Dipoolbas voor mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik zie wel. De systemen die door Kreskovsky en Linkwitz zijn gebouwd zouden hier dan ook last van moeten hebben. Veel meer nog dan ik eigenlijk zal krijgen want ik heb het veel steviger gebouwd en zet er een 16 kg zware monitor op. Ik hoop dat dat afdoende goed werkt.
Als het niet goed gaat dan zet ik de monitors op de oude standaards en zal die dan ook meteen wat steviger gaan uitvoeren.
Als het niet goed gaat dan zet ik de monitors op de oude standaards en zal die dan ook meteen wat steviger gaan uitvoeren.
De volgende stap is het bekleden van de zijkanten en de voorkant van de baffle met 6 mm MDF, daarna kunnen de luidsprekers erin en is hij voorlopig klaar. Voor DDIY_2006 zal ik hem nog wel gronden, plamuren, schuren en voorlakken. Zie het er wat appetijtelijker uit... Aflakken zal ik in het najaar pas doen denk ik.
Voor de rest heb je geen werk aan zo'n baffle, dat gaat in de actieve aansturing zitten. Ik hoop nog voor het weekend te kunnen beginnen, het kriebelt
.
Hieronder een plaatje van de bevestiging van het eerste stukje 6 mm MDF.

Voor de rest heb je geen werk aan zo'n baffle, dat gaat in de actieve aansturing zitten. Ik hoop nog voor het weekend te kunnen beginnen, het kriebelt
Hieronder een plaatje van de bevestiging van het eerste stukje 6 mm MDF.

Ben benieuwd naar de resultaten. Ik snap het hele princiepe van dipool niet helemaal. Je maakt nu ook een soort kanaal voor je luidsprekers, wat dus gelijk staat aan een korte TL, een hoog afgestemde TL dus. Is het dan niet zo dat een TL met de poort naar achteren gericht en dezelfde maat poort heeft als het oppervlakte van het membraan, maar met een lagere afstemming, hetzelfde effect geeft als jouw dipool?
Klopt het dan ook dat de luidsprekers die geschikt zijn voor dipool, luidsprekers zijn die in een gesloten kast en in een TL thuis kunnen horen?
Mooi geintegreerd met de monitor trouwens!
mvg,
Montana
Klopt het dan ook dat de luidsprekers die geschikt zijn voor dipool, luidsprekers zijn die in een gesloten kast en in een TL thuis kunnen horen?
Mooi geintegreerd met de monitor trouwens!
mvg,
Montana
Oeps Montana, ik zie dat dipool nog helemaal nieuw voor je is. Even heel snel wat die luidsprekervraag betreft: voor een dipoolbas is een dirver met een lekker lage resonantiefrequentie maar juist niet te lage Q-factor het prettigst om mee te werken. De door mij gebruikte SLS-315 heeft een Fs van 28 Hz en een Q van 0.5. Deze waarden maken hem toevallig ook erg geschikt voor een gesloten box afgestemd op ongeveer 50 Hz (70 liter box).
Nee, het is helemaal niet de bedoeling om een korte TL te maken. Die korte TL is zelfs ongewenst. Hij werkt bij mij op 900 Hz door de ondiepte van 9.6 cm en heeft bij een laagdoorlaatfilter op 235 Hz straks dus geen hoorbare invloed meer. Ik heb hem dus expres hoog gelegd, de baffle zo ondiep gehouden als maar kon.
Het gaat er bij dipool om, om twee bronnen te maken met tegengestelde polariteit die zoveel mogelijk identiek zijn. Zoiets heb je automatisch met open baffle omdat het naar achteren afgestraalde geluid tegengesteld in fase is met het naar voren afgestraalde geluid. Vooral bij de wat lagere frequenties doet het verschil in vorm tussen voor en achterkant van de luidspreker er niet zoveel toe en kun je de tegengestelde signalen verder als identiek aan elkaar beschouwen.
Als je precies aan de zijkant van de baffle zit, hebben deze twee signalen dezelfde amplitude maar zijn tegengesteld in fase, geen geluid dus opzij en naar boven. Hoe meer je voor of achter de baffle luistert, hoe meer geluid je krijgt. Als je niet opzij van, maar recht voor de luidspreker zit, is er een weglengteverschil tussen het voorwaarste signaal en het achterwaartse signaal zodat de akoestische kortsluiting niet volledig is. De dikte van de baffle helpt mee aan dit weglengteverschil.
