Regelaars: simpel drop in replacements voor 78xx en 79xx?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
voodooless
Contacteer:

Regelaars: simpel drop in replacements voor 78xx en 79xx?

Bericht door voodooless »

In veel kant en klaar audio spul zul je 78xx/79xx regelaars vinden. werkt op zich redelijk goed, maar uitgangs impedantie, PSRR en ruis zijn niet echt optimaal over voldoende bandbreedte.

Nu zou het mooi zijn als er een drop in replacement voor deze regelaars zou zijn: oude eruit, nieuwe erin, en klaar :)

Nu weet ik dat Tentlabs sinds kort zoiets aanbiedt, maar die dingen zijn behoorlijk aan de prijs. Ik vraag me dus af of men zoiets niet zelf kan maken.

Met veel interesee heb ik de artiekelen over regulators op TNT audio gelezen. Wat mij betreft lijken me de oplossing met de TL431 en de twee transtistor shunt met zener de twee meestbelovende oplossingen.

Wat denken jullie? Kan dit werken? En zoja: welke van de twee is aan te raden? Gelet moet worden op toepasbaarheid, performance, afmetingen, en natuurlijk kostprijs. Blijft nog een tweede vraag: hoe een negatieve versie te bouwen?

Verder heb ik nog wat andere schakelingen gezien met verschillende opampjes e.d, maar die lijken me toch wat te grootschalig.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,

Kan wel, maar wordt lastig voor hogere stromen. Tot zo'n 50mA kom je wel weg met een TL431 met BC550 oid. erachter, maar als je meer stroom nodig hebt dan moet je een zwaardere transistor in gaan zetten die ook weer meer ruist, dan wordt 't een beetje en gebed zonder eind. Hogere stromen met een shuntregelaar zijn zowieso funest voor je PSRR, daarvoor kan je beter een lineaire regelaar nemen. D'r zijn overigens ook hele nette 78xx/79xx regelaars, met nette specs. kijk maar eens naar de On Semi 78xx/79xxCT.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Hey Sander,

Dat die dingen beperkt zijn in stroom wist ik al inderdaad. Een lm317 met twee weestanden kan natuurlijk ook werken eventueel, je zou dan van de smd versie een adapter bordje kunnen maken. Helaas zijn de ruisspecs niet direct te vergelijken met die van de 78xx serie: ze geven 0.003% van Vout aan..

Bedoel je trouwens de MC78xxCTx serie van On semi? Die heb ik inderdaad ook al eens bekeken. De mc7805CTG doet bijvoorbeeld 10uV/V0. De KA7805 (die nu oa in mijn CD speler zit) zegt 42 uV/V0. Bij de types met hogere spanningen wordt het verschil alleen maar groter. Ik heb er al een aan zitten denken om er een paar te bestellen, maar toen ben ik dus nog wat verder gaan kijken.
voodooless
Contacteer:

Zijn er misschien nog andere kleine truckjes om de standaard regelaars te verbeteren?

Is hiermee misschien nog wat leuks te maken: http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/4553.pdf ? Met name figuur 16 en 17 lijken me interessant.

Ook hier vond ik een uiterst simpel maar interessant schematje: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

En deze: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tl783.pdf ? PSRR is behoorlijk goed, zelfs tot een Mhz. 700mA is zat voor de meeste toepassingen.
voodooless
Contacteer:

Ach, ik neem gewoon de MC78xx en 79xx dingen... Voor 60 eurocent ga je niet moeilijk doen :)

Btw, waarom hebben de 79xx dingen flink wat meer ruis dan de 78xx versies?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
... maar als je meer stroom nodig hebt dan moet je een zwaardere transistor in gaan zetten die ook weer meer ruist, dan wordt 't een beetje en gebed zonder eind.
Waarom zou een dikkere tor meer gaan ruisen? De ruis wordt hoofdzakelijk bepaald door de ingangsversterker.

Overigens zijn die TL431's nu niet bepaald ruisarm. Wil je de minste ruis dan is discrete met een 12V zener de beste optie. Maar veel meer dan 50 mA is niet echt zinvol met een shunt regelaar.

Btw hoeveel volt wil je eigenlijk regelen Deepspace?
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Btw hoeveel volt wil je eigenlijk regelen Deepspace?
-12, +12, +8 en +5 ;)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,
Waarom zou een dikkere tor meer gaan ruisen? De ruis wordt hoofdzakelijk bepaald door de ingangsversterker.
Da's waar, maar Christiaan wil (zoals gewoonlijk) het onderste uit de kan en dan ruist een andere transistor dan bv. een BC550/560 aanzienlijk meer, ik ken zo 1-2-3 geen transistors met een Imax >1A en dezelfde ruisbijdrage als een BC550/560.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

hahah ;)

Nou, het onderste uit de kan hoeft niet hoor. Het moet wel betaalbaar en leuk blijven :) Voorlopig dus gewoon de MC's, die zeker niet het onderste uit de kan zijn, maar in ieder geval al een stuk beter dan standaard. En als je voor weinig geld op de eerste rang kan zitten: waarom niet :)

Dus de alternatieven blijven wat mij betreft toch nog steeds interessant.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Deepspace,

In zekere zin heb je daar ook gelijk in. Maar heb je dan last van ruis en zo ja is dan je voeding de oorzaak? Een ruisarmere voeding heeft alleen dan nut als dat ook de oorzaak van de ruis in je amp is.

