FET-Amp uit elektuur nov. 2003

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
HoMeR

FET-Amp uit elektuur nov. 2003

Bericht door HoMeR »

Hallo bouwers,
Zelf ben ik net klaar met de bouw van de FET-Amp uit de elektuur (lag al een hele tijd in de kast; gewoon niet aan toe gekomen....). Het klinkt aardig; nu nog met een gewone labvoeding (moet nog een goede voeding ontwerpen).

Is er iemand die ervaringen heeft met dit ontwerp (verbeteringen e.d.)

quote uit de elektuur:
FET-amp
Transistorversterker met buizenklank
Een goed gedimensioneerde klasse-A versterker met veldeffecttransistoren kan net zo goed klinken als een buizenversterker. Deze FET-amp levert weliswaar geen overweldigend uitgangsvermogen, maar biedt daarentegen de veel geroemde warme klank van een buizenversterker.
De bedoeling achter deze FET-amp is om op zo eenvoudig mogelijke wijze de eigenschappen van een buizenversterker te evenaren. Dit project moet dan ook als experiment worden beschouwd. Het gaat erom een mooie klank te bereiken, zonder gebruik te maken van een uitgebreide en sterk tegengekoppelde schakeling.
einde quote
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Geen idee, post eens een schema, of wat foto's, dan kan ik wat zinvoller commentaar geven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Hier een link naar de site van Elektuur waar het versterkertje beschreven wordt.

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... earchText=

Printje is verkrijgbaar bij http://www.thepcbshop.com artikelnummer 30079-1
En het schema heb ik alleen uit de elektuur zelf en dat gaat dus niet (auteursrecht)
Sorry.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

HoMeR schreef:
En het schema heb ik alleen uit de elektuur zelf en dat gaat dus niet (auteursrecht)
Sorry.
M.i. mag je dat wel citeren/quoten. Het is ten slotte publiekelijk bekend dan wel gepubliceerd.

Je mag het dan niet wijzigen en onder eigen naam publiceren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

M.i. inderdaad ook, mits je de bron vermeld, maar dat lijkt me hier meer dan duidelijk. Anders is het helaas lastig in te schatten wat deze versterker evt. in huis heeft. Ik heb even gekeken op de Elektuur website, maar het schema met bouwbeschrijving kan je alleen downloaden na betaling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

laten we dan het ook maar niet scannen....

een scan plaatsen is namelijk niet het zelfde als citeren
vigier

Bericht door vigier »

Hieronder staat onzin.....

Hoi,

ik heb er zelf 2 modules mee (en ben bezig om ze in te bouwen, zie ander topic). Naast deze 2 modules nog 5 in de uitvoering met IGBT's, en 2x de subwoofer versterker, ook met IGBT's.

Bij mij hebben ze elk een eigen voeding, op een iets lagere spanning (2x21V secundair --> iets onder de 30V gelijkgericht), dubbele brugcel en 2x25.000µF capaciteit erachter).

Ik heb de print enigszins aangepast aan het origineel, om een iets handigere opmaak te krijgen voor zelf etsen (dat ie WEL op 10x16 past), wat sporen verbreed.
De ingangs-C zou ik weglaten (als je die al eerder in de keten hebt) of anders vervangen door een MKP(-Plus). De 2 potmeters vervangen door precisie-uitvoeringen, daarmee kun je veel nauwkeuriger afregelen. (maar daarvoor moet je wel de print aanpassen).

Verder vooral zorgen dat de BC-torretjes in de ingangs/spanningstrap heel goed gematched zijn, dat komt het resultaat zeer ten goede.
De BD139 en BD140 moet je ook goed opletten! In de IRF-versie heb ik er niet zoveel last van, maar in de IGBT-versie wel: deze worden warm. Ze HOEVEN niet gekoeld te worden, maar dat is zeker geen overbodige luxe (staat nergens vermeld, maar op de foto zijn ze ineens wel gekoeld!)
Beste is om te zorgen dat ze dezelfde temperatuur te laten hebben, maar daar zitten ze in het originele ontwerp te ver voor van elkaar om goed te verbinden.

Groet! Joris
Laatst gewijzigd door vigier op vr 10 mar 2006, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Toch wel iets om nader uit te zoeken Henkjan.

Het hele artikel scannen lijkt mij verder gaan dan citeren maar een gedeelte, of dat nu tekst is of een plaatje, mag volgens mij wel met bronvermelding.

Het wordt anders wel lastig discussieren zo.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb veel voor bladen gewerkt en daar had men inderdaad de stelregel dat een plaatje of een quote (max. 250-woorden) uit een artikel geen probleem is mits de bron vermeld wordt. Zoals Peter correct opmerkt wordt 't een ander verhaal als je een ontwerp als het jouwe presenteert of er commercieel gewin uit probeert te halen, maar da's hier niet aan de orde. Kom op dus met dat schema :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
vigier

Bericht door vigier »

Dit is hem:
http://www.radiolocman.com/electrical-e ... l?di=11102

En als het gaat om bronvermelding etc, bovenstaande mag wel, kopiëren is wat anders.
Het ontwerp is namelijk NIET van elektuur zelf.

