uit nieuwsgierigheid... en interesse...
Moderator: Beheerdersteam
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
uit nieuwsgierigheid... en interesse...
Ik ken absoluut niks van al deze elektronica toestanden die ik hier in dit onderdeel van het forum lees, maar het ziet er mij wel heel leuk en bevredigend uit om zelf een versterker te bouwen.
Nu ben ik dus echt niet in staat om zelf zo'n ding te ontwerpen of een bestaand ontwerp te modificeren. Maar als ik toch zou willen beginnen bouwen (in een eerder verre toekomst dan wel), zijn er dan goede bestaande ontwerpen die je enkel maar in mekaar steken moet steken of nabouwen? en dus van't plannetje moet aflezen en geen speciale kennis en dure scoop etc voor nodig hebt???
Nu ben ik dus echt niet in staat om zelf zo'n ding te ontwerpen of een bestaand ontwerp te modificeren. Maar als ik toch zou willen beginnen bouwen (in een eerder verre toekomst dan wel), zijn er dan goede bestaande ontwerpen die je enkel maar in mekaar steken moet steken of nabouwen? en dus van't plannetje moet aflezen en geen speciale kennis en dure scoop etc voor nodig hebt???
Er bestaan zeker ontwerpen die te doen zijn. Google maar eens op gainclones. Beetje basis kennis zou echter wel handig zijn.
Echter moet je wel uitkijken hoe je de boel aansluit, want als je zomaar de gnd doorlust bijvoorbeeld dan ga je een brommende versterker krijgen.
En als je je nog aan een paar andere dingetjes houdt kan er weinig mis gaan; (de goede) zekeringen gebruiken, altijd eerst DC meten voordat je een speaker eraan hangt, netjes werken en weten wat je doet, goede koeling, ....
Echter moet je wel uitkijken hoe je de boel aansluit, want als je zomaar de gnd doorlust bijvoorbeeld dan ga je een brommende versterker krijgen.
En als je je nog aan een paar andere dingetjes houdt kan er weinig mis gaan; (de goede) zekeringen gebruiken, altijd eerst DC meten voordat je een speaker eraan hangt, netjes werken en weten wat je doet, goede koeling, ....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: uit nieuwsgierigheid... en interesse...
Pieter Pan kijk hier eens moet alleen nog een trafo bijpieter pan schreef:Ik ken absoluut niks van al deze elektronica toestanden die ik hier in dit onderdeel van het forum lees, maar het ziet er mij wel heel leuk en bevredigend uit om zelf een versterker te bouwen.
Nu ben ik dus echt niet in staat om zelf zo'n ding te ontwerpen of een bestaand ontwerp te modificeren. Maar als ik toch zou willen beginnen bouwen (in een eerder verre toekomst dan wel), zijn er dan goede bestaande ontwerpen die je enkel maar in mekaar steken moet steken of nabouwen? en dus van't plannetje moet aflezen en geen speciale kennis en dure scoop etc voor nodig hebt???
kastje erom heen klaar !!
http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cde6052680
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Wat zou dit dan ongeveer kosten? Zit ook hierover te denken, heb alleen zoveel dingen die ik wil proberen/makenWowly schreef:Gewoon een UcD trafo, voeding en eindversterkermodule kopen, paar dropvetersaan elkaar en hupsakee, een eindversterker van klasse-formaat!!
Kost je geen bult (relatief gezien dan)
Wowly
Ja, de kosten liggen een beetje aan hoe je je voeding gaat bouwen en aan de behuizing die je kiest.
Ik denk als je de module telt (prijs afhankelijk van de opamp die erop zit), de trafo (160VA pakken voor de ucd180, zie site hypex), 2 fatsoenlijke elco's van 10.000uF/63V en een euro of 50 voor ander klein spul (diodebrug, aansluitingen, wat interne bekabeling, zekeringen ed) dat je aardig in de richting zit.
De behuizing ligt helemaal aan jezelf en wat je tegenkomt. Een simpele behuizing hoeft niet duur te zijn, maar echt een mooie kan best 100 euro of meer kosten.
Dus je kunt het zelf uitrekenen, het ligt er voor een groot deel aan hoe exotisch je alles wilt.
