WIE DURFT ...

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SARK schreef:
Tjeemig, iedereen is opeens aan het "opbiechten" ... 't lijkt wel zondag :roll:
het is ook zondag :roll: :roll:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

JuuL schreef:
Wijze les: niet prutsen aan electronica als de stekker erin zit en er staat 230 over de aan/uit knoppen van ATX voedingen...
Ooit eens in mijn jonge jaren (oei da's lang geleden :? ) de binnenkant van een oude TV van dichtbij bekeken en aangeraakt ....
Flits.jpg
Ineens zag (of was) ik het licht :roll:

Ook met de stekker uit het stopcontact (WCD voor de electronici) is het oppassen geblazen :idea:
Laatst gewijzigd door SARK op za 30 jan 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

SARK schreef:
JuuL schreef:
Wijze les: niet prutsen aan electronica als de stekker erin zit en er staat 230 over de aan/uit knoppen van ATX voedingen...
Ooit eens in mijn jonge jaren (oei da's lang geleden :? ) de binnenkant van een oude TV van dichtbij bekeken en aangeraakt ....
OUCH!
Ook met de stekker uit het stopcontact (WCD voor de electronici) is het oppassen geblazen :idea:
Idd
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Okee, dan ik ook maar:

Behoorlijk lang geleden deed het klok gedeelte van een in mijn ogen toen al oude wekker radio het niet meer. Daar ik mijn oom wel eens de wasmachine en televisie had zien openmaken, dacht ik dat ook wel te kunnen. Dus op zondag morgen in mijn onderbroek en t-shirt midden in de woonkamer dat ding uit elkaar geschroefd. ... Even testen:

VLAM!!!
Voor een klein kind was het een hele grote vlam...

Snel de stekker eruit en gelukkig geen schade aan de vloerbedekking. Tering dat was schrikken geblazen. In de garage alsnog aan het spelen gekregen (maar de klok niet). Mijn moeder had die wekker radio trouwens van mijn vader gehad toen ze nog op kamers woonden en de eerste avond er bovenop een chocolade paashaas (ofzo) laten smelten...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, ik herinner me plotseling een veel ergere blunder. Alweer een hele tijd geleden, zo'n 15 jaar, was ik met filmnet decoders bezig (ATV was vroeger filmnet). En een kennis had ook zo'n ding in elkaar geknutseld, maar niet zo netjes en hij werkte niet...Kun jij er eens naar kijken Jeroen? Toen ik hem thuis bijna aan de praat had en probeerde af te regelen, raakte er iets los en er kwam 220 op de scart ingang van de TV te staan #-o .

Dat betekende een TV reparatie van een paar honderd gulden en twee nieuwe Technics bandtweeters :cry: :cry: :cry: . Die laatste waren toen ook nog eens zo'n 200 gulden per stuk. Ai ai ai wat was dat dure hulp. Ik heb er nu een snelle zekering voor staan en die hebben al een keer hun dienst bewezen (kinders die de TV tot vervormingstoe open zetten). Dat laatste gebeurde weer jaren later en ik was die zekeringen alweer vergeten. Een hele tijd niks met boxenbouw gedaan. Dus 2 nieuwe tweeters besteld bij Speakerland. Toen de tweeters binnen waren ging ik het zaakje vervangen en kwam ik die zekeringen weer tegen. Bandtweeters gelukkig nog heel! En Speakerland was bereid de tweeters terug te nemen, goeie service!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Toen ik hem thuis bijna aan de praat had en probeerde af te regelen, raakte er iets los en er kwam 220 op de scart ingang van de TV te staan #-o .
euhm Jeroen,

de assistentie om mee aan mijn project te werken hoeft niet meer hoor.
Maar toch alvast bedankt.
Het gaat je goed.
Veel geluk verder... en jouw buren ook trouwens.

Ben ik eigenlijk blij dat jij ver van mij vandaan zit. :lol:

Groeten, en nogmaals veeeel geluk met je verdere experimenten.


220V op antene en interne signaalverbindingen. Sjonge, er zijn wel aangenamere dingen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mij schiet 1 voorval te binnen, en dat heeft te maken met t reinigen van een fietsketting in een blikje met diesel op een gasfornuis :oops:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Henkjan schreef:
mij schiet 1 voorval te binnen, en dat heeft te maken met t reinigen van een fietsketting in een blikje met diesel op een gasfornuis :oops:
Heb je er foto's van? :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