Het printontwerp op de pagina bij bovengenoemde URL is trouwens heel anders dan het printontwerp van Elektuur.

Groet, joris
vigier

Bericht door vigier »

Kom ik er net pas achter dat ik het over een andere versterker heb.... Elektuur heeft namelijk in november 1993 (precies 10 jaar eerder) ook een versterker met FET's erin gezet.... Dacht dat t daarover ging :)

let dus maar niet op mijn tekst een stuk hierboven en mijn URL :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Joris,

Geeft niet, da's ook een leuke versterker zo te zien, met een klassieke opbouw en complimentaire FET's in de eindtrap, LED-stroombronnen en allerhande trucs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi,

De versterker in die link van Joris lijkt anders verdacht veel op wat ik in Elektuur heb gezien voor zover ik dat uit mijn hoofd kan herinneren.

Is idd een net recht-toe-recht-aan ontwerp. Zet je zoiets in klasse-A is het helemaal top denk ik. Maar nodig is het niet.
vigier

Bericht door vigier »

Pjotr schreef:
Hoi,

De versterker in die link van Joris lijkt anders verdacht veel op wat ik in Elektuur heb gezien voor zover ik dat uit mijn hoofd kan herinneren.

Is idd een net recht-toe-recht-aan ontwerp. Zet je zoiets in klasse-A is het helemaal top denk ik. Maar nodig is het niet.
Die versterker waar de topicstarter over heeft lijkt in de verste verte net op de versterker waar ik t over heb.
Kijk anders maar eens in de componentenlijst die op de site van elektuur staat: zitten welgeteld 3 torren in, dat is toch heel wat anders :)

Groet, Joris

P.S. wat ik me nog van dat ontwerp van 2003 kan herinneren was t lage vermogen, de hoge vervorming en lage dempingsfactor...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Toch wel iets om nader uit te zoeken Henkjan.

Het hele artikel scannen lijkt mij verder gaan dan citeren maar een gedeelte, of dat nu tekst is of een plaatje, mag volgens mij wel met bronvermelding.

Het wordt anders wel lastig discussieren zo.
klopt, weet ook niet hoe t precies juridisch zit, maar ik weet wel dat een beheerder van een autoforum een vrij dwingende brief van de advocaat van (ik dacht) Autoweek kreeg nadat hij een foto uit t blad gescand op z'n site had staan. heb ik geen zin in, vandaar dat ik liever aan de voorzichtige kant ben.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Henkjan,

Dat is ook volkomen terecht en op dat soort heisa zitten we niet te wachten.

Het staat iemand anders natuurlijk wel vrij om dat op zijn eigen webspace te plaatsen. Daar is het forum dan niet verantwoordelijk voor.
HoMeR

schema en technische specificaties uit de Elektuur

Bericht door HoMeR »

Nou, toch maar even een fotootje van de plaatjes gemaakt. En als je, als siteadmin, denkt dat 't niet kan; wegverwijderen.

schema:
Afbeelding

technische specificaties:
Afbeelding

Nog even over de bron : Elektuur november 2003, blz. 25 t/m 28
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi HoMer,

Oeeii... Da's niet best, dit is wel een zeer eenvoudige klasse-A versterker, gezien de slechte specificaties (vooral de hoge vervorming) en eenvoudige opbouw zou ik hier niet teveel van verwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Homer,

Zo dat schept duidelijkheid :D Tja, noem dit soort dingen een beetje catagorie cult. Het heeft een hoog experimenteel gehalte en is ook leerzaam om te bouwen. Maar echt hoge verwachtingen kun je er niet van hebben. Wat je er aan zou kunnen verbeteren zou ik zo 1,2,3 niet weten.

Het is idd vrij basaal maar het kan best leuk klinken. En het is heel wat anders dan het Elektuurontwerp waar ik op doelde.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

compromis: het schema alleen als thumb :)
vigier

Bericht door vigier »

Nah...als ik de specs bekijk, dan had ik die in ieder geval nog goed onthouden :)

Groet, Joris

P.S. Knappe dempingsfactor ook!
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Nou ja, ik heb dit weekend de voeding verkeerd aangesloten (wilde waarschijnlijk weer iets te snel....).
:oops:
En jawel, stuk !
:shock:
Dus nu uitzoeken wat er stuk is en vervangen........
Dus een uitgebreid verslag van de verdere ervaringen blijft nog even uit.
:(

Groets,
HoMeR
Plaats reactie