Transmissie Line

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Rademakers

Transmissie Line

Bericht door Rademakers »

Ik ben al weer een tijdje mijn PA aan het upgraden naar een PA-installatie met Hifi-kwaliteit. Na wat hornloaded en (zelfbouw) basreflexkasten te hebben geprobeerd, ben ik aan een TL begonnen met de 18sound 18LW1400, een PA-subwoofer:

http://www.eighteensound.com/pdf/18LW1400.pdf

Anders dan bij Hifi, moet er bij PA erg op het gewicht gelet worden. Qua grootte is de kast goed met zijn tweeën handelbaar. De kast is 116 cm x 47,5 cm x 94,5 cm. Het prototype is gemaakt van 15 mm mdf voor zowel de kast als de bracing, de baffle is 36 mm mdf. De TL weegt inclusief speaker 73 kg (excl. 60 kg).

Michiel (van dit forum) heeft de 18LW1400 gesimuleerd in AJ-horn. Nogmaals bedankt! Aan de hand van die data is de TL door mij gebouwd met als aanpassing meer volume..

De bouw (klik volgende):

http://groups.msn.com/luidsprekers/rade ... hotoID=206

De simulatie (muziek is gelukkig geen 3 dB sinus J):

http://groups.msn.com/luidsprekers/rade ... hotoID=222

De meting (overgedempt):

http://groups.msn.com/luidsprekers/rade ... snw?Page=6

Aan het einde van de submeeting kwam nog een korte luistertest. 1000 Wrms was geen probleem. Erg veel positieve reacties gehad over de klank, die zeer warm is. Mede door de crossing op 80 Hz totaal geen “boomerig geluid”.
Qua SPL is de TL met 1 per kant (of beter één mono bas stack) geschikt voor feesten tot ca. 120 man, in een ruimte van ca. 11 bij 11 mtr. Ik maak hierbij gebruik van twee 12”/1” topkasten per kant.
De meeste min of meer elektronische muziek krijgt er een oktaafje bij. Ook bij sommigge stijlen met voornamelijk kickbass waarvan het lijkt of er geen subbas inzit.

Ik begin binnenkort met een tweede prototype dat lichter is, maar niet in stevigheid inboekt. Ik ben momenteel bezig met de ontwikkeling van meerdere lichtgewicht behuizingen, voor de TL, maar ook voor diverse basreflexen, waarbij stevigheid vooraan blijft staan.

Mvg Johan

edit: werkt niet (bij simulatie en meting)?
michiel

Bericht door michiel »

Leuk dat je ook op dit forum actief bent!! Ik ben zeer beniewd naar dat licht gewicht materiaal van je. Ik vind zelf dat een sub een flinke massa moet hebben om echt goed te klinken. Uiteraard is dat bij PA geen optie. Daarom zou ik graag willen weten wat de MDF proto doet vergleken met de lichte versie.

Trouwens, dat materiaal is uiterst geschikt voor een project waar ik aan werk (ligt nu helaas een tijdje stil), een RES 9 kloon. :lol: Als ik weer aan de slag ga met dat project zal ik nog wel contact met je opzoeken over dat materiaal. Het gewicht van de kast was voor mij een groot struikel blok, F1 heeft immers niet voor nix een zelfde soort materiaal toe gepast in hun RES 9.
teacher

Bericht door teacher »

Dat ziet er goed en robuust uit.

Verder vind ik het "bijzonder" dat je een TL gebruikt in PA; maar aan de simulatie te zien zit het met het rendement wel snor.
Rademakers

Leuk dat je ook op dit forum actief bent!!
Een forum geheel gewijd aan zelfbouw, dat mag ik toch niet missen :wink:!
Ik ben zeer beniewd naar dat licht gewicht materiaal van je.
Ik ook. Via de persoon die de informatie geeft, gaat alles echter erg langzaam. Hij schijnt erg weinig tijd te hebben en daarom duurt het soms wel een maand voordat een e-mailtje beantwoord is. Dat kan dus nog wel even duren.
Ondertussen werk ik zelf aan meerdere andere lichtgewichtprojecten en materialen. Helaas zijn alle lichtgewicht materialen duurder dan berken multiplex.
Verder vind ik het "bijzonder" dat je een TL gebruikt in PA
Je zult er inderdaad maar weinig terugvinden in een PA in Nederland, zouden ze er uberhaupt zijn :roll:. Jammer, want er komt een dijk van een geluid af 8). Maar met 1 per kant slechts tot ca 120 man.
Voor de twee feestjes per jaar is de SPL/gewicht/handelbaarheid verhouding goed te doen. Mochten ze eenmaal van composietmateriaal zijn, dan zijn het serieuzere concurrenten voor basreflexkasten.

De rest van het jaar is het aanvulling op mijn Hifi installatie. En binnenkort gaan we de Lord Of The Ring trilogie kijken, met subwoofer en beamer, als het alle partijen uitkomt :D.

Mvg Johan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Rademakers schreef:
De rest van het jaar is het aanvulling op mijn Hifi installatie. En binnenkort gaan we de Lord Of The Ring trilogie kijken, met subwoofer en beamer, als het alle partijen uitkomt :D.
zoals de buren :roll:
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 01 dec 2004, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Rademakers

De buren zitten pas vanaf 25 mtr afstand, dus die zijn geen partij. Bovendien is de ruimte enigzins geisoleerd.

Mochten jullie ooit zin hebben in een Hifi-submeeting, dan heb ik wel de ruimte :idea:.

Mvg Johan
michiel

Bericht door michiel »

Rademakers schreef:
De buren zitten pas vanaf 25 mtr afstand, dus die zijn geen partij. Bovendien is de ruimte enigzins geisoleerd.

Mochten jullie ooit zin hebben in een Hifi-submeeting, dan heb ik wel de ruimte :idea:.

Mvg Johan

Rotterdam is niet ver van Hellevoetsluis af. :D En ik heb ook wel wat leuk hifi spul staan. :wink:

Als er meer liefhebbers zijn lijkt het me heel leuk om eens een kleine meeting op te zetten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me ook wel wat, lekker in de buurt.
Rademakers

Inmiddels al weer een tijdje verder en bezig met de tweede TL,

Huiskamer-setup zonder Coca Cola

Huiskamer-setup met Coca Cola

...en met verlichting.

Mvg Johan
Gesloten