1.5-weg open baffle

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het is officiele buigmultiplex, twee "zachte" buiten lagen en een dunne stevige lage ertussen. Meer info
Smitsmans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 08 jan 2006, 16:06
Locatie: Den Helder

Bericht door Smitsmans »

Interessante vingeroefening. :)

Ik ben heel benieuwd naar jouw en Jeroens dipool bassen op de DDIY.

Ik speel stiekum met de gedachte om mijn monitors aan te vullen met een dipool bas om een goede aansluiting met mijn grote transmissielijn subwoofer te creeren.

Een tweede stap zou kunnen zijn om een baffle als de nieuwe Jamo te maken, maar dan met een gesloten kastje erachter voor de mid/laagunit.

Dat zou wel een verbreding van de baffle van 17 naar 40 cm betekenen. Dan gaat vast de mooie afstemming naar de haaien. :?:

Eerst maar eens luisteren en mijn huidige kasten fineren. Zelfs dat gaat waarschijnlijk al niet meer lukken voor de DDIY.....

Helaas minder tijd dan plannen. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gisteren de staande randen afgewerkt met een massief eiken latje, zit er wat berter uit en is minder kwestbaar en de gaten voor de drivers gefreesd. De speakers spelen nu met een provisorisch filter en kunnen alvast een beetje inspelen. Een punt van zorg zijn de trillingen in de baffle, de kromming zorgt wel voor een stevig paneel, maar als je je hand legt op de baffle in het midden, dan trilt ie als een pudding :cry: Dat kan alleen verholpen worden d.m.v. een soort matrix tegen de achterzijde van de kast.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tijd voor een update. Doordat die dingen zo trilden heb ik ze aan de achterzijde verstevigd meet een viertal balkjes en wat dwars hout. Ter hoogte van de drivers uiteraard open gelaten. De holle ruimtes heb ik gevuld met schuimrubber. De gehele constructie heb ik vervolgens voorzien van 5mm dik vilt, dit filtert het hoog en mid/hoog eruit en laat het laag ongestoord door. En nu nog een knap filter ontwerpen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Je bent en blijft een hobbyist in hart en nieren, maar wel eentje met een hoofdletter h, proficiat met wederom een interessant project!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dank u, dank u! =P~
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Erg erg mooi, Maar hoe klinkt het nu???
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het filter is nog niet klaar, maar op dit moment klinkt het al heel aardig. Met name de ruimtelijkheid is positief te noemen, er wordt een veel groter beeld neer gezet dan je van die kleine drivers zou verwachten en doordat ik nu alleen de bovenste driver fullrange laat lopen is de ruimte informatie heel makkelijk te horen. Hij mag van mij iets pittiger in het allerhoogste bereik, maar het gaat tegen dit concept in om daar nog een super-tweeter bij te plakken (het oog wil ook wat). Laag is in ruim voldoende maat aanwezig, het echte sublaag ontbreekt, maar dat mag je ook niet verwachten van zulke kleine woofertjes op een open plankje. Het kritische wordt nu om de onderste driver zo weg te filteren dat hij zich naadloos mengt met de andere driver en tegelijkertijd zorgt voor wat meer fundament in het totaalbeeld. Ik neem ze in ieder geval mee naar de DDIY Audio 2006 aanstaande zondag.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wat me wel opvalt is dat ie als een van de weinige mensen hier gewoon schroeven gebruikt. De juiste lijm gebruiken is toch voldoende of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jasper,

Tony gebruikt buigtriplex, de bovenste laag is ietwat kwestbaar, als je daarop iets verlijmt dan heb je kan dat bij belasting de bovenste laag gewoon meekomt, schroeven is dan de enigste oplossing.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jasper Joppe Geers schreef:
Wat me wel opvalt is dat ie als een van de weinige mensen hier gewoon schroeven gebruikt. De juiste lijm gebruiken is toch voldoende of heb ik het mis?
Er is wel een groot verschil: waar de schroeven nu zitten zul je ze nooit zien en kunnen ze ook geen kwaat uithalen (lees: zich omhoog werken in de verf of het fineer).

