het is ook zondagSARK schreef:Tjeemig, iedereen is opeens aan het "opbiechten" ... 't lijkt wel zondag
WIE DURFT ...
Moderator: Beheerdersteam
Ooit eens in mijn jonge jaren (oei da's lang geledenJuuL schreef:Wijze les: niet prutsen aan electronica als de stekker erin zit en er staat 230 over de aan/uit knoppen van ATX voedingen...
Ineens zag (of was) ik het licht
Ook met de stekker uit het stopcontact (WCD voor de electronici) is het oppassen geblazen
Laatst gewijzigd door SARK op za 30 jan 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
OUCH!SARK schreef:Ooit eens in mijn jonge jaren (oei da's lang geledenJuuL schreef:Wijze les: niet prutsen aan electronica als de stekker erin zit en er staat 230 over de aan/uit knoppen van ATX voedingen...) de binnenkant van een oude TV van dichtbij bekeken en aangeraakt ....
IddOok met de stekker uit het stopcontact (WCD voor de electronici) is het oppassen geblazen
- Caratje
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
- Locatie: Eindhoven de gekste
- Contacteer:
Okee, dan ik ook maar:
Behoorlijk lang geleden deed het klok gedeelte van een in mijn ogen toen al oude wekker radio het niet meer. Daar ik mijn oom wel eens de wasmachine en televisie had zien openmaken, dacht ik dat ook wel te kunnen. Dus op zondag morgen in mijn onderbroek en t-shirt midden in de woonkamer dat ding uit elkaar geschroefd. ... Even testen:
VLAM!!!
Voor een klein kind was het een hele grote vlam...
Snel de stekker eruit en gelukkig geen schade aan de vloerbedekking. Tering dat was schrikken geblazen. In de garage alsnog aan het spelen gekregen (maar de klok niet). Mijn moeder had die wekker radio trouwens van mijn vader gehad toen ze nog op kamers woonden en de eerste avond er bovenop een chocolade paashaas (ofzo) laten smelten...
Behoorlijk lang geleden deed het klok gedeelte van een in mijn ogen toen al oude wekker radio het niet meer. Daar ik mijn oom wel eens de wasmachine en televisie had zien openmaken, dacht ik dat ook wel te kunnen. Dus op zondag morgen in mijn onderbroek en t-shirt midden in de woonkamer dat ding uit elkaar geschroefd. ... Even testen:
VLAM!!!
Voor een klein kind was het een hele grote vlam...
Snel de stekker eruit en gelukkig geen schade aan de vloerbedekking. Tering dat was schrikken geblazen. In de garage alsnog aan het spelen gekregen (maar de klok niet). Mijn moeder had die wekker radio trouwens van mijn vader gehad toen ze nog op kamers woonden en de eerste avond er bovenop een chocolade paashaas (ofzo) laten smelten...
O, ik herinner me plotseling een veel ergere blunder. Alweer een hele tijd geleden, zo'n 15 jaar, was ik met filmnet decoders bezig (ATV was vroeger filmnet). En een kennis had ook zo'n ding in elkaar geknutseld, maar niet zo netjes en hij werkte niet...Kun jij er eens naar kijken Jeroen? Toen ik hem thuis bijna aan de praat had en probeerde af te regelen, raakte er iets los en er kwam 220 op de scart ingang van de TV te staan
.
Dat betekende een TV reparatie van een paar honderd gulden en twee nieuwe Technics bandtweeters
. Die laatste waren toen ook nog eens zo'n 200 gulden per stuk. Ai ai ai wat was dat dure hulp. Ik heb er nu een snelle zekering voor staan en die hebben al een keer hun dienst bewezen (kinders die de TV tot vervormingstoe open zetten). Dat laatste gebeurde weer jaren later en ik was die zekeringen alweer vergeten. Een hele tijd niks met boxenbouw gedaan. Dus 2 nieuwe tweeters besteld bij Speakerland. Toen de tweeters binnen waren ging ik het zaakje vervangen en kwam ik die zekeringen weer tegen. Bandtweeters gelukkig nog heel! En Speakerland was bereid de tweeters terug te nemen, goeie service!
