Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,
Sanders 400 != Stock 400
Uhm, echt niet!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb inmiddels twee stuks UcD400AD binnen versie 6.1, hierop zijn een aantal dingen verbeterd tov. de vorige versie. Oa. zit hier de mogelijkheid op om twee single opamps te gebruiken, er zit een DC-offset regeling op en links en rechts zijn nog wat wijzigingen aangebracht, zoals soldeereilanden voor de aparte voeding van de opamps en de MOSFET driver. Ik ga een voedingsprint ontwikkelen op basis van de BHC T-network condensatoren en zal alles apart gaan voeden, dus binnenkort meer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Klinkt spannend! Al zou ik zelf de T-net's nooit gebruiken vanwegen de prijs ;)

Ik denk dat ik zelf maar voor de UcD400AD ga. Het is maar 60 euro extra, en de THD is toch weer net ietje lager 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Desalniettemin...
Voor alle duidelijkheid, de UcD400 zoals ik die van Sander heb gehoord, had de opamps extern gevoed. En daar haalde mijn 180 het niet bij, maar nu wel denk ik. Nog even afgezien dat ik dan nog wel de onboard power supply elco's van 470 uF moet upgraden, want dat had Sander ook al gedaan. Hij had zowat alles getweaked wat er maar getweaked kon worden :wink: .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeroen,

Er loopt daarover een draadje van Jan op Diyaudio.com. Wat ik van Sander begrijp is dat extern voeden geen verbetering geeft tov de voeding van de UcD180 die er op zit.

Als mijn UcD helemaal speelt zal ik er ook eens naar kijken en ik denk dan aan een externe shuntregulator die dan ook direct naar de buffer en modulator gaat. Nu zit de regelaar aan de andere kant van het printje.

De huidige regelaar is niet veel meer dan een zener met emittervolger. Dat is op zich een prima constuctie. Misschien dat wat extra filtering van de + en - 45V naar de regelaar toe wel zin heeft om HF rimpel verder te onderdrukken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 mar 2006, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

Da's ook mijn ervaring, de winst is helemaal minimaal als je de elco's op de UcD module (22uF/63V) door iets beters vervangt (100uF/50V Pana FC bv.), d'r is niks mis met de discrete regelaar die erop zit eerlijk gezegd, maar als je toch al een HG voeding hebt, en een trafo met hulpspanningen dan is 't natuurlijk een kleine moeite.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
indoubt

Bericht door indoubt »

SSassen schreef:
Hi Peter,

Da's ook mijn ervaring, de winst is helemaal minimaal als je de elco's op de UcD module (22uF/63V) door iets beters vervangt (100uF/50V Pana FC bv.), d'r is niks mis met de discrete regelaar die erop zit eerlijk gezegd, maar als je toch al een HG voeding hebt, en een trafo met hulpspanningen dan is 't natuurlijk een kleine moeite.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
100uF/50V ? is dat voor een UCD180 of voor een UCD400? Welke elco's praten we eigenlijk over
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

UcD400, de UcD180 heeft deze elco's niet, tenminste die van mij niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wilde je net vragen Sander. Op de 180AD zitten helemaal geen elco's in de voeding voor de buffer.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
UcD400, de UcD180 heeft deze elco's niet, tenminste die van mij niet.
Dan weten we nog steeds niet welke dat zijn toch ;)

Laat maar, blijkbaar die van de buffer ;)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, d'r zitten bij de UcD400 22uF elco's na de discrete spanningsregelaars voor de voeding van de opamps, de UcD180 mist deze, daar moet een 0.1uF keramische multilayer al 't werk doen.