@Sander

Bij een discrete shuntreg is de opzet: zener -> BC549 -> powertor. De ruis wordt dan bepaald door de zener en BC549. De powertor doet veel minder ter zake en voldoet daar een BD137 ozi prima tot 100 mA en eventueel een powermosfet voor meer stroom. Voordeel van shuntregs is dat je voor pos en neg dezelfde regulator kunt gebruiken en de negatieve voeding net zo ruisarm wordt.
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
In zekere zin heb je daar ook gelijk in. Maar heb je dan last van ruis en zo ja is dan je voeding de oorzaak? Een ruisarmere voeding heeft alleen dan nut als dat ook de oorzaak van de ruis in je amp is.
In dit geval had ik een ruisarme voeding nodig voor mijn nieuwe clock in mijn CD-speler. Ik neem nu gewoon het schema van Tentlabs over, dat zou ook gewoon prima moeten zijn. En aangezien ik toch bezig was is het altijd meegenomen om de SNR van de rest wat te drukken en de PSRR van de voeding wat op te schroeven. Niet dat het echt nodig is denk ik ;) Daarnaast ben ik ook een beetje aan het kijken voor eventueele toekomstige projectjes. En het is natuurlijk leuk om een beetje rond te kijken en wat te leren.
voodooless
Contacteer:

Aangezien ik voor mijn CD-speler mods een mooi PCB wil gaan maken komt dit thema toch weer bovendrijven...

PCB gaat bevatten:

- +5 V voeding voor tentclock
- +/- 12V voeding voor opamps
- +5V voor voeding DAC (analoog)
- tentclock
- output filter DAC + mute relais

De vraag is wat waar het beste toepasbaar is. Ik dacht zelf het volgende:

- Shunt regelaar voor de tent clock en DAC (kan zelfde zijn)
- lm317/337 voor +/- 12V opamps

Is dit een slime keuze?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Er staat ergens op TNT-audio een artikel van Werner Ogiers over stille voedingen, kijk daar eens naar.

Met een LM317-achtige regelaar is er nog een elegant trucje om de uitgangsrimpel en ruis te verlagen, door over de feedback weerstand een C of combinatie van C-tjes te zetten, die de rimpel aanbieden op de adjust pen, waardoor ze ahw. wordt "tegengewerkt", omdat die spanningen dan in tegenfase op de uitgang verschijnen.

Zorgvuldige keuze van die C (en ook R) waarden kan een heel stille voeding opleveren, dus lekker gaan knoeien met componentwaarden en de scoop.

Verder: bouw alles zo ver mogelijk apart op, leg grounds op de juiste punten aan elkaar (a en d gnd. onder de DAC bijvoorbeeld) en let op lussen.

Er zijn al meerdere draadjes hierover geweest, ik kan me herinneren dit soort advies al eens meer te hebben gegeven.
voodooless
Contacteer:

KT88 schreef:
Er staat ergens op TNT-audio een artikel van Werner Ogiers over stille voedingen, kijk daar eens naar.
Yep, dat heb ik al helemaal doorgelezen.
Met een LM317-achtige regelaar is er nog een elegant trucje om de uitgangsrimpel en ruis te verlagen, door over de feedback weerstand een C of combinatie van C-tjes te zetten, die de rinpel aanbieden op de adjust pen, waardoor ze ahw. wordt "tegengewerkt", omdat die spanningen dan in tegenfase op de uitgang verschijnen.
Cool 8)
Zorgvuldige keuze van die C (en ook R) waarden kan een heel stille voeding opleveren, dus lekker gaan knoeien met componentwaarden en de scoop.
Moet je eerst een scoop hebben :( Ben nog steeds op zoek naar een betaalbaar 2e hands exemplaar.
Verder: bouw alles zo ver mogelijk apart op, leg grounds op de juiste punten aan elkaar (a en d gnd. onder de DAC bijvoorbeeld) en let op lussen.
Uiteraard. Echter DAC zit gewoon op het main PCB, kan ik dus niks aan doen. Kan wel ff kijken naar de grounds natuurlijk, maar volgens mij zat dat er wel best goed uit.[/quote]
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”