je box of meubilair of iets anders). Probeer de test nog eens. 90 Hz uit je monitors en 90 Hz uit je subwoofer. Verplaatst het geluid dan nog steeds dan heb je inderdaad een probleem. Controleer of de subwoofer kast ook echt dood is. Als de kast niet trilt, dus echt heel dood is, dan genereert die 90 Hz geen boventonen en heb je nauwelijks problemen. Ook moet de woofer natuurlijk een zeer lage vervorming hebben. Een derde harmonische op 270 Hz is te lokaliseren.

Ik vind het opmerkelijk dat toch veel mensen twijfelen aan onderzoek dat herhaaldelijk heeft aangetoond dat het echt niet mogelijk is om geluid te plaatsen op dit soort frequenties. Als het dan toch gebeurt heb je waarschijnlijk te maken met neveneffecten op hogere frequenties die de richting lijken aan te geven.

Ik heb wel eens gehad dat ik op 50 Hz vond dat het geluid van links kwam, in de buurt van de hoek waar de sub stond. Toen ik de sub verplaatste naar de andere kant, kwam het geluid nog steeds van links. Er was een tussenraam zachtjes aan het meetrillen....

Mensen vragen vaak aan mij of de subwoofer mee stond te spelen. Ze hoorden wel meer laag dan dat ze verwachtten uit 13 cm woofertjes, maar geen subwoofer. De sleutel is: flink stijve kast, hele goeie vervormingsvrije woofer van 30 cm, niet te hard laten spelen en ook een zorgvuldig zelf ontworpen actief filter dat perfect in amplitude en fase aansluit op de monitor. Als naar voren of naar opzij spelen iets uitmaakt, dan gaat er iets grondig fout of je verbeelding speelt je parten. Wat eventueel ook een oorzaak kan zijn is dat bij een lichte verplaatsing of draaiing van je subwoofer er iets andere room modes ontstaan waardoor de aansluiting met de monitors anders wordt, mogelijk beter of slechter . Maar dit soort effecten zijn dus puur situatie afhankelijk.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hallo Jeroen,

Ik kan me wel vinden in het vehaal van die reflecties en resonanties. Mijn huiskamer is verre van ideaal voor een test van 90 Hz. Ik twijfel echter niet aan die onderzoeken, maar vond het destijds wel frappant dat het soms wel te horen was en soms niet.

trouwens, wist je dat een italiaanse fabrikant het volgende schrijft:
De luidsprekerkasten van Diapason zijn bijna allemaal gemaakt van massief hout. Door de betere stijfheid is er dan veel minder negatieve invloed van ongewenste resonanties. De luidsprekerkasten van Diapason zijn gebouwd als een muziekinstrument. Alessandro Schiavi is afkomstig uit een familie van muziekinstrumentbouwers. Hij heeft geleerd dat je resonanties ook kunt gebruiken om een uitstekend resultaat te krijgen. De meeste fabrikanten bouwen een verzwaarde kast om de luidsprekers in te sluiten. Het gevolg is een zwaar, meer doods geluid. Wat we willen is juist een luchtig en goed gedefinieerd geluid. Met name de modellen in de Reference Serie hebben kasten die massief, stijf en relatief licht zijn. Door de unieke constructie resoneert de kast mee met alle aangevoerde frequenties van de luidsprekerunit. Om het effect hiervan te kunnen beoordelen, kunt u het beste de proef op de som nemen bij een goed opgestelde demo van bijvoorbeeld de Adamantes.
Wat dacht je daarvan? En het zijn ook niet de minste luidsprekers qua geluidsbeeld
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het belachelijke onzin. fluistertoon: .....sorry......

Neemt niet weg dat die luidsprekers goed kunnen klinken, maar vergis je niet in de fabeltjes die fabrikanten om hun produkt heen verzinnen om het uniek te maken en onderscheidend van de rest.

Ik heb de indruk dat deze luidsprekers juist erg stijf gebouwd zijn en juist niet meeresoneren. Maar dat verhaaltje over dat muziekinstrument doet het goed bij sommige kopers denk ik zo.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Door kastresonanties aan je geluid toe te voegen maak je van de weergever inderdaad een muziekinstrument, wat bijzonder fraai kan klinken. Luister maar eens naar accoustisch gitaarwerk over speakers in een 8mm dikke behuizing. Je trekt er de gitaar letterlijk mee je kamer in. En moet je flamencodansers een horen stampen op je vloer, of hoor die toms eens vlak voor je neus spelen wanneer je je ogen sluit. Een speakertje in de opening van een accoustische gitaar klinkt nog veel realistischer (ja dat heb ik wel eens getest). O:)

Dit kan een zeer indrukwekkende, en warme klankrijkdom opleveren, waarbij in een direkte vergelijking zelfs de meest perfekte luidspreker doods zal klinken. Het blijft echter een kunstmatige verrijking van het geluid, waarbij je niet weergeeft wat is opgenomen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Rademakers schreef:
Er is geen echte grens vanaf waar frequenties omnidirectioneel zijn.
Tot de 50 á 60 Hz is geluid vrijwel geheel omni-directioneel. 20 KHz is heel erg directioneel. Daartussen loopt het vrij geleidelijk op (of af)...
De mate van directioneel - niet directioneel is ook afhankelijk van de verhouding tussen de bron en de weer te geven frequentie. Bij een woofer is die verhouding erg klein, bij een tweeter de verhouding groot.

Bij hoge tonen gaan de afmetingen van de kast ook meespelen, aan de achterzijde van de kast zijn geen directe hoge tonen hoorbaar omdat je in de 'schaduw' van de behuizing zit.
Bij overnamefrequenties moet je er op letten dat de afstand tussen de units klein is ten opzichte van de halve golflengte.
Plaats reactie