Dat betekende een TV reparatie van een paar honderd gulden en twee nieuwe Technics bandtweeters
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
euhm Jeroen,jeroen_d schreef:Toen ik hem thuis bijna aan de praat had en probeerde af te regelen, raakte er iets los en er kwam 220 op de scart ingang van de TV te staan.
de assistentie om mee aan mijn project te werken hoeft niet meer hoor.
Maar toch alvast bedankt.
Het gaat je goed.
Veel geluk verder... en jouw buren ook trouwens.
Ben ik eigenlijk blij dat jij ver van mij vandaan zit.
Groeten, en nogmaals veeeel geluk met je verdere experimenten.
220V op antene en interne signaalverbindingen. Sjonge, er zijn wel aangenamere dingen!
-
audiofreak
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
- Contacteer:
Er schoot me vandaag er nog eentje binnen.
Dit is 2 keer in 1 jaar tijd gebeurd.
Ik had een Ortofon MC-2000 element gekocht en met een mooie SME arm voor op mijn Thorens TD 320 loopwerk.Na een week of wat draaien kwam ik op het limuieze idee om de draaitafel eens af te stoffen en hierbij raakte ik met de veels te grote stofdoek mijn element en deze sprong alle kanten op,behalve de goede. Het gevolg was een kromme naald en was nog niet eens ingespeeld. Op zoek naar replacement,kwam ik een geweldige aanbieding tegen en kon er een lang gekoesterde droom bewaarheid gaan worden.In plaats van een replacement kocht ik een DENON DP-80 draaitafel met Fidelity Research arm en het KISEKI BLUE AGAAT element.Dit was echt wel een stap voorwaarts t.o.v. de Thorens draaitafel. Goed, ook hier weer een poosje meegespeeld en op gegeven ogenblik zit ik het hele verhaal te vertellen aan een goede hifivriend en doe het hem enpassant ook nog ff voor. en............ja hoor wederom gebeurt het me.STOM STOM STOM !!!
Wederom weer een kromme naald ,maar nu in de Kiseki.Deze Kiseki is uiteindelijk door J A voorzien van nieuwe naald.Gelukkig had deze goede hifivriend een goede WA-verzekering en hebben het op die manier kunnen regelen en heeft het mij geen tweede keer exstra geld gekost.
Overigens met de DENON-combi draai ik nog steeds en is nu ff in serviceonderhoud bij DE draaitafelspecialist van heel Nederland.
De Ortofon MC-2000 heb ik nog en met kromme naald en niet eens ingespeeld.De bedoeling is om deze te vervangen voor een MC-3000 of MC-5000 van Ortofon in de toekomst.
Heb ik hieruit geleerd?? Oh jazeker,ik doe nu nooit meer zo iets voor en met afstoffen kijk ik en controleer ik eerst alles voordat de stofdoek erover heen gaat en met de draaitafel haal ik nu eerst de stofkap eraf en maak ik de elementhouder los en leg deze veilig weg.De arm beveilig ik in de armsteun en ga dan pas heel voorzichtig afstoffen met een make-upkwast met heel kleine zachte haardjes.
Ja ja ik heb geleerd !!
Dit is 2 keer in 1 jaar tijd gebeurd.
Ik had een Ortofon MC-2000 element gekocht en met een mooie SME arm voor op mijn Thorens TD 320 loopwerk.Na een week of wat draaien kwam ik op het limuieze idee om de draaitafel eens af te stoffen en hierbij raakte ik met de veels te grote stofdoek mijn element en deze sprong alle kanten op,behalve de goede. Het gevolg was een kromme naald en was nog niet eens ingespeeld. Op zoek naar replacement,kwam ik een geweldige aanbieding tegen en kon er een lang gekoesterde droom bewaarheid gaan worden.In plaats van een replacement kocht ik een DENON DP-80 draaitafel met Fidelity Research arm en het KISEKI BLUE AGAAT element.Dit was echt wel een stap voorwaarts t.o.v. de Thorens draaitafel. Goed, ook hier weer een poosje meegespeeld en op gegeven ogenblik zit ik het hele verhaal te vertellen aan een goede hifivriend en doe het hem enpassant ook nog ff voor. en............ja hoor wederom gebeurt het me.STOM STOM STOM !!!
