Scan Speak D2905/950000 vs D2905/970000

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Scan Speak D2905/950000 vs D2905/970000

Bericht door Porcino »

Nadat ik deze vraag ook op htforum.nl heb gesteld de vraag ook even hier gepost:

Afbeelding

Punt 1: ongeveer 1 dB afname tov de 970000. Ik interpeteer dit als een iets terughoudend midden tov de 970000. ivm log schaal effect iig meetbaar, maar hoorbaar??

Punt 2: ongeveer 3 dB toename tov de 970000. Dit lijkt me een seriuezer probleem en zou een aanpassing van het filter benodigen. Als de 950000 kan, wat zou er moeten gebeuren? (anders gezegt, is dit als losse aanpassing achter de tweeter te doen, omdat het filter reeds een monoliet vormt met de kast?)

Punt 3: Dit lijkt me een welkome aanvulling op het hoog, meer ruimteinfo, meer boventonen en nuances. Geen probleem lijkt me.

Klopt er wat van mijn analyse?

Hmmmz, krijg het plaatje er niet in, even webhost zoeken...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb zelf pas de 275d2 vervangen voor de 9500,ondanks dat hij nog meer moet inspelen een aantal duidelijke verbeteringen:meer detail,klinkt een stuk ruimtelijker geeft een wat warmere klank aan het geheel ik vind wel dat hij wat harder mag spelen,kan ook komen doordat hij 1,5 db minder rendement heeft en ik tussen mijn oude tweeter een weerstand van 1,5 ohm had geplaatst.in ieder geval geen scherpte meer te vinden en voor mij duidelijk een upgrade die absoluut de moeite waard is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik snap je analyse niet precies.
Volgende test van de 9300, 9500 en 9700 is interessant. In die volgorde ligt ook de kwaliteit van minst goed naar best, maar het verschil tussen de 9300 en 9500 is het grootst, terwijl het slechts een klein prijsverschil is. De 9700 is nog beter, maar ook significant duurder.

http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... d_9700.htm
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Afgaande op de grafiekjes zou ik toch zeggen dat de 9500 het beste is, het frequentieverloop van de 9700 heeft bij 13 kHz een bultje van een paar dB.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Richard,

Dat bultje hebben ze allemaal. Alleen is het bij de 9700 iets beter zichtbaar omdat daar het hoog verder doorloopt en de grafiek boven de 10 KHz ietsje minder kantelt. Heb deze tien jaar geleden al eens toegepast en vond het toen de mooist klinkende dometweeter. Wat ook nog helpt bij de 9700 is om de baffle met 3 mm dempend vilt te bekleden om de tweeter.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Dank allemaal voor de reacties.

Reden van de vraag is dat de 950000 en de 970000 nog maar 20 euro in prijs verschillen... Ik heb een bestaand systeem met de vifa HT275D/2 in het hoog. Het filter is prima gelukt en zeer degelijk verlijmd met de kast (stomme ik...:S) In het hoog blijf ik wat missen. De 950000 zou 1 op 1 uitwisselbaar zijn met de vifa, en is sowieso geen slechte keus. Echter de 970000 zou de flushmount 990000 zijn, en is een werkelijke droomtweeter (refmon + etc) en wil deze erg graag gebruiken... Om nu de gehele kast open te breken om het filter aan te passen gaat me net te ver...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb geen seconde spijt van om de 9500 als vervanger te gebruiken echt een hele mooie tweeter,gewoon doen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nou het is toch de 970000 geworden. Ietswat minder geschikt voor de Vector 5 echter "op de groei" geregeld.

Dit besloten nadat ik de A4 mon had gehoord. Filter heb ik toch nog uit de kast kunnen lepelen, dus nu eens kijken wat ik nog aan aanpassingen kan gebruiken....

Als interne bekabeling gelijk maar een reststuk QED silver anniversary ingebouwd, en de bedrading biwire geschikt gemaakt. Filter komt extern, leuk als ik wil experimenteren met actief filteren.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Porcino schreef:
Nou het is toch de 970000 geworden. Ietswat minder geschikt voor de Vector 5 echter "op de groei" geregeld.

Dit besloten nadat ik de A4 mon had gehoord. Filter heb ik toch nog uit de kast kunnen lepelen, dus nu eens kijken wat ik nog aan aanpassingen kan gebruiken....
.
Nog een A4 fan :)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nou zoals reeds her en der gemeld zijn het dus de 970000 geworden. Ze spelen nu een tijdje, maar wat ik me afvroeg, hoe lang (zeg maar uren) duurt het voordat ze een beetje richting hun max kunnen klinken?

Weleswaar is de resolutie een stuk verbeterd en ruimtelijkheid ook, maar had ergens wel iets meer verwacht...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Porcino schreef:
Ze spelen nu een tijdje, maar wat ik me afvroeg, hoe lang (zeg maar uren) duurt het voordat ze een beetje richting hun max kunnen klinken?
Mijn ervaring met de 97: aantal uren durf ik niet te zeggen, maar na paar avondjes spelen klonk het prima. Heerlijke tweeter.
fireman schreef:
Nog een A4 fan :)
Hoe zullen we Isis dan noemen?....A3?... :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Edo schreef:
Hoe zullen we Isis dan noemen?....A3?... :lol:
Nee, die noem je de A2, de refmon is de A3 :D
Plaats reactie