2-weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RUben

2-weg filter

Bericht door RUben »

Ik ben sinds kort van start gegaan met mijn eerste zelfbouw speakers. Het houtwerk is nog niet klaar maar ik heb de filter op school en thuis in elkaar gesoldeerd. Ik heb de waardes voor de condensatoren en spoelen van zo'n programma'tje op internet, waar je alleen de impendatie en de frequentie in hoeft te voeren.
Ik heb als kantel frequentie 3550Hz, want hier kwamen precies de goede onderdelen uit: 2 spoelen van 0,33mH (zelf gewikkeld) en 2 condensatoren van 6.8uF.
Nu heb ik het even getest en uit de tweeter komt bijna geen geluid. Ik heb gezien dat bijna alle filter ontwerpen veel hogere waardes hebben bij de lage tonen dan bij de hoge tonen, maar is dit niet omdat het om een 8Ohm en 4Ohm speaker gaat? Want ik heb namelijk twee keer 4 Ohm.
En ik heb het met een weerstand geprobeerd, en dan klinkt de tweeter harder dan zonder :-k

edit: ff geprobeerd met mid/bass en tweeker in parallel, wat is hier het voordeel/nadeel van? Want de hoge tonen komen uit de tweeker en lage uit de ander speaker... dus.... filter overbodig?
edit2: ik merk wel dat wanneer ze parallel staan, dat ze elkaar een beetje 'wegspelen'.
Laatst gewijzigd door RUben op vr 10 mar 2006, 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die RUben, welkom hier :!:

kan je misschien een plaatje neerzetten hoe je e.e.a. hebt aangesloten, dan kunnen we er wat meer van zeggen.
RUben

Bericht door RUben »

http://www.home.versatel.nl/waverstr13/SP_A0030.jpg

hier parallel aangesloten, en de filters. Alleen één filter heeft weerstanden. Dit zijn tijdelijke weerstanden, mijn docent heeft vandaag twee 3,3ohm (14w) en 10ohm (10w) besteld.

Dit zijn trouwens tonsil speakers.

http://www.home.versatel.nl/waverstr13/SP_A0031.jpg

Even snel het schema'tje nagetekend.
Laatst gewijzigd door RUben op vr 10 mar 2006, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Misschien de tweeter ompolen?
RUben

Bericht door RUben »

de tweeter staat inderdaad plus pool and de plus, is dat niet schadelijk voor de tweeter om hem on te draaien?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

RUben schreef:
de tweeter staat inderdaad plus pool and de plus, is dat niet schadelijk voor de tweeter om hem on te draaien?
Nope, kan niks mis mee gaan.
RUben

Bericht door RUben »

En het filter ontwerp is verder prima? goede waardes enzo?
voodooless
Contacteer:

RUben schreef:
En het filter ontwerp is verder prima? goede waardes enzo?
Dat weet niemand tot het opgemeten is. Als je zo'n tooltje gebruikt hebt gok ik dat het niet al te correct zal zijn, maar het is in ieder geval een begin.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Ruben

Als je de spreekspoel inductie van je bas vlak maakt heb je meer kans op een freqeuntie verloop zoals je volgens de formule berkend hebt.

http://lalena.com/audio/calculator/impedEqual/
http://lalena.com/audio/calculator/impe ... help.shtml

In de tweede link zie je de oplopende impedantie van de bas duidelijk in de grafiek. Elke bas heeft dit in mer of mindere mate.

Groeten Roland
voodooless
Contacteer:

Roland schreef:
In de tweede link zie je de oplopende impedantie van de bas duidelijk in de grafiek. Elke bas heeft dit in mer of mindere mate.
In een twee weg wel ja. Is overigens geen slecht idee!
RUben

Bericht door RUben »

Ik denk dat ik mijn filter gewoon met een spoel, een condensator(en) en een weerstand ga doen, lijkt me veel makkelijker, en het werkt goed. Ik moet alleen nog even proberen welke condensator(en) ik erin ga zetten.

edit: Ik heb nu twee condensatoren van 6.8uF en 3.3uF (parallel), een spoel van 0.33mH en een weerstand van 3.3Ohm. En ik ze al getest, en ik ben zeer tevreden over het geluid, zelfs zonder kast. glas breekt op de mid/low en het gerinkel hoor ik op de tweeter 8)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”