Neteorg ekjiledneirv tem,

Rednas Nessan
ptth://moc.sisylanaerawdrah.www
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nessas :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oeps, tikfoutje :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Pjotr schreef:
Hoi Jeroen,

Er loopt daarover een draadje van Jan op Diyaudio.com. Wat ik van Sander begrijp is dat extern voeden geen verbetering geeft tov de voeding van de UcD180 die er op zit.
Klopt. Ik was wel nieuwsgierig naar wat meer reacties. Ik kende die van Sander. Hij spreekt van een kleine verbetering. Of Sander daarmee de 180 of de 400 bedoelde weet ik niet. Ik was wel benieuwd wat anderen er van vonden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sander heeft het dus over het verschil op de UcD400. Ik heb er nu door de externe voeding wel eentje opzitten met goede rippelonderdrukking door een 22ohm/470uF filter voor de stabilisator en buffering met een 105° 22uF elco erna. Dat scheelt toch een stuk lijkt me tov een een zener die qua ruis slechts is onderdrukt met een MKT'tje gevolgd door een enkele emittervolger met dan ook slechts een MKT'tje direct bij de opamp. Die voeding op de UcD180 is wel erg minimaal, scoort slecht op zowel ruis, rippel als uitgangsimpedantie. Ik weet niet waar die berichten vandaan komen dat 400 en 180 identiek klinken. Ik weet wel dat mijn 180 nu mooier klinkt.

Maar Leeuwarden, ik heb dat draadje van jou ook gezien op diyaudio.com. Volgens mij durf jij gewoon die bestaande voeding er niet af te slopen en zoek jij bevestiging voor het feit dat er daardoor geen winst zou zijn te behalen :twisted: .
Leeuwarden

jeroen_d schreef:
Maar Leeuwarden, ik heb dat draadje van jou ook gezien op diyaudio.com. Volgens mij durf jij gewoon die bestaande voeding er niet af te slopen en zoek jij bevestiging voor het feit dat er daardoor geen winst zou zijn te behalen :twisted: .
Nou, Jeroen, dat is ten dele waar. Ik zoek juist wat meer bevestiging om het wel te doen... Maar ik moet inderdaad toegeven dat ik een beetje van het voorzichtige type ben voordat ik ergens een soldeerbout in zet... Heb mijn UcD 400 ook al een (klein beetje) getweaked. Wat de voeding van de opamps betreft moet ik wel zeggen dat het veel simpeler te doen is dan ik eerst dacht. Dat maakt voor mij de drempel wel een stuk lager...

Jan
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben zo stom geweest om geen fotootjes te maken. Ik moest even uitvinden hoe die torren het gemakkelijkst verwijderd konden worden, je wilt verder natuurlijk niets beschadigen. Als pjotr een fotootje post dan bewerk ik hem wel om aan te duiden hoe ik het heb gedaan.

Grappig trouwens dat ook op diyaudio.com in jouw draadje nu wordt aangegeven dat een fatsoenlijk RC-filter en verder geen exotische componenten voldoende zou moeten zijn. Wat dat betreft lijkt dus de voeding die op de HG power supply zit van Hypex gewoon adequaat. Toch ga ik denk ik nog wat aanpassen, op basis van een partijtje BC 136 470uF/63V condensators die ik bij HEC in Delft kan krijgen. Dit om ze ook écht apart te voeden, want met de externe voeding doe ik nu ook het actieve filter voor de dipoolbas en monopool sub. En het zit bij mij wat te ver van elkaar naar mijn smaak, ik wil die extra voeding op een klein extra printje vlak bij de UcD plaatsen. Ik start hier nog wel een draadje om advies te vragen over wat dan optimaal zou zijn. Eerst maar eens plezier maken op zondag a.s.!
Leeuwarden

Ik kom zondag je UcD wel even bekijken!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Hou in de gaten dat bij de UcD180 je niet alleen de opamps voedt, maar ook alle beveiligingsschakelingen, dus de 4093 en de LM393 en wat ander grut. Bij de nieuwe UcD400 (ver 6.1) zitten er soldeereilanden en 10-ohm weerstanden op de print. Door de weerstanden te verwijderen kan je de opamps apart voeden, de beveiligingsschakelingen worden dan uit de voeding van de eindtrap gevoed, via de discrete spanningsregelaars, deze kunnen dus gewoon blijven zitten. Een ander pluspunt van de nieuwe UcD400 is dat ook de MOSFET driver schakeling apart gevoed kan worden, op dezelfde manier.