Ik ben zelf zonder behuizing (waren gratis
) iets van 250 euro per versterker kwijt geweest en ik heb ze volledig mono, allebei een eigen kast. Dat is inclusief de dc beveiliging, dat was een bouwpakket en geen nabouw van de hypex voeding net als Jeroen gedaan heeft.
Groeten Mark
Ik denk als je de module telt (prijs afhankelijk van de opamp die erop zit), de trafo (160VA pakken voor de ucd180, zie site hypex), 2 fatsoenlijke elco's van 10.000uF/63V en een euro of 50 voor ander klein spul (diodebrug, aansluitingen, wat interne bekabeling, zekeringen ed) dat je aardig in de richting zit.
De behuizing ligt helemaal aan jezelf en wat je tegenkomt. Een simpele behuizing hoeft niet duur te zijn, maar echt een mooie kan best 100 euro of meer kosten.
Dus je kunt het zelf uitrekenen, het ligt er voor een groot deel aan hoe exotisch je alles wilt.
Ik ben zelf zonder behuizing (waren gratis
Groeten Mark
Ik ben een tijd geleden ook begonnen aan een zelfbouw versterker.
Een 2x 50 W op basis van een Tda 7294 opamp.
Voor het ontwerp heb ik enkele bladen/ sites doorgespit.
Ik had de versterker 'hardwired' uitgevoerd. En in één keer deet die het.
Een net geluid, klonk beter als mijn huidige versterker, Technics.
Maar toen kwam het volgende idee: zelf printplaten ontwerpen!
Daar ging het helaas mis. Op de een of andere manier krijg ik hem (of haar) niet meer aan de praat. En eindig ik waarschijnlijk in het maken van een set nieuwe printplaten.
Enkele tips van een mede amateur: kies een simpel ontwerp, Kies een ontwerp met (relatief) goedkope onderdelen ( voor als je iets opblaast ), of een kit, en als die goed werkt.. wees er blij mee!
Succes!
Een 2x 50 W op basis van een Tda 7294 opamp.
Voor het ontwerp heb ik enkele bladen/ sites doorgespit.
Ik had de versterker 'hardwired' uitgevoerd. En in één keer deet die het.
Een net geluid, klonk beter als mijn huidige versterker, Technics.
Maar toen kwam het volgende idee: zelf printplaten ontwerpen!
Daar ging het helaas mis. Op de een of andere manier krijg ik hem (of haar) niet meer aan de praat. En eindig ik waarschijnlijk in het maken van een set nieuwe printplaten.
Enkele tips van een mede amateur: kies een simpel ontwerp, Kies een ontwerp met (relatief) goedkope onderdelen ( voor als je iets opblaast ), of een kit, en als die goed werkt.. wees er blij mee!
Succes!
Als je nog een leek bent, dan kan het met de ucd's eigenlijk niet mis. Als je een voeding kunt bouwen met een trafo, een duidebrug en 2 elco's, dan kun je een versterker bouwen met de ucd's, want de rest stelt niks voor, het staat allemaal duidelijk in de documentatie en je hoeft alleen de voeding, een draad naar massa, ingangssignaal en de uitgang aan te sluiten: kind kan de was doen.
Ik heb met de tda7293 zitten stoeien, op een print, maar toen knalde de elco aan de bootstrap tegen het plafond. Print nagekeken, was goed, nog eens nagekeken, was goed. Alles nagemeten, was goed, maar neeuuh, nog niks. Toen kwam ik de ucd's tegen en was de keus heel snel gemaakt.
Dus ja, tip van nog een amateur: kies iets simpels, dan maar 100 euro meer maar 90% kans op slagen als alleen een schema waar vanalles mis kan gaan met bouwen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de ucd's ook echt tevreden ben. Het is niet dat het geluid tegenvalt of zo en dat het meer leuk is omdat je zelf wat gemaakt hebt, het is ook echt goed spul.
Groeten Mark
Ik heb met de tda7293 zitten stoeien, op een print, maar toen knalde de elco aan de bootstrap tegen het plafond. Print nagekeken, was goed, nog eens nagekeken, was goed. Alles nagemeten, was goed, maar neeuuh, nog niks. Toen kwam ik de ucd's tegen en was de keus heel snel gemaakt.