Maar die akoestische kortsluiting van de twee tegengestelde signalen werkt wel door naar het laag toe, hij wordt steeds erger omdat bij lagere frequenties de golflengte groter is en het faseverschil (dat door het weglengteverschil ontstaat) steeds kleiner. Hoe lager in frequentie, hoe meer akoestische kortsluiting dus. Op de luisteras heeft dit systeem daarom een oplopende karakteristiek die stijgt met 6 dB per octaaf. Dat moet je voor een vlakke respons corrigeren met een 6 dB/oct laagdoorlaatfilter dat al erg laag inzet. Ik zal waarschijnlijk een laagdoorlaatfilter op 28 Hz gebruiken. Je zult begrijpen dat dit systeem lastig is te realiseren met passieve filters. Het kan wel, maar actieve filtering is bij dipoolbas sterk aan te bevelen.
Als je er meer over wilt weten/snappen, kom dan naar DDIY_2006. DIY_Freak gaat dan een presentatie hierover houden. Je kunt ook lezen op de site van Linkwitz, bijvoorbeeld deze bladzijde: http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm en kijk dan bij Loudspeaker directivity and room response. Maar dan weet je nog lang niet alles, deze site staat helemaal bol van informatie.
Nee, het is helemaal niet de bedoeling om een korte TL te maken. Die korte TL is zelfs ongewenst. Hij werkt bij mij op 900 Hz door de ondiepte van 9.6 cm en heeft bij een laagdoorlaatfilter op 235 Hz straks dus geen hoorbare invloed meer. Ik heb hem dus expres hoog gelegd, de baffle zo ondiep gehouden als maar kon.
Het gaat er bij dipool om, om twee bronnen te maken met tegengestelde polariteit die zoveel mogelijk identiek zijn. Zoiets heb je automatisch met open baffle omdat het naar achteren afgestraalde geluid tegengesteld in fase is met het naar voren afgestraalde geluid. Vooral bij de wat lagere frequenties doet het verschil in vorm tussen voor en achterkant van de luidspreker er niet zoveel toe en kun je de tegengestelde signalen verder als identiek aan elkaar beschouwen.
Als je precies aan de zijkant van de baffle zit, hebben deze twee signalen dezelfde amplitude maar zijn tegengesteld in fase, geen geluid dus opzij en naar boven. Hoe meer je voor of achter de baffle luistert, hoe meer geluid je krijgt. Als je niet opzij van, maar recht voor de luidspreker zit, is er een weglengteverschil tussen het voorwaarste signaal en het achterwaartse signaal zodat de akoestische kortsluiting niet volledig is. De dikte van de baffle helpt mee aan dit weglengteverschil.
Maar die akoestische kortsluiting van de twee tegengestelde signalen werkt wel door naar het laag toe, hij wordt steeds erger omdat bij lagere frequenties de golflengte groter is en het faseverschil (dat door het weglengteverschil ontstaat) steeds kleiner. Hoe lager in frequentie, hoe meer akoestische kortsluiting dus. Op de luisteras heeft dit systeem daarom een oplopende karakteristiek die stijgt met 6 dB per octaaf. Dat moet je voor een vlakke respons corrigeren met een 6 dB/oct laagdoorlaatfilter dat al erg laag inzet. Ik zal waarschijnlijk een laagdoorlaatfilter op 28 Hz gebruiken. Je zult begrijpen dat dit systeem lastig is te realiseren met passieve filters. Het kan wel, maar actieve filtering is bij dipoolbas sterk aan te bevelen.
Als je er meer over wilt weten/snappen, kom dan naar DDIY_2006. DIY_Freak gaat dan een presentatie hierover houden. Je kunt ook lezen op de site van Linkwitz, bijvoorbeeld deze bladzijde: http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm en kijk dan bij Loudspeaker directivity and room response. Maar dan weet je nog lang niet alles, deze site staat helemaal bol van informatie.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jeroen,
Eerste paar nadelen zijn al duidelijk voor me, beperkte sweet spot en veel vermogen is een vereiste. Aan de andere kant heb ik gelezen dat het geluid erg natuurlijk moet klinken. Grote speakers die ver kunnen doorlopen in het middengebied zijn dan nodig. Vallen dus heel wat woofers af.. In ieder geval erg interssant en als ik het princiepe "helemaal" begrijp wil ik er misschien wat mee doen in een volgend project.
