Welke piek gedempt moet worden weet ik ook nog niet geheel zeker. Als ik m'n simulatie bekijk zie ik een piek op ongeveer 120 Hz gevolgt door een eindeloos diep dal rond de 170 Hz.Two internal Helmholtz resonators are in use directly behind the woofer as sound absorbers and, in conjunction with the extremely carefully positioned damping material, will ensure that the frequency response is kept beautifully smooth.
Dat dal komt door kortsluiting, de diepte is namelijk afhankelijk van de afstand tussen membraam en TL opening. De piek schijnt hier weinig invloed van te hebben. Deze daalt wel een aantal dB, maar de rest van de curve onder de 120 Hz daalt even ver. Is dit dan de piek die we moeten aan pakken? Lijkt mij van wel. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik de simulatie niet zo ver vertrouw dat ik blindelings op die 120 Hz piek af durf te gaan. De grove lijnen in de laagweergave wil ik wel geloven, maar relatief kleine dingen als dit soort pieken durf ik niet zo exact uit de simulatie te plukken.
Het ontwerp wat ik heb gemaakt leent zich uitstekend om te expirimenteren met een HH aan het begin van de lijn. De plaats waar de HH geplaatst zal worden is zeer goed te bereiken door het gat van de bovenste woofer en het gat van de tweeter zodat de lengte van de pijp aan te passen is. Op deze manier krijgt dit project een hogere prioriteit.