Kortom, ik ben dusdanig enthousiast dat ik een nette voedingsprint ga ontwerpen waarop de BHC T-network condensatoren gebruikt kunnen worden. Ook zullen hierop twee losse voedingsschakelingen zitten, voor de opamps en voor de MOSFET driver. Ik hoop hiermee nog meer winst te halen dan met m'n huidige UcD400. Enige nadeel is dat ik een tweetal trafo's zal moeten laten wikkelen, maar da's niet zo'n probleem.

Voor de voedingsschakeling van de opamps en de MOSFET driver gebruik ik LM337/LM317 regelaars en Elna Starget of Cerafine condensatoren, die klinken in dit soort toepassingen het neutraalst. En ik ben bang dat ik netzoals jij ook aan een nette stappenschakelaar moet geloven. De beide UcD400 modules worden uiteraard voorzien van andere condensatoren etc. gelijk aan hoe ik m'n huidige UcD400 modules gemodificeerd heb.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, dan zal het inderdaad geen kwaad kunnen om later wat extra aandacht aan die externe voeding te geven.

Wat denk je, als ik de 470uF caps Panasonic NHG vervang door de BC136/63V zou dat net zoveel verbetering geven als die externe voeding of nog meer? Dan doe ik die tweak morgen ook nog even. Dan zet ik de UcD's wel op hun kant zodat die caps aan de onderkant van de print kunnen want ze zijn te groot (16 mm doorsnee). Voor de latere aanhakers in dit draadje, zie eerste pagina.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, laat zitten, komt later wel, je hebt nog genoeg te doen toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb altijd genoeg te doen :lol: .

Maar op zich ben ik klaar voor zondag, de versterker is netjes dichtgebouwd hoewel de actieve filterprintjes nog loshangen. Zit ik even nie mee. Wat ik nog wel doe is van de rechtermonitor netjes het passieve filter erin bouwen, alles hangt nu nog los erachter.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even het beloofde plaatje, met dank aan pjotr die me de foto heeft gestuurd. In het plaatje is goed te zien dat we hier te maken hebben met de simpelste spanningsregelaar die je je maar kan voorstellen: een zener aangestuurd via een weerstand van 15 k en een MKT-condensatortje erover. Daar dan een emittervolger achter, dat zijn de transistors. Voor de externe supply moeten deze transistoren T2 en T3 verwijderd worden. Op de plek van de emitters van deze transistoren kan dan de externe supply worden aangebracht. Welke plekken dit zijn is netjes aangegeven in de handleiding van Hypex hiervoor.

Verwijderen transistoren:
- Pak een dunne soldeerstift
- Verhit flink bovenop het gedeelte aangegeven met de rode pijl.
- Terwijl het nog heet is en het soldeer gesmolten, steek de punt van de soldeerstift onder het metalen gedeelte. De plek waar je de soldeerstift eronder kan steken heb ik aangegeven met de groene pijl.
- Door nu de soldeerstift op te wippen komt de transistor op die plek netjes los. De drie pootjes zullen hierdoor natuurlijk worden verbogen maar dit zal geen beletsel zijn om de transistoren te bewaren voor eventueel hergebruik.
- Dan is het een koud kunstje om de stift tegelijk over de drie punten aan de andere kant van de transistor te leggen, waarmee de transistor volledig loskomt en eraf valt.

Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ter aanvulling: Het nadeel van een scherpe soldeerpunt is dat je weinig warmte in het soldeervlak van de collector krijgt. Alternatief is om een wat bredere punt te gebruiken om de collector te verhitten bij de rode pijl en met een lancetmesje de collector los te wippen. Of om een scherpe pincet bij de groene pijl onder de transistor te steken om hem omhoog te wippen. Een grote stopnaald doet het wdb ook goed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo.

Nu ik het zo bekijk is het enige wat onbreekt een bufferelco'tje achter de 1K weerstand (aan de bovenzijde van de print) voor een goede PSR.

Daar 100uF/63V Panasonic FC eco'tjes naar massa plaatsen is mi al een goede stap voorwaards. 12V zeners zijn eigenlijk van zichzelf 1 van de meest ruisarme referenties en presteren op dat vlak beter dan LM 3xx regulators.

Misschien kunnen JP en/of Bruno hun licht laten schijnen over waarom die daar niet zitten?
Plaats reactie