Ik zal de link in mijn favorieten zetten en kijken of ik de dag van ddiy vrij heb.
Succes met de bouw!
mvg,
Montana
Eerste paar nadelen zijn al duidelijk voor me, beperkte sweet spot en veel vermogen is een vereiste. Aan de andere kant heb ik gelezen dat het geluid erg natuurlijk moet klinken. Grote speakers die ver kunnen doorlopen in het middengebied zijn dan nodig. Vallen dus heel wat woofers af.. In ieder geval erg interssant en als ik het princiepe "helemaal" begrijp wil ik er misschien wat mee doen in een volgend project.
Ik zal de link in mijn favorieten zetten en kijken of ik de dag van ddiy vrij heb.
Succes met de bouw!
mvg,
Montana
Ik zou niet te snel conclusies trekken over sweet spot en vermogen totdat je je meer in dit systeem hebt verdiept, want dit klopt niet. Maar dit gaat al gauw veel tekst kosten om allemaal uit te leggen en in principe is alle informatie te vinden op de site van Linkwitz. Zou leuk zijn op DDIY_2006, mondeling gaat het allemaal veel sneller en interactiever om er verder over te praten ook met DIY_Freak, Tony, Sander etc.
Hé Jeroen,
helemaal top die vertaling in 'Jip en Janneke taal' van de tekst op de Linkwitz site, dat is allemaal iets te hoog gegrepen voor mij als totaal niet technisch bedrijfskunde student. Nu begrijp ik het principe wel!
Jammer dat het systeem niet in kleinere ruimtes zal werken, mijn kamer is slechts 3,5 bij 3,5 dus een succes zal dat niet worden. Ook uiterlijk heb je het goed voor elkaar zo icm de monitors!! Ondanks het flinke frontale oppervlak ziet het er zo vrij slank uit.
helemaal top die vertaling in 'Jip en Janneke taal' van de tekst op de Linkwitz site, dat is allemaal iets te hoog gegrepen voor mij als totaal niet technisch bedrijfskunde student. Nu begrijp ik het principe wel!
Jammer dat het systeem niet in kleinere ruimtes zal werken, mijn kamer is slechts 3,5 bij 3,5 dus een succes zal dat niet worden. Ook uiterlijk heb je het goed voor elkaar zo icm de monitors!! Ondanks het flinke frontale oppervlak ziet het er zo vrij slank uit.
Laatst gewijzigd door Paul op do 23 feb 2006, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ziet er netjes uit Jeroen, ik ga ervanuit dat je de PVC pijp met zand gaat vullen? Ik denk dat dit in combinatie met je monitor's heel erg netjes gaat staan, ben benieuwd naar de eerste foto's en luisterindrukken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De PVC pijp zit nu al vol met zand
. Wat afwerking betreft, ik schilder/spuit hem gewoon mee. Ik weet dat het niet stootvast is, iets volledig aan PVC hechten is moeilijk. Gewoon niet tegenaan stoten dus. Van mijn huidige standaards met PVC buis is nog nooit een stukje lak afgekomen dus valt allemaal wel mee. Even anticiperen voordat iedereen hier zijn vingertje begint op te steken
.
-edit- Even de drivers erin gelegd alvast. Hij weegt dan 19,3 kg. Ondanks zijn geringe formaat toch een redelijk heftig open baffle-tje
.
-edit- Even de drivers erin gelegd alvast. Hij weegt dan 19,3 kg. Ondanks zijn geringe formaat toch een redelijk heftig open baffle-tje
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Motip verkoopt 'kunststof primer' in een spuitbus, dit is daarvoor prima geschikt. Ook de bekende spuitplamuur van Motip hecht uitstekend aan PVC, mits je de PVC buis even met korrel-400 helemaal mat schuurt, maar dat lijkt me logisch, je gaat niet op 't kale PVC een laklaag aanbrengen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