Wederom weer een kromme naald ,maar nu in de Kiseki.Deze Kiseki is uiteindelijk door J A voorzien van nieuwe naald.Gelukkig had deze goede hifivriend een goede WA-verzekering en hebben het op die manier kunnen regelen en heeft het mij geen tweede keer exstra geld gekost.
Overigens met de DENON-combi draai ik nog steeds en is nu ff in serviceonderhoud bij DE draaitafelspecialist van heel Nederland.
De Ortofon MC-2000 heb ik nog en met kromme naald en niet eens ingespeeld.De bedoeling is om deze te vervangen voor een MC-3000 of MC-5000 van Ortofon in de toekomst.
Heb ik hieruit geleerd?? Oh jazeker,ik doe nu nooit meer zo iets voor en met afstoffen kijk ik en controleer ik eerst alles voordat de stofdoek erover heen gaat en met de draaitafel haal ik nu eerst de stofkap eraf en maak ik de elementhouder los en leg deze veilig weg.De arm beveilig ik in de armsteun en ga dan pas heel voorzichtig afstoffen met een make-upkwast met heel kleine zachte haardjes.
Ja ja ik heb geleerd !!
Nou, ik als noobie heb was bezig in een veelste kleine kamer met troep om me heen (niet geordent) en had nog wat resthout en moest daar nog blokjes voor zagen, en doordat ik het niet geordent had pakte ik een plank die voor een van de zijkanten was(was op 2 cm na even groot) en begon te zagen halverwege kwam ik er achter dat ik tog echt de verkeerde had gepakt 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
lol @ SoCoM:P
Sja ik heb er ook wel wat achter de rug.
Sowieeso net als velen om per ongeluk uit te schieten met een schroeven draaier.
Maar afgelopen jaren vooral ook veel leuke dingen gehad met elektronica, toen ik ,samen met een huisgenoot, de slechte gewoonte had om diep in de nacht nog eens lekker te gaan hobbien. (remember KT88
)
Waarbij ik een keer met een stroboscoopje bezig was. Alles werkte goed en wel en wilde hem uiteindelijk op de 230 aansluiten.
Wat ik echter niet had opgemerkt, was dat er nog wat desoldeer draad op mijn bureau lag.
Resultaat was een mooie vonken regen, wegefikte printplaat, stop door en dat ik de volgende dag vroeg op moest (6 uur) om een andere huisgenoot te wekken, aangezien die een wekker gebruikt die op 230 werkte
Een vrij recente is toch nog een lm1875je waar ik iets te enthousiast met geleidende koelpasta ben bezig geweest
nouja plaatje zegt meer (dat was een heeel toevallige shot trouwens
)

Sja ik heb er ook wel wat achter de rug.
Sowieeso net als velen om per ongeluk uit te schieten met een schroeven draaier.
Maar afgelopen jaren vooral ook veel leuke dingen gehad met elektronica, toen ik ,samen met een huisgenoot, de slechte gewoonte had om diep in de nacht nog eens lekker te gaan hobbien. (remember KT88
Waarbij ik een keer met een stroboscoopje bezig was. Alles werkte goed en wel en wilde hem uiteindelijk op de 230 aansluiten.
Wat ik echter niet had opgemerkt, was dat er nog wat desoldeer draad op mijn bureau lag.
Resultaat was een mooie vonken regen, wegefikte printplaat, stop door en dat ik de volgende dag vroeg op moest (6 uur) om een andere huisgenoot te wekken, aangezien die een wekker gebruikt die op 230 werkte
Een vrij recente is toch nog een lm1875je waar ik iets te enthousiast met geleidende koelpasta ben bezig geweest
nouja plaatje zegt meer (dat was een heeel toevallige shot trouwens

- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik heb er ook 1. Niet met speakers te maken, maar met meten.
Ooit wou ik rommel cq DC meten van het lichtnet. Eerst met een multimeter geprobeerd, maar die gaf een waarde aan die onmogelijk kon kloppen. Waarschijnlijk een ADC fout, want probeer maar eens op een groot signaal van 230 Veff een kleine DC waarde te meten.
Ik had bedacht eea met een scoop te doen. Dus ik alles aansluiten, gewoon banaanstekkers in het stopcontact. Who cares? Tja, even vergeten dat de massa van de scoop niet zweefde...Daar zat ik dan in het donker.