njet, uiteidelijk viel t allemaal mee en kwam ik veilig naar buiten met t blik, maar t was toch wel schrikken.
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Er schoot me vandaag er nog eentje binnen.
Dit is 2 keer in 1 jaar tijd gebeurd.
Ik had een Ortofon MC-2000 element gekocht en met een mooie SME arm voor op mijn Thorens TD 320 loopwerk.Na een week of wat draaien kwam ik op het limuieze idee om de draaitafel eens af te stoffen en hierbij raakte ik met de veels te grote stofdoek mijn element en deze sprong alle kanten op,behalve de goede. Het gevolg was een kromme naald en was nog niet eens ingespeeld. Op zoek naar replacement,kwam ik een geweldige aanbieding tegen en kon er een lang gekoesterde droom bewaarheid gaan worden.In plaats van een replacement kocht ik een DENON DP-80 draaitafel met Fidelity Research arm en het KISEKI BLUE AGAAT element.Dit was echt wel een stap voorwaarts t.o.v. de Thorens draaitafel. Goed, ook hier weer een poosje meegespeeld en op gegeven ogenblik zit ik het hele verhaal te vertellen aan een goede hifivriend en doe het hem enpassant ook nog ff voor. en............ja hoor wederom gebeurt het me.STOM STOM STOM !!!
Wederom weer een kromme naald ,maar nu in de Kiseki.Deze Kiseki is uiteindelijk door J A voorzien van nieuwe naald.Gelukkig had deze goede hifivriend een goede WA-verzekering en hebben het op die manier kunnen regelen en heeft het mij geen tweede keer exstra geld gekost.
Overigens met de DENON-combi draai ik nog steeds en is nu ff in serviceonderhoud bij DE draaitafelspecialist van heel Nederland.
De Ortofon MC-2000 heb ik nog en met kromme naald en niet eens ingespeeld.De bedoeling is om deze te vervangen voor een MC-3000 of MC-5000 van Ortofon in de toekomst.
Heb ik hieruit geleerd?? Oh jazeker,ik doe nu nooit meer zo iets voor en met afstoffen kijk ik en controleer ik eerst alles voordat de stofdoek erover heen gaat en met de draaitafel haal ik nu eerst de stofkap eraf en maak ik de elementhouder los en leg deze veilig weg.De arm beveilig ik in de armsteun en ga dan pas heel voorzichtig afstoffen met een make-upkwast met heel kleine zachte haardjes.
Ja ja ik heb geleerd !!
joddi
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 18:55

Bericht door joddi »

Nou, ik als noobie heb was bezig in een veelste kleine kamer met troep om me heen (niet geordent) en had nog wat resthout en moest daar nog blokjes voor zagen, en doordat ik het niet geordent had pakte ik een plank die voor een van de zijkanten was(was op 2 cm na even groot) en begon te zagen halverwege kwam ik er achter dat ik tog echt de verkeerde had gepakt :lol:
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

bezig zijn met het spuiten en dan de verkeerde spuitbus pakken, zit ik midden in het spuitproces er per ongeluk WD40 op te spuiten :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lol @ SoCoM:P :lol:

Sja ik heb er ook wel wat achter de rug.
Sowieeso net als velen om per ongeluk uit te schieten met een schroeven draaier.

Maar afgelopen jaren vooral ook veel leuke dingen gehad met elektronica, toen ik ,samen met een huisgenoot, de slechte gewoonte had om diep in de nacht nog eens lekker te gaan hobbien. (remember KT88 :P )

Waarbij ik een keer met een stroboscoopje bezig was. Alles werkte goed en wel en wilde hem uiteindelijk op de 230 aansluiten.
Wat ik echter niet had opgemerkt, was dat er nog wat desoldeer draad op mijn bureau lag.
Resultaat was een mooie vonken regen, wegefikte printplaat, stop door en dat ik de volgende dag vroeg op moest (6 uur) om een andere huisgenoot te wekken, aangezien die een wekker gebruikt die op 230 werkte :P

Een vrij recente is toch nog een lm1875je waar ik iets te enthousiast met geleidende koelpasta ben bezig geweest :P

nouja plaatje zegt meer (dat was een heeel toevallige shot trouwens :P )

Afbeelding
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik heb er ook 1. Niet met speakers te maken, maar met meten.

Ooit wou ik rommel cq DC meten van het lichtnet. Eerst met een multimeter geprobeerd, maar die gaf een waarde aan die onmogelijk kon kloppen. Waarschijnlijk een ADC fout, want probeer maar eens op een groot signaal van 230 Veff een kleine DC waarde te meten.

Ik had bedacht eea met een scoop te doen. Dus ik alles aansluiten, gewoon banaanstekkers in het stopcontact. Who cares? Tja, even vergeten dat de massa van de scoop niet zweefde...Daar zat ik dan in het donker.

Oh, er schiet me er nog eentje te binnen.

Laatst was ik bezig met een interlinktest. Ik had bedacht dat ik het uitgangssignaal van een eindversterker ging meten met luidspreker als belasting. Alles aangesloten op mijn net tweedehands-nieuwe cd-recorder (een Marantz 6050). De eigenaar van de eindversterker had een leuk moppie opgezet en om het effect van het leuke moppie te benadrukken, ging het volume wat harder. Je raadt het al: de Marantz ging op zwart. De ingangen opgeblazen...Stom van me!

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Met mijn mivoc zuiltjes heb ik ook nog wat beleefd.

Vriendin komt op bezoek. Wij gaan naar mijn kamer en drinken gezellig kopje thee. Ze zet de thee op een plank boven mijn bed neer waar toevallig ook mn tweeters lagen. Flats hete thee zo over 1 van de tweeters. Alleen had den we het niet door en de volgende dag zag ik de opgedroogde rotzooi.

