Ferriet kern

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Ferriet kern

Bericht door henk67 »

Ik wou graag weten als je bij een smoorspoel het aantal windingen verdubbelt,ook het aantal mH verdubbelt.

Kun je twee ferrietkernen boven elkaar zetten om zo ook het aantal mH te verdubbelen?

Alvast bedank,t Henk
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Henk,

Dat van het verdubbelen van de kern weet ik bijna zeker van niet.
Verdubbelen van het aantal windingen denk ik ook niet, omdat de diameter van de spoel ook een rol speeld. Ik moet even in de theorie zoeken om te zien hoe het ook al weer zat. Kan even duren.
Waarom eigenlijk deze vraag ?
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Hallo Sietse,

Ik ben bezig met een netfilter te bouwen en had de vraag hier al ergens anders gesteld maar geen antwoordt gekregen en aangezien filterbouwers wel redelijk verstand hebben van deze materie heb ik de vraag hier maat gesteld.

Ik had eerste dubbele 5,6 mH spoel en nu heb ik er een keer zoveel draad er om heen gewikkeld dit was duidelijk een verbetering.

Ik wil het aantal mH verhogen maar kan niet meer draad er omheen wikkelen.
Ik dacht even dat het aantal mH kwadratisch steeg met het aantal wikkelingen.

Weet iemand dan de formule voor het wikkelen van een smoorspoel.(ferrrietkern?

Alvast bedank Henk
Laatst gewijzigd door henk67 op za 04 dec 2004, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien helpt het volgende je even verder. Je kunt spoelen in serie zetten. Dan worden de waarden bijelkaar opgeteld.
Ik weet niet of ik er iets over zal kunnen vinden. Het meeste dat ik aan lektuur heb gaat over radio en andere elektronika. Jou probleem valt eigenlijk onder installatie techniek en daar weet ik het meeste niet van.
Maar ik zal zoeken. Je weet maar nooit.

Sietse
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Vandaag in het polytechnisch zakboekje gekeken en kwam een voor MF-HF ferrrietspoelen tegen.

L=Al.N2 waarbij Al de iductivieteitsfactor is.
N2 het aantal windingen.

Dus het aantal windingen in het kwadraad.

Sietse ,komt je deze formule bekend voor?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Beste Henk,

Ik heb ook even je vorige oproep gelezen. Bovendien heb ik vanmiddag een boekje teruggevonden waar zo ongeveer alles in staat om elektronica aan elkaar te rekenen. Zij het dan jaren 60 en 70. Ik weet niet of je een technische opleiding hebt gevolgt of nog volgt, maar ik denk dat je, wat ik heb, niet wilt weten. Ik zelf ook niet meer. Zoveel rekentechnisch gezijk terwijl je wat je moet hebben voor een paar euri kunt kopen.

Maar eerst even over wat je probeerd te doen.
Dus ongeacht je technische kennis, maar met alle respekt voor je ondernemende aktiviteiten met de hobby, denk ik dat een spoel in z'n eentje geen netspannings filter is. Het zal de netspanning enigzins verlagen en heeeeeel mischien een schakelkickje onderdrukken. Een echt filter is toch een beetje ingewikkelder.
Ik wordt nu weggeroepen. Denk maar even na. Tot morgen.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kun je twee ferrietkernen boven elkaar zetten om zo ook het aantal mH te verdubbelen?
Nee.
Weet iemand dan de formule voor het wikkelen van een smoorspoel.(ferrrietkern?
Er is niet 1 formule voor, maar er zijn meerdere voor nodig. Het berekenen en maken van kernen waarbij de eigenschappen van eventueel te gebruiken ferriet materiaal en ijzer kernen een rol spelen.

Kortom, Ik denk vrijwel zeker te weten dat niemand van ons hobbyisten de mogelijkheden thuis heeft om dat, wat er mogenlijk is berekend, ook te maken.
Voor luchtspoelen bestaan er wat men noemt Monogrammen. En ook dan is de waarde van de spoel denk ik twijfelachtig en zul je ze moeten kunnen meten.
Dit is wat ik voor jou, in naar ik hoop begrijpelijk nederlands, uit het ingewikkelde verhaal heb weten te vertalen. Verder kan ik je niet helpen.

Sietse
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Bedankt voor de uitleg Sietse.

Het netfilter die ik gebruik komt van platenspeler.com en is eigenlijk een Conrad filtertje.
Ik gebruik hem nu een tijdje en hij bevalt mij prima,in het begin eerlijk gezegd niet ,een beetje schreeuwrig geluid maar naee tijdje werd het al donkerder.(inspelen condensatoren?).

De filterzijde cd/tuner heb ik wat meer draad omgewikkeld omdat anders bij te weinig belasting een piek krijgt bij 3000hz.
Nu wil ik nu verder maar ik kan er niet meer draad omwikkelen,vandaar mijn vraag betreft het verhogen aantal mH.

Ik denk dat ik ergens een grotere ferrietkern moet zien opscharrelen en kijken hoeveel spanningsverlies ik dan heb t.o.v. de vorige ferrietkern als indicatie voor het aantal mH.

Henk
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zet gewoon twee spoelen van 5,6 in serie, dat maakt 11,2 wat je wilde hebben. Ben je zeker van de waarde die je gebruikt.

Succes Sietse
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”