Dus ja, tip van nog een amateur: kies iets simpels, dan maar 100 euro meer maar 90% kans op slagen als alleen een schema waar vanalles mis kan gaan met bouwen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de ucd's ook echt tevreden ben. Het is niet dat het geluid tegenvalt of zo en dat het meer leuk is omdat je zelf wat gemaakt hebt, het is ook echt goed spul.
Groeten Mark
Nou ik heb het eens gecontroleerd maar mijn zelfbouw is ook op basis van de Tda 7293. Dit zou natuurlijk ook de fout in mijn versterker kunnen zijn. Ik heb een ontwerp gebruikt uit de Electuur. Enkel is er bij mij niets tegen het plafond geknald.
En je hebt gelijk hoor, kies als amateur voor zekerheid.
In mijn geval... Grr waar ligt het nu aan!!
En je hebt gelijk hoor, kies als amateur voor zekerheid.
In mijn geval... Grr waar ligt het nu aan!!
LOL, ja je zoekt je wezenloos... ik had op een gegeven moment 4 verschillende schema's met een tda7293, ook daar werd ik niet vrolijk van. Ik ben blij dat ik wat anders gevonden heb. BTW: Velleman heeft ook een versterker met een tda7293 erin. Misschien dat dat een optie is voor je. Een bouwpakket en ook redelijk betaalbaar: ik dacht 225 euro per monoblok, hier de link.
Groeten Mark
PS: of de server reageert wat traag, of mijn pc reageert wat traag, maar iets schiet er niet op...
Groeten Mark
PS: of de server reageert wat traag, of mijn pc reageert wat traag, maar iets schiet er niet op...
Maar goed, gelukkig heeft mijn ontwerp niet zoveel componenten.markje schreef:LOL, ja je zoekt je wezenloos... ik had op een gegeven moment 4 verschillende schema's met een tda7293, ook daar werd ik niet vrolijk van. Ik ben blij dat ik wat anders gevonden heb. BTW: Velleman heeft ook een versterker met een tda7293 erin. Misschien dat dat een optie is voor je. Een bouwpakket en ook redelijk betaalbaar: ik dacht 225 euro per monoblok, hier de link.
Groeten Mark
PS: of de server reageert wat traag, of mijn pc reageert wat traag, maar iets schiet er niet op...
Een andere ontwerp/ kit, tsja het heeft gewerkt.
Ach ik heb alle onderdelen nu al aangeschaft, ik ga lekker door met speuren. Velleman, bedankt voor de link maar eerst nog maar eens speuren.
Bedankt!
Groeten,
Johan
Ja, graag gedaan. Succes met zoeken, het geeft wel een kick als je hem weer goed werkend krijgt.
Al die schema's hebben hetzelfde doel: een werkende versterker en als je gaat kijken is de opzet overal gelijk: (niet)inverterende opampschakeling, alleen met andere componenten/waardes. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Ik moet zeggen, ze klinken wel goed. Ik heb de Velleman variant gehoord.
Groeten Mark
Al die schema's hebben hetzelfde doel: een werkende versterker en als je gaat kijken is de opzet overal gelijk: (niet)inverterende opampschakeling, alleen met andere componenten/waardes. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Ik moet zeggen, ze klinken wel goed. Ik heb de Velleman variant gehoord.
Groeten Mark
Ja, ik vind ze ook lekker klinken. Een goed werkende versterker: kijk daar ga ik ook voor! Ik heb gekozen voor het electuur ontwerp, lekker simpel.markje schreef:Ja, graag gedaan. Succes met zoeken, het geeft wel een kick als je hem weer goed werkend krijgt.
Al die schema's hebben hetzelfde doel: een werkende versterker en als je gaat kijken is de opzet overal gelijk: (niet)inverterende opampschakeling, alleen met andere componenten/waardes. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Ik moet zeggen, ze klinken wel goed. Ik heb de Velleman variant gehoord.
Groeten Mark
momenteel heb ik twee losse versterkers aan één voeding, een 2x 18 volt 230va ringkern en 2x 10.000 Uf.
Ach na de speakers, is nu de versterker aan de beurt.
Groeten,
Johan