Ik Lautsprechershop.de opgebeld en het hele voorval voorgelegt. Heel coulant waren ze bereid om een nieuwe toe te sturen als ik de oude trg stuurde. Ik 3 weken later de tweeter binnen gekregen. De oude in de doos trg gedaan en opsturen. S'aafs de tweeter er in willen zetten. Schiet ik uit met de kruiskop. Dwars door de Soft-dome. SHIT :oops: :oops: Toen maar weer een nieuwe besteld en die heel voorzichtig er in gezet :wink:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Gisteren nog...

Tussendoor eventjes de gaten in de baffle gaan zagen met zo'n 'gatzaag' voor op de boormachine. Cirkeltje afgetekend, middelpunt aangeduid, en hop de zaag er in...

...centreerboor van de gatzaag verschoven natuurlijk, ipv dan eerst het center voor te boren ging ik ff wat tijd staan winnen.

Het voordeel van iets vlug te willen doen, is dat je meer tijd over hebt om opnieuw te beginnen.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Met het monteren/afwerken van speakerkasten; keurig gespoten, alleen de plaat zo strak gezaagd dat de speakers er met de verflagen niet meer in konden verzinken. Dus met een mesje aan het krabben. Na een half uur mijn geduld verloren en wat bruter aan het krassen, uitgeschoten en een dikke kras over de voorkant van een perfect gespoten speakerkast
:( :cry:

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Laatst nog:
Ik wou toch wel eens weten hoe het kan dat de sub van m'n Pa en MA toch nog wel redelijk klinkt (JVC :? ) (best grote kast overigens). Dus ik de versterker eraf geschroefd, (natuurlijk verkeerde schroeven uitgedraaid) en toen ik hem eraf had, bleek dat het een gesloten kist was, ook van achter, dus ik kon inwendig nog niks zien :cry: Alles er weer op.. maar hoe zat dat ook alweer :roll:
Haha.. tog nog goed gekomen voordat m'n pa thuis was :lol:
jw
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vaak zijn die subjes flink geboost op de lage frequenties om toch nog een beetje diep geluid uit die kleine kastjes te krijgen. Hierdoor klinken ze op lage volumes best aardig. Ga je meer van ze vragen dan krijgen ze het vaak benauwd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zit ik ff de basjes voor m'n nieuwe kastjes op het daarvoor bedoelde plankje af te tekenen.
Komt een paneel voorlangs van 20 cm met doek. Dus de tussen ruimte 2 mm groter houden. 22 cm dus....:?: ..... :oops:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

sietse schreef:
Zit ik ff de basjes voor m'n nieuwe kastjes op het daarvoor bedoelde plankje af te tekenen.
Komt een paneel voorlangs van 20 cm met doek. Dus de tussen ruimte 2 mm groter houden. 22 cm dus....:?: ..... :oops:
Bedoel je 20,2? :lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bart_M schreef:
sietse schreef:
Zit ik ff de basjes voor m'n nieuwe kastjes op het daarvoor bedoelde plankje af te tekenen.
Komt een paneel voorlangs van 20 cm met doek. Dus de tussen ruimte 2 mm groter houden. 22 cm dus....:?: ..... :oops:
Bedoel je 20,2? :lol:
:oops: :oops:
Ja, gelukkig heeft het geen fatale gevolgen voor het paneel.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ik had laatst een kastje gemaakt voor tussen een keukenkastje en de muur, waar dan glazen in konden staan. Alles goed opgemeten, alles netjes afgetekend, met de dcoupeerzaag zo goed en kwaad als het ging afgezaagd, bijgeveild waar nodig en gesortteerd op lengte (dan lijkt het tenminste nog alsof het precies pas is).
Hele bende in elkaar gezet, wil het kastje ophangen, onderkant schuift er echt superlekker in, past PRECIES. En toen...de bovenkant...net niet. Ik nog een keer proberen, maar dan met de bovenkant eerst, past ook PRECIES. Tja...kromme muur :-P Hele ding uit elkaar geschroefd, alle plankjes 2mm af geprobeert te decouperen en nu past het makkelijk :roll:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

was deze namiddag aan mijn eerste monoblock begonnen en het tweede chassis stond mooi recht op de grond(verleden week gespoten en opgeblonken natuurlijk)opeens een stootje en chassieke valt natuurlijk op de draadstang van een trafobescherming-een kras van 15 cm
dus volgende zondag schuren en opnieuwspuiten en zo blijven we aan de gang
groetjes audioot
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik ben met speakers die toe zijn aan hun laatste laklaag verschrikkelijk voorzichtig. Het liefst laat ik ze staan vanaf schuurbeurt tot een week na de laatste laklaag. Dat gaat altijd goed.

Drivers die verzonken zijn in het front zijn mooi. Moet je wel met afwerken en het maken van de gaten niet exact de driver maat aanhouden, want dan kun je nadien met een mesje de verf wegkrabben. Ook dat gaat vaak goed, soms schiet je uit en krijg je een 5cm lange kras tot op de grondverf over de voorkant (en dat valt op als je witte grondverf hebt met donkerrode lak).


Groeten Mark
Plaats reactie