Maareh Tony: dat ziet er verdacht mooi uit zeg!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik sta dan versteld van de hoeveelheid die die kleine woofertjes kunnen weergeven. Wel erg mooi gebouwd ook. Blijft dit nu ook in je kamer spelen of was dit een expiriment?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Geenius schreef:
Het filter is nog niet klaar, maar op dit moment klinkt het al heel aardig. Met name de ruimtelijkheid is positief te noemen, er wordt een veel groter beeld neer gezet dan je van die kleine drivers zou verwachten en doordat ik nu alleen de bovenste driver fullrange laat lopen is de ruimte informatie heel makkelijk te horen. Hij mag van mij iets pittiger in het allerhoogste bereik, maar het gaat tegen dit concept in om daar nog een super-tweeter bij te plakken (het oog wil ook wat). Laag is in ruim voldoende maat aanwezig, het echte sublaag ontbreekt, maar dat mag je ook niet verwachten van zulke kleine woofertjes op een open plankje. Het kritische wordt nu om de onderste driver zo weg te filteren dat hij zich naadloos mengt met de andere driver en tegelijkertijd zorgt voor wat meer fundament in het totaalbeeld. Ik neem ze in ieder geval mee naar de DDIY Audio 2006 aanstaande zondag.
Ik wil ze nu al horen :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Jasper Joppe Geers schreef:
Wat me wel opvalt is dat ie als een van de weinige mensen hier gewoon schroeven gebruikt. De juiste lijm gebruiken is toch voldoende of heb ik het mis?
Tijd (of het gebrek ervan) speelde hier ook mee, ik heb beide speakers voorzien van de latten, etc, binnen de tijd dat onze jongste zijn middagslaapje deed. 8)
Maar een beetje extra sterkte kon ook geen kwaad, dit buigtriplex is inderdaad vrij kwetsbaar.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hovingtim schreef:
Ik sta dan versteld van de hoeveelheid die die kleine woofertjes kunnen weergeven. Wel erg mooi gebouwd ook. Blijft dit nu ook in je kamer spelen of was dit een expiriment?
Een experiment. Eén ding heb ik geleerd: het is bijna onmogelijk om een grote open-baffle trillingsvrij te krijgen en zo een grote oppervlakte hoeft maar minimaal te trillen om kleuring te veroorzaken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze speaker heel leuk klinken, maar ik twijfel of ik straks mijn Ciare/Thiel&Partner Reference zal uitvoeren als een grote plaat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ook mijn nieuwe dipoolbas trilt lekker mee op de muziek. De driver maakt nu eenmaal een grotere uitslag dan bij een traditioneel gesloten en zeker een basreflex systeem. Ik ben dan ook blij dat ik een minimaal baffle oppervlak heb genomen en dat volledig met drivers heb bezet. Die vijflaags baffle was absoluut geen 'overkill', ik denk dat de simpele 18 mm MDF H-frames en U-frames van Linkwitz en Kreskovsky vreselijk staan mee te trillen. En die middentoners op hun dunne baffletjes, daaraan vast gemonteerd, dus ook. Zelfs mijn zware monitor erbovenop trilt mee, hoewel ik vrijwel zeker ben dat dit geen nadelige invloed heeft op de geluidskwaliteit. Ze op standaards ernaast zetten levert geen hoorbaar verschil. Het zijn natuurlijk laagfrequent trillingen en het oppervlak van de monitor trilt dan wel mee, maar dit staat gelukkig niet in verhouding tot wat de woofers zelf doen. Maar het wordt straks dus ook voor jou een uitdaging Tony om de middentoners niet teveel mee te laten trillen met de grote 15" woofers.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Hebben jullie nog nooit van audiofiele keilbouten gehoord dan :lol:

Of die baffle fixeren met draadeinden en chemische ankers... zal wel weer niet door de WAF-commissie komen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb gisteren zitten spelen met een super-tweeter als aanvulling op de CSS125FR, dit is wat ze nodig hadden! Het laag heeft meer contour en de transparantie en detaillering in het hoog is eindelijk wat het hoort te zijn - ik snap niet waarom ze die driver als full-range bestempelen. Op de DDIY Audio 2006 mogen jullie zoeken waar ik ze verstopt heb! :lol:
Plaats reactie