USB2 headphone amplifier

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

USB2 headphone amplifier

Bericht door rho »

Nu ik al m'n componenten aan het catalogeren ben om ze te verkopen krijg ik toch weer zin om iets te bouwen. Erg hé. :roll:
Ik kwam een hoofdtelefoonversterker van TI tegen in m'n opberg-bakje en kreeg het idee dat het wel leuk zou zijn om dat ding te gebruiken bij m'n laptop op 't werk. De bedoeling zou dus zijn om het complete audio-circuit in de laptop te negeren en via USB2 de TPA6120A2 aan te sturen. Probleem is dat ik dus geen zin heb om het erg ingewikkeld te maken (wegens het gebrek aan tijd kan ik toch geen complexe projecten afwerken) en me dus afvraag of er chips of chip-sets bestaan die audio via de USB-poort omzetten naar analoge signalen, zonder dat je zelf al teveel logica of software moet verzinnen. En natuurlijk moet het nog een beetje hoogwaardig zijn ook. :roll: :D Een DAC met een beetje resolutie (min 16 bit dus) is wel gewenst.
Bijkomend probleem is dat ik me eigenlijk bitterweinig met al de digitale-audio formaten heb bezig gehouden tot nu toe. Ik weet dus wel wat de verschillen zijn tussen SACD, DVDa en gewone CD, maar heb geen idee in welk formaat audio over de USB-poort wordt getransporteerd. Is dat gewoon PCM (dan zou een gewone PCM-DAC van BB al volstaan b.v. = heb ik ook nog op stock ;) ) of heeft men daar een speciaal formaat voor bedacht. Wat is de resolutie van zulk signaal? Ligt dat aan de drager en codec of is dat standaard 16 bit zoals bij CD's. (denk het niet eigenlijk want ik heb thuis zelf een 24/192kHz bit sound-kaart :roll: :lol: )

Als iemand me snel op weg kan helpen zou ik dat dus zeer waarderen. :)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

BB heeft gewoon USB DAC'jes. Hoef je verder niks aan te doen USB erin, analoog eruit. Zelfs geen drivers installen!

Ik heb zelf zo'n ding voor mijn meetsetup. Maar echt kapot ben ik niet van de sound die eruit komt eerlijk gezegt.

zie hier: http://focus.ti.com/paramsearch/docs/pa ... Id=1100583

Je wil eigenlijk een USB chipje waar I2C uitkomt oid, zodat je je eigen DAC kunt kiezen. Dit misschien: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... 1020b.html

Merk wel op dat USB een bus is, en dus dat timing hierop niet echt belangrijk is. Ik zie dat die chipjes een PLL synthesizer gebruiken om de clock te genereeren. Aan de hand waarvan weet ik niet precies, maar als ze dat van de USB halen, kan ik me voorstellen dat je die wil reclocken. Een asynchrone sample rate convertor is dan de oplossing, heb je meteen upsampling e.d (als je dat zou willen natuurlijk).
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

De PCM2707 is goed bruikbaar. USB in I2S, SPDIF en analoog uit. Kan je alle kanten mee op. Als voorbeeld kan je even kijken op de site van Doede (DDDAC1543 MK2) die een PCM2707 gebruikt om er I2S uit te krijgen en dat te reclocken in een NOS DAC.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bergrans schreef:
De PCM2707 is goed bruikbaar. USB in I2S, SPDIF en analoog uit. Kan je alle kanten mee op. Als voorbeeld kan je even kijken op de site van Doede (DDDAC1543 MK2) die een PCM2707 gebruikt om er I2S uit te krijgen en dat te reclocken in een NOS DAC.
Ik wist niet dat ie ook I2S hadden. No prob dan natuurlijk. Als ik zo naar de specs van de DAC kijk, weet ik ook waarom ie niet klinkt: stopband is slechts op -50 dB, pass band ripple is ook relatief laag (al zal dat laatste niet zo'n grote invoed hebben). Klok word zo te zien inderdaad m.b.v USB data gemaakt.

Hoort dit trouwens niet gewoon in "Digitale bronnen"?
rho

Bericht door rho »

Dat zijn al mooie voorstellen.
Een eigen keuze kwa DAC zou het leukste zijn natuurlijk. Die PCM2707 heeft wel een handige interface, maar om één of andere reden lijkt ie mij niet zo super te zijn.
Die TAS1020 lijkt me echt prima. Maar dan kom ik weer met het probleem dat het niet echt een klein projectje meer is.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”