Oh, er schiet me er nog eentje te binnen.
Laatst was ik bezig met een interlinktest. Ik had bedacht dat ik het uitgangssignaal van een eindversterker ging meten met luidspreker als belasting. Alles aangesloten op mijn net tweedehands-nieuwe cd-recorder (een Marantz 6050). De eigenaar van de eindversterker had een leuk moppie opgezet en om het effect van het leuke moppie te benadrukken, ging het volume wat harder. Je raadt het al: de Marantz ging op zwart. De ingangen opgeblazen...Stom van me!
Groet,
Jacco
Ooit wou ik rommel cq DC meten van het lichtnet. Eerst met een multimeter geprobeerd, maar die gaf een waarde aan die onmogelijk kon kloppen. Waarschijnlijk een ADC fout, want probeer maar eens op een groot signaal van 230 Veff een kleine DC waarde te meten.
Ik had bedacht eea met een scoop te doen. Dus ik alles aansluiten, gewoon banaanstekkers in het stopcontact. Who cares? Tja, even vergeten dat de massa van de scoop niet zweefde...Daar zat ik dan in het donker.
Oh, er schiet me er nog eentje te binnen.
Laatst was ik bezig met een interlinktest. Ik had bedacht dat ik het uitgangssignaal van een eindversterker ging meten met luidspreker als belasting. Alles aangesloten op mijn net tweedehands-nieuwe cd-recorder (een Marantz 6050). De eigenaar van de eindversterker had een leuk moppie opgezet en om het effect van het leuke moppie te benadrukken, ging het volume wat harder. Je raadt het al: de Marantz ging op zwart. De ingangen opgeblazen...Stom van me!
Groet,
Jacco
Met mijn mivoc zuiltjes heb ik ook nog wat beleefd.
Vriendin komt op bezoek. Wij gaan naar mijn kamer en drinken gezellig kopje thee. Ze zet de thee op een plank boven mijn bed neer waar toevallig ook mn tweeters lagen. Flats hete thee zo over 1 van de tweeters. Alleen had den we het niet door en de volgende dag zag ik de opgedroogde rotzooi.
Ik Lautsprechershop.de opgebeld en het hele voorval voorgelegt. Heel coulant waren ze bereid om een nieuwe toe te sturen als ik de oude trg stuurde. Ik 3 weken later de tweeter binnen gekregen. De oude in de doos trg gedaan en opsturen. S'aafs de tweeter er in willen zetten. Schiet ik uit met de kruiskop. Dwars door de Soft-dome. SHIT
Toen maar weer een nieuwe besteld en die heel voorzichtig er in gezet 
Vriendin komt op bezoek. Wij gaan naar mijn kamer en drinken gezellig kopje thee. Ze zet de thee op een plank boven mijn bed neer waar toevallig ook mn tweeters lagen. Flats hete thee zo over 1 van de tweeters. Alleen had den we het niet door en de volgende dag zag ik de opgedroogde rotzooi.
Ik Lautsprechershop.de opgebeld en het hele voorval voorgelegt. Heel coulant waren ze bereid om een nieuwe toe te sturen als ik de oude trg stuurde. Ik 3 weken later de tweeter binnen gekregen. De oude in de doos trg gedaan en opsturen. S'aafs de tweeter er in willen zetten. Schiet ik uit met de kruiskop. Dwars door de Soft-dome. SHIT
Gisteren nog...
Tussendoor eventjes de gaten in de baffle gaan zagen met zo'n 'gatzaag' voor op de boormachine. Cirkeltje afgetekend, middelpunt aangeduid, en hop de zaag er in...
...centreerboor van de gatzaag verschoven natuurlijk, ipv dan eerst het center voor te boren ging ik ff wat tijd staan winnen.
Het voordeel van iets vlug te willen doen, is dat je meer tijd over hebt om opnieuw te beginnen.
Tussendoor eventjes de gaten in de baffle gaan zagen met zo'n 'gatzaag' voor op de boormachine. Cirkeltje afgetekend, middelpunt aangeduid, en hop de zaag er in...
...centreerboor van de gatzaag verschoven natuurlijk, ipv dan eerst het center voor te boren ging ik ff wat tijd staan winnen.
Het voordeel van iets vlug te willen doen, is dat je meer tijd over hebt om opnieuw te beginnen.
Met het monteren/afwerken van speakerkasten; keurig gespoten, alleen de plaat zo strak gezaagd dat de speakers er met de verflagen niet meer in konden verzinken. Dus met een mesje aan het krabben. Na een half uur mijn geduld verloren en wat bruter aan het krassen, uitgeschoten en een dikke kras over de voorkant van een perfect gespoten speakerkast
Groeten Mark
Groeten Mark
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Laatst nog:
Ik wou toch wel eens weten hoe het kan dat de sub van m'n Pa en MA toch nog wel redelijk klinkt (JVC
) (best grote kast overigens). Dus ik de versterker eraf geschroefd, (natuurlijk verkeerde schroeven uitgedraaid) en toen ik hem eraf had, bleek dat het een gesloten kist was, ook van achter, dus ik kon inwendig nog niks zien
Alles er weer op.. maar hoe zat dat ook alweer
Haha.. tog nog goed gekomen voordat m'n pa thuis was
jw
Ik wou toch wel eens weten hoe het kan dat de sub van m'n Pa en MA toch nog wel redelijk klinkt (JVC
Haha.. tog nog goed gekomen voordat m'n pa thuis was
jw
Bart_M schreef:Bedoel je 20,2?sietse schreef:Zit ik ff de basjes voor m'n nieuwe kastjes op het daarvoor bedoelde plankje af te tekenen.
Komt een paneel voorlangs van 20 cm met doek. Dus de tussen ruimte 2 mm groter houden. 22 cm dus.........
Ja, gelukkig heeft het geen fatale gevolgen voor het paneel.
Ik had laatst een kastje gemaakt voor tussen een keukenkastje en de muur, waar dan glazen in konden staan. Alles goed opgemeten, alles netjes afgetekend, met de dcoupeerzaag zo goed en kwaad als het ging afgezaagd, bijgeveild waar nodig en gesortteerd op lengte (dan lijkt het tenminste nog alsof het precies pas is).
Hele bende in elkaar gezet, wil het kastje ophangen, onderkant schuift er echt superlekker in, past PRECIES. En toen...de bovenkant...net niet. Ik nog een keer proberen, maar dan met de bovenkant eerst, past ook PRECIES. Tja...kromme muur
Hele ding uit elkaar geschroefd, alle plankjes 2mm af geprobeert te decouperen en nu past het makkelijk 
Hele bende in elkaar gezet, wil het kastje ophangen, onderkant schuift er echt superlekker in, past PRECIES. En toen...de bovenkant...net niet. Ik nog een keer proberen, maar dan met de bovenkant eerst, past ook PRECIES. Tja...kromme muur
was deze namiddag aan mijn eerste monoblock begonnen en het tweede chassis stond mooi recht op de grond(verleden week gespoten en opgeblonken natuurlijk)opeens een stootje en chassieke valt natuurlijk op de draadstang van een trafobescherming-een kras van 15 cm
dus volgende zondag schuren en opnieuwspuiten en zo blijven we aan de gang
groetjes audioot
dus volgende zondag schuren en opnieuwspuiten en zo blijven we aan de gang
groetjes audioot
Ik ben met speakers die toe zijn aan hun laatste laklaag verschrikkelijk voorzichtig. Het liefst laat ik ze staan vanaf schuurbeurt tot een week na de laatste laklaag. Dat gaat altijd goed.
Drivers die verzonken zijn in het front zijn mooi. Moet je wel met afwerken en het maken van de gaten niet exact de driver maat aanhouden, want dan kun je nadien met een mesje de verf wegkrabben. Ook dat gaat vaak goed, soms schiet je uit en krijg je een 5cm lange kras tot op de grondverf over de voorkant (en dat valt op als je witte grondverf hebt met donkerrode lak).
Groeten Mark
Drivers die verzonken zijn in het front zijn mooi. Moet je wel met afwerken en het maken van de gaten niet exact de driver maat aanhouden, want dan kun je nadien met een mesje de verf wegkrabben. Ook dat gaat vaak goed, soms schiet je uit en krijg je een 5cm lange kras tot op de grondverf over de voorkant (en dat valt op als je witte grondverf hebt met donkerrode lak).
Groeten Mark

